تابناک گیلان/ آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، جزییات عروسی دختر حسن روحانی؛ شام هم ندادند، حضور لاریجانی در ۱۴۰۰ جدی است، سیل روزهای ابتدایی سال 98 و حواشی که مردم را غافلگیر کرد، علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟، دوره 30 ساله خشکسالی به پایان رسیده است؟، حاج قاسم نوروز 98 کجا بود؟، خبرهای ضدونقیض از بازداشت احمدی‌نژاد!، صدور حکم محکومیت ۴ متهم پرونده دکل نفتی...
کد خبر: ۸۳۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 21 March 2020
 
تابناک گیلان/ آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، جزییات عروسی دختر حسن روحانی؛ شام هم ندادند، حضور لاریجانی در ۱۴۰۰ جدی است، سیل روزهای ابتدایی سال 98 و حواشی که مردم را غافلگیر کرد، علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟، دوره 30 ساله خشکسالی به پایان رسیده است؟، حاج قاسم نوروز 98 کجا بود؟، خبرهای ضدونقیض از بازداشت احمدی‌نژاد!، صدور حکم محکومیت ۴ متهم پرونده دکل نفتی...
 

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات اولین ماه سال 1398 یعنی فروردین ماه که در روز آغازین سال 99 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 98 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، جزییات عروسی دختر حسن روحانی؛ شام هم ندادند، حضور لاریجانی در ۱۴۰۰ جدی است، سیل روزهای ابتدایی سال 98 و حواشی که مردم را غافلگیر کرد، علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟، دوره 30 ساله خشکسالی به پایان رسیده است؟، حاج قاسم نوروز 98 کجا بود؟، خبرهای ضدونقیض از بازداشت احمدی‌نژاد!، صدور حکم محکومیت ۴ متهم پرونده دکل نفتی، محبوبیت ترامپ به پایین‌ترین حد در سال ۲۰۱۹ رسید، ماجرای ورود حشدالشعبی به مناطق سیل‌زده چه بود؟، هجوم ملخ‌ها به ایران همزمان با بارندگی بی‌سابقه! و بمب‌افکن نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در افغانستان سقوط کرد، مهمترین خبرهای منتشر شده در فروردین ماه سال 98 است.

اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. در بیانیۀ کاخ سفید دربارۀ فرمان آقای ترامپ آمده است که این تصمیم با هدف مبارزه با تروریسم جهانی ایران و افزایش فشارهای مالی بر ایران و انزوای بیشتر این کشور اتخاذ شده است.

در بیانیۀ کاخ سفید آمده است:‌ «سپاه پاسداران ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای اهداف تروریستی جهانی این رژیم است... اگر شما در حال داد و ستد با سپاه پاسداران هستید، به تامین بودجۀ تروریسم کمک می‌کنید.» اخ سفید می‌گوید که با این فرمان، دیگر دولتها همچنین بخش خصوصی متوجه ماهیت سپاه پاسداران خواهند شد که شرکتها و نهادهای مختلفی را در سراسر جهان برای تامین تروریسم اداره می‌کند و سود حاصل از آنچه که به نظر می‌رسد معاملاتی تجاری و مشروع هستند، برای اجرایی شدن دستور کار فعالیتهای تروریستی رژیم ایران صرف می‌شود.

بیانیۀ کاخ سفید اینگونه ادامه می‌یابد: «رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار اصلی حکومت‌داری خود استفاده می‌کند و سپاه پاسداران وظیفۀ هدایت و اجرای برنامه‌های تروریست جهانی حکومت ایران را برعهده دارد. تامین مالی، تامین تجهیزات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی از گروههای تروریستی برعهده سپاه است. سپاه پاسداران مستقیما در طرح‌های تروریستی کشورهای مختلف دخیل بوده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی سپاه قدس پاسداران حمله‌ای بی‌شرمانه به سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را طراحی کرد که کشف و خنثی شد. فعایلتهای نیروهای قدس سپاه در آلمان، بوسنی، بلغارستان، کنیا، بحرین، ترکیه و دیگر کشورها کشف و مختل شده است. رژیم ایران همچنان حامی تروریسم جهانی است و هر سال حدود یک میلیارد دلار را صرف حمایت از تروریسم می کند.»

مقابله به مثل ایران

شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به تصمیم واشنگتن، دولت آمریکا را حامی تروریسم نامید و نیروهای این کشور در غرب آسیا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن محکوم کردن اقدام ایالات متحده آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در فهرست سازمان تروریستی این کشور، تاکید شده است: "رژیم ایالات متحده آمریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.

بدنبال اعلام تصمیم واشنگتن مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی، محمدجواد ظریف، وزیر أمور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی ایران، پیشنهاد کرد تا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

حقوق بین الملل چه میگوید؟

وارد کردن سپاه پاسداران به عنوان نیمی از ساختار نظامی حکومت جمهوری اسلامی ایران به لیست گروه‎های تروریستی، به مثابه نادیده گرفتن اصل حاکمیت ملی، امکان نقض مصونیت دولتی و در نهایت ممکن کردن حمله به سپاه بدون درنظر گرفتن مقررات حاکم بر جنگ یا حقوق بشردوستانه است. یعنی اگر نظامیان امریکا عضوی از سپاه را هدف حمله قرار بدهند و رسما با آن وارد نبرد شوند، این نبرد تابع مقررات جنگ نخواهد بود بلکه به دلیل تروریست دانستن سپاه، هرنوع برخورد نظامی با آن و اعضایش از دید قوانین امریکا توجیه قانونی پیدا می‌کند و از نگاه ایالات متحده، لزومی به رعایت حقوق بشردوستانه هم درباره آن‎ها وجود ندارد.

مقررات بین‏المللی، کشورها را از این که بخشی از نیروی نظامی کشور دیگری را تروریستی بخواند، صراحتا منع نکرده‏اند اما چنین کار بی‏سابقه‌ای، نقض یک رویه بین‌المللی است.

جزییات عروسی دختر حسن روحانی؛ شام هم ندادند

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی درباره روایت خود از جشن ازدواج دختر رئیس جمهور گفت: مطلع شدیم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دختر سومش را می‌خواهد به خانه بخت بفرستد. من هم به عنوان دوست قدیمی دعوت شدم. وقتی شرکت کردم دیدم تعدادی در قسمت آقایان برای حضور در این مراسم جشن عروسی دعوت شده اند. وی با بیان اینکه مراسم جشن عروسی دختر رئیس جمهور عصر یک روز تابستان سال ۹۷ برگزار شد، افزود: پذیرایی مراسم هم بسیار ساده و معمولی شامل میوه، شیرینی، شربت و بستنی بود، بدون شام. داماد این‌ها را تهیه کرده بود. عضو جامعه روحانیت مبارز تهران درباره شخصیت‌های سیاسی مدعو در این مراسم نیز یادآور شد: افرادی همچون معاون اول، مسئول بنیاد شهید، دکتر ظریف و عده‌ای از روحانیون نزدیک حضور داشتند. شاید همه مراسم دو ساعت بیشتر نبود. هیچ خواننده، گوینده یا مداح هم نداشت. ما هم در این مدت نشستیم و گفت وگو کردیم، بعد هم که مراسم به پایان رسید به خانه برگشتیم. وی درباره این موضوع که رهبر معظم انقلاب توصیه داشتند رئیس جمهور وصف مراسم ازدواج دخترش را برای مردم بازگوید، بیان کرد: من هم این خبر را شنیده ام.

حضور لاریجانی در ۱۴۰۰ جدی است

برخی اصلاح طلبان، اما نمی‌خواهند باور کنند که ممکن است روزی برای پیروزی لاریجانی تلاش کنند و از خیر گزینه تمام اصلاح طلب بگذرند. برای همین هم صحبت در این باره را زودهنگام دانسته و ترجیح می‌دهند تا وقت موعود صبر کنند.

آذرمنصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت در این گروه قرار می‌گیرد. او با بخش نخست سناریور مذکور یعنی ورود لاریجانی به انتخابات ۱۴۰۰ موافق است، اما پیش بینی درباره رویکرد اصلاح طلبان در برابر این کاندیداتوری را زودهنگام می‌داند. او گفت: «به نظر من لاریجانی اصراری بر بودن در مجلس نخواهد داشت و احتمالا در انتخابات ۹۸ شرکت نمی‌کند. رأی موافق او به منع نمایندگی سه دوره ای‌ها نیز این موضوع را اثبات می‌کند.» وی با اشاره به اینکه «حضور لاریجانی در ۱۴۰۰بسیار محتمل خواهد بود» گفت: «برای قضاوت در رفتار اصلاح طلبان در انتخابات آتی زود است». منصوری از جمله اصلاح طلبانی است که امید دارد تا بزرگان این جریان در صورت مساعد نبودن فضای انتخابات، کنارگیری را به حمایت از اصولگرایان میانه رو ترجیح دهند. او گفت: «حضور اصلاح طلبان در انتخابات۱۴۰۰ بستگی به شرایط و اقتضائات کشور دارد. مطلوب ما انتخابات آزاد است. این حضور اقتضائی در انتخابات ۹۲و ۹۶ متناسب با این اقتضائات موجب حضور و مشارکت مردم شد. وقتی بعد از انتخابات ۹۶اینچنین بر نهاد‌های انتخابی ما فشار وارد می‌شود که عملا از عهده تامین مطالبات حداقلی مردم هم بر نمی‌آیند، به طور قطع بر مشارکت مردم در انتخابات آینده تأثیرگذار خواهد بود. همان طور که آقای خاتمی گفتند دیگر با این رویه نمی‌توان حداقل انتظار مشارکت حداکثری مردم را داشت؛ بنابراین، برای قضاوت در مورد رفتار اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰زود است.»

سیل روزهای ابتدایی سال 98 و حواشی که مردم را غافلگیر کرد

با دریافت گزارش های مربوط به وضعیت مناطق سیل‌زده به استان های مختلف بویژه در شمال کشور، استان های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان، خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری درگیر سیل شدند. سیلی که به دلیل بارندگی های بی سابقه در روزهای ابتدایی سال 98 کل کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

برخی این بارش ها را پایان 30 سال خشکسالی و ورود کشر به دوره ترسالی عنوان کردند که بعضی کارشناسان این موضوع را یک مساله غیر علمی خواندند و تاکید کردند که هنوز معلوم نیست ایران وارد دوره ترسالی شده است یا نه! یکی از موضوعات حاشیه ای سفر خارجی برخی مسئولان در بحبوحه سیل و حوادث طبیعی بود که بر همین اساس سید مناف هاشمی استاندار گلستان با تصمیم معاون اول رئیس جمهور برکنار شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در همین خصوص   مقرر شده لیست کاملی از خسارت‌ها تهیه شود و دولت تمهیداتی را برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر اتخاذ کرده است.

محمود واعظی با انتشار عکس‌هایی از سیل اخیر در استان‌های شمالی، بویژه استان گلستان، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: متأسفانه جاری شدن سیل در استان‌های شمالی کشور در چند روز گذشته خسارت‌هایی را به هموطنانمان وارد کرده است. طبق آخرین گزارش‌هایی که از این مناطق دریافت کرده‌ام، وضعیت عمده مناطق به غیر از دو منطقه در استان مازندران و گلستان تثبیت شده است.

وی با اشاره به اینکه "همه عوامل اجرایی دولت و نیروهای امدادرسان مشغول خدمات‌رسانی هستند"، تاکید کرد: دولت در کنار مردم سیل‌زده استان‌های شمالی کشور است. همه عوامل و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان از ابتدای حادثه سیل و حتی به‌واسطه هشدارهای هواشناسی پیش از وقوع حادثه مساعی خود را در این خصوص به کار گرفته بودند؛ از این رو با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و هشدارهای این سازمان در خصوص احتمال جاری شدن سیل، در هر سه استان پیش از حادثه جلسات ستاد بحران برگزار شده بود و قبل از حادثه آمادگی لازم در این زمینه وجود داشت و تا این لحظه نیز همه نیروها با تمام توان و زیر نظر استانداری‌ها مشغول به کارند.

علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

علی مطهری درباره روابط خود با علی لاریجانی گفت: روابط ما از قدیم صمیمانه بوده، از قبل از انقلاب، یعنی از زمانی که ایشان داماد ما شد، چون ما اختلاف سنی کمی با هم داریم، فکر می‌کنم ایشان هشت ماه از من بزرگتر هستند، در آن دوران ما هر دو دانشجو بودیم، هردو هم رشته فنی می‌خواندیم. موقعی که دوره جدید نهضت اسلامی در سال ۵۶ آغاز شد، در حرکت‌ها و تظاهرات‌هایی که در تهران انجام می‌شد، و بیشتر هم دانشجو‌ها حضور داشتند، شرکت داشتیم. وی در پاسخ به این سوال که ممکن است نامزد ریاست جمهوری شوید؟ (با لبخند) گفت: ببینید بستگی به شرایط دارد؛ من خودم روزی فکر نمی‌کردم که وارد مجلس شوم، چون تصورم این بود با طبع من سازگار نیست. گاهی مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می‌کردم، با خودم می‌گفتم این افراد چه حوصله‌ای دارند، اینجا می‌نشینند و این بحث‌ها را می‌کنند که مثلا تبصره دو ماده چند فلان قانون چنین می‌گوید و بحث و گفتگو و جدل و این ها.

دوره سی ساله خشکسالی به پایان رسیده است؟

موضوع خشکسالی و پایان آن در ایران و ورود به ترسالی با وقوع بارش‌های شدید در نوروز امسال، بررسی این موضوع را از این بابت که سال هاست مردم درد خشکسالی را کشیده و چشیده اند، بااهمیت کرده است. کاوه مدنی در لایو اینستاگرام خود در این باره گفت: امسال ترسالی داریم، ولی اینکه وارد دوران ترسالی شده‌ایم حرف اشتباهی است. این فعال محیط زیست در توضیح سخن خود افزود: برای فهمیدن این موضوع که آیا وارد دوران ترسالی شده‌ایم یا نه نیاز به بررسی‌هایی دقیق‌تر در دوره‌ای طولانی وجود دارد.

حاج قاسم نوروز 98 کجا بود؟

سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خانواده دو تن از شهدای مدافع حرم استان البرز دیدار کرد. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در منزل «شهید محمود نریمانی» و «شهید محسن کمالی دهقان» با خانواده این شهیدان مدافع حرم استان البرز دیدار کرد. این دیدار در قالب دیدار‌های نوروزی سردار سلیمانی از خانواده‌های شهدا صورت گرفت و طی آن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای خانواده‌های شهدای مدافع حرم علو درجات آرزو کرد و فرزندان شهدا را مورد تفقد قرار داد.

خبرهای ضدونقیض از بازداشت احمدی‌نژاد!

«محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد»؛ این خبری بود که در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد، اما مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در پاسخ به این که آیا خبر بازداشت آقای احمدی‌نژاد صحت دارد گفت: ما هم این خبر‌ها را دیدیم و فقط خندیدیم. از آنجا که بعد از سیل خوزستان و لرستان خبری از بازدید‌های او نبود این گمانه تقویت شد که شاید در میان چیز‌هایی که گفته می‌شود، چیزکی هم پنهان شده باشد. هرچه باشد وقتی سیل و زلزله‌ای رخ می‌داد رئیس دولت مهرورز خودش را به آن مناطق می‌رساند تا فیلم و عکسی هم منتشر شود. برای بررسی صحت و سقم این خبر با عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد صحبت کردیم او در پاسخ به این که آیا خبر بازداشت آقای احمدی‌نژاد صحت دارد به خبرآنلاین گفت: ما هم این خبر‌ها را دیدیم و فقط خندیدیم. او ادامه داد: برخی جریانات که مخالف حقوق مردم و آزادی و مخالف آقای احمدی‌نژاد هستند آرزوهایشان را در قالب این اخبار کذب منتشر می‌کنند.

او افزود: آقای احمدی‌نژاد روال عادی فعالیت‌هایشان را دارد و در نوروز ملاقات‌هایش را در دفتر و منزل خود داشت و در همین ایام نوروز سه یا چهار جلسه مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی داشت.

صدور حکم محکومیت ۴ متهم پرونده دکل نفتی

شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی به ریاست قاضی فضلعلی، چهار متهم پرونده دکل نفتی را به حبس محکوم کرد.

علی طاهری مطلق، مراد شیرانی، رضا مصطفوی طباطبایی، عمر کامل السوده، سید مهدی وفایی، نفیسه محمودی و محمدسعید حاجی غفاری متهمان پرونده معروف به دکل نفتی گمشده هستند که با شکایت شرکت تاسیسات دریایی و سازمان بازرسی کل کشور به خیانت در امانت و معاونت در آن و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم شدند.

در حکمی که دادگاه در ۱۷۱ صفحه صادر کرده، ضمن اعتقاد به عدم تحقق شرایط لازم برای تحقق بزه تحصیل مال از طریق نامشروع و نیز اصلاح مبلغ مال مورد خیانت از ۹۱ میلیون و ۷۳۰ میلیون دلار به ۸۷ میلیون دلار، متهم ردیف اول علی طاهری مطلق مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی را به اتهام خیانت در امانت نسبت به ۸۷ میلیون دلار وجوه متعلق به شرکت تاسیسات (از طریق اتلاف و افقاد) به استناد ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به تحمل سه سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه همچنین سید رضا مصطفوی طباطبایی متهم ردیف سوم را به اتهام خیانت در امانت نسبت به ۸۷ میلیون دلار وجوه متعلّق به شرکت تأسیسات دریایی از (طریق تصاحب) به استناد ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۴۹ قانون تجارت و با رعایت ماده ۳۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری به تحمل سه سال حبس محکوم کرده که طبق حکم دادگاه، این حکم پس از قطعیت و استرداد محکوم علیه به ایران، اجرا می‌شود.

دادگاه همچنین مراد شیرانی متهم ردیف دوم را با رعایت ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی و به استناد ماده‌های ۶۷۴ و ۷۲۶ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ به عنوان قانون حاکم بر زمان وقوع بزه، به تحّمل ۶ ماه حبس با احتساب ایّام بازداشت قبلی محکوم کرده است.

بمب‌افکن نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در افغانستان سقوط کرد

گروه طالبان مدعی شد صبح امروز یک بمب‌افکن متعلق به نیروهای تروریست ارتش آمریکا در هلمند افغانستان را مورد هدف قرار داده است.

صبح امروز برخی از رسانه‌های افغانستان از سقوط یک بمب‌افکن متعلق به نیروهای تروریست ارتش آمریکا در منطقه «لر» واقع در شهرستان «واشیر» ولایت هلمند خبر دادند.

بر اساس اعلام طالبان این بمب‌افکن راهبردی از نوع B52، بوده که در این منطقه از سوی نیروهای این گروه مورد شلیک قرار گرفته است.

طالبان همچنین مدعی شد که این بمب‌افکن پس از آتش گرفتن، سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن کشته شده‌اند.

«قاری محمد یوسف» سخنگوی طالبان در صفحه توئیتر خود سقوط این بمب‌افکن آمریکایی در هلمند توسط طالبان را تایید کرد.

هجوم ملخ‌ها به ایران همزمان با بارندگی بی‌سابقه!

همزمان با بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی کشور، ملخ‌های صحرایی به برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان حمله کرده‌اند. هر چند برخی شایعات مبنی بر ارتباط ورود ملخ‌های صحرایی به کشور پس از بارش‌های اخیر وجود دارد اما معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: ملخ‌های صحرایی هر ساله در بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند و هیچ ارتباطی به سیل ندارند.

یک کارشناس در این خصوص، با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی ملخ‌های مهاجری هستند که هر سال در بازه زمانی مشخصی از سمت کشور عربستان به برخی استان‌های ما حمله می‌کنند، اظهار کرد: هر چند ممکن است که رطوبت خاک شرایط را برای تکثیر این ملخ‌ها فراهم کند اما ورود آن‌ها به کشور هیچ ارتباطی با بارندگی و سیل‌های اخیر ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با این ملخ‌ها است، گفت: روش مبارزه با این ملخ‌ها سم‌پاشی است و حتی برخی توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز بین کشورهایی که درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، وجود دارد.

جلالی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات کشور برنامه‌های مدونی در اراضی زراعی برای مبارزه با این آفت با مشارکت کشاورزان دارد، تصریح کرد: عمده خسارت این ملخ‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی است.

ماجرای ورود حشدالشعبی به مناطق سیل‌زده چه بود؟

درپی وقوع سیل در برخی استان های کشور در روزهای ابتدایی سال 98، برخی نیروهای حشدالشعبی به کمک هموطنان مان آمدند که رسانه های معاند در این خصوص به خبرسازی های خیالی پرداختند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: حشدالشعبی نیز به عنوان نیروی نظامی عراق در کنار نیروی نظامی ایران وارد عمل شد و به خصوص با وارد کردن تجهیزات بخشی از مشکلات مناطق سیل زده را برطرف کرد که با استقبال خوبی هم روبه رو شدند. وی در ادامه با بیان اینکه نباید راه دریافت کمک‌های صادقانه سایر کشور‌ها را ببندیم، خاطرنشان کرد: حشدالشعبی با پیشنهاد خود به دولت ایران اقدام به کمک به مناطق سیل زده کرد و در این مسیر درخواستی از جمهوری اسلامی صورت نگرفته بود. همچنین آن‌ها نیز بدون اجازه دولت وارد کشور نشدند. جمالی نوبندگانی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار نیرو‌های عراقی، شاهد حضور نیرو‌های فاطمیون هستیم که پا به پای گروه‌های جهادی ایرانی در مناطق سیل زده اقدام به پاکسازی منازل و شست و شوی لوازم آن‌ها می‌کنند که جای قدردانی دارد.

محبوبیت ترامپ به پایین‌ترین حد در سال ۲۰۱۹ رسید

بعد از انتشار کامل و عمومی گزارش مولر از تحقیقات حول ارتباط تیم انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا با روسیه، محبوبیت ترامپ به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۱۹ رسید.

انتشار گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا باعث کاهش محبوبیت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در سال جاری میلادی شد.

طبق نتایج نظرسنجی جامعی که موسسه افکارسنجی «ایپوس» با همکاری خبرگزاری «رویترز» انجام داده، محبوبیت ترامپ در سال ۲۰۱۹ بعد از انتشار گزارش مولر، به میزان ۳ درصد افت داشته و به رقم فقط ۳۷ درصد رسیده است.

این نظرسنجی که از روز پنجشنبه تا جمعه انجام شده، اولین تحقیق در سراسر ایالات متحده برای سنجش واکنش افکار عمومی آمریکایی‌ها به انتشار گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای مولر درباره تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها است.

بر این اساس، هم‌اکنون فقط ۳۷ درصد از آمریکایی‌های بالغ نحوه اداره کشور در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را تایید می‌کنند که ۳ درصد از رقم پیشین در ماه آوریل (۴۰ درصد) کمتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار