جلال میرزایی؛
یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ عمده رقابت در انتخابات پیش رو در میان طیف‌هایی از جریان اصولگرایی است و در روزهای آینده رقابت اصلی خورده گفتمان‌ها در میان خود اصولگرایان شکل خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۲۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 18 February 2020

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ عمده رقابت در انتخابات پیش رو در میان طیف‌هایی از جریان اصولگرایی است و در روزهای آینده رقابت اصلی خورده گفتمان‌ها در میان خود اصولگرایان شکل خواهد گرفت.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آرایش نیروهای سیاسی کشور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و این‌که جریانی عنوان می‌کرد به دنبال ایجاد یک «مجلس انقلابی» است، گفت: عمده رقابت در انتخابات پیش رو در میان طیف‌هایی از جریان اصولگرایی است و الان رقابت اصلی خورده گفتمان‌ها در میان خود اصولگرایان شکل گرفته است. زیرا باتوجه به آن‌چه اتفاق افتاده گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی در فضای سیاسی امروز جامعه ما به حاشیه رفته و آن جایگاهی که باید را امروز ندارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با وجود شرایط حاکم کسانی که مطرح می‌کنند «مجلس انقلابی» روی کار خواهند آورد از گفتمان انقلابی هم عبور خواهند کرد، عنوان کرد: بیان اینکه گفتمان ما گفتمان انقلابی است و می‌خواهیم مجلس انقلابی تشکیل دهیم در صورتی کاربرد داره که در مقابل آن‌ها یک گفتمان رقیب وجود داشته باشد . یعنی از جریانه‌ای اصلاح‌طلبی و اعتدالی و یا ائتلافی از آنها در میدان  وجود داشته باشد که اینگونه نیست و با وجود خلاء چنین مولفه مهمی به نظر می‌رسد این گفتمان کارایی لازم برای بسیج رأی دهندگان را ندارد.

فضای امروز کشور ریشه در گذشته دارد، نه ماه‌های اخیر

وی درباره این‌که رد صلاحیت برخی از افراد در این دوره از انتخابات مردم را دچار دوگانگی کرده است که به پای صندوق‌های رأی بروند یا نروند، چرا جامعه امروز به این چالش رسیده است، گفت: پاسخ به این سوال را نمی‌شود از دل شرایط امروز سیاسی جامعه استخراج کردبگویم  آنچه در این یکی دو ماه اخیر افتاده است باعث شده مردم به شک و تردید بیفتند. نمی‌شود عامل آنچه که اتفاق افتاده را فقط عملکرد شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بدانیم بلکه باید به گذشته بازگردیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان کسی که در عرصه رقابت فعلا حضور دارم در این مدت فضای کشور را بررسی کردم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است که ما به این سمت و سو آمده‌ایم، به این نتیجه رسیدم اشکال در امروز و چندماه اخیر کشور نیست بلکه باید آن چه باعث ایجاد چنین فضایی شده را بررسی کنیم.

وی یاد آور شد: سال ۹۲ مردم با دنیایی از  امید و اشتیاق پای صندوق‌های رأی آمدند و روحانی را انتخاب کردند اما جریان مقابل روحانی و یک طیف پیچیده و مشکوک عنوان کردند که زیاد امیدی به آینده نداشته باشید اتفاق خاصی نمی‌افتد و کاری کردند که این پیگویی‌شان اتفاق بیفتد. 

جریان مشکوکی نگذاشت سیاست خارجی موفق شود

میرزایی با بیان این‌که ما در سیاست خارجی موفق شدیم برخی از مشکلات را حل کنیم و دولت روحانی در این مورد بسیار خوب عمل کرد، اظهار داشت: دستاورد آن سیاست خارجی فعال و رویکرد سازنده برجام شد که آن جریان مشکوک و پیچیده بعد از آن تمام تلاش خود را به کار بست که بگوید برجام نتیجه‌ای نداشت و اتفاقی رخ نداد و تبلیغ کردند که امید مردم را به یأس کنند.

وی ادامه داد: بیان می‌شود نباید نگاه ما به بیرون باشد اما دولت روحانی نگاهش به بیرون است به هیچ عنوان چنین چیزی نبود؛ دولت روحانی و وزیرانش نگاهی به بیرون نداشتند اتفاقا آنان می‌خواستند گره‌ای که در بیرون وجود داشت را باز کنند و این به معنای امید داشتن به آمریکا نبوده و نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گره بیرون دست و پای اقتصاد کشور را بسته بود اما آنان تحلیلی که خودشان دوست داشتند را به عنوان وضعیت دولت روحانی به جامعه تحمیل کردند که بله، این دولت نگاه به بیرون دارد. جالب است این جریان پیچده و مشکوک آمد یک فرضی را مطرح و به مردم تلقین کرد و نتیجه‌گیری‌شان را بر سر دولت کوبیدند.

وی با بیان این‌که از فرصتی که داشتیم استفاده نکردیم، گفت: زمانی می‌توانستیم دست به کارهایی بزنیم اما نزدیم تا اینکه پدیده‌ای مثل ترامپ روی کار آمد که یک ضربه بزرگ به امید مردم وارد کرد.

سال ۹۶ مردم با کورسویی از امید پای صندوق رای رفتند

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با تمامی اتفاقاتی که افتاد کورسویی از امید باقی مانده بود، اظهار کرد: اتفاقاتی رخ داد و جامعه دچار مشکلاتی شد اما همچنان امید داشت؛ روحانی بازهم در سال ۹۶ آمد از امید گفت و اینکه در آینده می‌تواند مسائل و مشکلات را حل و گره‌ها در مسائل داخلی و خارجی را باز کند اما بواسطه آن جریان مشکوک و پیچیده مشاهده کردیم که اتفاق خاصی نیفتاد و امروز کشور دارای چنین فضایی است.

وی با بیان اینکه کارهایی در این مدت صورت گرفت که کم به اقتصاد کشور ضربه وارد نکرد، گفت: داستان موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را به خاطر بیاورید، این حال بر اثر سوءمدیریت و یا اختلاس و هرچیز دیگری که اسمش را می‌خواهید بگذارید به وجود آمد و اموال مردم را به یغما بردند، دولت در این جریان آمد ۴۰ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال گذاشت تا اموال مال باختگان را به گونه‌ای جبران کند اما کسی این خدمت دولت و مجلس را ندید.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای ادامه داد: کارهای دیگری هم انجام شد اما عده‌ای نخواستند مردم ببینند.

وی افزود: در کشور فشار خارجی بود، اخلال از بیرون صورت می‌گرفت، تحریم‌های شدیدی وضع شد و  صادرات نفت محدود شد اما بازهم جریانی در کشور گفتند مقصر روحانی و جریان اصلاحات است! 

انفعال امروز حاصل ناامیدی مردم است

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط سپهر سیاسی کشور بیان کرد: امروز به وضیعتی رسیده‌ایم که مردم از اصلاح‌طلبان فاصله گرفتند، جریان مقابلش را هم قبلا تجربه کرده و دیده‌اند که چه کارهایی انجام داده‌اند، شما به جای آنان باشید چه می‎‌کنید برای همین هم انفعالی پیش می‌آید که امروز با آن مواجه هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: در سطح عمومی کشور فارغ از مسائل سیاسی به مسائل نگاه کنید با یک پدیده‌ای در سیاست امروز ایران مواجه هستیم که رواجش باعث شده است مردم به جای این‌که به سمت عقلانیت پیش بروند، دست به رفتارهای هیجانی بزنند و امروز به دلیل اینکه با احساسات مردم بازی کردیم، با کارگیری شیوه‌های مختلف هم این احساسات به جوش نمی‌آید، چرا؟ زیرا به جای این‌که طیف‌های مختلف حساب شده رفتار و کمتر صحبت و بیشتر عمل کنند و کمتر موضع بگیرند شاهد هستیم هر کاری برای دیده شدن می‌کنند.

چه نیازی است که شب و روز درباره مسائل سیاسی با مردم صحبت کنیم

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چه نیازی است که شب و روز درباره مسائل سیاسی با مردم صحبت کنیم غیر از این است که می‌خواهیم به هر طریقی به چشم بیاییم؟ اما این به چه قیمتی تمام می‌شود هزینه این نوع رفتار غیر مسئولانه را فقط کشور و مردم می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مشخص است هنگامی که پدیده اجتماعی را سیاسی، اقتصادی را فرهنگی و یا فرهنگی را تبدیل به مسائل خاص می‌کنیم جایی برای بهبود شرایط نمی‌ماند. ما باید مسائل را به طور ریشه‌ای حل و فصل کنیم نه اینکه بیاییم آن‌ها را جایگزین یکدیگر کنیم آیا غیر از این است که همه اتفاقات را در هم پیچیده می‌کنیم؟ آیا غیر از این است که مردم را سردرگم و امید را از آن‌ها می‌گیریم؟ 

میزرایی در خاتمه بیان کرد: آشفته بازاری که در عرصه سیاست به وجود آوردیم و خلق کردیم نتیجه‌ای بهتر از این که امروز برایمان رقم خورده است، نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار