بانک خونِ بند ناف به‌دلیل نبود اعتبارات دولتی، فقط امکان ذخیره‌سازی نمونه‌های «خصوصی» را دارد و ذخیره‌سازی در بخش عمومی آن، تعطیل شده است.
کد خبر: ۸۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵ 25 August 2015
* دورریختن خونِ بند ناف باوجود سرشاربودن از سلول‌های بنیادین

به‌گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، دو ماه پیش بود که مدیر‌عامل بانک خون بند ناف رویان از محدود‌شدن فعالیت‌ بانک «عمومی» خبر داد و گفت: اعتبارات بانک عمومی باید از منابع دولتی تأمین شود که متأسفانه تامین اعتبار نشده و فعالیت این بانک به حدی محدود شده که زیر صد نمونه خون در سال ذخیره‌سازی می‌شود!

ضرابی به این نکته نیز اشاره کرده بود که به‌جز اعتبار اولیه‌ای که برای راه‌اندازی بانک عمومی پرداخت شده است، هیچ اعتباری برای ادامه فعالیت این بانک دراختیار پژوهشگاه رویان قرار نگرفته است.

به‌دنبال اظهارات وی، به سراغ مسئولان مرتبط با بانک خون بند ناف در جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی که چند سال گذشته به‌عنوان شعبه‌ای از مجموعه تهران در این زمینه فعالیت می‌کند، رفتیم تا از وضعیت ذخیره‌سازی نمونه‌خون‌های بند ناف در این استان با‌خبر شویم.

نکته‌ای که در آمارهای مسئولان جهاد دانشگاهی نیز حکایت از تعطیلی بخش «عمومی» ذخیره‌سازی خونِ بند ناف داشت، اینکه در‌حال‌حاضر فقط نمونه خون متقاضیانی که درخواست نگه‌داری شخصی را دارند و هزینه آن را پرداخت می‌کنند، به تهران ارسال می‌شود و چیزی به‌نام «اهدای عمومی» خونِ بند ناف وجود ندارد؛ به‌عبارتی اگر کسی پول بدهد، نمونه خون بند ناف او ذخیره‌سازی می‌شود، آن‌هم فقط برای خودش و اگر کسانی داوطلب اهدای این خون برای استفاده دیگران باشند، چون اعتبار دولتی برای ذخیره‌سازی نیست، اهدا هم پذیرفته نمی‌شود و درواقع خون سرشار از سلول‌های بنیادین دور ریخته می‌شود!

* ارسال ماهیانه بین ١٠٠تا١٥٠ نمونه خون از خراسان‌رضوی به رویان

در‌عین‌حال مدیر‌عامل بانک خون بند ناف رویان روز گذشته در اظهار‌نظر تازه‌ای، از ذخیره‌سازی شصت‌هزار نمونه خونِ بندناف در بانک‌ خون این مجموعه خبر داد که از این تعداد، فقط حدود ٥هزار نمونه در بانک عمومی و ٥٥هزار نمونه در بانک خصوصی این مجموعه ذخیره‌سازی شده است. به‌گفته وی، استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس، مازندران و خوزستان بیشترین نمونه خونِ بندناف جمع‌آوری‌شده را در بانک خون رویان دارند.

در همین رابطه به سراغ یکی از مسئولان مرتبط با بانک خون بند ناف در خراسان‌رضوی رفتیم که وی در گفتگو با خبرنگار ما از ارسال ماهیانه بین ١٠٠تا١٥٠ نمونه‌خون بند ناف به رویان برای ذخیره‌سازی در بانک خصوصی خونِ بند ناف خبر داد.

به‌گفته دکتر محمدعلی خلیلی‌فر، به‌طور میانگین سالیانه هزاروپانصد نمونه خون بند ناف از خراسان به تهران ارسال می‌‌شود.

* توقف اهدای عمومی خونِ بند ناف در خراسان

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی، انجام خون‌گیری و ارسال نمونه خون به تهران را از اقدامات مهم‌ شعبه رویان در مشهد دانست و افزود: نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در استان‌ها باید کمتر از ٢٤ساعت به تهران ارسال شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که در‌حال‌حاضر چه تعداد از نمونه‌های ارسال‌شده خون بند ناف خصوصی و چه تعداد عمومی هستند، گفت: تقریبا تمام نمونه خون‌های بند ناف که از خراسان به رویان ارسال می‌‌شود، خصوصی است و به‌صورت عمومی قبلا نمونه گرفته می‌شد؛ اما درحال‌حاضر اهدای عمومی متوقف شده است.

* هزینه ذخیره‌سازی هر نمونه خون بند ناف؛ ٢٢میلیون ریال

دکتر خلیلی‌فر درخصوص هزینه ذخیره‌سازی هر نمونه خون بند ناف نیز عنوان کرد: ذخیره‌سازی با درخواست متقاضیان بعد از نمونه‌گیری و آزمایشات اولیه انجام و به تهران ارسال می‌شود که برای هر نمونه خون بند ناف، ٢٢میلیون ریال هزینه از افراد دریافت می‌شود.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی همچنین با تاکید بر اهمیت این نمونه خون‌ها در درمان بیماری‌های خونی، تصریح کرد: این ذخیره‌سازی نوعی بیمه برای فرزندان هر خانواده است؛ چراکه با سلول‌های بنیادین این نمونه خون‌ها برای بیماری‌های خونی ازجمله سرطان خون، مغز و استخوان و پیوندهای مغز و استخوان می‌توانند درمان‌کننده باشند.

* استفاده از خون ذخیره‌شده بند ناف برای درمان بیماران فلج مغزی در مشهد

وی بابیان اینکه در‌حال‌حاضر پتانسیل استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیش از هفتاد نوع بیماری وجود دارد، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال سه نمونه خون بند ناف از نمونه خون‌های ذخیره‌شده برای درمان بیماران فلج مغزی در مشهد استفاده شده که نتایج بسیار خوبی داشته است.

دکتر خلیلی‌فر در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: تاکنون شش‌هزار و پانصد نمونه خون بند ناف از استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی به بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان در تهران ارسال شده است.

وی گفت: خون بندناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان در بانک خون خصوصی ذخیره‌سازی می‌شود تا درصورت نیاز برای اعضای خانواده یا فرد دیگری که به‌لحاظ ژنتیکی با نمونه سازگاری داشته باشد، استفاده شود.

* استفاده از سلول‌های بنیادی و نگهداری آن محدودیت زمانی ندارد

به‌گفته مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی، استفاده از سلول‌های بنیادی و نگهداری آن محدودیت زمانی ندارد؛ لذا پشتوانه‌ای برای سلامت خانواده‌هاست.

وی با بیان اینکه خراسان‌رضوی هم‌اکنون یکی‌از مناطق فعال ارسال خون بند ناف به پژوهشکده رویان به‌شمار می‌رود که عمده‌نمونه‌های ارسال‌شده از این استان مربوط به مشهد است، افزود: در بانک خون بند ناف پژوهشکده رویان، سلول‌های بنیادی جداسازی‌شده و تحت شرایط خاصی نگهداری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار