علماو روحانیون سیستان و بلوچستان:‏
شماری از علماو روحانیون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ویروس کرونا منافاتی با روزه گرفتن ندارد، گفتند: در ماه مبارک رمضان مسلمانان می توانند با رعایت نکات بهداشتی روزه بگیرند.
کد خبر: ۸۴۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 18 April 2020

با شیوع ویروس کرونا در جهان؛ شاهد تشدید استرس و دلهره در بین مردم توسط رسانه های معاند و ضدانقلابی هستیم که از گذشته تاکنون در صدد اختلاف پراکنی و سلب آرامش روانی بین مردم هستند.

رسانه هایی که با انتشار اخبار دروغ  وشایعات سعی در جلب اعتماد عمومی داشته اما هیچگاه تیرشان به هدف نخورده و کماکان شکست خورده در میدان هستند.
گواه این مطلب انتشار اخبار کذب از آمار مبتلایان به کرونا در کشور توسط این دست از رسانه ها است.

با این تفاسیر اما در آستانه ماه مبارک رمضان و با توجه به شیوع ویروس کرونا عده ای این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری دانسته که در این خصوص شماری از علمای اهل سنت و تشیع سیستان وبلوچستان با بیان اینکه رمضان ماه بهار قرآن و ماه تزکیه نفس است، گفتند: ویروس کرونا منافاتی با روزه گرفتن ندارد جز برای آن دسته از افراد که دکتر روزه را برای آنها مضر بداند در غیر این صورت روزه داری به سلامتی بدن کمک می کند.
 
ویروس کرونا منافاتی با روزه گرفتن ندارد
 
مولوی ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون گفت: ویروس کرونا منافاتی با روزه گرفتن ندارد جز برای آن دسته از افراد که دکتر روزه را برای آنها مضر بداند در غیر این صورت روزه داری به سلامتی بدن کمک می کند.
 
وی با بیان اینکه روزه گرفتن به درمان و بهبود بیماری‌ها کمک کرده و موجب نشاط و شادابی در بدن می شود، افزود: با رعایت نکات بهداشتی هم می توان سلامت را به دست آورد و هم روزه گرفت.
 
امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه با تاکید بر این مطلب که در ماه رمضان باید مومنان به نیازمندان کمک کنند، ادامه داد: در این ماه کمک به نیازمندان باید سرلوحه کار باشد، با توجه به ویروس کرونا که خانواده های زیادی (به ویژه اقشار نیازمند جامعه) را دچار مشکلات اقتصادی کرده باید کمک های مومنانه خود را در آستانه ماه میهمانی خدا به این دست از افراد فراموش نکنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: دشمن از روش های مختلف سعی در ایجاد اختلاف و شبهه دارد و می خواهد ناامیدی و یاس را حکم فرما کند مردم باید هوشیار بوده و در دام توطئه دشمن قرار نگیرند.
 
ریگیان پور ادامه داد: روزها و شب های ماه مبارک رمضان از سایر ماه‎ها برتر است براین اساس ماه رحمت و مغفرت فرصتی برای استغفار بندگان است.
 
کمک به نیازمندان وظیفه هر مسلمان است
 
مولوی عنایت الله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه برای کنترل شیوع کروناست، بیان کرد: رمضان ماه بندگی خدا و بهار قرآن است؛ شیوع ویروس کرونا نباید مانعی برای روزه داری شود جز برای آن دسته از افراد که دکتر تشخیص بدهد سلامت آنها در خطر است.
 
وی افزود: با رعایت نکات بهداشتی و توصیه همیشگی پزشکان مبنی بر در خانه ماندن می توان روزه گرفت زیرا روزه برای سلامتی بدن مفید است و با رعایت موارد بهداشتی مشکلی پیش نخواهد آمد. 

امام جمعه اهل سنت سرباز در ادامه با درخواست از شهروندان برای رعایت بهداشت، تصریح کرد: بر هر فردی لازم است تا در این روزها به نیازمندان کمک کند و در حد توان به افرادی که به دلیل این بیماری نمی توانند کار کرده و خرج خانواده خود را تهیه کنند کمک کنند، اسلام دین مهربانی است و باید به جهانیان ثابت کنیم ما پیروان خوب حضرت محمد(ص) بوده و در سختی  به همسایگان و آشنایانمان کمک می کنیم تا با یاری هم از این بحران عبور کنیم.
 
روزه داری در شرایط کرونا عارضه‌ای برای افراد سالم ندارد
 
شجاع الدین ابطحی، امام جمعه اهل تشیع ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واجب برای تمام مسلمانان است.
 
وی افزود: دشمنان و معاندین دین اسلام به دنبال سو استفاده از مسئله کرونا در ماه مبارک رمضان می باشند و به دنبال آن هستند که  آن  را وسیله‌ای برای اعتقاد زدایی مؤمنان قرار ندهند.
 
امام جمعه اهل تشیع ایرانشهر در ادامه مطلب فوق؛ عنوان کرد: دل معاندین هیچ وقت برای مردم نسوخته و نگران سلامتی آنان نیستند.
 
وی اضافه کرد: دشمنان دین اسلام به دنبال کم رنگ کردن احکام شرعی و الهی می باشند گاهی روی مسئله حجاب و ترویج بی حجابی کارهای تبلیغاتی انجام می دهند.
 
ابطحی در تکمیل مطلب فوق، ادامه داد: اکنون در شرایط کرونا به دنبال سواستفاده از ماه مبارک رمضان می باشند. احتمال ابتلا به این ویروس و بیماری خطرناک چه در حال روزه و عدم روزه داری امکان پذیر است.
 
وی تصریح کرد: انسان باید احتیاطات  لازم را داشته و باید به احکام دینی هم عمل کند.
 
این خطیب جمعه خاطر نشان کرد: رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی و شرعی به منظور پیشگری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی و استفاده از ماسک در بیرون از خانه نیاز به روزه خواری نیست.
 
وی با اشاره به این که دشمنان اسلام به دنبال رواج بی دینی و تبلیغات سو می باشند، گفت: هر شخصی که مکلف دارای مرجع تقلید می باشد و باید به فتوا آن توجه و عمل کند. اگر در این شرایط کرونا به وضعیت اضطراری رسید و نتوانست روزه بگیرد وظیفه لی برای این شخص از سو عالم دینی تعین می شود که بدان عمل کند.
 
روزه داران موارد بهداشتی در مقابله با کرونا را رعایت کند
 
مولوی یعقوب حسین‌بردر گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: نماز، روزه و هر عبادتی در اسلام حکمی داشته و ویژگی های خاص خودش را دارد و روزه نیز چون در ماه خاصی برگزار می شود و انسان از نماز صبح تا نماز مغرب از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کند می تواند در شرایط کنونی برای برخی افراد که احساس بیماری دارند جایز نباشد.
 
رابط نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت خاش افزود: فلسفه وجودی روزه گرفتن برای این است که انسان از پرخوری نجات پیدا کرده و حال فقرا را درک کند و خداوند به این دلیل این امر را برای مسلمین واجب کرده اما اگر فرد بیمار باشد و یا پزشکان و متخصصین سلامت تشخیص دهند که این روزه گرفتن برای بدن او ضرر دارد در هر شرایطی این جواز وجود دارد که این روزه گرفتن به زمان دیگری موکول شود.
 
وی ادامه داد: کسی که روزه می گیرد باید همه موارد بهداشتی که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا توصیه شده را رعایت کند و درواقع وجود هر انسانی بر هر چیزی مقدم بوده و وقتی که انسان وجود داشته باشد نماز و عبادت ارزش پیدا می کند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند با خوردن مواد غذایی مهم در وعده افطار و سحر می توان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شد، خاطرنشان کرد: وعده افطار و سحر مشخص است و نمی توان زمان آنها را تغییر داد و می توان انسان وعده غذایی و دارویی خود را تنظیم کند اما باز هم انجام این فریضه الهی به توان فرد روزه گذار مربوط است.
 
روزه گرفتن باعث تندرستی بدن انسان می شود
 
مولوی بیجارزهی، مدرس دینی اهل سنت در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا گفت: در ماه مبارک رمضان مسلمانان می توانند با رعایت نکات بهداشتی روزه بگیرند.
 
وی افزود: روزه گرفتن خود یکی از عواملی است که باعث تندرستی بدن انسان می شود و لذا ویروس کرونا نباید شبهه به دل مسلمانان می.
 
بیجارزهی بسان داشت: حساب دشمنان برای ضربه زدن به اسلام مشخص است و نباید به اخبار دروغ آنها توجه کرد.
 
وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی عالمی بزرگ در جهان اسلام هستند و در خصوص ماه رمضان امسال که با ویروس کرونا همراه است به توصیه ایشان گوش فرا خواهیم داد.
 
ویروس کرونا مانعی برای روزه گرفتن نیست
 
حجت الاسلام ابراهیم گزمه، امام جمعه شهرستان هیرمند در گفت و گو با اوشیدا گفت: ماه رمضان می تواند فرصتی برای دعا به درگاه پروردگار برای رهایی از بحران ویروس کرونا باشد.
 
وی افزود : مسلمانان برای سلامتی روح و بدن نیاز به روزه گرفتن دارند که این امر باعث خواهد شد تا درک واقعی از نیازمندان جامعه پیدا کنند.
 
حجت الاسلام گزمه خاطرنشان کرد: ویروس کرونا مانعی برای روزه گرفتن نیست و با رعایت نکات بهداشتی می توان این وظیفه را بجا آورد.
 
وی بیان داشت : بهبود یافتگان از کرونا هم اگر روزه گرفتن به آنها آسیبی نمی رساند و با توصیه های پزشکی ماه مبارک رمضان را می توانند روزه بگیرند.
 
امام جمعه شهرستان هیرمند گفت: رسانه های وابسته به آمریکا همواره شیطنت های در ماه مبارک رمضان ایجاد می کنند که ویروس کرونا بهانه ای برای سوژه های خبری آنها شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار