عملکرد هفت ماه ریاست نگین تاجی بر دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
آنچه در پی می آید گزارشی از عملکرد ۷ ماهه دادگستری استان از شهریور ماه 1398 تا اسفند سال ۱۳۹۸ از زمان انتصاب دکتر نگین تاجی است.
کد خبر: ۸۴۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 21 April 2020
ریاست جدید بر قوه قضاییه با انتصاب آیت الله رئیسی در اسفندماه سال ۱۳۹۷ با حکم مقام معظم رهبری آغاز شد.
ریاست قوه قضاییه با تأکید بر کارآمدی دستگاه قضایی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، مهمترین انگیزه خود را تحول در این قوه بیان کرد.
 موضوعی که نیازمند کار عظیم و خستگی‌ناپذیر بیش از گذشته در دستگاه عدلیه کشور بود.
با آغاز تحول مدیریت ها در این قوه، رؤسای دادگستری در برخی استان‌ها نیز تغییر کرد.
 آیت الله رئیسی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در حکمی، دکتر حسن نگین تاجی را به ریاست کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب نمودند.
 دکتر نگین تاجی ضمن تقدیر از فعالیتهای انجام گرفته قبلی در دادگستری استان، در برخی محافل و نشست‌ها، موضوع تحول در مجموعه تحت مدیریت خود را مورد تأکید قرار داد.
 آنچه در پی می آید گزارشی از عملکرد ۷ ماهه دادگستری استان از شهریور ماه 1398 تا اسفند سال ۱۳۹۸ از زمان انتصاب دکتر نگین تاجی است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس کل دادگستری در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، به ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری استان در مدت یاد شده پرداخت.
هفت ماه ریاست نگین تاجی بر دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

تحول در نظام قضایی ؛تحول در برنامه،ابزار و روش ها
 رئیس کل دادگستری استان در خصوص اقدامات اولیه در برخورد شجاعانه و قاطعانه و بدون اغماض با مخلان امنیت اظهار داشت: با شروع ریاست جدید قوه قضاییه با حضور حضرت آیت الله رئیسی، یک واژه زیاد تکرار شده و آن هم تحول در نظام قضایی می‌باشد، که شامل تحول؛ در برنامه، در ابزار و در روش ها می‌باشد .
سند تحول قضایی با مطالعات کامل که صورت گرفت و از نخبگان استفاده شد و نهایتاً یک سند تحت عنوان سند تحول تنظیم شد و به امضای ریاست قوه قضاییه رسید و تقدیم رهبر معظم انقلاب شد.
وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری هم توصیه های دوازده گانه بسیار زیبایی را فرمودند.
 بر اساس محورهایی که در سند تحول است دستگاه قضایی استان هم اولویت ها را بر اساس این سند تنظیم کرده است.
دکتر نگین تاجی گفت:  یکی از مباحث بسیار مهم که دغدغه دستگاه قضایی می باشد، موضوع اطاله دادرسی یعنی طولانی شدن غیر متعارف جریان رسیدگی و اجرای حکم مربوط به یک پرونده  است.
 در شرایط اقتصادی فعلی مردم ممکن است یک پرونده تمام زندگی یک فرد باشد و طولانی شدن یک زمان رسیدگی، تاثیر بسیار زیاد بر زندگی فرد بگذارد.
 بنابر این موضوع در اولویت کاری ما در استان قرار گرفت و برنامه های زیادی را جهت کاهش زمان اطاله ی دادرسی انجام دادیم.
مختومه شدن 73 درصد از پرونده های مُسن، رشد 4 برابری نسبت به گذشته و باقی ماندن تنها، 28 پرونده سال 1395
مقام ارشد قضایی استان در ادامه اظهار داشت: ،خبر خوبی که برای هم استانی های گرامی در خصوص کاهش پرونده های مُسن یا رسوبی و یا قدیمی دارم این است که بدون احتساب پرونده های اجرای احکام، ۷3 درصد این پرونده ها را مختومه کرده‌ایم و در این زمینه از استان‌های برتر در کشور، قرار داریم و با همراهی و همکاری و تلاش شبانه روزی که همکاران انجام دادند، این نتیجه مطلوب ایجاد شد.
 وی افزود: به همین منظور یک برنامه نظام مند را طراحی و بازرسی‌های را بویژه کارگروه هایی را برای بررسی پرونده های مُسن تشکیل دادیم و تک‌تک پرونده‌ها را شناسایی و روی هر پرونده تحلیل و برای اتخاذ تصیم قضایی کار شد.
دکتر نگین تاجی اظهار داشت: مختومه شدن 73 درصد از پرونده‌های مُسن ، از کارهای بسیار بزرگی بود که در بازه زمانی کوتاه ۷ ماهه صورت گرفت.
رئیس کل دادگستری استان در خصوص افزایش میزان خروجی پرونده‌ها نیز اظهار کرد: در همه ابعاد عملکردها در مدت یاد شده نسبت به گذشته از یک روند رشد ۴ برابری برخورداریم که در عملکرد ها قابل مشاهده است.
 نگین تاجی گفت: تعداد 6 هزار و 153 فقره پرونده در نیمه دوم سال ۹۸ مختومه شده است.
وی در خصوص فلسفه پرونده های مُسن با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده های قبل از 01/10/1397  مُسن محسوب می‌شوند، افزود: تعداد پرونده های مُسن از ۳ هزار و 133 فقره پرونده در مدت ذکر شده ، به۸۵۲ فقره پرونده رسیده است و 73 درصد از پرونده‌های معوقه مختومه شده است.
 این مقام قضایی به آمار پرونده‌های قبل از سال ۹۵ هم اشاره نمود و گفت: تنها ۲۸ فقره پرونده از سال ۱۳۹۵ داریم و با برنامه‌ریزی‌های که انجام می‌شود در 6  اول امسال، مختومه خواهند شد.
حوزه بهداشت و سلامت از مصادیق مهم حقوق عامه
 رئیس کل دادگستری استان به شروع ویروس کرونا در استان و نقش دستگاه قضایی در این زمینه اشاره کرد و افزود: از اصول قانون اساسی که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به آن اشاره شده است نظارت بر حقوق عامه است و حوزه بهداشت و حوزه سلامت هم، از مصادیق مهم حقوق عامه محسوب می‌شوند که، دستگاه قضایی وظیفه دارد درباره آنها ورود کند.
نگین تاجی گفت: در مباحث با موضوع حقوق عامه، منتظر شکایت یا گزارش نیستیم و هر جا که مشاهده کنیم از لحاظ بهداشتی سلامت جامعه به خطر می‌افتد وظیفه داریم از باب احیای حقوق عامه ورود کنیم.
این مقام قضایی تأکید کرد: دستگاه قضایی استان در بحث حقوق عامه مخصوصاً در دوره ریاست حضرت آیت الله رئیسی حساسیت ویژه دارد.
دکتر نگین تاجی با تشکر از کادر پزشکی استان افزود: در این زمینه دستگاه قضایی اقدامات بسیار خوبی را از قبیل بازگشایی کارخانه الکل یاسوج و حمایت از سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تعطیلی این واحد تولیدی، انجام داد.
وی در ادامه در همین خصوص گفت: کارخانه الکل یاسوج واحدی تولیدی است که قریب به ۱۰ سال تعطیل بود و با پیگیری‌های دادستان مرکز استان، معاون محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مشکلات این واحد تولیدی برطرف شد و شروع به فعالیت کرد.
 دکتر نگین تاجی گفت: افرادی وجود دارد که بر خلاف جنبش ها و حرکت هایی که الان در زمینه بهداشت انجام می‌شود، خودشان را از مردم جدا کرده و دنبال منافع شخصی خود هستند، اما با همدلی و هماهنگی و مهربانی که بین مردم وجود دارد، شناسایی افرادی که دنبال منافع شخصی خودشان بودند در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و به همه دادستان‌های حوزه ی قضایی استان دستور داده شد که بسیار مقتدر و جدی مسئله را پیگیری کنند و بسیاری از واحدهای متخلف پلمپ شدند و با شناسایی محموله های قاچاق الکل ،دستکش و ماسک، شدیدترین برخورد با این افراد صورت گرفت.
وی به موضوع گرانفروشی اشاره نمود و افزود: در این بُرهه که مردم دچار مشکلات زیادی هستند، وضعیت گرانی هم فشار زیادی را به مردم وارد کرده است ، دستگاه قضایی استان از باب حقوق عامه ورود کرده و گشت ‌های مشترکی با تعزیرات حکومتی تشکیل و دادستان‌ها و معاونین آنها، افراد ثابت این گشت‌ها بودند و به صورت میدانی در واحدهای صنفی حضور پیدا کرده و به جهت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موضوع گرانفروشی برخی از واحدهای صنفی با تشخیص تعزیرات حکومتی پلمپ شده است.
 توقیف محموله های قاچاق از مباحث بسیار جدی و مستمر معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستان ها در مبادی ورودی و خروجی بوده که با دستور کنترل تردد خودروها  بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، خصوصاً در ایام نوروز و مسافران نوروزی به مقصد استان، نظارت داشتند و ضمن دریافت اطلاعات آن، مراتب در شورای تامین استان مطرح می‌شد.
 دکتر نگین تاجی در خصوص بازدید از واحدهای تولیدی نیز گفت: بازدید از شرکت سینره و نظارت بر تولید و توزیع و کیفیت تولید، از اموری بود که مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها، این است که دستگاه قضایی، برای سلامت مردم ارزش بسیار بالایی قائل است.
رتبه ی برتر استان در زمینه ی اشتغال و دادن مرخصی به زندانیان
رئیس شورای قضایی استان به موضوع وضعیت زندانهای استان در شرایط کنونی اشاره نمود و اظهار داشت: دغدغه‌ای که خانواده‌های زندانیان برای این عزیزان داشتند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کار بسیار خوبی را انجام دادیم و با توجه به دستورالعمل ریاست محترم قوه قضاییه در این زمینه نسبت به اعطای مرخصی و اشتغال به کار اقدام شده است.
وی افزود: در اعطای مرخصی و اشتغال به کار زندانیان جزء استان‌های برتر کشور بودیم و این موضوع سبب گردید که آرامش در زندان برقرار شود و هیچ گونه ناآرامی در زندانهای استان نداشته باشیم.
 نگین تاجی افزود: به صورت مستمر بازدیدهایی توسط اینجانب، دادستان‌ها و معاون نظارت بر حقوق شهروندی و قضات ناظر بر زندان انجام می‌شد و از نزدیک با زندانیان صحبت می‌کردیم.
 دکتر نگین تاجی در ادامه به تصرف اراضی ملی در استان اشاره کرد و بیان داشت: حوزه جنگل‌ها، آب، خاک، بستر و حاشیه ی رودخانه‌ها و انفال متعلق به مردم هستند و در قانون برای حفاظت از آنها متولی خاص تعیین شده است و در بحث حقوق عامه اگر این سازمان‌ها، ورود نکنند، دادگستری منتظر شکایت و درخواست نیست و به سرعت و قاطعانه ورود می کند.
وی گفت:  مطالبه جدی مردم استان در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و انفال، که ملقب به پایتخت طبیعت ایران است، وظیفه دستگاه قضایی در صیانت از آن را بر دو چندان کرده است.
رفع تصرف 280 هکتاری در حوزه ی منابع طبیعی استان
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی به موجب احکام صادره دستگاه قضایی خبر داد و افزود: در بُعد پرونده‌های حقوقی تحت عنوان دعاوی خلع ید قریب ۲۰۶ هکتار در سال ۹۸ با همکاری خوب اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستانها رفع تصرف شده که آمار بسیار قابل توجهی بود.
 دکتر نگین تاجی افزود: از این مقدار، پرونده هایی در خصوص تخریب و تصرف منابع طبیعی با موضوع قطع اشجار تشکیل شده بود و نشان از اهمیتی است که دستگاه قضایی در خصوص حقوق عامه دارد.
 وی گفت: در کمیته حمایت از حفظ حقوق بیت المال بیش از 280 هکتار از اراضی به واسطه دستورهایی که دادستان‌های حوزه های قضایی استان صادر می‌کردند، رفع تصرف شد و این نیازمند یک روش نظام مند است که کارگروه ویژه ای را در همین زمینه با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان شهرستان مرکز استان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل دادیم .
در خصوص تنگه ی مهریان قاطعانه عمل می کنیم
 این مقام قضایی به بازدید از محور تنگه ی مهریان یاسوج در راستای حفظ حقوق بیت المال با حضور کارگروه یاد شده خبر داد و گفت: بازدیدی از این محور با حضور کارگروه انجام شد و به شرکت آب منطقه‌ای که وظیفه ی اصلی رفع تصرف بستر رودخانه را دارد، فرصت دادیم و این فرصت هم به پایان رسیده و قطعاً به صورت قاطع عمل می‌کنیم و با کسانی که در این حوزه، قانون را رعایت نکرده اند برخورد بسیار جدی و عبرت آموز صورت خواهد گرفت.
 وی به وسعت جنگل‌های منابع طبیعی استان و زحمات شبانه‌روزی مأمورین منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: همزمان با بحث ویروس کرونا، سودجویان دربحث تخریب منابع طبیعی، قطع درختان و تهیه هیزم و زغال، کوره‌هایی را برای تهیه زغالف ساخته  بودند که لازم است از مامورین زحمتکش منابع طبیعی استان و آب منطقه ای تشکر کنم که همراه با دستگاه قضایی استان، گشت های مشترکی گذاشته بودند و این حاکی از آن است که دستگاه قضایی پای کار است.
عزم دستگاه قضایی استان در حوزه ی منابع طبیعی
دکتر نگین تاجی افزود: عده ای از سودجویان، قصد غرس بیش از ۴ هزار درخت، به قصد تصرف در عرصه منابع طبیعی را داشتند که از ادامه تجاوز به منابع ملی جلوگیری و اداره منابع طبیعی بر اساس ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1346 با اصلاحات و الحاقات بعدی، رفع تجاوز شده است.
وی تأکید کرد:  عزم ما در حوزه منابع طبیعی بسیار جدی است.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه به صدور بخشنامه‌ای برای حوزه های قضایی استان مبنی بر برخورد با سودجویان متجاوز به منابع طبیعی در ماه های فروردین و اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در این رابطه در برخورد با سودجویان متجاوز به منابع طبیعی هیچ گونه اغماضی نداریم.
نگین تاجی در خصوص تصرف اراضی حومه شهر یاسوج بیان داشت: از همین ابتدا باید سازمان‌های متولی مانع شروع ساخت و سازهای غیر قانونی و فاقد مجوز در اراضی ملی و کشاورزی شوند. وقتی یک واحد ساخته شود و میلیاردها صرف هزینه ساخت آن شود، تخریب آن تبعات اجتماعی دارد.
سجام؛سامانه ارتباط مردمی قوه قضائیه
این مقام قضایی تصریح کرد: هدف ما این است که اجازه ندهیم هیچگونه تصرف جدیدی شکل بگیرد و در اینجا، نقش اصلی را مردم دارند که می‌توانند هرگونه جرمی را به سامانه جامع ارتباطات مردمی سجّام به شماره 3000129 پیامک کنند.
وی افزود: شناسایی بسیاری از جرایم به واسطه اطلاعاتی است که مردم به دستگاه قضایی می دهند و هر منطقه و روستا با توجه به عشق و علاقه‌ای که به منطقه خودشان دارند، می توانند هرگونه تصرف و تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، جنگلی، تصرف در بستر و حریم و حاشیه رودخانه ها را به شماره     3000129 پیامک نمایند.
 
استان کهگیلویه و بویراحمد ؛ دارای کمترین آمار در نزاع دسته جمعی
دکتر نگین تاجی در خصوص وضعیت نزاع های دسته جمعی در استان اظهار کرد: تصور اینکه در مناطق عشیره‌ای، نزاع های دسته جمعی، فراوانی زیادی دارد، تصور اشتباهی است، و استان کهگیلویه و بویراحمد؛ مثل سایر زمینه ها، جزء رتبه های برتر ۱ تا 2 کشوری و بهترین استان های کشور است و کمترین آمار مربوط به نزاع های دسته جمعی، در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد .
این مقام قضایی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در استان اظهار داشت: نگاه اولیه ما به جرم، نگاه پیشگیری است و آن را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم و برنامه‌های آموزشی را در صدا و سیما و فضای مجازی ارائه داده‌ایم.
تشکیل پرونده برای مجرمین حرفه ای و سابقه دار
وی افزود: افرادی که مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار و به دنبال تشکیل گروه‌های مجرمانه نیابتی برای نزاع دسته جمعی و ارتکاب جرایم خشن بودند شناسایی و برای آنها پرونده انتظامی، قضایی تشکیل داده و آنها به صورت نامحسوس رصد می شوند.
دکتر نگین تاجی در همین زمینه اظهار داشت: بسیاری از کسانی که جزء افراد شاخص در نزاع ها بودند، الان جزء شهروندان خوب ما شده‌‌اند، چون به آنها شخصیت داده شده و قبح عمل شان به آنها یادآوری گردید و این کار ، در اثر برخورد قاطعانه و مؤثر دستگاه قضایی با همکاری ضابطان قضایی و نهادهای امنیتی صورت گرفته است.
استفاده از ظرفیت نهاد های صلح و سازش گامی برای جلوگیری از اطاله دادرسی و افزایش هزینه های آن
وی در پایان ضمن تقدیر از عملکرد خوب شوراهای حل اختلاف استان و روند رو به افزایش آمار مصالحه در پرونده‌های مطروحه که در نتیجه ی تلاش های ارزنده ی اعضای شوراهای حل اختلاف و سفیران صلح تحقق یافته است خبر داد و افزود: با توجه به آموزه های دینی و اخلاق و آداب و رسوم مردم ایران، صلح و سازش از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و انتظار است جهت رفع اطاله دادرسی و کاهش موجودی پرونده ها و جلوگیری از افزایش هزینه های دادرسی، مردم از ظرفیت نهادهای صلح و سازش، اعم از محلی، شوراهای حل اختلاف و داوری به منظور مصالحه پرونده ها و کاهش هزینه های دادرسی استفاده نمایند و ادارات دولتی نسبت به رفع اختلافات خود قبل از ارجاع به دستگاه قضایی از طریق شیوه های حل و فصل اختلافات یا نهادهای مستقر در استانداری اقدام نمایند.
برچسب ها: حسن نگین تاجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار