تاکنون در ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان فارس مبارزه با ملخ‌های صحرایی صورت گرفته و این آفت تاکنون ۱۰ شهرستان را درگیر کرده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 04 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از سال گذشته در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را در فصل زمستان درگیر کردند.

امسال نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و در حال حاضر 5 استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان با این آفت درگیر هستند. در ابتدای ورود این آفت استان کرمان نیز در شمار استان‌های درگیر بود اما براساس آخرین خبر سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 5 استان فقط درگیر هستند.

براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور سال گذشته 750 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سم‌پاشی شده که امسال با توجه به هجوم ملخ‌ها پیش‌بینی می‌شود به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

6 استان جنوبی درگیر با آفت ملخ

به گفته محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تا 9 فروردین ماه امسال مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح 45 هزار هکتار از اراضی استان‌های جنوبی کشور انجام شده است.

همچنین به گفته سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات کشور احتمال افزایش مبارزه با ملخ صحرایی بیش از یک میلیون هکتار نیز وجود دارد و استان‌های هرمزگان، بوشهر و فارس بیشترین میزان مبارزه با ملخ را داشته‌اند.

 

وی در بازدید از اراضی استان فارس در ابتدای فروردین ماه گفته است « برای مرحله نخست مبارزه با آفت ملخ 20 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده که حدود 17 میلیارد تومان به استان‌های درگیر و مابقی به امور سم‌پاشی و تجهیزات مقابله با آفت اختصاص یافته است».

مبارزه با ملخ در 5 هزار و 600 هکتار در استان فارس

حمیدرضا دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم میزان مبارزه با ملخ در سطح استان را 5 هزار و 600 هکتار اعلام می‌کند که این آفت تاکنون 10 شهرستان را درگیر کرده است.

به گفته وی در حال حاضر غیر از 2 شهرستان لامرد و مهر که پوره‌های ملخ در آن متولد شده و تراکم جمعیت در آنها وجود دارد دیگر شهرستان‌های درگیر وضعیت کنترل شده‌ای دارند و در حال حاضر ریزش جدید از خارج از استان یا خارج از کشور وجود ندارد.

براساس اظهارات دبیری عملیات پایش و ردیابی در 220 هزار هکتار در استان انجام شده و تاکنون شهرستان‌های لامرد، مهر، لارستان، خنج، کازرون، گراش، ممسنی، قیروکارزین، فراشبند و فیروزآباد با این آفت درگیر شده‌اند.

خسارتی به مزارع کشاورزی و باغی استان وارد نشده است

به گفته وی با توجه به پایش‌های مداوم و سم‌پاشی‌های انجام شده خسارتی به اراضی کشاورزی و باغی استان وارد نشده است. مدیر حفظ نباتات استان فارس همچنین از کشاورزان درخواست کرد روزانه مزارع و باغات خود را بررسی کنند و در صورت دیدن آفت به نزدیکترین ایستگاه جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

براساس اظهارات کارشناسان سازمان حفظ نباتات طول زندگی هر ملخ حدود 2.5 ماه است که در این مدت حدود 250 تخم می‌گذارد، ملخ‌ها در حالت تجمعی تمایل به پروازهای طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می‌گیرند و با نیروی باد جابه‌جا می‌شوند بنابراین اگر در طول یک روز بتواند دوازده ساعت پرواز کنند و سرعت وزش باد هم مثلا 20 کیلومتر در ساعت باشد حدود 300 کیلومتر می‌توانند در طول روز جابه‌جا شوند.

 در دوره گذشته از بهمن 97 تا تیرماه 98 درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و 14 شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در 44 هزار و 500 هکتار انجام و بالغ بر 31 تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد.

از آنجا که بخش زیادی از ملخ‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شده بودند، خسارت به مزارع استان فارس از حمله ملخ‌ها ناچیز بود. براساس اعلام جهاد کشاورزی استان در سال گذشته در مجموع 6 هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین 10 تا 20 درصد خسارت دید.

برچسب ها: ملخ ، حمله ملخ ، ملخ صحرایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار