در سفر به شیراز فکر صرفه‌جویی را از سرتان بیرون کنید! سوغاتی‌های این شهر به‌قدری جذاب و دیدنی هستند که محال است بتوانید دست خالی به خانه برگردید. اگر شما هم جز افرادی هستید که دوست دارید با دستی پر به خانه برگردید و خاطرات سفر را با دوستانتان به اشتراک بگذارید برای آشنایی با سوغاتی‌های شیراز به ما همراه شوید.
کد خبر: ۸۲۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 22 February 2020

خونگرمی، عشق و هنر خصایصی هستند که با روحیه مردم شیراز پیوندی دیرینه دارند و همین ترکیب زیبا کافی ست تا بتوان انرژی مثبت را در جای جای این شهر احساس کرد. حتی بازارهای شیراز نیز از قاعده مستثنی نیستند و سوغاتی‌هایی که عشق و هنر را در روح خود دارند به گردشگران تور شیراز هدیه می‌دهند. همین باعث شده تا خرید سوغاتی و گشت‌وگذار در بازارچه‌های این شهر را در کنار سایت‌‌های گردشگری جز جاذبه‌ها و تفریحات شیراز به شمار آورد.

اگر شما نیز هتل و بلیط شیراز را رزرو کرده و عازم این شهر زیبا هستید، در ادامه مطلب با ما همراه شده و با سوغاتی‌های شیراز آشنا شوید.

ذوق و استعداد شیرازی‌ها تمامی ندارد. سوغاتی‌های شیراز به قدری زیاد و متنوع هستند که بایستی آن‌ها را در سه گروه شیرینی، عرقیجات و صنایع دستی تقسیم‌بندی کرد.

بدون خرید این سوغاتی‌ها از شیراز به خانه برنگردید

بدون خرید این سوغاتی‌ها از شیراز به خانه برنگردید


خوراکی‌های جذاب و لذیذ شیراز

 

مسقطی شیرازی

مسقطی معروفترین شیرینی شیراز است که طرفداران زیادی دارد. این شیرینی خوش‌طعم از ترکیب پودر نشاسته، آب، گلاب، هل و زعفران تهیه شده هنرمندان شیرازی در انتها آن را طبق سلیقه با آجیل، گل، نارگیل و زرشک ترکیب می‌کنند. مسقطی معمولاً در کنار کلوچه مخصوص شیرازی همراه با چای میل می‌شود.

بادام سوخته

بادام سوخته خوراکی لذیذ است که با یک بار امتحان کردنش عاشق طعم آن خواهید شد. برای تهیه این شرینی بادام را همراه با شکر و آب تا جایی تفت می‌دهند که حالت کاراملی به خود بگیرد. سپس آن را سرد کرده و در نهایت همراه با چای یا قهوه میل می‌کنند.

یوخه

یوخه در دسته شیرینی‌های شیرازی قرار گرفته و با نام کاک هم شناخته می‌شود. این شیرینی لذیذ ترکیبی لایه لایه از نان‌های نازک به همراه پودر نارگیل و پود پسته دارد. یوخه را می‌توانید به عنوان سوغاتی شیرین از شیراز به عزیزانتان هدیه دهید.

حلوای کاسه‌ای

نوعی حلوا با طعم و عطری متفاوت که در قدیم در کاسه‌های کوچک ریخته شده و به عنوان دسر در مراسم‌های مختلف به میهمانان تعارف می‌شده به همین به حلوای کاسه‌های معروف شده است. آرد، برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران موادی هستند که ترکیب این حلوای لذیذ را تشکیل می‌دهند.

بدون خرید این سوغاتی‌ها از شیراز به خانه برنگردید

 

عرقیات شیرازی

باغ‌های شیراز و آب و هوای مناسب باعث شده تا گیاهان دارویی زیادی در شهر رشد کنند. گیاهانی که علاوه بر داشتن طعم و عطری بی‌نظیر در طب سنتی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

عرق بهار نارنج

بهارنارنج گلی خوش عطر است که در اواخر فروردین و اردیبهشت بر روی شاخه درختان خودنمایی کرده و سراسر شیراز را با عطر خود افسون می‌کند. البته این گل علاوه بر عطر بی‌نظیر فراورده‌های بسیاری دارد. عرق بهار نارنج که با تقطیر شکوفه‌ها به دست می‌آید، گل خشک شده که برای تهیه مربا، شربت و دمنوش استفاده می‌شود از محصولات گل بهار نارنج شیراز هستند.

عرق بید مشک

عرق بیدمشک از نوعی گل زرد رنگ که در اواخر اسفند و اوایل فروردین می‌روید به دست می‌آید. عمر گل‌دهی این گیاه 15 روز است و برای به دست آوردن عصاره آن بایستی قبل از باز شدن گل را چیده و طی انجام عملیاتی که با دستگاه‌های مخصوص و مدت 72 به طول می‌انجامد عرق بید مشک را به دست آورد. عصاره این گل در طب گیاهی استفاده شده و خواص بسیاری دارد.

عرق نسترن

عصاره‌ای مفید که از گل نسترن گرفته می‌شود و خواص بیشماری از جمله رفع خستگی، تسکین ورم معده، دفع سنگ کیسه صفرا را دارد. علاوه بر این مردم شیراز برای شادابی و خنک شدن در روزهای گرم تابستان از عرق نسترن استفاده می‌کنند.

بدون خرید این سوغاتی‌ها از شیراز به خانه برنگردید

صنایع دستی شیراز

 

نقره کاری

ظروف نقره‌ای که با ظرافت تمام طراحی شده‌اند اولین چیزی است که توجه گردشگران را در بازار شیراز به خود جلب می‌کند. این ظروف که در غالب گلدان، فنجان، قندان و ... ساخته می‌شوند هنر دست مردم شیراز را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارند.

منبت کاری

طراحی بر روی چوب هنری است که از دیرباز در میان ایرانیان رواج داشته، این هنر زیبا منبت کاری نام داشته و مردم شیراز آن را به زیبایی انجام می‌دهند. شما می‌توانید تابلوهای چوبی زیبا را که ارزش هنری بسیاری نیز دارند به عنوان یادگاری یا سوغات خریداری کنید.

قلم زنی

قلم زنی هنری است که با ایجاد طراحی بر روی ظروف فلزی ایجاد می‌شود. در واقع هنرمندان تمام ذوق و استعداد خود را به کار گرفته و نقش‌های اساطیری ایران را بر روی ظروفی مانند گلدان، سینی، قندان، بشقاب و ... حکی می‌کنند. این ظروف به عنوان وسایل تزیینی در دکوراسیون خانه استفاده می‌شوند.

بدون خرید این سوغاتی‌ها از شیراز به خانه برنگردید


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار