سرما و گرما ندارد، نیاز به خون همیشگی است. نمی شود به یک بیمار گفت فعلا هوا سرد است کمی منتظر بمان بعدا خون می رسد!
کد خبر: ۸۱۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 30 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،این نیاز همیشگی به خون در حالی است که این روزهای سرد که می رسد خیلی ها از اهدای خون غافل می‌شوند و به خاطر سردی هوا ترجیح می‌دهند کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و این درحالی است که درست همین روزها نیاز به خون در مراکز درمانی بیشتر می شود.

فصل های سرد و گرم مثل تابستان و زمستان و ایام تعطیلات نوروزی زمان هایی است که اهدای خون پایین می آید و از طرفی درست در همین زمان ها نیاز به خون در مراکز درمانی به اوج می رسد، چرا که بطور معمول در تابستان ها و تعطیلات ترددها افزایش یافته و همپای آن میزان بروز تصادفات هم بالا می رود و همین امر نیاز به خون را برای درمان مصدومان تشدید می‌کند.

در فصل سرد سال هم با توجه به شرایط نامساعد جاده ها باز هم احتمال تصادفات بالا رفته و در همین راستا باز هم نیاز به خون برای درمان مصدومان بیشتر می‌شود و این در حالی است که در همین روزهای سرد مراجعات اهداکنندگان خون کم می‌شود.

دکتر صالحی‌فرد مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نیاز مبرم و همیشگی به اهدای خون گفت: در سه بازه زمانی فصل سرد و فصل گرم و نیز ایام تعطیلات نوروزی متاسفانه آمار اهدای خون پایین می‌آید.

وی افزود: این مشکل در بحث اهدای خون جهانی است و بطور معمول در فصول سرد و گرم سال و نیز ایام تعطیلات در کشورهای مختلف آمار اهدای خون به شکل محسوسی کاهش می یابد.

صالحی فرد تصریح کرد: این کاهش اهدای خون در حالی است که در همین زمان با توجه به بحث افزایش تردد ها و وضعیت جاده ها در روزهای زمستانی و احتمال افزایش تصادفات، نیاز به خون در مراکز درمانی افزایش می یابد.

وی افزود: بیماران نیاز همیشگی به خون دارد و نمیتوان کار درمان آنها را متوقف کرد تا فصل سرما و گرما رد شود، بنابراین از همه مردم انتظار داریم در این فصول سال و نیز در ایام تعطیلات از اهدای خون غافل نشوند.

صالحی فرد در خصوص ذخیره خون برای استفاده در این زمان ها نیز گفت: نگهداری خون نهایتا برای یک دوره 30 تا 35 روزه ممکن است و نمیتوان بیش از این زمان خون را نگه داشت و عملا خون غیرقابل استفاده می‌شود، بنابراین نیاز است که اهدای خون همیشگی و مستمر باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه قطب غرب کشور بوده و علاوه بر استان های همجوار بیمارانی نیز برای درمان از کشور عراق به این استان می آیند، گفت: این امر موجب شده تا در تمام روزهای سال نیاز به خون داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلامی از هر هزار نفر جمعیت تنها 26 نفر اهدا کننده خون در کشور هستند، گفت: در حالی 2.6 درصد جمعیت کشور اهدا کننده خون هستند که عمده جمعیت کشور به تناسب به دریافت خون نیاز دارند، بنابراین افراد باید اهتمام جدی در زمینه اهدای خون داشته باشند.

صالحی فرد تصریح کرد: تمام افراد سالم 18 تا 60 ساله می توانند اهدای خون داشته باشند و مردان هر سه ماه یکبار و زنان هر چهار ماه یکبار می‌توانند اهدای خون انجام دهند.

وی یادآور شد: نیاز به تمامی گروه های خونی مثبت و منفی وجود دارد، اما به طور معمول نیاز به گروه های خونی منفی با توجه به جمعیت کمتر آنها بیشتر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار