یادداشت؛ امیرحسین رحمانی
انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری و گردش نخبگان از ابتدای انقلاب در جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای داشته است. به همین دلیل حتی در اوج جنگ تحمیلی و زمانی که شهرهای ایران بمباران می شد جمهوری اسلامی به برگزاری انتخابات متعهد بود. همین مسئله نشان دهنده جایگاه و اهمیت نظر مردم در ساختار تصمیم گیری ایران بعد از انقلاب است.
کد خبر: ۸۲۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 08 February 2020

انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری و گردش نخبگان از ابتدای انقلاب در جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای داشته است. به همین دلیل حتی در اوج جنگ تحمیلی و زمانی که شهرهای ایران بمباران می شد جمهوری اسلامی به برگزاری انتخابات متعهد بود. همین مسئله نشان دهنده جایگاه و اهمیت نظر مردم در ساختار تصمیم گیری ایران بعد از انقلاب است.

علاوه بر برگزاری مداوم انتخابات، معیار بسیار مهم دیگری که مقامات جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب بر آن تاکید داشته اند پافشاری بر برگزاری پرشور و مشارکت بالای مردم در این عرصه سیاسی بوده است.

در سه دهه اخیر همیشه رهبر انقلاب خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات بوده اند. رهبری در سخنرانی اخیر نیز بخشی از بیانات خودشان را به اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای اختصاص دادند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار است در دوم اسفندماه برگزار شود. اما چرا در شرایط کنونی مشارکت بالای مردم در انتخابات از حایز اهمیت است:

اول اینکه حضور حداکثری مردم موجب شکل گیری مجلس قدرتمندتر با پشتوانه محکم تری می شود و همین عامل می تواند ارتقای جایگاه و وزن مجلس در ساختار تصمیم گیری کشور را به همراه داشته باشد. از این رو احتمال اینکه نمایندگان به اعتبار همین موضوع تلاش شان جهت رفع مشکلات با موفقیت بیشتری همراه گردد افزایش می یابد.

همچنین مشارکت بالای مردم موجب افزایش انسجام اجتماعی و اعتماد عمومی می شود. به طور کلی تجربه های دسته جمعی مردم یک کشور موجب همگرایی آنها در سطوح محلی و ملی می شود.

عامل مهم دیگر شرایط ویژه منطقه ای و بین المللی است که در این باره اشاره به برنامه های آمریکا مهم است.

هدف دونالد ترامپ از کنار گذاشتن برجام و اعمال تحریم های گسترده علیه ایران، جدایی و شکاف بین مردم و سیستم بوده تا این گونه زمینه برای محدود کردن قدرت سیاسی فراهم شود. از نگاه سردمداران کاخ سفید اگر ایران پای میز مذاکره نیاید فشار حداکثری می تواند موجب فروپاشی و تجزیه کشورمان شود. البته این نقشه آمریکایی ها از روی خوش خیالی و بدون توجه به قدرت، عظمت و واقعیت های ایران اسلامی است.

اما مشارکت بالا مردم نشان دهنده این است که مردم برخلاف نظر آمریکایی ها همچنان دل در گرو ایران دارند و به توطئه های آنها توجهی ندارند و جهت تحکیم اقتدار ایران اسلامی فریب تبلیغات عوام فریبانه مقامات غربی را نمی خورند.

بنابراین روز دوم اسفندماه می تواند موجب ناامیدی آمریکایی ها و تغییر در محاسبات شود و مشارکت بالای مردم انعکاس همگرایی و حمایت مردم از ایران اسلامی است و حتماً روی کشورهای غربی تاثیر دارد و به عنوان عاملی مصونیت بخش برای کشورمان کارکرد دارد.

ناگفته پیداست حضور مردم پای صندوق های رای به معنای رضایت آنها از اوضاع و شرایط اقتصادی، اجتماعی و ... نیست بلکه مردم نارضایتی هایی دارند که حتماً هم باید مورد توجه مقامات قرار گیرد. اما قهر با صندوق رای و فرایند دموکراتیک تغییر گردش نخبگان، راه حل مناسبی برای واکنش به این شرایط نیست.

در این وضعیت مردم باید با حضور حداکثری پای صندوق های رای و انتخاب نامزدهایی که دغدغه بیشتر و برنامه بهتری دارند از گزینش داوطلبانی با حداقل رای جلوگیری کنند. از سوی دیگر انتخاب نامزد و جریانی که دغدغه دارد، به گفتمان انقلاب اسلامی باور دارد و برنامه مناسبی برای بهبود شرایط دارد می تواند گام مهمی جهت کاهش مشکلات باشد.

البته پیش بینی می شود در دو هفته ای که تا انتخابات باقی مانده ضدانقلاب تمام کوشش خود را جهت تحریک مردم به عدم مشارکت در انتخابات به کار گیرند. از این رو آغاز جنگی رسانه ای مسلم و قطعی است اما اگر قرار باشد این توطئه ها تاثیری نداشته باشد مسئولان نیز باید تلاش کنند از اقدامات و ایراد سخنان دلسردکننده خودداری کنند؛ چرا که ناامید کردن مردم در این شرایط بازی در زمین دشمن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار