با پایان‌یافتن دهه فجر، پروژه انتقال آب عمان به سه استان شرق کشور با وجود وعده و وعیدها اجرایی نشد و زمان اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی ایران در ابهام است.
کد خبر: ۸۲۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶ 13 February 2020

وزارت نیرو می‌گوید 10 هزار روستا در ایران آب پایدار ندارند، که در این میان 3000 روستا با جمعیتی حدود 700 هزار نفر فقط در سیستان و بلوچستان است. شورای‌عالی آب در سندی مصوب کرده نیاز 17 استان کشور از آب دریا تأمین شود؛ هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در اولویت آبرسانی‌ از دریا هستند. عملیات آبرسانی از تنگه هرمز به هرمزگان، یزد و کرمان حالا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا رزم‌حسینی استاندار سابق کرمان و استاندار فعلی خراسان رضوی می‌گوید: عملیات اجرای انتقال آب از تنگه هرمز بیش ‌از 10 سال زمان‌ برد و سال آینده آب به سیرجان می‌رسد و سپس به یزد می‌رود.

مجریان طرح انتقال آب عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم قبلاً گفته بودند عملیات انتقال در دهه فجر اجرایی می‌‌شود اما حالا با پایان یافتن دهه فجر زمان اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی ایران با 1500 کیلومتر برآورد لوله‌گذاری و بیش‌ از یک میلیارد مترمکعب شیرین‌سازی در ابهام است.

آب عمان قرار است پناه خاورنشینان باشد؛ برای استانی مثل خراسان جنوبی احتمالاً راه‌‌حلی جز عمان برای تأمین آب وجود ندارد؛ محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: این استان یک دوره 20ساله خشکسالی را سپری کرده است و خیلی از روستاها فاقد سکنه شدند و حاشیه‌نشینی شهری رشدی فزاینده کرده است.

شرکت مجری طرح، حجم سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال آب عمان را 2.5 میلیارد یورو برآورد کرده است و دولت هم آب پاکی روی دستش ریخته و گفته است مشارکتی در انتقال نمی‌کند و بخش‌های خصوصی باید پروژه را اجرا کنند.

انتقال آب عمان به شرق منتقد هم کم ندارد، چه آن‌هایی که آب را به کام صنایع خراسان می‌بینند و نه مردم محروم بلوچستان و چه آن‌هایی که متفق‌القولند انتقال آب خطر زیست‌محیطی برای دریا دارد؛ مجری‌ها و کارگزاران هم سعی می‌کنند مردم را راضی کنند که اولویت آبرسانی ابتدا مردم سواحل مکران هستند و خطری هم برای عمان ندارد.

استاندار خراسان رضوی تأکید می‌کند اولویت آبرسانی از عمان ابتدا مردم مکران، چابهار و بلوچستان هستند و سپس دیگر استان‌ها؛ سازمان محیط زیست هم گفته شرایط جغرافیایی و دسترسی اقیانوسی عمان با محیط نیمه‌بسته خلیج فارس و بسته خزر کاملاً متفاوت است و بسیاری از کشورها از آب دریا برای شرب، صنعت و حتی کشاورزی استفاده می‌کنند. در این گزارش ویدیویی آخرین جزئیات از انتقال آب عمان را ببینید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار