گزارشگر مسابقات فوتبال گفت: نه به مهاجرت فکر کردم و نه دلم می‌خواهد این اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۳۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ 22 March 2020

به گزارش  تابناک سمنان: پسر خنده‌رو، خوش‌صدا و پرانرژی تلویزیون حالا وارد دومین دهه از فعالیت خود در حرفه گزارشگری شده و امیدوار است همین روند صعودی را ادامه دهد تا بتواند بیشتر از قبل بدرخشد. گفت‌وگوی نوروزی ما با محمدرضا احمدی را بخوانید.

فرارسیدن عید و بهار تو را یاد چه چیزی می‌اندازد؟
نو شدن، تازگی و طراوت، دوباره شور و اشتیاق. کلاً عید را خیلی دوست دارم. از وقتی یادم می‌آید همیشه عاشق عید بودم حتی پیک شادی که در کودکی به ما می‌دادند را دوست داشتم.

چه توصیه‌ای به مردم داری که درگیر کرونا هستند و نمی‌توانند خیلی در ایام عید دید و بازدید انجام دهند؟
امسال واقعاً نوروز متفاوت است و نه فقط نوروز بلکه اسفند متفاوتی را هم سپری کردیم. بسیاری از مردم ما و مردم جهان درگیر ویروس کرونا هستند و متأسفانه بعضی‌ها جانشان را از دست دادند که بسیار ناراحت‌کننده است. خواهش می‌کنم توصیه‌هایی که در راستای حفظ سلامتی فردی و اجتماعی مطرح شده را واقعاً جدی بگیرند.

می‌دانم به دخترت نفس وابستگی زیادی داری؛ چه عیدی‌ای به او می‌دهی؟
نفس الان ٣ سالش است و فکر کنم بهترین عیدی امسال با هم بودنمان باشد. در تعطیلات امسال درگیر ضبط برنامه برای رادیو یا تلویزیون نیستم و خبری از لیگ قهرمانان هم در ایام نوروز نیست و می‌توانم بیشتر کنار همسرم و نفس باشم و از بودن کنارشان لذت ببرم.

بهترین خاطره محمدرضا احمدی از ایام نوروز و تعطیلات عید چیست؟
خب من در تعطیلات عید مراسم ازدواجم را برگزار کردم و قطعاً ٦ فروردین که تاریخ عروسی‌مان بود بهترین خاطره من از ایام نوروز است.

در تعطیلات عید شده که گزارش یک بازی را به تو بدهند و آن را قبول نکنی؟
نه.

از بین گزارشگران اگر بخواهی یک تیم فوتسال درست کنی چه کسانی را انتخاب می‌کنی؟
با توجه به ورود گزارشگر‌های جوان واقعاً خیلی‌ها را نمی‌شناسم و با آن‌ها بازی نکردم که بخواهم تیم درست کنم، ولی در مجموع از بین آن‌هایی که فوتبالشان را دیدم، محمد سیانکی، نیما تاجیک و فرشاد محمدی‌مرام را انتخاب می‌کنم و فکر کنم تیم خوبی بشویم و یقه خیلی از تیم‌ها را بگیریم. (خنده)

سال ٩٨ مزدک میرزایی مهاجرت کرد تو به فکر رفتن از ایران و مهاجرت نیفتادی؟
اول باید بگویم واقعاً از رفتن مزدک میرزایی خیلی ناراحت شدم و دوست نداشتم این اتفاق می‌افتاد. چون مزدک یکی از سرمایه‌های کشور ما به حساب می‌آمد و یکی از بهترین‌ها در کار خود بود. در مورد خودم هم باید بگویم نه به مهاجرت فکر کردم و نه دلم می‌خواهد این اتفاق بیفتد. من وابستگی زیادی به خانواده‌ام و البته کشورم دارم و به همین دلیل دوست ندارم به کشور دیگری بروم.

محمدرضا می‌خواهم با یکسری از بازیکنان خارجی که در ذهنت است و دوست‌شان داری یک سفره هفت‌سین درست کنی.
دکتر سوکراتس که واقعاً بی‌نظیر بود. داوید سیلوا ستاره اسپانیایی و کاپیتان فعلی تیم منچسترسیتی. میشل سالگادو مدافع راست سابق رئال‌مادرید. دیگو سیمئونه سرمربی فعلی اتلتیکو مادرید. جبرئیل سیسه مهاجم سابق تیم ملی فرانسه. لوئیس سوارس ستاره تیم ملی اروگوئه و بارسلونا و البته سوباسا اوزارا شخصیت اصلی کارتون فوتبالیست‌ها که فوق العاده دوست‌داشتنی بود. (می‌خندد)

محمدرضا بهترین و بدترین گزارشت در سالی که پشت سر گزاشتیم کدام بود؟
بهترین گزارشم را که مردم باید نظر بدهند، ولی اگر خودم بخواهم انتخاب کنم بازی رفت رئال‌مادرید - منچسترسیتی که در این بازی منچستر سیتی ٢ بر یک کهکشانی‌ها را شکست داد. اما در مورد بدترین گزارش، واقعاً پیش می‌آید که به هنگام گزارش روز خوبت نباشد و تمرکز کافی نداشته باشی! فینال جام اتحادیه انگلیس که بین منچسترسیتی و استون‌ویلا برگزار شد از خودم راضی نبودم.

اگر برای دخترت خواستگاری بیاید که شغلش گزارشگری باشد با ازدواجشان موافقت می‌کنی؟
وقتی بزرگ شود و به سن ازدواج برسد خودش باید انتخاب کند و من به نظرش احترام می‌گذارم. ولی واقعاً زندگی با یک گزارشگر فوتبال خیلی خیلی سخت است و کلی صبر و تحمل و حوصله می‌خواهد.

به غیر از گزارشگری شغل دیگری هم داری؟
من بار‌ها گفتم به نظرم گزارشگری فوتبال واقعاً در ایران شغل نیست و بیشتر هنر و عشق و علاقه است، چون اصلاً دستمزد بالایی بابت هر گزارش پرداخت نمی‌شود. با ماهی ۵، ۶ میلیون تومان درآمد یک گزارشگر نمی‌تواند زندگی‌اش را بچرخاند و خرج زن و بچه را بدهد. به همین دلیل حتماً باید در کنارش شغل دیگری هم داشت. من هم در کنار گزارشگری اجرای گزارش ورزشی را هم دارم و همچنین اجرا و تولید محتوای برنامه رکورد. برای همین سرم شلوغ است و خدا را شکر شرایط بد نیست و زندگی را می‌گذرانیم.

وقتی مردم در کوچه و خیابان می‌بیننت چه چیز‌هایی به تو می‌گویند؟
در مورد خیلی چیز‌ها حرف می‌زنند مثلاً اگر شب قبلش بازی خارجی بوده باشد در مورد آن و همچنین در خصوص نحوه گزارش خودم یا همکاران و یا اینکه چرا فلان بازیکن چنین کاری کرد و خیلی دیگر از سؤال‌های مربوط به فوتبال. خلاصه هر کسی ما را می‌بیند در مورد فوتبال و گزارشگری حرف می‌زند نه چیز دیگری. البته این را باید بگویم که بیشترین سؤالی که از من پرسیده می‌شود این است که طرفدار پرسپولیس هستی یا استقلال و می‌گویند تو بگو قرمزی یا آبی، ولی قول می‌دهیم به کسی نگوییم!

کدام تیکه کلامت را در گزارش خیلی دوست داری؟
خب گزارشگر باید از جملاتی استفاده کند که مردم دوست داشته باشند، تکراری و یا تقلید از کس دیگری نباشد و به قول معروف امضای خودت پای آن جمله‌ها باشد. به همین دلیل سعی می‌کنم از جملات متفاوت، ولی عامه‌پسند استفاده کنم. مثلاً راه نمی‌ده بهش، تکل رو می‌بنده و یا پاس کات‌بک و...

بدترین سوتی محمدرضا احمدی در سال ٩٨ چه بود؟
واقعاً نمی‌دانم و یادم نیست کدام بازی‌ها بود و اینکه چه سوتی‌ای دادم. مطمئناً داشتم، چون در کار ما اشتباه غیر قابل انکار است.

تقریباً همه می‌دانند که عاشق آرسنال هستی؛ محبوب‌ترین بازیکن تو در این تیم فعلی آرسنال و کل تاریخ باشگاه چه کسانی هستند؟
خب بله من از دوران نوجوانی عاشق آرسنال هستم. تیری آنری و دنیس برگ‌کمپ که هر دو جزو بهترین‌های تاریخ آرسنال هستند را فوق العاده دوست دارم و در بین بازیکنان فعلی هم اوبا میانگ و نیکولاس په‌په را دوست دارم.

دوست داری بازی‌های آرسنال را در ورزشگاه خانگی اش امارات گزارش کنی؟
بله صد درصد. به نظرم فوق العاده خواهد بود. فکر می‌کنم هر گزارشگری آرزوی این را داشته باشد که روزی در ورزشگاه و از نزدیک بازی‌های تیم محبوبش را گزارش کند.

چقدر اهل فضای مجازی هستی؟
خیلی زیاد از فضای مجازی و سایت‌های گوناگون استفاده می‌کنم. گزارشگر باید کاملاً به روز باشد و در مورد همه چیز اطلاعات و شناخت داشته باشد.

نظرت را در مورد افراد زیر بگو!
خیابانی‌: دل‌رحم و احساسی
جاودانی‌: یک همراه خوب که خیلی به من کمک کرد
فردوسی‌پور‌: فوق العاده باهوش
ونگر‌: کاربلد و استاد
کی‌روش‌: سازنده
آرتتا‌: جنتلمن، امیدوارم در تیم محبوبم موفق شود و بتواند جام بیاورد.
آنری: خاطره‌ساز
مسی‌: نابغه
رونالدو‌: بی‌نظیر

می‌خواستم نظرت را در خصوص انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان بدانم.
به نظرم انتخاب عجیب فدراسیون فوتبال بود و در حالی که اصلاً نام اسکوچیچ بین گزینه‌ها مطرح نبود به یک باره سرمربی تیم ملی شد. از برخی دوستان شنیدم که در بحث فنی مربی خوبی هستند و امیدوارم همین گونه باشد و با تیم ملی بتواند نتایج خوبی بگیرد. قطعاً آرزوی همه ما موفقیت تیم ملی است و در این راه همه باید کمک کنند. چون خدای ناکرده اگر تیم ملی نتواند راهی جام جهانی شود اتفاقات جبران‌ناپذیری برای فوتبال ما رخ خواهد داد.

می‌دانم پلی‌استیشن زیاد بازی می‌کنی. از بین فوتبالیست‌ها کسی هست که با او بازی کرده باشی؟ و یا اینکه دوست داشته باشی با او بازی کنی؟
نه این کار را تا به حال انجام ندادم ترجیح می‌دهم تنها یا با خانواده بازی کنم. البته شنیدم سروش رفیعی عزیز هم خوب پلی‌استیشن بازی می‌کند. حالا اگر قسمت شد با سروش که دوست بسیار خوبم هست بازی می‌کنم.

معمولاً در فوتبال با چه کسانی کل‌کل می‌کنی و برایشان کری می‌خوانی؟
به نظرم کری خواندن جذاب است و اکثر فوتبالی‌ها از آن استقبال می‌کنند البته نباید از ادب خارج شود و خدای ناکرده کدورتی پیش بیاید. من هم معمولاً با محمد بحرانی عزیز که فوق العاده فوتبالی است و به خصوص موقع بازی‌های بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا و همچنین رضا جاودانی عزیز همیشه سر بازی‌های لیورپول - آرسنال با هم کل‌کل‌های دوستانه داریم.

تا جایی که می‌دانم رفیق هنرمند زیاد داری؛ کدام‌شان شدیداً فوتبالی هستند و با هم بحث‌های فوتبالی انجام می‌دهید؟
بله من دوستان زیادی در عرصه هنر دارم که در حوزه فوتبال بسیار با هم صحبت می‌کنیم و در ارتباط هستیم و شاید ندانید آن‌ها چقدر فوتبالی هستند و اطلاعات خوبی دارند. امیر جعفری، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، امیر جدیدی و سیامک انصاری که همگی عزیز و دوست‌داشتنی هستند و البته به شدت فوتبالی. حتی فکر کنم بینشان امیر جدیدی و پژمان بازغی می‌توانند بازی‌ها را کارشناسی کنند از بس که دقیق و فنی به بازی‌ها نگاه می‌کنند.

چقدر اهل مسافرت هستی؟
به شدت اهلشم و عاشق سفر کردن به نقاط مختلف هستم. شک نکنید هر وقت فرصتش پیش بیاید و شرایط سفر داشته باشم به همراه خانواده این کار را خواهم کرد.

چه چیزی بیشتر از همه محمدرضا احمدی را می‌ترساند؟
آبرو. هیچ چیزی به اندازه از بین رفتن آبرویی که سال‌ها برایش زحمت کشیدی و ذره‌ذره جمع کردی ترسناک نیست.

اجرا را بیشتر دوست داری یا گزارشگری؟
به نظرم دو تا فضای کاملاً متفاوت از هم است و واقعاً قابل مقایسه با هم نیستند، ولی من گزارش در استادیوم را خیلی خیلی دوست دارم و به هر چیزی ترجیح می‌دهم.

بهترین گزارشگر دنیا چه کسی است؟
مارتین تیلور. به نظرم با اختلاف بهترین است و من خیلی دوستش دارم و از کارش لذت می‌برم. من حتی با صدایش در بازی فیفا هم کلی لذت می‌برم و کیف می‌کنم.

بعضی‌ها می‌گویند محمدرضا احمدی به نوعی بچه پولدار است و مرفه بی‌درد؛ قبول داری؟
من برای رسیدن به موفقیت خیلی زحمت کشیدم و تلاش کردم. از باشگاه خبرنگاران گرفته تا رادیو و تلویزیون. هر کاری که فکرش را بکنید من کردم. در همین تلویزیون از گزارش ضبط شده ساعت ١:٣٠ تا ٣ صبح بگیرید تا گزارش زنده مسابقات کوپاآمریکا که ساعت ٥ صبح پخش می‌شد. چیزی که خیلی از دوستان جدیدی که تشریف آوردند حتی یک بار هم تجربه نکردند و به راحتی در ساعت‌های خوب به صورت زنده و مستقیم گزارش می‌کنند. حتی در فضای خارج از سازمان هم کلی کار و تلاش کردم و خدا را شکر می‌کنم که همیشه حواسش به من بوده است. اگر چیزی هم دارم از لطف و محبت خدا و با تلاش و زحمت بوده است و قطعاً چیزی جز این نیست. متأسفانه در ایران خیلی‌ها دنبال حاشیه هستند و ظاهر را می‌بینند، ولی نمی‌دانند آن فرد چه زحمت‌هایی کشیده است.

چقدر اهل فیلم و سینما هستی؟
کم و بیش. واقعیت این است که خیلی اهل سینما رفتن نیستم، ولی با همسرم در منزل هفته‌ای یکی، دو فیلم را می‌بینیم.

بهترین فیلم سال ٩٨؟ بازیگر مورد علاقه؟ خواننده مورد علاقه؟
انصافاً متری شیش و نیم و شبی که ماه کامل شد عالی بودند. نوید محمدزاده بی‌نظیر کار می‌کند و بازی او را نمی‌شود دوست نداشت. کار‌های بهنام بانی عزیز را هم خیلی دوست دارم و همچنین حامد همایون و علی زندوکیلی و رضا ملک‌زاده

و سؤال آخر

اینکه دوست داری با کدام چهره یا شخصیت مطرح ورزشی در دنیا عکس سلفی بگیری؟
همیشه از آندره‌آ پیرلو و الساندرو نستا خوشم می‌آمد و اگر شرایط مهیا باشد دلم می‌خواهد با آن‌ها سلفی بگیرم.

منبع: روزنامه خبر ورزشی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار