نشست استاندار با اصحاب رسانه؛
استاندار آذربایجان شرقی در نشستی با اصحاب رسانه استان، ضمن تبیین و تشریح سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های توسعه استان و آخرین وضعیت برخی از پروژه‌های مهم عمرانی، به سوالات خبرنگاران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات پاسخ داد.
کد خبر: ۸۲۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 05 February 2020

به گزارش تابناک تبریز،استاندار آذربایجان شرقی در نشستی با اصحاب رسانه استان، ضمن تبیین و تشریح سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های توسعه استان و آخرین وضعیت برخی از پروژه‌های مهم عمرانی، به سوالات خبرنگاران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات پاسخ داد.
دکتر محمدرضا پورمحمدی در این نشست خبری از افتتاح 1365 پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی همزمان با دهه فجر در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: امسال در دو سفر رئیس جمهور به استان نیز بیش از 20 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است و روند بهره‌برداری از پروژه‌های اجرا شده همچنان ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی به برخی از مهم‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح استان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: با حضور یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشوری، پروژه خط انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز با سرمایه‌گذاری ۶۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین افتتاح ۷۵ پروژه مخابراتی از جمله ۲۵۰ کیلومتر فیبرنوری بین مناطق شهری و روستایی، طرح نوسازی و مقاوم‌سازی ۸۴۰۰ مسکن روستایی، افتتاح ۴۰ مدرسه جدید، افتتاح بیش از 2900 پروژه صنعت برق، گازرسانی به نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس را از مهم‌ترین برنامه‌های دهه فجر امسال عنوان کرد.

پورمحمدی با اشاره به افتتاح نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس در سفر اول رئیس جمهور در سال جاری، گفت: فاز دوم این نیروگاه نیز تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال جاری سال پرفرازونشیبی برای استان بود، افزود: حوادث و اتفاقات مختلفی را امسال تجربه کردیم که در سایه هماهنگی و همدلی همه مسئولان و همراهی مردم، این حوادث را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: زلزله میانه و سراب یکی از اتفاقات تلخ امسال بود که با هماهنگی و همکاری کم‌نظیر اعضای ستاد مدیریت بحران به خوبی مدیریت شد.

دکتر پورمحمدی به وضعیت شاخص‌های توسعه استان در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال میزان کشت گلخانه‌ای در استان از ۱۶۰ هکتار به ۲۶۰ هکتار افزایش یافت و این میزان در سال بعد به ۴۰۰ هکتار خواهد رسید.

افتتاح قطعه ۴ آزادراه تبریز-ارومیه، دو قطعه از بزرگراه تبریز- اهر، افتتاح خط‌آهن میانه- بستان‌آباد و اتمام خط یک متروی تبریز از دیگر پروژه‌های مهم اجرا شده استان در سال جاری بود که استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آنها، گفت: امسال 1500 واحد مسکن مهر نیز تحویل متقاضیان شد و طرح اقدام ملی مسکن برای ساخت 7 هزار واحد مسکونی در استان شروع شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه دیپلماسی و تجارت بین‌الملل، گفت: آذربایجان شرقی در مقطعی از تاریخ، پل ارتباطی آسیا به اروپا بود و امروز هم نباید از این نقش غافل شویم و اگر بنا باشد که کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال باشد، آذربایجان شرقی باید محور این فعالیت باشد.

وی با اشاره به افزایش 50 درصدی صادرات استان در سال جاری، گفت: آذربایجان شرقی از امن‌ترین و پاک‌ترین استان‌های کشور است و هم‌اکنون با وجود شرایط تحریم، ۱۸ کشور در این استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: صادرات استان در ده ماه گذشته به دو و نیم میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به سه میلیارد دلار خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با وجود مشکلات بخش تولید، هیچ واحد تولیدی در استان تعطیل نشده است، افزود: ۷۸ واحد تولیدی که دچار رکود شده وتعطیل شده بودند نیز مجدداً راه‌اندازی شده و در ده ماه گذشته از نظر واحدهای تولیدی جدید رتبه دوم کشور و از نظر واحدهای تولیدی دارای طرح توسعه، رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه جواز تاسیس واحدهای صنعتی ۸۰ درصد و پروانه بهره‌برداری ۲۴ درصد افزایش داشته است، افزود: در بخش معدن که از مهم‌ترین مزیت‌های استان است از نظر صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری رشد خوبی نداشته‌ایم؛ ولی دو کار مهم در بخش معدن اتفاق افتاده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی موضوع، آغاز عملیات اجرایی واحد ذوب و تولید مس کاتدی در مجتمع مس سونگون است که تا سه چهار سال آینده راه اندازی می شود و شهرک تخصصی مس و صنایع پایین دستی، با راه اندازی آنها رونق می گیرد. کار مهم دوم، آغاز طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت در سراب است که با توجه به ذخیره 5 میلیارد تنی آلومینا در این معدن و ضرورت ایجاد شهرک آلومینیوم، تحول بزرگی در بخش معدن استان اتفاق خواهد افتاد.

پورمحمدی با بیان اینکه ۱۷ پروژه پایین‌دستی و شهرک تخصصی مس نیز در حال اجراست که به رشد اقتصادی و رونق منطقه کمک خواهد کرد، گفت: بین دو تا چهار هزار میلیارد تومان از منابع مالی مس سونگون به بانک‌های استان منتقل شده و به همین جهت در استان از لحاظ تامین منابع مشکلی نداریم.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص توسعه صنعت ریلی در استان نیز به افتتاح خط‌آهن میانه- بستان‌آباد و ادامه اجرای این خط تا تبریز اشاره کرد و گفت: به دنبال تولید لوکوموتیو در استان هستیم که کارهای اولیه برای سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لوکوموتیو در داخل کشور تولید نمی‌شود، افزود: این موضوع به شدت مورد نیاز کشور است چرا که سیستم‌های لوکوموتیو فرسوده بوده و با راه‌اندازی خط تولید لوکوموتیو شاهد نتایج بسیار خوبی در این رابطه خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص آخرین وضعیت پروژه بزرگراه تبریز- سهند، گفت: این پروژه یک پروژه مشارکتی است که سهم دولت در آن 40 درصد است و امسال این سهم به طور کامل پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً وعده‌هایی که از سوی مسئولان اجرایی اعلام می‌شود براساس قول و قرار پیمانکاران و مجریان پروژه است و وقتی به این قول و قرارها عمل نمی‌شود، مسئولان متهم به دروغ‌گویی می‌شوند؛ درخصوص بزرگراه تبریز- سهند، قرار ما با پیمانکار این است که تا پایان امسال، این محور زیر بار ترافیک برود و عبور و مرور در آن اتفاق بیفتد.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر حواشی ایجاد شده در مورد مشکلات زیست‌محیطی معدن طلای اندریان، گفت: هر واحد تولیدی که آلاینده باشد و مشکلات زیست محیطی ایجاد کند، هرکجا و وابسته به هرکه باشد قطعا جلوی فعالیتش را خواهیم گرفت، اما به شرطی که بر اساس شواهد علمی و مستدل اثبات شود که فعالیت آن، سلامت مردم و محیط را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌ایم، گفت: گزارشی هم که در مورد آلودگی معدن اندریان منتشر شده بود، مربوط به نمونه‌گیری از فاضلاب مجموعه بوده و نه بعد از پروسه تولید و استخراج؛ در این خصوص شورای تامین هیأت بی‌طرفی را جهت بررسی و نمونه‌گیری انتخاب کرد که این هیأت بعد از بررسی کارشناسی اعلام کرد که میزان آلایندگی معدن اندریان بیش از حدمجاز نیست و گزارش‌ها و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که فعالیت معدن اندریان آثار مخرب زیست محیطی ندارد.

وی در مورد بحث آلودگی زیست‌محیطی کارخانه کاوه سودای مراغه هم گفت: براساس گزارش هیاتی که وضعیت را بررسی کرده است تاثیرات زیست محیطی که مخرب باشد و سلامت مردم را به خطر اندازد در این واحد وجود ندارد؛ ولی در هر مرحله ای مشخص شود که فعالیت این واحد یا هر واحد دیگری تاثیرات مخرب دارد از فعالیت آن جلوگیری می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتصاب مدیران غیربومی در استان، گفت: در شرایط مساوی از نظر صلاحیت‌های تخصصی، مدیران بومی باید در اولویت باشند.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آموزش زبان ترکی در مدارس استان، گفت: در خصوص آموزش زبان مادری به عهد خود وفادار هستیم و اکنون نیز آموزش زبان ترکی در ۸ مدرسه به شکل پایلوت انجام می‌شود.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش نیز در سفر به تبریز از این اقدام استان قدردانی کرد و خواستار ارائه این طرح به عنوان یک الگو در سطح کشور شد.

مهم‌ترین چالش‌های مدیریت استان سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به آن، نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت‌ها را عنوان کرد و در تشریح آن گفت: استاندار نماینده عالی دولت در استان است و باید اختیارات متناظر با رئیس جمهور در سطح ملی را داشته باشد؛ اما در حال حاضر اختیارات استانداران بسیار محدود است.

وی، خارج کردن استان از بن‌بست را دیگر چالش مهم استان دانست و با بیان اینکه استفاده از مزیت گردشگری، مهم‌ترین اولویت مدیریت استان برای قرار گرفتن در مسیر تعاملات بین‌المللی است، گفت: به واسطه موقعیت جغرافیایی استان می‌توانیم در زمینه گردشگری و ترانزیت کالا نقش بیشتری ایفا کنیم.

پور محمدی با بیان اینکه تکمیل آزادراه تبریز- بازرگان، مهم‌ترین کار در راستای تحقق این هدف است، افزود: قطعه اول این پروژه از تبریز تا صوفیان در حال اجراست و این طرح را پیگیری می کنیم تا نقش اقتصادی استان در مراودات بین‌المللی پررنگ شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص استقرار شورای شهر تبریز در خانه هنر و تکلیف مراکز فرهنگی و هنری مستقر در این خانه، گفت: این موضوع مربوط به تصمیم شورای حل اختلاف اداری نیست و تصمیم دستگاه قضایی است و شهرداری باید آن را اجرا کند؛ اما اعلام کرده‌ایم که اجرای این تصمیم منوط به تأمین مکان مناسب برای موزه استاد بهتونی، نمایشگاه کاریکاتور و کتابخانه تخصصی هنر است.

وی در خصوص طرح سامان‌دهی مقبره الشعرای تبریز هم گفت: ردیف اعتباری این طرح حذف شده بود ولی ۱۰ میلیارد تومان از ردیف های ملی تامین شده است و تا پایان تابستان عملیاتی می شود.

پورمحمدی درخصوص احیای دریاچه ارومیه نیز با اشاره به اینکه حجم آب این دریاچه به بالای ۳ هزار میلیارد مترمکعب رسیده و تراز آن نیز یک و نیم متر افزایش یافته است، گفت: وی خاطرنشان کرد: اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه و تکمیل تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه تصویب شده و بر این اساس نگرانی در مورد آینده دریاچه ارومیه وجود نخواهد داشت.

استاندار آذربایچان شرقی در پایان این نشست خبری به مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری یعنی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر بی‌طرفی و قانون‌گرایی ستاد انتخابات استان و همه دست‌اندرکاران انتخابات، از رسانه‌های استان خواست تا در جذب مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات فعالانه مشارکت کنند.

معاونان استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست به برخی از سوالات خبرنگاران در حوزه کاری خود پاسخ دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار