معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی:
معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در میان ۳۱ استان کشور در رتبه ششم تولید محصولات گلخانه‌ای کشور قرار دارد میزان تولیدات گلخانه‌ای استان در ۴۳۰ فضای هکتاری ۶۳ هزار تن بوده است.
کد خبر: ۸۳۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 12 March 2020

به گزارش تابناک رضوی، سیدهاشم نقیبی در جریان بازدید مسئولان استانی و شهری جهاد کشاورزی از مجمتع کشت و صنعت گلخانه‌ای خدادادی، اظهار داشت: از سال ۸۷ فعالیت گلخانه‌ای ویژه عموم علاقه‌مندان به این حوزه به‌ویژه فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی آغاز شد و هم‌اکنون این فعالیت‌ها در ۱۰ شهرستان استان فعال شده که ۵ شهرستان آن تا دهه فجر به بهره‌برداری رسید و ۳ شهرستان دیگر تا اواخر تیر ماه سال ۹۹ و ۲ شهرستان مابقی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: برای ساخت هر مجمتع گلخانه‌ای ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده که کمک بلاعوض بوده و تسهیلات ویژه اختصاص می‌یابد که رقم آن متناسب با طرح و فضای کاری گلخانه‌دار است و سقفی برای آن معین نشده است.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد در سطح استان برترین شهر و در میان مراکز استان‌ها جزو ۵ شهر اول کشور بوده است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در میان ۳۱ استان کشور در رتبه ششم تولید محصولات گلخانه‌ای کشور قرار دارد میزان تولیدات گلخانه‌ای استان در ۴۳۰ فضای هکتاری ۶۳ هزار تن بوده که ۱۰ هزار ۳۷۲ تن آن در مشهد است و بودجه آن از محل اعتبارات تبصره ۱۸ تخصیص یافته است و مشهد، فریمان و چناران ۳ شهر نخست استان در تولیدات گلخانه‌ای هستند.

نقیبی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در بحث بازار عموم محصولات کشاورزی به‌خصوص تولیدات گلخانه‌ای حمایت کامل و لازم را در طول سال به‌ویژه در بحران کرونایی فعلی‌ای دارد تا محصول تولیدی با کیفیت تمام و بی‌واسطه بدون هیچ دغدغه‌ای به دست مصرف‌کننده برسد.

وی تاکید کرد: همچنین نظارت ویژه در بحث عدم سودجویی دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان داریم و به کشاورزان این اطمینان خاطر را می‌دهیم که مشکلی در مباحث ریالی و ارزی محصولاتشان در زمان فروش و صادرات نداشته باشند.

در این بازدید امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد، اظهار داشت:

در شهرستان مشهد فعالیت در حوزه گلخانه رونق خوبی گرفته و یکی از گلخانه‌های موفق مشهد مجمتع کشت و صنعت گلخانه‌ای خدادادی است.

وی افزود: در هر هکتار گلخانه ۸ نفر اشتغال ثابت و ۷ اشتغال فصلی ایجاد می‌شود و در مشهد ۴۶۴ اشتغال مستقیم در حوزه گلخانه ایجاد شده و میزان غیرمستقیم آن نیز ۳ برابر میزان مستقیم بوده و ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی نیز در این حوزه تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه تولیدات گلخانه‌ای چندین امتیاز مثبت دارد، بیان کرد: از جمله این امتیازات می‌توان به به سالم بودن محصول و عدم آلودگی، تولید چند برابری و ضایعات صفر و حداقلی، صرفه‌جویی دو برابری انرژی به نسبت فضای باز، بهره‌وری ۵ برابری منابع آبی، امکان توزیع محصول تولیدی در خارج از فصل با همان کیفیت و حتی برتر از فضای باز، تنظیم نرمال بازار و قیمت متعارف و غیره اشاره کرد.

طهماسبی‌زاده تصریح کرد: محصولات گلخانه‌ای مشهد تماماً صادراتی بوده و به جز این ایام که درگیر بحران کرونایی هستیم شاهد سودآوری قابل توجهی در حوزه فعالیت‌ها و تولیدات گلخانه‌ای بودیم.

وی تاکید کرد: با وجود برخی از تبلیغات سو علیه فعالیت‌های گلخانه‌ای باید بگوییم تمامی محصولات از سلامت کامل و استاندارد کامل کیفی برخوردار است و نشانه بازر آن در صادرات ۱۰۰ درصدی محصولات تولیدی گلخانه‌ای بوده است.

همچنین علی خدادادی، مدیر مجمتع کشت و صنعت گلخانه‌ای خدادادی، گفت: فعالیت این مجموعه از سال ۹۵ با سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی آغاز شد و هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ اشتغال مستقیم در این مجموعه ایجاد شده و سالانه محصولات متنوعی در این گلخانه تولید می‌شود که یکی از آن‌ها بادمجان لامپی است که ماهانه ۵۰ تن تولید می‌شود.

وی افزود: بادمجان طبعی گرم و خشک دارد و ضمن درمان امراض مختلف، در بحث پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف همچون کرونا موثر است.

مدیر مجمتع کشت و صنعت گلخانه‌ای خدادادی با بیان اینکه این محصول به روسیه صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایام فعلی که بحران کرونایی را داریم به دلیل بسته‌شدن مرزها امکان صادرات محصول تولیدی را نداریم و فقط در سطح کشور عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار