فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایرادات ماهوی و مبنایی بر انتخابات آتی فدراسیون فوتبال وارد کرده است.
کد خبر: ۸۲۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 29 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: بنابر آنچه که روز گذشته از مکاتبات بین فیفا و فدراسیون فوتبال به بیرون درز کرده، این نهاد قانونگذار و بین المللی به مواردی اشاره کرده که برخلاف روح کلی مدنظر در انتخابات فوتبال (مطابق نظر فیفا) است.

 

البته فیفا قبلا با فرستادن دو نماینده به همراه یک ناظر ای اف سی سعی در تغییرات در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران داشته اما از سوی طرف ایرانی پیگیری در نامه های بعدی فیفا مورد توجه قرار نگرفته و این به آن معناست که اصلاحات مدنظر فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال دیده نشده است.

 

آنچه که فیفا به عنوان ایرادات اصلی به اساسنامه و البته نحوه برگزاری انتخابات اعلام کرده به شرح زیر است:


* به عقیده فیفا وزیر ورزش و معاون وی حق شرکت در انتخابات فدراسیون را ندارند چرا که حضور ایشان به عنوان یک نهاد بالادستی دخالت مستقیم دولت در فوتبال تفسیر می شود.

* انتخابات فدراسیون ایران فاقد کد انتخابات است.

* شرایط ثبت نام از نامزدهای انتخابات و ریاست فدراسیون فوتبال عادلانه نیست؛ به عنوان مثال شرط 10 سال مدیریت در فوتبال غیرمنطقی و غیرقابل قبول است چرا که ممکن است یک ستاره فوتبال بخواهد بعد از دوران فوتبالش بلافاصله به سمت مدیریت در فوتبال حرکت کند که این شرط مانع از این کار خواهد بود.

* همچنین دریافت 10 فرم (امضا) از مواردی است که موردتوجه فیفا قرار گرفته و آن را ناعادلانه می‌داند که چرا این مساله به عنوان شرط حضور در انتخابات باز هم فضا را به سمت لابی و روابط پشت پرده می‌برد.

* کمیته انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال باید دارای کد انتخاباتی باشند. این دو پست نباید انتصابی باشند چرا که قرار است فعالیتی فراتر از نظر و آرای فدراسیون فوتبال داشته باشند و حتی این مجموعه را کنترل کنند. با این حال انتصاب روسای این دو کمیته از سوی فدراسیون فوتبال، استقلال را از این دو عضو مهم می‌گیرد. با نظر فیفا روسای کمیته انضباطی و استیناف باید در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و توسط اعضا انتخاب شوند.

* تعداد اعضای مجمع باید شفاف بشود. با توجه به ایراداتی که فیفا از حضور برخی نهادهای غیر مربوط و دولتی از انتخابات فدراسیون گرفته، فدراسیون باید در اساسنامه جدید تعداد نفرات حاضر در انتخابات را به صورت شفاف در قالب یک آیین نامه جدید اعلام کند.

تعداد اعضای مجمع 75 نفر است که با توجه به نظر صریح فیفا، باید جابجایی هایی در این افراد صورت گیرد.

* نکته دیگری که توسط فیفا مدنظر قرار گرفته مساله کمیته تعیین صلاحیت هاست که در حال حاضر این کمیته زیر نظر دبیرکل فدراسیون و حراست این مجموعه (بهمراه حراست وزارت ورزش) در حال انجام وظیفه است. فیفا عقیده دارد شخص دبیرکل فدراسیون نمی تواند به تنهایی سرنوشت انتخابات را ( از نظر تایید صلاحیت ها)، تعیین نماید.

* همچنین یک ایراد مهم نیز مساله کمیته استیناف انتخابات است. اگر کمیته تعیین صلاحیت شامل دبیر کل و حراست، کمیته بدوی انتخابات باشد کمیته استیناف انتخابات نیز باید از سوی مجمع انتخاب بشود تا کسانی که از نظر عدم صلاحیت اعتراضی دارند آن را در یک مرجع صالح و به دور از نظر فدراسیون پیگیری کنند.

 

در حال حاضر موضع فیفا به تعویق انتخابات و انجام تغییرات در آیین نامه فدراسیون فوتبال ایران است اما فدراسیون نیز در حال مکاتبه و چانه زنی برای برگزاری انتخابات و به تعویق انداختن اصلاحات با روی کار آمدن رییس جدید است. نامه ای که در حال حاضر فدراسیون جهانی فوتبال فرستاده از قید "باید" در این تغییرات استفاده کرده و به صراحت از فدراسیون ایران خواسته انتخابات را عقب بیندازد. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که این مساله منجر به تعلیق کلی فوتبال ایران نیز بشود بنابراین فدراسیون فوتبال و البته وزارت ورزش باید احتیاط بیشتری نسبت به این مساله به خرج دهند. 

منبع:  ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار