رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جريان اصلاح‌طلب بايد باشد تا كاستي‌ها و كمبودها را نشان دهد/ تعداد مبتلایان به کرونا در چین مجددا سیر صعودی به خود گرفت!/ دادستانی کردستان: دستگیری لیدر ‌فرار ‌زندانیان سقز ‌در عراق صحت ندارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴ 13 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره موج جدید کرونا
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نگران اوج گرفتن دوباره ابتلا به بیماری کروناویروس هستیم، در صورت بی توجهی شهروندان به رعایت فاصله فیزیکی و مراقبت های بهداشتی، هفته های آینده با افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ مواجه خواهیم بود. آرش نجیمی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ نفر در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند، افزود: نزدیک به ۲۰۰ نفر نیز از این آمار بدحال و در بخش ICU بستری هستند و امیدوار هستیم بهبود پیدا کنند. وی با اشاره به روند مبتلایان ویروس کرونا در اصفهان گفت: آمارها نشان می دهد که تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرده است و نمی توانیم، بگوییم به روند نزولی رسیده ایم، البته شیب افزایش ابتلا کاهش پیدا کرده ولی این که بگوییم به روند نزولی رسیده ایم، هنوز زود است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر این که باید چرخه انتقال را کاملاً حذف کنیم تا از این بیماری رهایی پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: این بیماری بسیار مسری است، اگر بیمار و افراد ناقل در جامعه باشند، هر لحظه امکان دارد با موج دوم بیماری کرونا مواجه شویم.

حسین شریعتمداری: شرایط آمریکا و غرب وخیم است
حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: وقتی ویروس کرونا به ایران رسید، مارک دوبوویتز، رئیس ‌اندیشکده آمریکایی دفاع از دموکراسی‌ (FDD) با ذوق‌زدگی توئیت زد؛ «ویروس کرونا کاری کرده، که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌توانست بکند‌، کرونا صادرات غیرنفتی ایران را قطع کرده است.»! و در مصاحبه با بلومبرگ گفت؛ «ویروس کرونا اقتصاد ایران را از بین می‌برد»! ترامپ با غروری احمقانه اعلام کرد«اگر ایران از ما تقاضا کند، حاضریم برای مقابله با کرونا به آنها کمک کنیم»! ‌اندکی بعد که کرونا به آمریکا رسید، در فاصله‌ای کوتاه سراسر این کشور را درنوردید. کمبود باور‌نکردنی ابتدایی‌ترین لوازم ضروری برای مقابله با کرونا نظیر ماسک، دستکش، گان، تخت‌های بیمارستانی، ناکافی بودن ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه (ICU ) و حتی دستمال توالت و... سیستم بهداشت و درمان آمریکا را فلج کرد و کار به آنجا کشید که دولت آمریکا دست نیاز به سوی کشورهای دیگر دراز کرد و همراه سایر کشورهای غربی که شرایط وخیمی نظیر آمریکا داشتند به دزدی محموله‌های بهداشتی یکدیگر روی آوردند! مردم در این کشورها به غارت فروشگاه‌ها پرداختند و حتی برای چند رول دستمال توالت به روی هم اسلحه کشیدند و برای حفظ امنیت خود در مقابل فروشگاه‌های اسلحه به صف ایستادند، صف‌های طولانی برای تهیه یک وعده غذا و…

«سحر تبر» در زندان مبتلا به کرونا شد
وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به (سحر تبر) علت به مرخصی نرفتن موکلش را اعلام کرد. وی افزود: روز گذشته مادر ایشان در تماس تلفنی به بنده اطلاع داد که سحر را به بخش قرنطینه منتقل کرده‌اند چرا که علائم کرونا داشته است. پیام درفشان وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر درباره وضعیت موکلش گفت: هر بخشنامه‌ای که ابلاغ شود در چارچوب قوانین کلی است که زندانیان می توانند طبق آن به مرخصی بروند البته در این زمینه تمهیداتی از سوی رئیس قوه قضاییه مانند این که کمتر وثیقه ها را در نظر بگیرند، دیده شده اما طبق بخشنامه اخیر مرخصی به افرادی داده شده است که حکم قطعی برایشان صادر شده یا در حال سپری کردن محکومیت شان هستند. وی ادامه داد: بنابراین اشخاصی که حکمشان صادر نشده نمی توانند به مرخصی بروند مگر اینکه قرار بازداشت موقت به وثیقه و کفالت تبدیل شود،این در شرایطی است که قبل از وضعیت کرونا رئیس قوه قضاییه در بازدیدی که از زندان شهرری داشت در مورد اینکه در زمینه وثایق سخت‌گیری نشود تاکید کرده بود. درفشان تصریح کرد: بنابراین در مورد بازداشت موقت موارد محدود و خاص طبق ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری وضعیت مرخصی رفتن مشخص شده است که در مورد موکل بنده هیچ کدام از این شرایط وجود ندارد.

احتمال برگزاری نماز جمعه‌ از این هفته در استان‌های سفید
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز گفت: احتمال بازگشایی نماز جمعه از این هفته در برخی استان‌های جنوبی وجود دارد و طبع آن در برخی از شهرهای استان که وضعیت سفید اعلام شوند، نماز جمعه دائر خواهد شد. امام جمعه تبریز با بیان اینکه احتمال بازگشایی نماز جمعه در استان‌های سفید در هفته‌های آینده وجود دارد، گفت: احتمال بازگشایی نماز جمعه از این هفته در برخی استان‌های جنوبی وجود دارد و طبع آن در برخی از شهرهای استان که وضعیت سفید اعلام شوند، نماز جمعه دائر خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه اصراری برای بازگشایی نماز جمعه نداریم، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامتی مردم از هر موضوعی مهم‌تر است.

دادستانی کردستان: دستگیری لیدر ‌فرار ‌زندانیان سقز ‌در عراق صحت ندارد
محمد جباری با اشاره به حادثه زندان این شهرستان اظهار داشت: پس از فرار 74 زندانی از این زندان، تاکنون 65 نفر از زندانیان متواری توسط «نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه» دستگیر و یا به‌صورت خودتسلیمی، خود را به زندان معرفی کرده‌اند. وی ادعای رسانه‌های ضدانقلاب مبنی بر عضویت لیدر و طراح اصلی نقشه فرار از زندان سقز در گروهک‌های ضدانقلاب و دستگیری وی در عراق را تکذیب کرد و افزود: این متهم اهل سقز و در روستای «سبدلو» از توابع بخش مرکزی شهرستان بانه توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان تصریح کرد: تلاش شبانه‌روزی و اقدامات برای دستگیری 9 نفر دیگر از زندانیان متواری زندان سقز در حال انجام است.

سازمان هواپیمایی: جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی در ایران است
حسن رضایی فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره مطرح شدن انتقال جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی به کشور ثالث گفت: حال حاضر جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی همین‌جا در سازمان هواپیمایی کشوری ایران است.

ماجرای ثبت میدان «سیاوش قمیشی» در نقشه گوگل
اخیرا کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویری از نقشه گوگل، خبر از تغییر نام یکی از میادین شرق تهران به نام یک خواننده لس آنجلسی دادند. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: از آنجایی که تغییر نام معابر و میادین سطح شهر نیازمند مصوبه شورای شهر و اعمال آن توسط سازمان فاوای شهرداری است، موضوع را از سازمان فاوای شهرداری تهران پیگیری کردیم. علی محمدی مدیر روابط عمومی سازمان فناوری شهرداری تهران (فاوا) گفت:شهرداری تهران هیچ نقشی در تأمین داده‌های نقشه گوگل ندارد و گوگل داده‌های نقشه‌ها را توسط کاربران و شرکت‌های خود در نقاط مختلف دنیا تأمین میکند.سازمان فناوری شهرداری تهران (فاوا) داده‌های نقشه تهران را فقط بر روی آدرس map.tehran.ir بارگذاری می‌کند و مسئولیتی در قبال داده‌های سایر نقشه‌های وابسته به نهادها یا شرکت‌های دیگر ندارد. با مراجعه به آدرس map.tehran.ir مشخص شد، هیچ تغییر نامی صورت نگرفته و نام این میدان همان میدان مالک اشتر است اما کاربران گوگل آن را تغییر داده‌اند!

برخورد ترامپ با ایران دینی است؛ما هم باید از همین شیوه استفاده کنیم
حجت الاسلام و المسلمین محمد مسجدجامعی به خبرآنلاین گفت: سیاست «ایرانی»، و بلکه «خاورمیانه‌ای»، امریکای دوران ترامپ به کلی متفاوت است با سیاست این کشور در دوران‌های بعد از پیروزی انقلاب. این سیاست اصولاً «عقیدتی» و «ایدئولوژیک» است و نه مبتنی بر محاسبات سیاسی و استراتژیکی و تجربیات چهار دهه اخیرشان با ایران. ترکیبی است از ناسیونالیسم و راست‌گرایی امریکایی و نیز عقاید خاص کلیسای اونجلیکال در مورد قوم یهود و سرزمین فلسطین و حوادثی که قبل از نزول حضرت عیسی (ع) روی خواهد داد. دیدگاه‌هایی که سخت بدان معتقد و ملتزم هستند.تصوری که در ایران وجود دارد با واقعیت منطبق نیست. سیاست کنونی امریکا در قبال ایران و منطقۀ خاورمیانه، دقیقاً ایدئولوژیک است، ایدئولوژی‌ای که دین در آن نقش اول را بازی می‌کند. به رغم تعصب بیش از اندازۀ گروه‌های اونجلیکال، ما باید از طریق شخصیت‌های دینی‌مان با کسانی از آنها که تفکرات و مواضع معتدلی دارند، گفتگوی دینی داشته باشیم و بهتر است اقلیت‌های دینی ما نیز در این گفتگو مشارکت داشته باشند.

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار
بهروزی‌فر، کارشناس بازار انرژی گفت: صرف اینکه در جلسه اوپک پلاس توافق حاصل شده می‌تواند این سیگنال را به بازار بفرستد که تشتت آرا وجود ندارد و تولیدکنندگان نفت یک صدا هستند. ‌اگر تولیدکنندگان نفت به تعهد کاهش تولید در ارقام اعلام شده پایبند باشند می‌توان امیدوار بود تا قیمت نفت بین ۴۰ تا ۴۵ دلار در هر بشکه بالا رود. به نفع همه تولیدکنندگان نفت است که این کاهش اتفاق بیافتد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند./ ایرنا

هشدار یک نماینده درباره کرونای اقتصادی
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی گفت: واقعیت این است که دولت بیش از همه چیز در مقابله با کرونا به تامین اعتبار نیاز دارد، اگر کرونا نبود ما بالاترین کسری بودجه را در سال جاری داشتیم که کرونا هم به آن اضافه شد. یشنهاد من این است که تمام نهادهای حاکمیتی، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که بر اساس احکام حکومتی معاف از مالیات بودند تنها در سال ٩٩ به صورت داوطلبانه مالیات بدهند و به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی به کشور کمک کنند زیرا در حال حاضر تمام منابع تامین اعتبار بسته است و دولت نیازمند تامین اعتبار است./ایسنا

احتمال آلودگی همیشگی تهران به کرونا
تهران در این روزها با آمار صعودی بستری بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مواجه است و این یعنی، فاجعه ای در راه است. رها شدن تهران از برنامه‌های قرنطینه‌ای، می‌تواند زنگ خطری برای لانه گزینی ویروس کرونا در شهر باشد. شهری که روزانه چند میلیون جمعیت را در خود می بیند./مهر

از دلواپسان بیشتر نگران والیبال هستم
محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال می‌گوید :آنهایی که منافع خودشان را دارند، این روزها دلسوز والیبال شده اند.در حالی که برای من منافع ملی مهم است. من برای انتخاب دبیرم ،کسی را می خواهم که مدیر اجرایی باشد .باید کسی را انتخاب کنم که وجه مدیریتی اش بر فنی بچربد. دبیر فعلی فدراسیون 6-7 سال رئیس هیات بود و والیبال را می شناسد،حتی رئیس کمیته استانهای فدراسیون بوده.. عدم استفاده از یک نفر دلیل بر بی کفایتی نیست. من دغدغه ام اگر بیشتر از دلواپسان نباشد، کمتر نیست.

خطرات ابتلای میلیونی ایرانیان به کرونا
در پژوهشی که توسط چند نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، سناریوهای مختلف در مواجهه با شیوع کرونا در ایران بررسی شده است. در مقالۀ این پژوهش اعلام شده که یکی از استراتژی‌ها در برابر شیوع کرونا، ایمنی جمعی است که از آن به عنوان ایمنی گله‌ای هم یاد می‌کنند؛ اما در این صورت میلیون‌ها نفر مبتلا خواهند شد و دست‌کم به صدها هزار تخت بیمارستانی نیاز است در حالی که در ایران ۱۴۷ هزار تخت بیمارستانی فعال وجود دارد که با نسبت ۱۹ درصد نیازِ بیماران به بستری، حداکثر برای ۷۷۴ هزار نفر کفایت می‌کند. در این اینفوگرافیک، اثرات مخاطره‌آمیز ابتلای میلیونی ایرانیان به کرونا را مشاهده خواهید کرد./ ایسنا

تعداد مبتلایان به کرونا در چین مجددا سیر صعودی به خود گرفت!
گزارش‌ها از چین حاکی است که بر اساس آخرین آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا، تعداد افراد شناسایی شده در این کشور پس از شش هفته مجددا سیر صعودی به خود گرفته است.بر همین اساس از ۱۰۸ نفری که روز یکشنبه ابتلایشان به ویروس کرونا تایید شد، ۹۸ نفر آنها از خارج به چین وارد شده بودند. این مسئله موجب آن شده که ترس از ورود مسافران بیمار به کووید-۱۹ و آغاز موج دوم ابتلا در این کشور افزایش یابد./بی بی سی

وضعیت اقتصاد ایران بدتر می‌شود
علی دینی ترکمانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش‌های بازرگانی گفت: اقتصاد ایران در سال جاری یکی از بدترین شرایط خود را تجربه خواهد کرد. علاوه بر کاهش صادرات نفت به زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز و تأثیر جدی آن بر درآمدهای دولت، سه اتفاق دیگر، در تقریبا دو، سه ماه اخیر رخ داده است که وضع دخل‌وخرج دولت را بدتر می‌کند. با افزایش نرخ دلار و قرارگرفتن آن در کانال‌های بالاتر و حتی حرکت به سمت تکرار بالاترین رکورد پیشین یعنی ۱۹ هزار تومان در سال ۱۳۹۷، تورم بیشتر خواهد شد. فقط یک اتفاق مثبت مانند شُل‌شدن تحریم‌ها و تأثیر واقعی و روانی آن می‌تواند مانع چنین حرکتی بشود. این نیز با توجه به شواهد و قرائن فعلی بعید است که رخ بدهد. بنابراین احتمال افزایش نرخ دلار بیشتر است. افزایش کسری بودجه به مبالغی بیشتر از آنچه قبلا در حدود حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد، افزایش مخارج جاری بر اثر کرونا و کاهش درآمدهای نفتی، کسری بودجه را بیشتر خواهد کرد. این نیز با توجه به ماهیت نقدینگی تورم‌زا در اقتصاد ایران، تورم را تشدید خواهد کرد/ نوداقتصادی

نهادهای حاکمیتی معاف از مالیات در سال ۹۹ داوطلبانه مالیات بدهند
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی گفت:واقعیت این است که دولت بیش از همه چیز در مقابله با کرونا به تامین اعتبار نیاز دارد، اگر کرونا نبود ما بالاترین کسری بودجه را در سال جاری داشتیم که کرونا هم به آن اضافه شد یشنهاد من این است که تمام نهادهای حاکمیتی، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که بر اساس احکام حکومتی معاف از مالیات بودند تنها در سال ٩٩ به صورت داوطلبانه مالیات بدهند و به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی به کشور کمک کنند زیرا در حال حاضر تمام منابع تامین اعتبار بسته است و دولت نیازمند تامین اعتبار است./ایسنا

جريان اصلاح‌طلب بايد باشد تا كاستي‌ها و كمبودها را نشان دهد
محمدصادق جوادي‌‌حصار، فعال سياسي اصلاح‌طلب: گفت: اصلاح‌طلبان نمي‌خواهند جمهوري اسلامي ايران با اين متد اداره شود بلكه مي‌خواهند مردمي‌تر، شفاف‌تر، متعادل‌تر، قانون‌‌مندتر و تواناتر باشد. هر دولتي كه بر سر كار بيايد با علم بر كاستي‌ها، رانت‌خواري‌ها، ‌فرصت‌طلبي‌ها و ... كه وجود دارد و در برخي موارد نهادينه شده، مواجه مي‌شود . جريان اصلاح‌طلب بايد باشد تا كاستي‌ها و كمبودها را نشان دهد و در راستاي برطرف شدن آن گام بردارد. چه مجلس با اكثريت اصلاح‌طلب تشكيل شود چه با اكثريت اصولگرا يا اعتدالي.در واقع رهبري مديريت كرده و نمي‌گذارد دعواهاي جرياني و جناحي چرخه مديريتي كشور را مختل كرده و از حركت باز دارد.رهبري اجازه نمي‌دهد دولت ساقط شود. اگر شد حتما اذن ايشان را داشته‌اند./نامه نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار