کد خبر: ۸۲۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 12 February 2020

ایرنا- بارش برف و کولاک شدید طی ۲ روز گذشته و تداوم آن موجب مختل شدن جریان زندگی بویژه در خلخال جنوبی‌ترین شهر استان و نیز روستاها و جاده‌های کوهستانی شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، بارش برف سنگین که ارتفاع آن در برخی مناطق کوهستانی حتی به چهار متر نیز رسیده بیش از ۳۶۰ روستا را در محاصره خود قرار داده است.

برف سنگین و کولاک همچنین در شهرستان خلخال موجب قطع برق ده‌ها روستا و نیز شهر هشجین شده و تاکنون تلاش ماموران اداره برق برای رفع مشکل به خاطر کولاک به نتیجه نرسیده است.

برف و کولاک دیشب موجب مسدود شدن جاده نیر - سراب ، اردبیل - آستارا در گردنه حیران ، اردبیل - سرچم و خلخال - اسالم شده و ده‌ها خودرو نیز در این مسیرها گرفتار توفان برف شده و ساعت‌های سختی را سپری کردند .

دیشب راهداران و ماموران هلال احمر در این گردنه‌های برف‌گیر ده‌ها سرنشین خودروهای گرفتار در کولاک را نجات داده و آنها را در پایگاه‌های امدادی اسکان دادند. همچنین مسیرهای استان گیلان و آذربایجان‌شرقی به سمت اردبیل در شهرهای آستارا و سراب مسدود شده و ده‌ها مسافر مجبور به گذراندن شب در مساجد و اقامتگاه‌های این شهرها شد.

بر اساس آخرین اخبار جاده خلخال - اسالم همچنان مسدود بوده و در دیگر گردنه‌های برف‌گیر و جاده‌های کوهستانی نیز به خاطر تداوم بارش برف و کولاک تردد بندرت و به سختی انجام می‌گیرد.

ارگان‌های امدادی هشدار می‌دهند که مسافران از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و کمتر در جاده‌ها تردد کنند.

در این حال علاوه بر وضعیت روستاها و جاده‌ها در مراکز شهری شهرستان خلخال نیز اوضاع عادی نبوده و تصاویر منتشره در فضای مجازی و گزارش خبرنگاران از حاکم بودن شرایط غیرعادی در این شهرستان حکایت دارد.

این وضعیت موجب شد تا ستاد مدیریت بحران خلخال ظهر امروز با تشکیل جلسه‌ای در محل فرمانداری آخرین وضعیت این شهرستان از جمله قطع برق، روستاهای در محاصره برف و ترددشهری  را مورد برررسی قرار دهد.

بر اساس گزارش ، فریدون بابایی فرماندار خلخال گفت: بارش برف سنگین همراه با کولاک موجب مسدود شدن راه ۱۴۲ روستا شده ضمن اینکه به گفته شهردار خلخال بیش از هزار و ۵۰۰ خیابان و کوچه در سطح شهر نیز به خاطر انباشت برف غیرقابل تردد شده و به نوعی شهروندان در خانه‌های خود محبوس شده‌اند.

شهردار خلخال می‌گوید که به خاطر کمبود ماشین‌آلات امکان برف‌روبی گذرگاه‌های شهری را ندارد و این امر به چندین روز زمان نیاز دارد.

به گفته فرماندار خلخال برف ۶ روستا و شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم با ۱۵ هزار نفر جمعیت قطع شده و هنوز مشکل قطع برق رفع نشده است.

در این حال نیروهای امدادی همچنان به تلاش خود برای رفع مشکلات ادامه می‌دهند.

علی رحمتی ،مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: ۲۸۶ دستگاه ماشین‌آلات راهداری استان با ۴۳۵ نیرو در قالب ۱۱۰ گروه در آماده‌باش کامل بوده و در ۱۳ راهدارخانه سیار و ثابت استان برای خدمات‌رسانی در مواقع نیاز مستقر هستند.

وی افزود: همچنین ۲۰ هزار تن شن و نمک خریداری شده و در انبارها و راهدارخانه‌ها استان برای استفاده در مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است.

وی از مردم خواست قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ و یا با شماره تلفن ۳۳۷۴۵۹۰۲ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: عوامل جمعیت هلال احمر این استان برای امدادرسانی به رانندگان و مسافران در برف و کولاک در آمادگی کامل به سر می‌برند.

رامین معبودی افزود: ۱۷ پست امداد و نجات در جاده‌های ارتباطی استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲ پایگاه ثابت، چهار پایگاه موقت و یک پایگاه کوهستان فعال هستند، ادامه داد: تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان نیز در آمادگی کامل می‌باشند.

او با اشاره به اینکه شماره اضطراری ۱۱۲ ندای امداد به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مسافران است، تشریح‌کرد: شماره ۱۱۲ کاملا رایگان بوده و حتی بدون سیم‌کارت هم می‌توان با این شماره تماس گرفت.

مجید محمد غریبانی ،رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل نیز گفت: اتوبوس آمبولانس و تیم‌های فوریت پزشکی استان در مسیرهای مختلف مستقر شده و با توجه به مشکلات ایجاد شده در جاده‌های استان  با تصمیم فرماندهی عملیات اورژانس استان عملیات امداد به در راه ماندگان در محل توقف خودروها انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: با صلاحدید لازم جهت رسیدگی به مصدومان احتمالی و سرمازدگی‌های ناشی از توقف ممتد خودروها ، اتوبوس آمبولانس مرکز استان در مسیر گردنه حیران مستقر و آمبولانس‌های دو دیفرانسیل در جاده‌های مسدود شده بصورت حضوری به مردم عزیز کمک‌رسانی می‌کنند.

دکتر غریبانی افزود: با توجه به عدم امکان تردد در اکثر مسیرها از مردم درخواست می‌شود در صورت نیاز به امداد پزشکی با شماره ۱۱۵ تماس حاصل نمایند.

 فرهاد عبدالعلی‌پور ،مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز با اعلام آمادگی لازم برای امداد رسانی در جاده‌های استان بیان کرد: با تلاش اکیپ های راهداری، هلال احمر ، اورژانس ، پلیس راه و فرمانداران شهرستان‌های  نمین ، نیر  و کوثر دیشب از مسافران در راه مانده  ۸۰ نفر در شهرستان نیر و ۱۷۲ نفر در شهرستان نمین اسکان داده  شدند.

با اینکه درباره بارش‌های برف آمارهای متفاوتی از یک متر تا چهار متر در ارتفاعات و بیش از نیم متر در مناطق دیگر گزارش می‌شود اما آمارهای صبح امروز هواشناسی حکایت دارد  از بارش حدود ۸۰  سانتیمتر برف در خلخال حکایت دارد، گزارش که با توجه به وزش باد و کولاک ارتفاع آن در برخی مناطق این شهرستان بیش از یک متر نیز گزارش شده است.

بنا به اعلام هواشناسی استان اردبیل ، ارتفاع برف در آلوارس سرعین ۶۴ سانتیمتر، شهر سرعین ۲۸ سانتیمتر، نمین ۲۵ سانتیمتر و نیارق شهرستان نمین ۶۰ سانتیمتر،، مشگین‌شهر ۳۰ سانتیمتر و باران سنجی موئیل مشگین‌شهر ۵۰ سانتیمتر، شورگل شهرستان بیله‌سوار ۳۳ سانتیمتر و ایستگاه باران‌سنجی برزند گرمی به ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار