کد خبر: ۸۲۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 06 March 2020

تابناک رضوی: شاید شما هم دیده باشید مردان میانسالی را که در جمع های کاری، وقتی بحث کار و خانواده پیش می آید، با نچ نچ آمیخته با نگاهی عالمانه، سرشان را تکان می‌دهند و با عباراتی از قبیل؛ من که تا 7 و 8 شب سرکارم، من که اگه یه شب زود برم خونه خانمم و بچه هام تعجب میکنن،. و... عباراتی مشابه سعی می‌کنند اهمیت کار را از منظر پول درآوردن و رفاه خانواده، یا در مشاغل مدیریتی و سیاسی از منظر تکلیف و احساس وظیفه! به رخ جمع بکشند.

و اگر کسی مخالف خوانی کند، جوری نگاهش می‌کنند که یعنی، تو مرد کار نیستی، یا تو که نمیفهمی بهتره ساکت باشی...

اتفاقا در ایام خدمت مقدس سربازی، با تعدادی از این شاغلین همیشه شاغل و پدران و همسران همیشه غایب به دلایلی همکار بودم. تا اینجای قصه شخصیت پرکار و حتی تکلیف گراشان برایم آموزنده بود. اما وقتی با بچه هایشان رفت و آمد کردم، متوجه نکته تلخی شدم، تقریبا اکثر بچه های این پدران شاغل از هرچه آنها را یاد شغل پدر می انداخت بدشان می آمد.

اگر پدر استاد دانشگاه بود پسر ترک تحصیل کرده بود. اگر پدر اهل پژوهش بود پسر اصلا سراغ کتاب نمی رفت و اگر پدر متعصب مذهبی بود پسر غیرمذهبی و بلکه ضدمذهب... اگر پدر نگاه مثلا سیاسی راست داشت پسر حتما چپگرا بود...

درس تلخ روزگار این بود، اگر فقط و فقط شاغل باشید، فرصت بی‌نظیر پدری و همسری از شما گرفته خواهد شد...

از همان زمان، همیشه به این فکر میکنم هزینه اجتماعی پدرانی که در کلانشهرها تا بعدازظهر در ادارات کار می‌کنند، احتمالا باعث شده نسلی متفاوت و بی تفاهم و بلکه با اصرار متضاد، با آنها در کلانشهرها شکل بگیرد.

تعطیلی چند روزه کرونا، درست یا غلط، این فرصت را به خانواده ها هدیه می‌دهد که بجای بازی کردن نقش پدر و فرزند در بازار و رستوران،که فقط در خوردن و پول دادن منحصر شده، اين بار واقعا در خانه گردهم بیایند. و از باهم بودن و تمرین ساده زیستانه تجربه رابطه خانوادگی لذت ببرند.

درک و کشف متقابل پدرها، مادران و فرزندان از هم می‌تواند دستاورد بزرگ این روزها باشد.

از تهدید کرونا فرصت لذت بسازیم...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار