بازخوانی اقتصاد ایران در چهل و یکمین فجر انقلاب اسلامی؛
امسال به دلیل تحریم‌های ظالمانه شاهد نوسانات غیر منطقی قیمت‌ در بازار فولاد هستیم که راهکار برون رفت از این مشکلات حضور پررنگ بخش خصوصی است.
کد خبر: ۸۲۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳ 11 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: فولاد به عنوان صنعت مادر شناخته می شود و ده‌ها صنعت بالادستی و پایین دستی با آن مرتبط هستند. این صنعت مهم قبل از انقلاب اسلامی در کشور مغفول مانده بود، اغلب کالاهای مصرفی به دلیل حجم پایین تولید در کشور به صورت آماده وارد می‌شد و همین امر نیاز به ورق های فولادی را در سطحی اندک نگه داشته بود.

اما با آغاز بومی‌سازی این صنعت ارزشمند از ابتدای دهه شصت، امروز در چهل و یک سالگی انقلاب اسلامی شاهد بومی شدن صنعت فولاد در کشور هستیم.

در چشم انداز ۲۰ ساله کشور ۵۵ میلیون تن ظرفیت برای فولاد منظور شده است یعنی در سال ۱۴۰۴ باید به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ایران رسید.  طرح های بسیاری طی چند سال گذشته در کشور اجرایی شده و امروز ۳۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور وجود دارد.

بر اساس این گزارش به دلیل راهبردی بودن فولاد و نقش مهم آن در اقتصاد کشور ، طی یک سال گذشته تحریم های ظالمانه غرب،  شامل این محصول ارزشمند هم شده که مسئولان و فعالان این حوزه راه برون رفت از این مشکل را حضور پررنگ بخش خصوصی عنوان می کنند.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد: همانگونه که شاهد هستیم در آستانه چهل و یکمین سالگردانقلاب اسلامی، دشمنان قسم خورده با تحریم‌های ظالمانه و برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده، موجب برهم خوردن نظم مالی و اقتصادی کشور شده اند.

او ادامه داد: در این شرایط عوامل سودجو به دلیل نفوذ در لایحه‌های پنهان اقتصادی ضمن کسب سود فراوان با ایجاد جو روانی موجب تقاضای کاذب و پنهانی در خرید انواع کالاهای فولادی شده اند و با ادامه این روند بازار آهن و فولاد و فلزات دچار التهاب فراوانی در این مقطع زمانی حساس شده است.

رستگار تاکید کرد: فعالان واقعی این حوزه همواره متعهد و خواستار ایجاد بازاری سالم باسود منطقی بوده اند و موافق این گرانی ها، بازار سوداگرانه و دخالت افراد غیر مرتبط در حوزه توزیع  نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ادامه داد: ما شاهد هستیم در پایان سال ، سرازیر شدن پول‌های سرگردان به سمت فولاد موجب برهم خوردن نظم و روال عادی این حوزه شده و بازار متاثر از آن و در تبعیت از این روند غیر سازنده قرار گرفته است. اما بار‌ها توزیع کنندگان در چنین وضعیتی عدم رضایت خود را از کاهش ارزش سرمایه و نبود نظارت واقعی اعلام کرده و وضعیت فعلی را نامطلوب و موجب تضییع حقوق خود و مصرف کنندگان دانسته اند.

 

رستگار بیان کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و برای پیشگیری از دخالت سودجویان ما باید ابتدا دارای استراتژی و برنامه باشیم. باید با کنترل مبادی ورودی واردات و همچنین ایجاد تعادل در میزان نیاز و مصرف داخلی، کشف قیمت و نرخ گذاری بر اساس قیمت تمام شده کالا و اصلاح زنجیره‌های میانی و مسیر توزیع ،  عرصه را برای رشد این محصول ارزشمند باز نگه داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این شرایط باید ضمن حمایت از بخش خصوصی واقعی به نقش‌های قانونی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها احترام گذاشته و اهمیت بدهیم و از نظرات مراجع دارای صلاحیت مرتبط بهره ببریم. 

او ادامه داد: با توجه به اهمیت این کالای استراتژیک در صنایع مختلف کشور، برای جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که تاکنون شده است، ورود و تشدید کنترل دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و قضایی برای تنظیم این بازار ضروری بوده و برای اصلاح امور باید تغییرات اساسی انجام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پایان گفت: دلایل دیگر‌ی که موجب گرانی‌ها و افسارگسیختگی قیمت‌ها شده، کمبود آهن اسفنجی برای تولید به بهانه صادرات، عرضه شمش با قیمت بالا در بورس فلزات ، عدم حضور و نظارت نماینده اتحادیه در کشف قیمت واقعی، فروش و عرضه قطره چکانی کارخانه‌های تولید کننده فولاد در بازار‌های آهن، تعیین قیمت‌ها در مراکز قیمت گذاری بدون حضور نماینده اتحادیه و توزیع کنندگان، عدم نظارت بر زنجیره‌های تولید در قیمت تمام شده آهن و فولاد و در کل عدم هماهنگی بین طرف‌های موثر در تصمیم سازی‌های راهبردی است که با برنامه ریزی های لازم و رفع این موانع ، صنعت ارزشمند فولاد، رشد و توسعه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار