شش روز تا آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است و ترکیب بندی کاندیداهای در سطح 6 حوزه انتخابیه مشخص شده است. 151 نامزد در حال رقابت هستند و فقط 8 نفر خواهند توانست نماینده کرمانشاه در بهارستان باشند. برنده این ماراتن نفسگیر چه کسانی خواهند بود؟
کد خبر: ۸۲۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 15 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، شش رو تا شروع انتخابات و ترکیب جدید مجلس شورای اسلامی وقت مانده است و 151 نامزد انتخابات در سراسر کرمانشاه این روزها سخت در تب و تاب فعالیت‌های سیاسی هستند. هرچند از زمان ثبت‌ نام‌ها و تا این لحظه، 8 نفر از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داده‌اند اما هرچقدر به 2 اسفند نزدیک می‌شویم، رقابت‌ها داغ‌تر، شعارها تندتر و فعالیت‌ها بیشتر می‌شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان در حوزه انتخابیه کرمانشاه 71 نفر، اسلام آبادغرب و دالاهو 20 نفر، پاوه، روانسر، ثلاث باباجانی و جوانرود 14 نفر، قصرشیرین،گیلانغرب و سرپل ذهاب 14 نفر، سنقر و کلیایی 19 نفر و کنگاور، صحنه و هرسین 19 نفر تایید صلاحیت شدند و برای هر کرسی استان در مجلس تعداد 20 کاندیدا با هم رقابت خواهند کرد.

معاون سیاسی استانداری با اشاره به اینکه 1585 شعبه اخذ رای در شهرها و روستاهای استان پیش بینی شده عنوان کرده: یک میلیون و 546 هزار و 413 نفر در استان واجد شرایط رای دهی هستند که از این تعداد 58 هزار و 280 نفر رای اولی می‌باشند.

وضعیت کلی کرمانشاه مشخص است، یک میلیون و 546 هزار نفر واجد شرایط رای، 151 نفر در حال تلاش و فعالیت جهت کسب کرسی مجلس و به ازای هر صندلی کرمانشاه در مجلس هم 20 کاندید وجود دارد. اما در میان این 151 یک نفر چه کسی اقبال بیشتری دارد؟ در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی و اطلاعات میدانی خبرنگاران فارس در شهرستان‌های کرمانشاه سعی شده که مدعیان اصلی 8 کرسی کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معرفی شوند. البته بدیهی است که آمار ارائه شده ممکن است با خطاهایی همراه باشد، اما برآورد چندین روزه خبرنگاران خبرگزاری فارس در استان کرمانشاه طی گزارش زیر آمده است.

حوزه انتخابیه کرمانشاه: 65 نفر، 3 صندلی و باد موافق برای اصولگرایان

بنابر آمار ارائه شده توسط توسط دبیر ستاد انتخابات استانداری کرمانشاه 65 کاندیدا در سطح شهرستان کرمانشاه در حال رقابت برای کسب سه صندلی این شهرستان در مجلس هستند. اما هیچ از این افراد دارای وزن سیاسی و اجتماعی یکسانی نیستند. بر اساس پایش‌های میدانی، رقابت در این حوزه انتخابیه بین آقایان «عبدلرضا مصری»، «احمد صفری»، «حجت الله دمیاد»، «محمد رشیدی»، «قاسم جاسمی»، «ابراهیم عزیزی»، «محمد کرمی راد»، «جهانبخش امینی» و «ستار زنگنه تبار» است. البته «سلمان محمدی» هم این روزها فعالیت زیادی کرده است و توانسته است خودش را به بازی قدرت تحمیل کند.

کرمانشاه پرترافیک‌ترین شهرستان استان در رقابت‌های مجلس است و همه افراد نامبرده دارای وزانت و جایگاه سیاسی خوبی هستند و رزمه قابل قبولی نیز در کارنامه خود دارند، اما به صورت کلی در سطح این شهرستان، باد به پرچم اصولگرایان می وزد و آن‌ها دست بالاتر را نسبت به سایر رقبا اعم از اصلاح طلبان و مستقلان دارند.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه نیز چند روز پیش در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه نام آقایان مصری، رشیدی و عزیزی را در لیست خود قرار داد تا به نوعی قدرت و مانور سیاسی این اشخاص بیش از سایرین باشد.

بر اساس آمار و پیش بینی‌ها موجود و البته چند نظر سنجی معتبر، حضور مجدد عبدلرضا مصری، نائب رئیس فعلی مجلس، در بهارستان قطعی به نظر می‌رسد و رقابت بیشتر برای تصاحب دو صندلی دیگر است. با توجه به عدم احراز صلاحیت «حیدری طیب» رقابت بین ابراهیم عزیزی، حجت الله دمیاد، احمد صفری و محمد کرمی راد جدی تر از سایرین به نظر می‌رسد، اما با توجه به رفتار سنتی رای دهندگان، معمولاً نمایندگان فعلی از اقبال مردم خوب مردم برخوردار هستند. لذا پیش بینی برندگان رقابت در شهرستان کرمانشاه سخت به نظر می‌رسد.

اسلام آباد غرب:چهره‌های جدید مدعیان جدی

در بزرگترین شهرستان استان، 20 نفر در گردونه رقابت‌ها مانده‌اند و سخت درگیر کارهای انتخاباتی هستند. پس از انصراف «حشمت الله فلاحت پیشه» که چهره ذی نفوذی در این شهرستان بود، راه برای سایر اشخاص باز شده است و به نظر می‌رسد که دیگر برنده انتخابات این شهرستان از پیش تعیین شده نیست.

بر اساس پایش میدانی خبرنگار فارس رقابت در این شهرستان بین سه چهره اصلی یعنی «مجتبی بخشی‌پور»، «نادر نادری» و «حمیدرضا صیدمحمدی» است. دو نفر اول خودشان را مستقل معرفی کرده‌اند و صید محمدی چهره اصولگرای این رقابت است. از طرف دیگر «علی جلیلیان» هم که سابقه نمایندگی این شهرستان را هم دارد بیکار ننشسته و حسابی رقابت را برای سایرین تنگ کرده است. ولی به صورت عمومی در این شهرستان باد به پرچم مستقلان می‌وزد و پیش بینی هم می‌شود در نهایت هم یک چهره مستقل برنده پیکار سیاسی در این شهرستان باشد. البته ناگفته نماند که تا زمان نگارش این گزارش، هنوز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کاندید خود را در اسلام آباد غرب معرفی نکرده است، به نظر می رسد که اگر این اتفاق رخ بدهد کمی شرایط در این شهرستان دچار تغییر شود.

اورامانات: یک اصلاح طلب پیشتاز است

کمتر کسی از مردم اورامانات و ثلاث باباجانی فکر می‌کرد که «شهاب نادری» از سوی شورای نگهبان رد شود، اما این اتفاق افتاد تا رقابت در این حوزه انتخابیه هم از حالت یک رقابت کلاسیک خارج و کمی جذاب‌تر از گذشته شود. در حال حاضر «سید نجیب میرانی»، «آرش زره تن لهونی» و «کمال طاهری» رقابت را گرم نگه داشته‌اند و به نظر می‌رسد اقبال به سوی آن‌هاست. در خصوص وضعیت و گرایش سیاسی این سه تن باید گفت که میرانی، اصولگرا، لهونی اصلاح طلب و طاهری مستقل است و هر طیف سیاسی در اورامانات یک نماینده درخور دارد.

البته لهونی تازه از راه رسیده است و در دور دوم تائید صلاحیت‌ها به کارزار انتخاباتی پیوست و در ابتدا از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود، اما بر اساس برآوردهای میدانی و تا پیش از رد صلاحیت شدن شهاب نادری پیش بینی می‌شد که رقابت بین او و لهونی باشد که حالا پس از تغییر شرایط، این حوزه انتخابیه دارای سه چهره و یک مثلث ایجاد شده است. البته به نظر می رسد که لهونی شانس بیشتری داشته باشد. او برای حضور در انتخابات ریاست هلال احمر استان را رها کرده بود.

کنگاور: کمی کلاف سردرگم است

19 نفر برای رقابت در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین حضور دارند و این روزها و طبق اخبار واصله سخت درگیر کارزار انتخاباتی هستند. نکته مهم این حوزه پراکندگی سه شهرستان برای انتخاب یک نماینده است و از این روز رقابت در این حوزه انتخابیه سخت‌تر از سایر حوزه‌ها به نظر می‌رسد، البته سرپل ذهاب هم وضعیت مشابهی در این خصوص دارد. به صورت کلی و بر اساس پایش صورت گرفته «علی رضایی»، «وحید احمدی» و «نورالدین فرزادی پور» به نظر می‌رسد که اقبال بیشتری دارند، هرچند در کنگاور رقبای توانمندی حضور دارند و به نظر نمی‌رسد که به این راحتی راه برای این سه نفر باز شود. اما نکته جالب توجه کنگاور این است که حضور چهره‌های جناح‌های سیاسی پر رنگ نیست و رقابت را در این حوزه چهره‌های مستقل شکل داده‌اند. در واقع پرچم مستقلان حسابی بالاست!

سنقر و کلیایی: حسینی‌کیا به بهارستان لبخند می زند

شهرستان سنفر و کلیایی همانند حوزه انتخابیه کنگاور، 19 کاندیدا برای تصاحب یک کرسی در حال رقابت هستند، ولی به نظر می رسد که قابل پیش بینی‌ترین رقابت هم در همین حوزه در حال جریان است و «سید جواد حسینی کیا» روحانی نام آشنای این شهرستان در مجلس مجدداً بتواند بر کرسی مجلس تکیه بزند.

سرپل ذهاب: یک رقابت دیرینه و سنتی

فقط 14 نفر در حوزه انتخابیه سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب برای حضور در انتخابات شرکت کرده‌اند. بعد از اینکه «فرهاد تجری» احراز صلاحیت نشد، انتخابات در این شهرستان از حالت دو قطبی خارج شده است و حالا قدیمی‌ترهای این شهرستان خودشان را مهیا حضور جدی‌تر در انتخابات می کنند. «شهریار حیدری»، «محمد رسول محنت‌فر» و «بهرام تیموری» به نظر می رسد که اقبال بیشتری داشته باشند که از این میان حیدری و محنت فر، چهره‌های مستقل و بهرام تیموری یکی از اصولگرایان این حوزه انتخابیه محسوب می‌شود.

نکته جالب توجه ترکیب تا حدودی متجانس حوزه انتخابیه سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است و کاندیداها در این سه شهرستان کار بسیار مشکلی برای رای آوری دارند.

حالا باید دید که طی یک هفته باقی مانده چه کسی می تواند کرسی‌های انتخاباتی مجلس یازدهم را در کرمانشاه به دست آورد.از هشت نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، 4 نفر مجددا وارد گود انتخابات شده‌اند، دو نفر رد صلاحیت، یک تن انصراف و یک نفر هم ثبت نام نکرد. 

وضعیت مشارکت چگونه خواهد بود؟

در دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشارکت مردم استان کرمانشاه 60 درصد بود. در این خصوص، شاه آبادی دبیر ستاد انتخابات وقت استان کرمانشاه‌ از ثبت میانگین 60 درصدی مشارکت مردم این استان در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم خبر داد. در مجلس هشتم هم 52 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده بودند. به صورت کلی به جز انتخابات مجلس اول، مشارکت در سراسر استان کرمانشاه بالای 50 درصد بوده است و پیش بینی می شود که این دور هم رقابت بالای 50 درصد باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار