رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در ورزش استان فارس در یک کنفرانس مجازی ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی توسط همه افراد در جامعه، خواستار رعایت بیشتر موارد بهداشتی با حفظ آرامش برای ریشه کنی این بیماری در کمترین زمان ممکن شد.
کد خبر: ۸۲۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶ 04 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر کاوه باشتی چهارشنبه ۱۴ اسفند در اقدامی خلاقانه با برگزاری نشست خبری مجازی که با هدف پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران ضمن رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از تجمع افراد در یک مکان برگزار شد، به تشریح وضعیت ورزشکاران فارس در شرایط فعلی و مسائل ناشی از شیوع کرونا ویروس پرداخت.

این پزشک فوق تخصص، مهمترین راه مبارزه با کوید-19 را داشتن آگاهی لازم و کمک به انتقال اطلاعات صحیح و دقیق به جامعه دانست و ادامه داد: برخلاف تصور قبلی، احتمال انتقال این ویروس از افراد بیمار بدون علائم بسیار کم است، بنابراین نباید در این باره ترس داشته باشیم که در صورت تردد در برخی موقعیت‌ها و تماس با افراد بدون علائم بیماری، امکان سرایت این ویروس وجود دارد.

باشتی با بیان اینکه کرونا ویروس از پوست سالم رد نمی‌شود، گفت: اگر در مکان‌های مختلف دست افراد با سطوح مختلف تماس دارد، اگر دست آلوده با دهان، بینی و چشم تماس نداشته باشد، احتمال انتقال ویروس و آلوده شدن فرد بسیار اندک خواهد بود؛ اما توجه داشته باشیم که خارج از محیط استریل منزل یا محیط کار اگر با دست سطوح مختلف، اعم از اجسام در اماکن و وسایل نقلیه عمومی یا هر سطحی که امکان تماس همه افراد با آن وجود دارد، را لمس کردیم، باید حتما دست‌ها را با روش توصیه و تاکید شده بشوییم یا از مواد ضدعفونی کننده موجود استفاده کنیم.

رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در ورزش استان فارس بهترین راه زدودن ویروس از سطح بدن را شست وشوی مداوم دست‌ها با آب گرم و صابون ذکر و عنوان کرد: کرونا ویروس در سطوح پارچه‌ای حدود ۶ تا ۱۲ ساعت، در سطوح فلزی ۱۰ تا ۲۰ ساعت و در سطوح استیل تا ۲۰ روز امکان زنده بودن دارد.این ویروس در دماهای فریزر و دمای پایین تا چند سال ممکن است زنده بماند اما در دمای ۴ درجه یخچال بیش از دو سه روز زند نمی‌ماند و همچنین در دمای ۳۰ درجه قابل حیات نیست.

باشتی توصیه کرد: افراد پس از ورود به منزل بهتر است لباس خود را زیر نور آفتاب و یا روی بخاری و شوفاژ قرار دهند، برای استحمام از آب گرم استفاده و از خوردن آب سرد و غذاهای سرد نیز پرهیز کنند.

او نقطه کانونی تجمع ویروس‌ها را بینی دانست و تاکید کرد که این ناحیه از صورت به طور مرتب با آب گرم شست‌وشو شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس افزود: بسیاری از افراد نگرانی‌هایی در خصوص انواع غذاها دارند، اما واقعیت این است که اگر غذایی آلوده به ویروس باشد و در معده توسط اسیده معده از بین می‌برد و نگرانی از این بابت وجود ندارد اما همه نگرانی‌ها از انتشار ویروس به ناحیه ریه است.

باشتی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا در طول روز نوشیدنی گرم استفاده شود، گفت: جویدن آدامس نیز موجب می‌شود تا مایعات بزاق بیشتر ترشح شود واگر ویروسی ناخواسته وارد دهان شد به طرف معده رود و اسید معده آن را از بین ببرد.

او همگان را به استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه توصیه کرد و در این خصوص گفت: هنگام عطسه کردن باید رعایت کنیم تا قطرات تنفسی به محیط خارج انتقال پیدا نکند و اگر دستمال در دسترس نباشد با آرنج جلوی عطسه کردن به محیط بیرون را بگیریم.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس در خصوص استفاده از ماسک نیز عنوان کرد: از آنجا که ویروس‌ها وزن مولکولی نسبتا سنگینی دارند و وقتی از ریه و بینی خارج می‌شوند به فاصله یک تا یک ونیم متری به سطح زمین یا اطراف می‌افتند، لذا لزومی به استفاده از ماسک نیست.ماسک‌های فیلتردار ماسک‌های یک طرفه هستند و با دم هوا را فیلتر و با بازدم هوا را به بیرون هدایت می‌کنند، بنابراین وقتی فردی بیمار باشد وسرفه کند، استفاده از این ماسک‌ها خطرناک است و موجب انتتشار بیشتر ویروس می‌شود.

باشتی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای عموم مردم توصیه نمی‌شود، تاکید کرد: ماسک‌های معمولی به اندازه ماسک‌های فیلتردار کارایی دارند.تنها در مواقعی که ازدحام وجود داشته باشد مانند مترو و اوتوبوس، استفاده از ماسک مناسب است.

او افزود: توصیه می‌شود که ورزشکاران در دوران قرنطینه جامعه، ورزش را ادامه دهند چون موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس همچنین با بیان اینکه ورزش برای حفظ سلامتی و قدرت و افزایش سیستم ایمنی مناسب است، گفت: البته ورزش در حد خستگی و آسیب دیدگی توصیه نمی‎شود.در فضاهای باز افراد با رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله دو متر می‌توانند به ورزش بپردازند.

باشتی به اعمال محدودیت‌ها در باشگاه‌های ورزشی هم اشاره و بیان کرد: طی جلساتی که با اداره کل ورزش و جوانان داشته‌ایم. گندزدایی باشگاه‌ها به صورت یک برنامه زمانبندی در دستور کار قرار گرفته است.

او اضافه کرد: قرار بود باشگاه‌ها به مدت ۱۰ تعطیل باشند اما در برخی استان‌ها تا پایان سال تعطیل شده‌اند و در فارس هنوز تصمیم نگیری نشده که آیا تعطیلی تا آخر سال ادامه پیدا کند یا نه؟

رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در ورزش استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از رفتار شایسته مردم استان در رعایت اصول بهداشتی و تردد بسیار کم در اماکن عمومی و خیابان‌ها، گفت: بر خود می‎بالیم که بسیاری از افراد استان در حال رعایت تمام مسائل بهداشتی هستند.خوشبین هستم که به زودی این ویروس ریشه کن خواهد شد.

باشتی ادامه داد: بسیاری ازآسیب‌های ورزشی حالت اورژانسی ندارند و برای کسانی که دچار موارد حاد می‌شوند همه اورژانس‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان اماده خدمات رسانی هستند.بسیاری از پزشکان قصد مسافرت داشتند که مسافرت خود را لغو کرده تا در صورت لزوم در خدمت همونطنان باشند.

او همچنین در خصوص کاهش استرس ناشی از کرونا ویروس نیز گفت: وقتی اطلاع رسانی درست به جامعه انجام شود، استرس کمتری خواهیم داشت، چرا که استرس‌ها به دلیل ندانسته‌هاست و موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری می‎شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس همچنین از راه‌اندازی یک کانال در فضای مجازی(واتساپ) با حضور روانشناس هیئت پزشکی وزشی استان برای پاسخگویی به مسائل بهداشتی و روانشناسانه افراد خبر داد.

باشتی با بیان اینکه تاکنون موردی مبنی بر تشخیص ویروس کرونا در ورزشکاران فارس گزارش نشده است، گفت: ویروس کرونا افراد کهنسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را بیشتر از دیگر افراد جامعه مورد هدف قرار می‌دهد اما به صورت غیرقابل پیش‌بینی دیده شده در دنیا افراد جوان هم به این بیماری مبتلا شده‌اند، لذا همه افراد جامعه را به رعایت همه مسائل بهداشتی دعوت می‌کنیم.

او همچنبن با بیان اینکه براساس دستورالعمل‎های سازمان بهداشت جهانی به استفاده غذاهای خاصی اشاره نشده است، عنوان کرد: خوردن غذای مناسب و زینک و یتامین دی ایمنی بدن را بیشتر می‎کند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس ادامه داد: از انجا که ممکن است کف کفش‎ها آلوده به ویرس باشد، باید مرتب آنها را ضدعفونی کرد.

رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در ورزش استان فارس با بیان اینکه احتمال ابتلای هر فرد به ویروس کرونا کم است اما چیزی که خطرناک است این است که امکان سرایت فوق‌العاده بالایی دارد، افزود: براساس آخرین یافته‌های سازمان بهداشت جهانی، امکان انتقال ویروس از افراد ناقلی که علائم ندارند به افراد عادی بسیار کم است اما به این معنی نیست که مسائل بهداشتی را رعایت نکنیم.

باشتی عنوان کرد: رفتار این ویروس به گونه‌ای است که کودکان را کمتر درگیر می‌کند اما بین افراد بستری شده کودکان هم هستند، لذا نباید آنها را در معرض این بیماری قرار دهیم.

این پزشک فوق تخصص و رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص استفاده از پد الکلی نیز گفت: استفاده از پد الکی به ویژه در شرایطی که ژل ضدعفونی یا آب و صابون وجود نداشته باشد، خوب و مفید است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار