نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: معلوم نیست سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی چگونه می تواند تا این اندازه نسبت به خطاهای فاجعه بار زیست‌محیطی استان اغماض کند.
کد خبر: ۸۳۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 30 March 2020

احمد علیرضابیگی با اشاره به تلف شدن تعدادی گوسفند در اطراف معدن طلای اندریان و تذکرهای بی‌شمار قبلی خود در ارتباط با آلایندگی خطرناک این معدن اظهار کرد: علی‌القاعده سازمان حفاظت محیط زیست باید به واسطه اختیاراتی که دارد بیش از همه حساسیت نشان دهد که اصلا این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم این سازمان سعی دارد مدارک و مستنداتی که دال بر آلودگی هستند را نادیده گرفته و غیرمعتبر بداند و حتی مسائل را سیاسی قلمداد کند؛ ظاهرا اگر با گذشت زمان یک فاجعه رخ ندهد این اهمال کاری تدوام خواهد یافت.

بیگی در عین حال خاطرنشان کرد: واقعا جای تعجب دارد که استاندار آذربایجان‌شرقی با صراحت اعلام می‌کند هیچ دلیلی بر آلایندگی معدن طلای اندریان وجود ندارد و بنده به ناچار تکالیف ایشان را هم متذکر می‌شوم!

منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم توضیح داد: وقتی در برنامه ششم توسعه اختیارات شورای عالی معادن را از تهران و وزارت صمت به استان‌ها تفویض کردیم هدف این بود که نظارت از نزدیک اتفاق بیافتد تا در حق مردم ظلم نشود و با جدیت مسائل را حل کنیم.

وی متذکر شد: مدیران ما به هر دلیلی انگیزه‌ای برای مسوولیت‌پذیری ندارند و برخی از مدارک حکایت از وجود روابط ناسالم در این ارتباط دارد؛ به طوری که سازمان حفاظت محیط زیست به صراحت اعلام می‌کند هیچ آلایندگی در معدن اندریان نیست و بنده ناچار می شوم مدارک آزمایشگاه خودشان را به خودشان ارائه دهم!!

استاندار سابق آذربایجان شرقی ابراز داشت: اهمال و مسامحه در انجام وظیفه به قدری است که مدیران سازمان حفاظت محیط زیست استان نتیجه آزمایش آزمایشگاه خودشان را هم رد می‌کنند و تا زمانی که یک بحران و فاجعه غیرقابل انکار رخ ندهد مسئله را قبول ندارند.

وقتی فرماندار خود را سپر بلای فاجعه زیست محیطی می‌کند!!

بیگی با اشاره به خسارات جبران ناپذیری که به گنجینه محیط زیست و طبیعت آذربایجان در منطقه وارد شده است، گفت: من از فرماندار تعجب کردم که خود را سپر بلا و اعلام می‌کند هیچ گونه آلودگی پیرامون معدن اندریان وجود ندارد و اگر باشد حتما برخورد می‌کنیم.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: همه اینها موضوعات تاسف‌باری است که صرفا به واسطه ضعف نظارت مدیریت عالی استان و سوء استفاده‌ای که دستگاه‌های ذیربط بویژه سازمان حفاظت محیط زیست از این ضعف می‌کنند، به وجود می‌آیند تا شاهد چنین فجایعی باشیم.

بیگی در ادامه توضیحات خود یادآور شد: نمونه‌برداری که از روان آب‌های زیرزمینی منطقه صورت گرفته نشان می‎دهد آلایندگی به سیانور در مقایسه با شرایط قبل از بهره‌برداری از معدن، 3 برابر افزایش یافته که طبیعتا آثار این میزان آلایندگی در جغرافیای پیرامون قابل محاسبه بوده و می‌توان تعیین کرد که چه اتفاقاتی در کشاورزی، زنبورداری و دامداری منطقه افتاده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: معلوم نیست سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی چگونه می‌تواند تا این اندازه نسبت به خطاهای فاجعه بار زیست‌محیطی استان اغماض کند!!

جریمه 75 میلیارد تومانی معدن مس سونگون

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آلایندگی معدن مس سونگون نیز اشاره و اضافه کرد: مشابه قضیه زمان مسوولیت بنده در استانداری و بهره‌برداری مس سونگون پیش آمده بود و معلوم شد عملیاتی که اتفاق می‌افتد برای طبیعت ارسباران آسیب می‌رساند؛ در نتیجه شاکی ماجرا شدیم و شکایت ما مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار سابق آذربایجان شرقی ادامه داد: آن زمان (حدود 8 سال پیش) که قیمت دلار 1100 تومان بود مس سونگون بابت آسیبی که به محیط زیست وارد می‌کرد 75 میلیارد تومان جریمه شد؛ این رقم با نرخ امروز به حدود هزار میلیارد تومان  می‌رسد. شرکت ملی مس هم به این رای گردن نهاد و جریمه را در وجه منابع طبیعی استان پرداخت کرد.

اعلام جرم علیه سازمان حفاظت محیط زیست 

بیگی اعلام کرد: میزان خسارت وارده از سوی معدن طلای اندریان نیز برای دستگاه قضاء قابل محاسبه است، ولی سازمان شاکی که باید حفاظت محیط زیست باشد بنابه دلایل مشخص حاضر نیست موضوع آلایندگی معدن مطرح شود؛ به همین دلیل بنده علیه این سازمان اعلام جرم کرده‌ام و منتظر هستم دستگاه قضایی در این ارتباط ورود یابد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تشریح کرد: بهره‌برداری از معادن طلا در همه جا اتفاق می‌افتد و شیوه‌های تصفیه پساب و کنترل آلایندگی در دنیا کاملا رایج است ولی از آنجایی که برای صاحب معدن هزینه بر است نمی‌خواهند به این هزینه‌ها گردن نهند.

وی اذعان داشت: اگر سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد، مدیران معدن مجبور هستند این هزینه‌ها را بپذیرند که این اتفاق نمی‌افتد.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار