یک هنرمند صنایع دستی رشته زیورآلات سنتی از کاهش رغبت هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه برای تولید هنر‌های دست ساز خبرداد و گفت: طی یکی دو سال گذشته بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته‌ایم که خرید آن و تولید اثر برای هنرمندان به صرفه نیست.
کد خبر: ۸۲۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 27 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،یدالله محمدی ، بااشاره به مشقت‌های هنرمندان صنایع دستی برای تولید آثارشان، اظهارکرد: یک هنرمند برای خلق اثری دست ساز باید مواد اولیه گرانی را بخرد و از سوی دیگر تولید یک اثر منحصربفرد اصیل هم وقت زیادی از او می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این عوامل باعث می‌شود تا قیمت تمام شده تولید یک اثر صنایع دستی برای هنرمند گران تمام شود، درحالی که مردم قدرت چندانی برای خرید این آثار ندارند و ترجیح می‌دهند اجناس بی کیفیت چینی را با قیمت پایین تر بخرند.

این هنرمند رشته زیورآلات سنتی افزود: در اکثر رشته‌های صنایع دستی مواد اولیه‌ای که برای تولید نیاز داریم، وارداتی و بسیار گران است.

وی بااشاره به افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه صنایع دستی طی یکی دوسال اخیر، عنوان کرد: طی این مدت بین 300 تا 700 درصد شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بویژه مواد اولیه وارداتی صنایع دستی در کشور بوده‌ایم.

محمدی با انتقاد از بی ثباتی قیمت مواد اولیه صنایع دستی در بازار و عدم نظارت در این زمینه، تاکید کرد: هر زمان که دلار بالا می‌رود، مواد اولیه صنایع دستی هم گران می‌شود، اما وقتی دلار پائین می‌آید دیگر مواد اولیه ارزان نمی‌شود.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان صنایع دستی را بالا رفتن قیمت مواد اولیه دانست و گفت: متاسفانه طی یکی دوسال گذشته تولیدات هنرمندان صنایع دستی در کرمانشاه کاهش یافته و آنها نسبت به تولید بیشتر بی رغبت شده‌اند و ترجیح می‌دهند دور هنرشان را خط بکشند.

این هنرمند که نزدیک به نیم قرن است در رشته زیورآلات سنتی کار می‌کند، عنوان کرد: تا چند سال پیش در شهر کرمانشاه نزدیک به 40 تا 50 کارگاه زیورآلات سنتی داشتیم، اما به مرور تعداد این کارگاه‌ها کاهش پیدا کرد، تا اینکه امروز کمتر از 10 نفر به این رشته در کرمانشاه ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: اکثر کسانی هم که در این رشته باقی مانده‌اند، تنها برای تفنن و علاقه‌ای که به ساخت زیورآلات سنتی دارند، ادامه می‌دهند، وگرنه تولیدات این رشته دیگر برایشان به صرفه نیست.

محمدی یادآورشد: قطعا وقتی که ساخت یک انگشتر با سنگ‌های قیمتی برای یک هنرمند بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد، مردم بدنبال خرید چنین اثر گرانی نیستند و ترجیح می‌دهند همان جنس بی روح چینی را بخرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار