دکتر مصطفی جلالی‌فخر (متخصص داخلی و منتقد فیلم)
کد خبر: ۸۳۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 06 April 2020

واقعیت این است که تصمیم‌های درست درباره کرونا را دیر گرفتیم و زود کم کرده‌ایم. عملا دو هفته تعطیلی عید را تعطیل‌تر کردیم و البته حریف سه میلیون سفر نوروزی نشدیم. در حالی که کشور باید حداقل تا آخر فروردین تعطیل می‌شد. متاسفانه از امروز شاهد بسیاری بازگشایی‌ها و خروج مردم از خانه‌ها هستیم که کرونا را بیش از پیش، گستاخ‌تر می‌کند.

نکته مهم این است که با وجود اقتصاد شکننده و تحریم‌ها، توان تعطیلی مشاغل وجود ندارد. نه دولت توان تامین مردم در بیکاری را دارد و نه خیلی از مردم، پس‌اندازی دارند که بتوانند چند ماه دوام بیاورند. از طرفی، آدم‌های باشعوری که در خانه مانده‌اند هم خسته شده‌ و تحت فشار روحی‌اند.

خیلی‌ها تصمیم گرفته‌اند دل خودشان را با خوش‌خبری‌های خفیف و مقطعی و گاه جعلی خوش کنند تا از این شرایط خلاص شوند. مدیریت متمرکز در مورد کرونا، قدرت کافی ندارد و محض نمونه، وزیر صمت بدون اجازه از وزیر بهداشت، بخشنامه خطرناکی صادر می‌کند. رئیس جمهور محترم هم کرونا را چندان جدی نگرفته و احتمالا برای کاهش اضطراب عمومی، صحبت‌هایی فرمودند که برخی را بی‌خیال‌تر کرده است.

به نظر می‌رسد در شرایط پیچیده و دشوار فعلی، هم دولت و هم مردم، در حال حرکت به سمت یک «قمار خطرناک‌»اند که قرار بود از شنبه آغاز شود. این که «یا می‌مانیم یا می‌میریم» اما دیگر توان ادامه نداریم.

الان علاوه بر خطر پیک دوم ناشی از سفرهای نوروزی، خطر بزرگ‌تر پیک سوم در هفته آخر اردیبهشت هم در کمین‌ ماست که احتمالا چاره‌ای جز تعطیلی‌های مجدد نخواهیم داشت. به احتمال زیاد، چین هم مجددا دچار همه‌گیری خواهد شد و کار را برای جهان سخت‌تر می‌کند.

بدتر این که نگرانی‌های مهمی در مورد ماجراجویی‌های منطقه‌ای در یک ماه آینده وجود دارد که در صورت تحقق، کار ایران را پیچیده‌تر می‌کند. کاهش ادامه‌دار قیمت نفت و تحریم‌هایی که باقی می‌مانند، ممکن است شرایط اقتصادی را سخت‌تر کند و مردم ضمن آمادگی روانی قبلی برای مواجهه، باید بکوشند غافلگیری ورود به ماه‌های آینده را کم کنند. که البته سخت است.

اگر دولت و مردم، توان تعطیلی کشور و اعمال قاطعانه پیشگیری‌ها تا آخر اردیبهشت را داشتند، به احتمال زیاد می‌توانستیم کرونا را شکست دهیم. گول کاهش موقت شیب ابتلا و مرگ را نخوریم. این‌‌ها فقط عقب‌نشینی تاکتیکی کروناست و ممکن است در اواخر اردیبهشت، با قدرت مضاعف به ما حمله کند. هوشیار و واقع‌بین باشیم و توان روحی خود را ترمیم کنیم. هیچ کبکی با فرو بردن سرش در برف، نجات نیافته است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار