جهانپور گفت: روند نمودار ابتلا به کرونا در ایران صعودی خواهد بود و پس از چند هفته نمودار به قله خواهد رسید.
کد خبر: ۸۲۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ 27 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: هشدار‌هایی که در روز‌های گذشته به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی می‌شد همه بر سر جای خود باقی است. مشارکت عمومی در کنترل و مقابله با این بیماری شرط اول کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفر‌های غیر ضرور شهری و بین شهری است و لغو کلیه اجتماعاتی که ممکن است مسیر و زنجیره انتقال را برقرار کند.

تعطیلی دانشگاه ها شامل کادر اداری نمی شود

او افزود: مصوب شده تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با تأیید رئیس جمهور تا پایان هفته آینده تعطیل شود. قاعدتا کادر اداری و اعضای هیئت علمی به هیچ وجه مشمول این تعطیلی نیستند. در مورد گروه دانشجویان علوم پزشکی هم باز مشمول کلاس‌های آموزشی خواهد شد. اینترن‌ها یا کارورز‌های پزشکی دستیاران تخصصی، فوق تخصصی و دانشجویان ترم ۷ و ۸ پرستاری شامل این تعطیلی نخواهند بود.

تعطیلی مدارس با تایید رئیس جمهور اعلام می شود

جهانپور ادامه داد: تعطیلی مدارس ابتدایی و متوسطه مدارس با تایید رئیس جمهور اعلام می شود.  استان‌های خاص (استان‌هایی که به نوعی درگیر بیماری) هستند بر اساس ارزیابی ریسکی که در کمیته فنی انجام خواهند شد، تا سه روز تعطیل اعلام می‌شوند ولیکن این ارزیابی مجدد را بعد از ۳ روز کمیته فنی خواهد داشت و باز هم موضوع تابع مصوبات آتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: مسابقات ورزشی قطعا در سراسر کشور طبق مصوبه بدون حضور تماشاگر باید برگزار شود یا حتی می‌تواند به صلاحدید دستگاه‌های مربوطه تا اطلاع ثانوی به تعویق بیفتند. همچنین کلیه کنسرت‌ها، تجمعات اعم از تجمع مذهبی یا تجمعات جشن و عروسی سالن‌های برگزار کننده عروسی به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.

جهانپور گفت: خوشبختانه هم در استان قم و در استان‌های دیگر از جمله تهران و گیلان موارد بهبودی در بین شهروندانی که بستری بودند چه موارد مشکوک به کرونا و به چه موارد مبتلا به کرونا داشتیم را شاهد بودیم. تعداد ۲۲ نفر علاوه بر ۳۰ نفر که دیروز اعلام کردیم، از بیمارستان مرخص شدند.

افزایش ابتلا در استان های شمالی به دلیل افزایش سفرهای برون شهری 

او یادآوری کرد: در استان گیلان ۴۰۰ نفر در روز‌های گذشته از بین موارد مشکوک و مبتلا مرخص شدند. با توجه به بیماریابی فعال و گسترش شبکه آزمایشگاهی تا فردا به ۱۵ آزمایشگاه مورد تأیید برای تشخیص کوید ۱۹ خواهیم رسید و هفته آینده این آزمایشگاه به ۲۲ مورد افزایش پیدا می‌کند. بر اساس زیرساخت‌ها حتی ممکن است ما ظرف هفته‌های بعد تا ۴۰ آزمایشگاه مورد تأیید برای تشخیص کوید ۱۹ داشته باشیم.
 
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت  بیان کرد: میزان انتظار بیمار کاهش پیدا کرده و فرصتی که مصروف خواهد شد عموما فرصتی است که برای انجام آزمایشگاه خواهد بود و دیگر لیست انتظار نخواهیم داشت، به نظر می‌آید روند ابتلا در اغلب استان‌ها روند صعودی خواهد بود همچنین در روز‌های آینده همین روند حفظ خواهد شد.

او با تاکید به رعایت بهداشت فردی و عمومی گت:  موثرترین راه زنجیره انتقال، رعایت بهداشت فردی و عمومی است . شستن دست‌ها با آب و صابون مایع، ارزان‌ترین و مؤثرترین روش پیشگیری از این بیماری تلقی خواهد شد. همچنین افراد باید از بوسیدن، دست دادن و تردد‌های غیرضرور خودداری کنند.
 
جهانپور تاکید کرد: یکی از معضلاتی که ممکن است در مسیر مقابله با بیماری در روز‌های آینده  دردسر ساز باشد،  سفرهای غیر ضروری است. اکیدا توصیه می‌کنیم که امن‌ترین جا برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا  خانه‌های خودمان است. قطعا مسافرت‌های بین شهری به شیوع این بیماری، کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: در برخی از استان‌ها در مبادی ورودی استان‌ها، غربالگری آغاز شده است و اگر مورد مشکوکی رویت شود، فرد مبتلا تا ۱۴ روز تحت قرنطینه قرار می‌گیرد. 

بر اساس مصوبات زیارت عتبات و بقاع متبرکه محدود خواهد شد

او با بیان اینکه زیارت عتبات و بقاع شریفه که محل تجمع است طبق مصوبه محدود خواهد شد،  گفت: نمازهای جمعه در شهرستان‌هایی که در معرض خطر هستند حداقل در این هفته برگزار نخواهد شد. 

جهانپور تصریح کرد: اردو‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، سیاحتی و زیارتی همگی باید در اسفند متوقف شوند. با توجه به اینکه اعتکاف هم در پیش است با مصوبه‌ای که در ستاد ملی وجود داشت و در صورت ابلاغ رئیس جمهور که امروز صورت خواهد گرفت، عزیزان از برگزاری مراسم اعتکاف  پرهیز کنند. قطعا ثواب مشارکت در حفظ سلامت عمومی کمتر از حضور در مراسم‌های دل‌انگیز و روح‌انگیز مذهبی نخواهد بود.

توزیع ماسک با اولویت افراد در معرض خطر و افراد پرخطر انجام می شود

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: موضوع ماسک و توزیع آن با مکانیزم مشخص برای افراد به خصوص در معرض خطر با اولویت در معرض خطر و افراد و گروه‌های پرخطر از قم آغاز شد و در استان‌های دیگر هم ادامه خواهد یافت.
 
جهانپور با توجه به اینکه مردم این روز‌ها دنبال محلول‌های ضدعفونی کننده می‌گردند، گفت: تولید موادضدعفونی کننده در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است. در صورتیکه افراد به این مواد دسترسی نداشتند، برای رفع آلودگی از دست‌ها شست و شوی آنها با آب صابون و مایع دستشویی کفایت می‌کند.
 
او وایتکس را ساده ترین راه برای ضدعفونی کردن سطوح معرفی کرد و گفت: برای تهیه این محلول کافی است مقداری وایتکس را با آب رقیق کرده و این محلول‌ را برای ضدعفونی کردن ابزار و وسایلی که به صورت مشترک استفاده می‌شود؛ بکارگیرند.
 
 جهانپور در پایان گفت: پویش ملی شکل گرفته تحت عنوان «مقابله با کرونا» با شعار و هشتگ «کرونا را شکست می‌دهیم»؛ نشان دهنده یک عزم و اراده و انگیزه ملی مثال زدنی و وصف ناپذیری است.  طی روز‌های گذشته پویشی با عنوان «مدافعان سلامت» شکل گرفته است که انصافا کادر درمان  به عنوان  سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با این ویروس در سراسر کشور در حال مبارزه با آن  هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار