این روز‌ها قطعه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین فاز صنعت، با معضل تسهیلات بانکی مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۸۳۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 11 March 2020

////

به گزارش تابناک سمنان: صنعت قطعه سازی در ایران جز صنایعی محسوب می شود که بیشترین میزان اشتغال در کشور را ایجاد می کند که متاسفانه تحت فشار بانک ها قرار گرفته است.

بانک ها گویی سر جنگ را باز کرده و نرخ بازپرداخت تسهیلات را برای قطعه سازان عجیب محاسبه می کنند؛ طوری که قطعه سازان باید طی چندسال ۴۰۰ درصدِ اصل وام را به بانک بازپرداخت کنند!

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در حال حاضر با آن ها روبه رو هستیم این است که نظام بانکی کشور در خدمت تولید نیست؛ همچنین نرخ های بالای سودبانکی نه تنها مشکلی را برطرف نمی کند, بلکه تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها، مشکلات زیادی را نیز برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

گفتنی است صنعت قطعه سازی در ایران  به دلیل  نرخ بالای سود بانکی و نحوه برخورد نامهربان نظام بانکی با تسهیلات‌گیرندگان متحمل ضرر زیادی شده است.

 رشد لاکپشتی صنعت قطعه سازی به علت کمبود نقدینگی

 بانک ها نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه  کشور دارند؛ با تقویت صنعت می توانند در خودکفایی تولید ملی نقش داشته باشند.

به نظر می رسد بخشی از تولید محصولات بی کیفیت برعهده صنعت است؛ بخش دیگر آن برعهده بانک هایی است که از ارائه تسهیلات سر باز می زنند. همچنین نرخ های بازپرداخت تسهیلات بانکی تولید کننده را راغب به استفاده از تسهیلات بانکی نمی کند.

صنعت قطعه‌سازی در کشور در حال حاضر با  هزینه های مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کند که بدهی های بالا به نظام بانکی موتور محرک اقتصاد را کند کرده است. نظام بانکی کشور باید بتواند که صنعت را  تقویت کند,  اما واقعیت گویای مسئله ای دیگر است.

در کشور همسایه ما ترکیه، نرخ سود بانکی تسهیلاتی که به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد، ۶ درصد است. در کره جنوبی، این نرخ کمتر از ۱.۵ درصد و در ژاپن تنها نیم درصد است.

پدیده زشت پول فروشی در تبادلات میان بانکی!

سید هادی حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار کرد: در ایران نرخ بالای سود سپرده های بانکی به تولیدکنندگان به قیمت تمام شده پول در کشور بر می گردد.

وی ادامه داد: هیچ نظارتی بر داده ها و ستانده ها در کشور ما وجود ندارد، بانک ها تحت ضوابطی در اختیار تولید قرار ندارند حتی در بعضی از بانک ها پول فروشی  از بانکی به بانکی دیگر صورت می گیرد که به طور مثال بانکی پول خود را با سود ۱۸درصد به بانکی دیگر می فروشد و بانک دیگر با نرخ ۲۲ درصد به تولید کنندگان عرضه  می کنند. بانک‌ها عملاً طوری با تولیدکنندگان حساب می‌کنند که آن‌ها باید ظرف چند سال، مبالغی چندین برابر تسهیلات دریافتی به بانک‌ها بازپرداخت نمایند.

حسینی در پایان بیان کرد: ممکن است  بانکی به تولید کننده ای تسهیلات ارائه دهد اما بخشی از صنایع از آن سو استفاده کنند و از این تسهیلات در بخش های دیگری استفاده کنند.

جلوگیری از توقف تولید قطعه در کشور با تامین نقدینگی

سید حسین بحرینیان عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اظهار کرد: تامین نقدینگی هم اکنون به شدت با مشکل مواجه  است و باعث شده در تامین قطعات دچار مشکلات زیادی شویم. 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه با وجود وعده‌های حمایتی داده شده تاکنون هیچ مبلغی از مطالبات قطعه سازان پرداخت نشده است، تشریح کرد: هم اکنون قطعه سازان دچار مشکلات شدید نقدینگی هستند که چندی پیش قول حمایت داده شد اما متاسفانه هیچ حمایتی نشدیم. علاوه بر کمبود نقدینگی در واحد‌های تولیدی و پرداخت نشدن بدهی‌های معوق، نوسانات نرخ ارز نیز تاثیر نامناسبی در بازار قطعه و خودرو دارد و فعالان این حوزه را با مشکل مواجه ساخته است.

بحرینیان با تاکید بر اینکه هم اکنون بخش قطعه سازی با مشکلات متعدد مالی مواجه شده است، گفت: با توجه به رشد نرخ ارز طی ماه‌های گذشته، تامین مالی کامل این صنعت مستلزم ۳ برابر شدن حجم نقدینگی مورد نیاز آن‌ها در شرایط کنونی است.

دلیل  توقف تولید قطعه، عدم پرداخت مطالبات است 

همچنین رضا رعنایی عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان ۱۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان مطالبات دارند که چندی پیش هیئت دولت  تسهیلاتی را برای خودروسازان در نظر گرفت تا آن‌ها نیز مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند، این تسهیلات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصوب و صورتجلسه شد، اما بانک مرکزی اعلام کرد که باید این صورتجلسه در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شود.

رعنایی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان به شورای پول و اعتبار رفت و تسهیلات نقدی آن به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، تشریح کرد: هم اکنون همان ۵ هزار میلیارد تومان هم با تاخیر پرداخت شده است که تنها ۲۰ درصد این مبلغ محقق شده و مازاد آن محقق نشده است.

او تصریح کرد: هم اکنون به دلیل عدم پرداخت مطالبات، تولید قطعه به شدت کاهش یافته و انبارها خالی شده اند. از طرفی به دلیل اینکه نتوانسته ایم مزایا و حقوق کارگران را پرداخت کنیم ممکن است در سال آینده نیز به دلیل نارضایتی که به همراه دارند تمایلی به همکاری نداشته باشند و تولید قطعه نیز در ۲ تا ۳ ماه اول سال آینده با کاهش جدی رو به رو باشد.

بانک هایی که اعتبار به قطعه سازان پرداخت می کنند

بانک‌های توسعه تعاون، توسعه صادرات، سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، ملی، پست بانک، تجارت، رفاه کارگران، ملت، آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، پاسارگاد، پارسیان، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، دی، سامان، سرمایه، سینا، بانک شهر، قوامین، کارآفرین، گردشگری، بانک ایران و ونزوئلا، مهر ایرانیان، قرض‌الحسنه رسالت و چند موسسه مالی و اعتباری برای پرداخت اعتبار به قطعه سازان انتخاب شده‌اند.

گفتنی است قرار بود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار بابت پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان در اختیار قرار گیرد، اما با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه اتفاق نیفتاده است. 

حال باید منتظرماند و دید بانک ها در قبال صنعت چه واکنشی از خود نشان می دهند؟ البته به شرطی که اعتبارات در نظر گرفته شده برای صنایع صرفا  برای تولید خرج شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار