رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در زمینه بیماری کرونا دو بحث وجود دارد، اول این است که باید بیماری کرونا را کاملا جدی بگیریم و نکته دوم، عدم ایجاد نگرانی بیهوده است.
کد خبر: ۸۲۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 02 March 2020

به گزارش تابناک رضوی، علی بیرجندی نژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: در زمینه بیماری کرونا دو بحث وجود دارد؛ اول این است که باید بیماری کرونا را کاملا جدی بگیریم و نکته دوم عدم ایجاد نگرانی بیهوده است و انجام هردوی این کارها کمی دشواری است.

 

وی با بیان اینکه اکنون اولویت ما جدی گرفتن موضوع است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این بیماری سریع منتقل می‌شود؛ اگر قرار باشد بین نگرانی و جدی بودن یکی را انتخاب کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه جدی بودن را برگزینیم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه جامعه پزشکی محل رفت و آمد و مراجعه است و احتمال آلودگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از مراکز درمانی تعطیل نیستند، چون جامعه به ما نیاز دارد و این امر، اطمینان را در جامعه ایجاد می‌کند.

 

بیرجندی‌نژاد با بیان اینکه گرچه با تمام توان حضور داریم اما توصیه می‌کنیم از مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی خودداری کنید، ادامه داد: اگر بیماری دارید که فوریت ندارد، مراجعه نکنید چرا که اولا احتمال آلودگی خود فرد در این مراکز بالا می‌رود و دوما اگر مردم مراجعات غیر ضروری را کم کنند، مراکز درمانی پتانسیل خود را روی درمان کرونا متمرکز کنند.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در تاکید توصیه‌های ضروری مطرح کرد: بهتر است ارتباطات را کم کنیم و مهم‌ترین نکته ماندن در منزل و قرنطینه کردن افراد سالم است. فرزندان ما و سالمندان که دومین گروه خطرزا هستند جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند.

 

وی تصریح کرد: اگر ضرورتی وجود داشت و از منزل خارج شدیم در محل‌هایی که تجمع هست حضور پیدا نکنیم، از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنیم و تا حد امکان پیاده برویم، تجمعات کاری و فامیلی را تعطیل کنیم، در محیط‌های بسته حضور پیدا نکنیم محیط‌های باز خطر کمتری دارد.

 

بیرجندی‌نژاد با اشاره نحوه انتقال کروناویروس گفت: انتقال‌ها به دو صورت شکل می‌گیرد، یکی قطرات سرفه و عطسه است که باید فاصله یک یا دو متر را رعایت کرد و استفاده از ماسک می‌تواند کمک کننده باشد و راه دوم این است که بیماری از سطوح بسیار سریع منتقل می‌شود که با شستن دست‌ها و لمس نکردن صورت به مقدار قابل توجهی می‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری کرونا دو قسمت دارد، یکی پیشگیری و دیگری درمان است، تشریح کرد: برای ضدعفونی کردن دست‌ها می‌توانیم از الکل ۷۰ درصد یا محلول‌های دیگر استفاده کنیم و اگر موجود نبود از آب و صابون استفاده کنیم.

 

وی عنوان کرد: سطوح را با وایتکس یک درصد به صورت پاشیدن ضدعفونی کنیم و درباره مواد غذایی اعم از نان و میوه و سبزی که ممکن است قطراتی روی آن باشد و کسی به آن دست زده است، باید فرض بگیریم که آلوده است و آنها را بشوییم و مواد غذایی که قابل شست‌وشو نیستند را حتما به صورت پخته استفاده کنیم.

 

بیرجندی‌نژاد در نحوه درمان بیماران مشکوک به کرونا ویروس گفت: نحوه درمان علامتی است و هر بیماری که با علائم کرونا مراجعه کرد، فرض می‌گیریم مبتلا به کروناویروس است که اگر خفیف بود توصیه می‌کنیم خود را در خانه قرنطینه کند و با اطرافیان تماس نداشته باشد و اگر شدید بود در بیمارستان بستری شود تا از مرحله بیماری عبور کند و در دسته بهبود یافتگان قرار گیرد.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در رابطه با اهمیت بیماری کرونا گفت: آنچه مسلم است موضوع بسیار جدی است و بدون ایجاد اضطراب باید مردم را حساس کنیم. واقعا جای نگرانی است که مدارس تعطیل شود و عده ای به شمال بروند یعنی اهمیت موضوع را جدی نگرفته اند و باید روی اهمیت موضوع تاکید کنیم.

 

وی تشریح کرد: ما نیز آمارمان همان آمار وزارت بهداشت است اما از طرف جامعه پزشکی قول می‌دهم که پروتکل‌های ما مسیر درمان را چه با تست و چه بدون تست انجام می‌دهد و اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام می‌شود.

 

بیرجندی‌نژاد با تشریح اینکه بهترین کار این است که بیماران در منزل باشند و در محیط بیمارستان قرار نگیرند مگر اینکه بیمارستان خدمات خاصی انجام دهد افزود: هر بیماری که تصور کرد به این ویروس مبتلا شده نیاز به بستری ندارد و بستری شدن نیاز به شرایط خاص دارد و بیش از ۹۵ درصد موارد در منزل درمان می‌شوند.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه ما همه بیماران را مثبت تلقی می‌کنیم و اقدامات بهداشتی و درمانی را انجام می‌دهیم و در مراکز چیزی بیش از آنکه در خانه انجام می‌شود، صورت نمی‌گیرد، افزود: مسیر درمان وابسته به تست نیست و هر کس علائم را داشته باشد درمان را انجام می‌دهیم و بیمارستان‌هایی را به آن اختصاص دادیم و بیمارستان‌های خصوصی هم کار می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه تست کرونا ویروس رایگان است مطرح کرد: هم بخش خصوصی هم دولتی با تمام توان برای درمان بیماران کمک خواهند کرد و هیچ مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

 

بیرجندی‌نژاد با بیان اینکه ویروس در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: تا دو سه هفته پیش رو بحران جدی است و اکنون باید آماده باشیم و هر زمان که شرایط سفید شد حتما اعلام خواهد شد و هر گونه سفر غیرضروری و جلسات و مهمانی‌ها باید کنسل شود.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ما رسما از طرف نظام پزشکی به مساجد نامه نوشتیم، مطرح کرد: تاکید ما در حرم مطهر رضوی تنها استفاده از فضای باز حرم است و در مساجد بهتر است ترددی انجام نشود.

 

بلاتکلیفی برای کادر درمان وجود ندارد و مسیر درمان مشخص است

 

مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در بخش دیگری از نشست خبری مطرح کرد: مطالب علمی شاید به درد مردم نخورد و مسؤولان وزارت بهداشت و رسانه‌ها با توجه به تکلیف و وظیفه‌ای که داشتند، وظیفه پیشگیرانه را به انجام رساندند.

 

هادی بیژن نژاد با اشاره به اینکه جنبه‌های پیشگیرانه مهم است، عنوان کرد: علائم ویروس اعم از تب، سرفه و تنگی به پزشکان گفته شده است، اگر بیمار تب، سرفه و تنگی نفس بیشتر از ۲۴ تا تنفس وجود داشت، سطح یک تلقی می‌شوند که پزشکان به سطح دو ارجاع می‌دهند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بلاتکلیفی برای کادر درمان وجود ندارد و مسیر ریل گذاری شده است، بیان کرد: اگر علایم را داشت به هفت مرکز موجود در سطح شهر ارجاع داده می‌شود و در مرکز تست می‌گیرند و درمان‌های لازم را انجام می‌دهند و اگر شک قوی‌تر شد به سطح سه ارجاع داده می‌شوند.

 

وجود آمار مشخص مبتلایان به کرونا چیزی را حل نخواهد کرد

 

دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی سازمان نظام پزشکی مشهد در بخشی از نشست خبری بیان کرد: بیمار در قالب پروتکل درمان قرار می‌گیرد و برخی موارد تست‌ها بیهوده انجام می‌شود و ضرورتی ندارد.

 

غلامرضا زمانی در رابطه با نیاز به گرفت تست کرونا گفت: بیمار در اولین مراجعه غربالگری می‌شود و برخی بیماران با بیماری زمینه‌ای نیاز به بستری در آی سی یو دارند و معمولا جایگاه تست اینجاست که علائم بیمار شدید است و برای همه بیماران خیلی ضرورت ندارد.

 

وی تشریح کرد: بیماری با سی تی اسکن ۹۵ درصد قابل تشخیص است و هیچ گاه درمان معطل تست نمی‌شود و تشخیص با پزشک است و تست هم ممکن است تایید کند و ما محدودیت نداشته باشیم می‌توانیم تمام افراد جامعه را تست کنیم ولی چیز خاصی را به ما نمی‌دهد.

 

دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی سازمان نظام پزشکی مشهد در رابطه با اینکه اصرار بر وجود آمار مشخص چیزی را حل نخواهد کرد، بیان کرد: واقعیت این است که بیماری وجود دارد و سریع منتشر می‌شود و باید به مردم بگوییم مراقبت کنند و این هیچ تاثیری ندارد که بگوییم چند نفر مبتلا هستند و فقط به درد مقالات و بررسی‌های علمی می‌خورد.

 

زمانی با بیان اینکه درست است که خطرات بیماری کم است اما هشدار دادن اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند بچه‌ها مبتلا نمی‌شوند غلط است، چه کسی گفته مبتلا نمی‌شوند، این دانستنی‌ها برای من خوب است اما به درد مردم نمی‌خورد و باید بگوییم مراقب فرزندان خود باشید.

 

وی مطرح کرد: ما با بیماری مواجه هستیم جامعه و مسؤولان بهداشت و درمان را غافلگیر کرده است و هر کس در جایگاه آنها قرار داشت همین گونه بود و این تصور اشتباه است که آنها کم کاری کرده‌اند.

 

دو تیم جهاد دانشگاهی و انستیتو پاستور روی تولید کیت تشخیص کرونا کار می‌کنند

 

سروش احمدی مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز گفت: بیماری جدید است و کیت‌ها باید از کشورهای دیگر وارد شود یا در کشور خودمان تولید شود که ما در ایران هنوز کیت را تولید نکردیم ولی در مشهد دو تیم جهاد دانشگاهی و انستیتو پاستور روی تولید کیت کار می‌کنند و اگر تولید شود دست ما باز است.

 

قارچ گانودرما ممکن است مضراتی داشته باشد و باید با تایید وزارت بهداشت مصرف شود

 

دبیر انجمن‌های علمی تخصصی در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه گاهی اوقات چیزهایی در فضای مجازی به عنوان دروغ بزرگ به صورت یکباره سر بر می‌آورد که یک ماده دارویی گفته می‌شود به جای تمام قرص‌ها و داروها استفاده شود، مطرح کرد: هیچ دارویی در طب وجود ندارد که جایگزین تمام داروهای دیگر و درمان قطعی تمام بیماری‌ها شود.

 

غلامرضا زمانی همچنین گفت: عناوینی چون درمان تضمینی و درمان صد درد صد در طب وجود ندارد و وقتی چنین ادبیاتی استفاده شود این تبلیغات حقیقت ندارد و ما انتظار نداریم در برخی روزنامه تبلیغات گانودرما انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه سلامتی شامل پیشگیری و درمان است که جایگاه خاص خود را دارد و بیش از این برای هیچ درمانی جایگاهی برای گانودرما متصور نیست، بیان کرد: بخش درمان و دارو باید مراحل خاص خود را طی کند و نسبت دیگر دارو سنجیده شود و مورد تایید سازمان‌های خاصی قرار گیرد اگر مورد تایید قرار نگیرد جایگاه آن تضعیف می‌شود و سو استفاده صورت می‌گیرد.

 

دبیر انجمن‌های علمی تخصصی با اشاره به اینکه استفاده غلط منجر به تداخلات دارویی و از دست دادن زمان طلایی درمان و خارج شدن از مسیر درمان می‌شود، عنوان کرد: قارچ گانودرما ممکن است مضراتی داشته باشد و باید با تایید وزارت بهداشت مصرف شود. 

 

گانودرما شواهد درمانی خاصی ندارد

 

دبیر انجمن پوست ایران شاخه خراسان رضوی در رابطه با قارچ گانودرما بیان کرد: سلامت جامعه ممکن است تحت تاثیر برخی تبلیغات قرار گیرد و محصولاتی که پایه علمی ندارد وارد بازار شود و در رسانه‌های جمعی تبلیغات صورت بگیرد.

 

محمدجواد یزدان پناه با بیان اینکه معضلی که دارد اتفاق می‌افتد تبلیغاتی است که سلامت جامعه به خطر می‌افتد تشریح کرد: در حوزه سلامت جایی که به عنوان مرجع می‌تواند قرار بگیرد جامعه پزشکی است.

 

وی با اشاره به اینکه در صفحات مجازی برای هر بیماری، درمان‌های خاصی را اعلام کردند، مطرح کرد: یکی از این محصولات گانودرما است که بسیاری از افراد از آن استفاده کرده‌اند که نتیجه خاصی نداشته است و ما اگر نیاز ببینیم برای درمان برخی بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

 

دبیر انجمن پوست ایران شاخه خراسان رضوی در رابطه با اینکه شواهدی به عنوان اینکه بگوییم درمانگر بیماری خاصی باشد را ندیده‌ام و تنها قابلیت و اعتبار این را دارد که در مقالات و کتب و سایت‌های پزشکی معتبر مطرح شود.

 

یزدان پناه با تاکید بر اینکه چون شواهدی برای درمانگری ندارم به بیماران توصیه نمی‌کنم، ادامه داد: با اتکا به صفحه تبلیغات مجازی در یک برهه می‌بینیم عوارض گانودرما گریبانگیر جامعه شده و مردم نباید با دیدن یک تبلیغ از آن استفاده کنند بلکه باید از پزشکان و سایت‌های معتبر اطلاعات کسب کنند.

 

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که مردم درگیر بمباران تبلیغاتی نشوند، گفت: اگر برای درمان بیماری می‌خواهند استفاده کنند با پزشک مشورت کنند که اگر نیاز باشد پزشک آن را تجویز می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار