آموزش و پرورش عنوان می‌کند که شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش‌آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم ‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار ‌کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد.
کد خبر: ۸۳۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ 03 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: پس از شیوع کرونا در کشور، مدارس کشور برای پیشگیری از این بیماری منحوس تعطیل شدند و این تعطیلی فعلاً تا 20 فروردین ادامه دارد؛ بر این اساس ساعات آموزشی دانش‌آموزان دچار کسری شد.

وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری ساعات آموزشی به دنبال راه‌حلی بود و اولین راه هم، آموزش از طریق تلویزیون بود؛ دو شبکه 4 و 7  وارد این عرصه شدند و آموزش در تلویزیون آغاز شد؛ البته ساعات آموزشی در تلویزیون نسبت به ساعات آموزشی مدرسه بسیار کمتر است و دانش‌آموزان دبستانی فقط یک درس را در روز می‌خوانند.

دومین راه که همزمان با آموزش تلویزیونی در حال انجام است، آموزش از طریق معلمان در شبکه‌های اجتماعی است؛ معلمان از طریق ایجاد کانال اجتماعی با دانش‌آموزان کلاس خود در ارتباط هستند و با تلفن همراه خود درس‌ها را در خانه به صورت صوتی یا تصویری ضبط کرده و در کانال بارگذاری می‌کنند.

مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت برای آنکه، حضور دانش‌آموزان و مدارس را در فضای مجازی ساماندهی کنند، شبکه اجتماعی شاد را راه‌اندازی کردند.

آموزش و پرورش عنوان می‌کند که شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش‌آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم ‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار ‌کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند.

مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص این شبکه، اظهار کرد: شبکه اجتماعی دانش‌آموزی(شاد)، دارای ۵ بخش اصلی است که لازم است مدیران و معلمان مدارس در سراسر کشور با آگاهی و توجه به این ۵ بخش در آن وارد شده و کلاس‌های مجازی را تشکیل دهند؛ اولین بخش از این شبکه اجتماعی دانش‌آموزی، سخت افزارها و سرورهایی با پهنای باند به‌گونه‌ای است که بتواند پاسخگوی حضور دانش‌آموزان و معلمان در مواقع ترافیک کار باشد.

وی ادامه داد: بخش دوم شبکه اجتماعی دانش‌آموزی، بخش نرم‌افزارهایی است که با همت زبده‌ترین مهندسان نرم‌افزاری کشور نوشته و در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است؛ بخش سوم شبکه شاد، پیام‌رسان‌هاست و در این راستا با توجه به نقش پیام‌رسان‌ها در ایجاد کلاس درس مجازی برای دانش‌آموزان و با نظارت مدیران، ۵ پیام‌رسان داخلی به طور داوطلبانه آمادگی خود را برای حضور در شبکه شاد اعلام کرده‌اند که لازم است مدیران مدارس یکی از این پیام‌رسان‌ها را در سامانه سناد انتخاب کرده و به معلمان و دانش‌آموزان خود معرفی کنند.

شرفی اضافه کرد: چهارمین بخش این شبکه اجتماعی دانش‌آموزی، سامانه پشتیبانی سناد است که ثبت اطلاعات در این سامانه بسیار مهم است و مدیران باید توجه داشته باشند که کلاس‌های درس و ورود معلم و دانش‌آموزان در کلاس تنها بر اساس اطلاعاتی که در سامانه سناد ثبت شده است، امکان پذیر خواهد بود؛ بخش پنجم شبکه اجتماعی دانش‌آموزی(شاد)، کاربران هستند و مدیران مدارس به عنوان مهم‌ترین کاربران این شبکه، لازم است صحت اطلاعات وارد شده در سامانه سناد را مورد بررسی قرار داده و به‌روزرسانی کنند و کلاس‌های درس را بر اساس معلم کلاس انتخاب و معرفی نمایند.

وی تصریح کرد: معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق پیام‌رسان انتخاب شده و با استفاده از کدملی خود که قبلا توسط مدیران مدارس به سامانه سناد وارد شده است، وارد بخش اختصاصی خود شوند و در کلاس مجازی با نظارت مدیر مدرسه حضور داشته باشند.

دانش‌آموزان چگونه وارد شاد می‌شوند؟

والدین دانش‌آموز یا شخص دانش‌آموز پس از اطلاع از پیام‌رسان منتخب مدرسه از طریق مدیر یا معلم باید نسخه‌ی جدید پیام ‌رسان را نصب کند و از طریق گزینه‌ بات شاد با انتخاب نقش «دانش‌آموز» به لینک shad.medu.ir متصل شده و پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده مطابق به کلاس خود در مدرسه وصل شود.

 دانش آموز بدون پیام رسان نیز از طریق سامانه shad.medu.ir می‌تواند وارد کلاس‌های مدرسه خود شود. 

از فردا 16 فروردین ورود به سامانه شاد آغاز می‌شود و بر این اساس در روز شنبه مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه، روز یکشنبه آموزگاران دوره اول ابتدایی (پایه‌ اول تا سوم دبستان) و دبیران مدارس متوسطه اول و دوم، روز دوشنبه مدیران و هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این کلاس‌ها حضور خواهند داشت و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ایجاد کانال‌های پرورشی و مشاوره انجام خواهد شد.

همچنین در روزهای دوشنبه کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی و کلاس‌های متوسطه دوره اول و دوم، روز سه‌شنبه نیز کلاس‌های ابتدایی چهارم تا ششم ابتدایی و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این شبکه برگزار خواهد شد.

در گام اول راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ابتدا لازم است مدیر از صحت کلاس بندی و اختصاص آموزگار به درس از طریق سامانه سناد مطمئن شود؛ مدیر مدرسه از طریق سامانه سناد پیام‌رسان موردنظر خود را انتخاب می‌کند و پیام رسان انتخابی را در گوشی تلفن همراه(فعلا فقط تحت سیستم عامل اندروید) یا رایانه خود نصب می‌کند و بعد از نصب پیام‌رسان انتخابی، وارد بات«شاد» شد و کد ملی خود را وارد می‌کند.

پس از دریافت اطلاعات کلاس ها و معلمان خود، نسبت به تأیید آنها اقدام می‌کند و در صورتی که اطلاعات مرتبط با کلاس و آمار نیروی انسانی با وضع موجود در مدرسه مغایرت داشت، لازم است ابتدا با ورود به سامانه سناد مشخصات مدرسه، کلاس، نیروی انسانی و دانش‌آموزان را اصلاح و بعد از 24 ساعت آن را در شاد تأیید کند.

بدیهی است قبل پایان یافتن مراحل یاد شده هیچ کلاسی برای مدارس فعال نخواهد بود همچنین کد ملی ثبت و تأیید شده توسط مدیر مدرسه ملاک تخصیص کلاس به فرد است.

وظایف مدیر مدرسه متوسطه:


انتظارات از مدیر دبستان

در گام دوم، معلمان پس از اعلام مدیر مدرسه، نسبت به نصب پیام‌رسان انتخابی مورد استفاده در همان واحد آموزشی اقدام می‌کنند؛ پس از ورود به پیام‌رسان و انتخاب گزینه معلم، کد ملی و کلاس‌های خود (گروه‌ها) را مشاهده می‌کنند.

هر معلم، ادمین کلاس خود است و از این به بعد مسؤولیت آن کلاس را عهده‌دار است که در صورت صحت اطلاعات، آن را تأیید و در صورت وجود مغایرت موضوع را جهت رفع مغایرت به مدیر
مدرسه اعلام می‌کند تا اصلاحات لازم توسط مدیر واحد آموزشی در سامانه سناد انجام شود؛ کد ملی تأیید شده توسط مدیر ملاک تعیین کلاس و تخصیص کلاس به فرد است و نوع رابطه کاری و
استخدامی در این موضوع تأثیری ندارد.


انتظارات از معلمان مدارس دوره متوسطه


انتظارات از معلمان مدارس دبستان

گام سوم این است که دانش‌آموزان پس از نصب پیام‌رسان مورد استفاده در مدرسه محل تحصیل که قبلاً توسط مدیر به اطلاع دانش‌آموزان رسیده است، وارد بات «شاد» شده و گزینه دانش‌آموز را انتخاب می‌کنند.

پیام رسان و لینکِ (shad.medu.ir) در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد که با کلیک کردن بر روی لینک وارد صفحه اصلی شاد می‌شود و اطلاعات درخواستی را وارد کرده و با تأیید آن، لینک کلاس نمایش داده می‌شود و با انتخاب لینک مربوطه وارد کلاس می‌شود.

در صورتی که در این مرحله مشخص شود پیام‌رسانی که از طریق آن وارد شبکه شده با پیام‌رسان انتخابی
مدرسه مغایرت داشته است، باید پیام‌رسان اعلامی واحد آموزشی محل فعالیت خود را نصب و مراحل
پیشگفته را مجدداً تکرار کند.


انتظارات از دانش‌آموز دوره متوسطه


انتظارات از دانش‌آموز دوره دبستان

حالا از فردا مدیران مدارس باید وارد سامانه شده و آنچه مدنظر است انجام دهند؛ زمان تشکیل کلاس‌های مجازی در سامانه شاد شامل پیش‌دبستان: 10 تا 11(60 دقیقه)، پایه اول و دوم: ساعت 9 الی 10:30(90 دقیقه)، (4 زنگ مدت زمان تدریس هر زنگ 15 الی 20 دقیقه،  زمان استراحت بین هر زنگ 5 الی 10 دقیقه) پایه سوم و چهارم: ساعت 8:30 الی 10:30(120 دقیقه)، (4 زنگ مدت زمان تدریس هر زنگ 20 الی 25 دقیقه،  زمان استراحت بین هر زنگ 5 الی 10 دقیقه) و پایه پنجم و ششم : ساعت 8 الی 10:30(150 دقیقه)، (4 زنگ مدت زمان تدریس هر زنگ 25 الی 30 دقیقه،  زمان استراحت بین هر زنگ 5 الی 10 دقیقه) است.

درباره شبکه شاد، اظهارنظرهای متفاوتی مطرح می‌شود و سؤالات و ابهامات متعددی نیز مطرح است که در گزارش بعدی فارس به آنها اشاره می‌شود.

منبع: تابناک تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار