کد خبر: ۸۳۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 15 March 2020

به خاطر دارم روزهای برجام و خوشحالی ملت و دولت وقت را. یادم هست وقتی موارد را مطالعه می کردم به یکباره گفتم چرا این سند نسخه فارسی ندارد؟ حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت. یکی از نزدیکان که او هم دستی بر آتش  تدریس و کار علمی دارد سخنی بیان کرد که سکوت بر من مستولی گشت. با حالتی تمسخر آمیز گفت یعنی این همه دستگاه عریض و طویل مملکت یکی مثل تو پیدا نشده به این موضوع بدیهی فکر کنه؟ قطعا این همه متخصص در مملکت هست و  این موضوعات را حواسشان بوده.

حال که به موضوع کرونا و عوارضش که می نگرم موضوعاتی به نظر می رسد که اینبار می گویم حالا من وظیفه ام را انجام بدهم حواسشان بود یا نبود. اصلا حرف مرا شنیدند یا نشنیدند اگر خواستند عمل کنند و اگر خواستند عمل نکنند. درست بود یا غلط بود دیگر لااقل من کارم را انجام داده باشم.پس به زبان ساده و غیر پیچیده هرچه را به نظرت میرسد تبدیل کن و بگو.

کسب و کارها در بخش تولید با کرونا چه می شوند؟چه کنیم؟

با زبان ساده بعد از موضوع کرونا بخش اقتصاد و کسب و کار در قسمت تولید و در بخش های هرچه لوکس تر و غیر ضروری تر بیشتر دچار رکود می شود. بدین ترتیب بخشهایی مانند مواد غذایی و تقاضاهای ضروری دیگر دچار رکود که هیچ ممکن است به دلیل ترس از قحطی در کوتاه مدت دچار رونق هم بشوند. در بخش مواد شوینده که رونق بیش از حد داریم. هر چه کاالاها نسبت به زمان دچار فوریت کمتری باشند در اولویت خرید قرار نخواهند گرفت. مخصوصا کالاهای مرتبط با عید و نوروز . نان و گندم و برنج در سرجای خود خواهد بود اما خرید لوستر و پرده ممکن است دچار رخوت شود.

آنچه در بخش تولید لازم است اینکه این بخش در کل نباید تعطیل شود. اشتباهات محاسباتی القا شده از افراد ناآگاه نباید دولت را در دام این اشتباه انداخته و کشور را به شدت متضرر کند. خواب تولید خود نیازمند هزینه های راه اندازی کمر شکن است . موارد ضروری که دچار رکود نشده حتما بازار خود را دارد و جای نگرانی نیست و بخشهایی که به دلیل عدم ضرورت در داخل و یا اختلال در بازار خارجی دچار رکود شده باز هم باید به کار خود ادامه دهد چون این رکود ناشی از کاهش عمومی و دایمی تقاضا نیست بلکه تقاضا به تاخیر افتاده و حتی در حال تجمیع است. ارک تولید تعطیل شود در هنگام عادی شدن بازار با تورم های کمر شکن ناشی از تجمیع تقاضا روبرو خواهیم بود.

آنچه در این حوزه لازم است اینکه دولت باید مانند حالت عادی حقوق افراد با حقوق ثابت را بدهد حتی عیدی را هم پرداخت کند. این مبالغ اکثرا به صورت پس انداز در حساب افراد مانده و در شرایط عادی قابلیت بازگشت به بازار را دارد.حتی اگر شده دولت مبالغ پرداختی را بیش از قبل کند تا اگر بخشی از درآمدهای فعلی حقوق بگیران به بدهی ها اختصاص داده شد دوباره برخی برای بازار آینده باقی بماند.آنچه صنعت باید انجام دهد توانمندی انبار تولیدات فعلی است که فعلا برای آن بازاری نیست و البته ممکن است به دلیل عدم و کاهش فروش این صنایع با مشکل نقدینگی برای پرداخت سربار ، مواد اولیه و دستمز مواجه شوند که باید در این زمینه دولت به این صنایع وام لازم با سررسید کوتاه مدت ( زمان عادی شدن بازار ) بدهد و البته بعد از بازگشت این پول آن را از چرخه نقدینگی خارج کند چون این نقدینگی باید موقت باشد.


کسب و کارها در بخش خدمات با کرونا چه می شوند؟چه کنیم؟

بزرگترین ضربه را در شرایط فعلی بخش خدمات آن هم خدمات غیر ضروری مستقل از تولید خواهد خورد. خدمات مستقل از تولید  اولا قابل انبار شدن نیست و فوت زمان آن را ضایع می کند و دوم اینکه معمولا اکثر خدمات در دسته غیر ضروریات قرار می گیرند. برای رفع مشکلات این بخش نیز  دولت باید به گونه ای در زمان عادی شدن اوضاع شرایط را برای این بخش شبیه سازی کند. مثلا زمان تعطیلی یا تسهیلات دیگر برای مسافرت اختصاص دهد.همچنین برای گذران زندگی صاحبان این خدمات باید به گونه ای به ایشان کمک شود که بتوانند ضروریات زندگی خود را در این مدت رفع و رجوع کنند. البته این کمک باید موقتی بوده و از ایشان بازگرفته شود در هنگام عادی شدن بازار.در غیر این صورت با تورم بعد از عادی شدن بازار روبرو خواهیم بود.

برای خدمات مرتبط با تولید همان اقدامات تولیدی راهگشاست چون این خدمات ( مانند فروشندگی پوشاک ) وابسته به بخش تولید خود هستند با رونق مجدد هر یکی دیگری رونق خواهد گرفت.عموما این بخشها بعد از عادی شدن شرایط با تاخیر زمانی شرایط خود را شبیه سازی خواهند کرد به شرط اینکه مردم حقوق بگیر درامدهای فعلی خود را هر چه بیشتر به پس انداز برای مصرف تبدیل کرده باشند نه پس انداز برای سرمایه گذاری.

 خلاصه اتفاقات و اقدامات

اقدامات زیر می تواند راهگشا باشد البته چگونگی انجام آن کارگروه و بررسی های بیشتر و علمی تر را طلب می کند.

-بخش تولید ( چه کالاهای ضروری و چه غیر ضروری ) به هیچ وجه تعطیل نشود.

- رونق بازار غیر ضرروی باید به زمان آینده منتقل شود

- دولت باید علاوه بر دادن حقوق فعلی به تمام حقوق بگیران موارد افزایشی همچون عیدی و غیر را نیز به سبک قبل به حقوق بگیران تزریق کند. آنچه قبلا موجب رونق بازار شب عید می شد افزایش نقدینگی به صورت عیدی به حقوق بگیران بود که باید ادامه یابد.

- دولت باید تا می تواند حقوق و عیدی حقوق بگیران را به پس انداز برای مصرف آینده تبدیل کند و جلوی اینکه این پولها تبدیل به سرمایه گذاری و یا رفع هزینه های عقب افتاده مثل دادن اقساط و غیر شود را بگیرد.

- هیج بخش تولیدی نباید تعطیل شود و دست از کار بکشد. بخش های ضروری بازار خود را دارند و برای بخشهای غیر ضروری و آسیب دیده از صادرات تسهیلاتی برای کمک به انبارداری ، پرداخت حقوق در دوره بحران ، رفع هزینه های سربار و مواد اولیه ایجاد شود.

-  دولت می تواند در شرایط فعلی به خلق پول و اعتبار از ذخایر و یا حتی به صورت بدون پشتوانه به کمک بخش تولید غیر ضروری بیاید برای رفع رکود ولی اگر از راهکار دوم استفاده کرد باید دقیقا همین میزان را در دوره بازگشت بازار به سرعت از بازار عادی شده و اقتصاد کشور خارج کرده و معدوم کند.
----------------------------------------

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار