رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: بادامچیان: اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تأیید صلاحیت شده دارند / انتقاد ربیعی از خودداری صداوسیما برای پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱ 27 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش متفاوت عضو مجلس خبرگان به سوزاندن کتاب پزشکی

سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، نماینده تهران در مجلس خبرگان، گفت: دستگاه قضایی و دستگاه‌های مربوط باید این موضوع را بررسی و واکاوی کنند و ببینند که از کجا آب می‌خورد، هیچ دیوانه‌ای یک کتاب طبی را آتش نمی‌زند. سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره انتشار ویدئوی آتش‌زدن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» به وسیله عباس تبریزیان با بیان اینکه من هم از طریق رسانه‌ها در جریان این کار قرار گرفتم، گفت: ابتدا باید دید که این فرد روحانی است یا روحانی‌نما. چون اگر فردی روحانی باشد و از وظایف روحانیت آگاهی داشته داشته باشد، هیچ وقت یک کتاب علمی را که مستند و مرجع بسیاری از کتاب‌های طبی است آتش نمی‌زند. شاید این کار مانند کار‌هایی است که مغول‌ها در آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در بغداد انجام دادند. او در ادامه افزود: این یک کتاب علمی و منبع است، حتی اگر در کتاب‌هایی هم مسائل و مطالب غیراخلاقی باشد، فرد حق آتش زدن آن‌ها را ندارد. می‌توان این نوع کتاب‌ها را نقد کرد، اما کسی اجازه آتش زدن آن‌ها را ندارد، فرد از نظر حقوقی و معنوی مسئول است و این کار جبهه گرفتن در مقابل علم محسوب می‌شود.
 
بادامچیان: اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تأیید صلاحیت شده دارند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: اکنون برای هر کرسی نمایندگی مجلس، ۱۷ نامزد ثبت‌نام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تأیید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی هم نیستند.اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: حمله آمریکا به عراق و افغانستان و سوریه میلیارد‌ها دلار هزینه به مردم و دولت آمریکا به ویژه مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کرد بدون آنکه آورده‌ای برای آن‌ها داشته باشد.وی تأکید کرد: آنچه که مردم جهان، جمعه گذشته در بغداد مشاهده کردند، یک رفراندوم حقیقی برای خروج آمریکا از عراق بود. مجلس عراق این خروج را طی مصوبه‌ای اعلام کرد و ملت عراق نشان داد که یکپارچه از این مصوبه حمایت می‌کنند.بادامچیان با اشاره به شهادت شهید سلیمانی و شهید المهندس گفت: آنچه دنیا در رفراندوم عظیم ملت عراق مشاهده کرد، کشف این حقیقت بود که شهید سلیمانی و شهید المهندس همچنان فرماندهی عملیات سخت و نرم علیه آمریکا را به عهده دارند.
 
غرویان: پایداری می‌خواهد مجلس را هم به کشمکش بکشاند

محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه درباره علت تمایل‌نداشتن جبهه پایداری به وحدت و ائتلاف گفت: «قرائت‌ها و تفاسیر مختلفی از دین وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان محترم دانست، اما در این میان برخی می‌گویند که صرفا تفسیر ما از اسلام صحیح است و نمی‌پذیرند که این امکان وجود دارد که جریان‌های دیگری قرائت‌های خود را داشته باشند. جریان پایداری چنین تفکری دارد و می‌خواهد انحصار تفسیر در دست خودش باشد و خودش را مرکز دین و جهان تلقی می‌کند. آن‌ها اندیشه خود را برترین اندیشه می‌دانند و زیر بار هیچ تفکر دیگری نمی‌روند. با چنین مختصاتی طبیعی است که اهل وحدت نباشند. وقتی آن‌ها عموم جریان‌ها جز خودشان را انحراف در دین می‌دانند چه طور می‌توانند به وحدت برسند؟ آن‌ها باور دارند که وحدت با گروه‌های انحرافی بی‌معنی است و با لفاظی می‌گویند که اول باید هدف از وحدت مشخص شود و تا دقیق معلوم نباشد امکان وحدت وجود ندارد». غرویان ادامه داد: «نکته دیگر درباره جبهه پایداری این است که نیرو‌های این طیف در عموم مسائل احساس تکلیف می‌کنند که موضع‌گیری کنند. برای من جالب است که چرا همه مواردی که احساس تکلیف می‌کنند، تفرقه‌انگیز است و یک بارهم نشده است که برای وحدت احساس تکلیف کنند؛ درحالی که در اسلام بار‌ها و بار‌ها بر ضرورت وحدت جامعه مسلمین تأکید شده است. من از باطن نیرو‌های پایداری خبر ندارم، اما می‌دانم که آن‌ها از این شکل برخورد در پی اهداف و اغراض سیاسی هم هستند. چه طور ممکن است گروهی خود را پیرو اسلام ناب محمدی (ص) بداند و "واعتصموا بحبل اللَّه جمیعا ولا تفرقوا" را نخوانده باشد؟ نیرو‌های پایداری بگویند که این آیه و آیات دیگری با این مضمون برای چه وقتی است؟»
 
واکنش حداد عادل به توئیت‌های فارسی ترامپ

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به استفاده رئیس جمهوری آمریکا از زبان فارسی در شبکه پیام‌رسان توییتر، گفت: این امر پیش‌و بیش از اینکه محتوای پیام او را نشان دهد که حقیقتی هم ندارد؛ قدرت زبان فارسی را منعکس می‌کند. غلامعلی حدادعادل امروز (دوشنبه) در ششمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان اظهار با بیان تاریخچه‌ای از زبان فارسی و اشاره به گنجینه عظیم ادبیات فارسی اظهار داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، وقتی می‌خواست به غلط کشور‌های دیگر در منطقه را از ایران بترساند و بیشتر اسلحه به آن‌ها بفروشد به آن‌ها گفت: اگر ما از شما حمایت نکنیم شما در ۲ هفته باید به زبان فارسی صحبت کنید. وی ادامه داد: همین امروز هم که ترامپ به زبان فارسی توییت می‌زند، این امر پیش و بیش از اینکه محتوا و حقیقت پیام‌های ترامپ را نشان دهد که حقیقتی ندارد قدرت زبان فارسی را منعکس می‌کند.
 
روایت عارف از رایزنی‌اش با شورای نگهبان و روسای قوا

محمدرضا عارف ضمن تائید خبر رایزنی خود با شورای نگهبان گفته است که در حد توان در سطوحی که لازم بود، پیگیری و رایزنی کردیم و منتظریم در ١٢ بهمن لیست خوبی را ارئه دهیم. دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس فعلی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برای تأیید صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب رایزنی کرده است. محمدرضا عارف این خبر را تائید کرده و درباره نتیجه پیگیری تایید صلاحیت‌ها گفته است: خوشبین هستم با توجه به اینکه در حد توان در سطوحی که لازم بود، پیگیری و رایزنی کردیم و منتظریم در ١٢ بهمن لیست خوبی را ارئه دهیم.وی درباره ائتلاف با سایر جریان‌ها توضیح داد: براساس جمع بندی صورت گرفته در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست باید اصلاح طلبانه باشد بنابراین لیست کاملا اصلاح طلبانه است و هر جا که کاندیدای اصلاح طلب داشته باشیم لیست می‌دهیم. البته بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها با توجه به ردصلاحیت دبیران کل احزاب اصلاح طلب، مدیران ارشد اصلاح طلب و از استانداران سابق که تنها یک نفر تایید صلاحیت شد، نسبت به ارائه لیست و تصمیم گرفته شد که از طریق شورای نگهبان پیگیری کنیم و بتوانیم لیست بدهیم که با این لیست حضور مردم در انتخابات پر رنگ شود. انتظار شورای عالی این است که شورای نگهبان با توجه به شرایط فعلی و با توجه به کف صلاحیت ها، اجازه بدهد مردم در انتخابات شرکت کنند. عارف در مورد رد صلاحیت اصلاح طلبان سرشناس بیان داشت: ما در مجلس دهم هم همین مشکل را داشتیم و حتی به لیست توهین می‌کردند، لذا دنبال این هستیم که از میان تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلبان را در لیست قرار دهیم. اصلاح طلبان در مجلس یازدهم لیست ائتلافی نمی‌دهند و افرادی در لیست اصلاح طلبان قرار می‌گیرند که شورای عالی استان‌ها و هم شورای عالی اصلاح طلبان، اصلاح طلبی آن‌ها را تایید کنند. در همین راستا ابتدا افراد میثاق نامه لیست امید و فراکسیون امید را امضا می‌کنند و امضاکنندگان پس از ورود به مجلس باید در فراکسیون امید قرار بگیرند.
 
موسوی: ترامپ فقط کاباره‌داری بلد است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: من تعجب نکردم که ترامپ به هدف قرار دادن ۵۲ نقطه اعتراف کرد؛ رئیس جمهوری که فقط کاباره داری بلد است را چه به سخن گفتن از فرهنگ و هویت ملی؟! سیدعباس موسوی در نشست هم‌اندیشی پاسداری از مراکز فرهنگی، میراث مشترک بشری که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: همانطور که هر فردی با هویت خود شناخته می‌شود، ملت‌ها نیز با توجه هویت ملی در عرصه جهان شناخته می‌شود. وی افزود: دولت‌ها نیز در عرصه بین الملل کار‌هایی می‌کنند که برآمده از هویت و ایدئولوژی آن‌ها است. اگر می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده گفتگوی تمدن‌ها، جهان عاری از خشونت و صلح و ارتباط خوب با همسایگان است، از هویت ایران نشأت می‌گیرد.
 
انتقاد ربیعی از خودداری صداوسیما برای پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور

سخنگوی دولت از صدا و سیما بابت خودداری از پخش زنده سخنرانی رییس‌جمهوری انتقاد کرد. سخنگوی دولت با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و اهمیت سخنرانی رییس‌جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران کل کشور گفت: شایسته نبود صدا و سیما در چنین شرایطی از پخش سخنرانی دکتر روحانی که در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات بود، امتناع کند. علی ربیعی در پاسخ به ایرنا که دلیل پخش نشدن سخنرانی روحانی را جویا شده بود، گفت: همه تلاش دولت و شخص رییس جمهوری بر این است که انتخابات مجلس باشکوه و با مشارکت گسترده مردم برگزار شود. همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی امروز خود نیز تاکید کردند و متأسفانه از تلویزیون پخش نشد، جمهوریت و مردم از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای در قانون اساسی ما برخوردار است و اینکه سخنرانی رییس‌جمهوری منتخب مردم از صدا و سیما پخش نمی‌شود یا گاهی سانسور می‌شود، خلاف جمهوریت و مردم‌سالاری نظام است. سخنگوی دولت با تأکید بر این که رئیس جمهور و دولت مطالبه‌ای فراقانونی ندارند گفت: صحبت‌های امروز رییس جمهوری ناظر بر تقویت جایگاه مردم‌سالاری نظام بود و ایشان دلسوزانه منتقد برخی رفتار‌ها و نگاه‌های تنگ‌نظر آن است که منجر به نهایتاً منجر به ناامیدی و قهر بخش زیادی از مردم با صندوق رای می‌شود. سخنگوی دولت بار دیگر از اقدام صدا و سیما در امتناع از پخش سخنرانی رئیس جمهوری انتقاد کرده و خواستار اصلاح رویه‌های موجود در بخش‌های خاصی از رسانه ملی شد.
 
واکنش فرمانده سپاه به تهدید ترور سردار قاآنی

فرمانده کل سپاه با اشاره به تهدید فرماندهان سپاه از سوی آمریکایی‌ها، خطاب به آنان هشدار داد: کسانی که فرماندهان ما را به ترور تهدید کرده اند اگر زنده بمانند قطعا از این گفته خود پشیمان خواهند شد. به گزارش سپاه نیوز سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در گفت و گویی در واکنش به تهدید فرماندهان سپاه از سوی آمریکایی‌ها با بیان اینکه آن‌هایی که فرماندهان ما را به ترور تهدید کرده اند، اگر زنده بمانند، قطعا از این گفته خود پشیمان خواهند شد، گفت:دشمنان ما بخشی از پیامد‌های دردناک ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را دریافت کردند و متوجه شدند که اگر چنین حرکاتی انجام بدهند با ضربات کوبنده و مستمری مواجه خواهند شد. وی افزود: هم آمریکایی ها، هم صهیونیست‌ها و هم دیگران بدانند که اگر فرماندهان ما را تهدید کنند، هیچ یک از فرماندهانشان نقطه امنی نخواهند یافت، یعنی اگر فرماندهان ما را تهدید به ترور کنند یا تهدیدشان را عملی کنند جان هیچ فرماندهی از آن‌ها در امان نخواهد بود.
 
تجمع اعتراضی مقابل وزارت خارجه علیه ظریف

جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم دقایقی پیش (عصر دوشنبه ۷ بهمن ۹۸) در اعتراض به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه توسط این کشور مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند. دانشجویان و مردم با سردادن شعار‌هایی مخالفت خود را با انجام هرگونه مذاکره با آمریکا اعلام کردند و از وزیر امور خارجه کشورمان خواستند تا از مردم بابت اظهارات اخیرش عذرخواهی کند.تجمع‌کنندگان همچنین با سردادن شعار «مرگ بر امریکا» انزجار خود را به سیاست‌های خصمانه سردمداران جنایتکار این کشور نشان دادند.برخی از تجمع کنندگان تصاویری از سردار شهید قاسم سلیمانی با خود همراه دارند.
 
ادعایی در مورد تائید صلاحیت برخی چهره‌های مشهور اصلاح طلب

برخی منابع خبری مدعی شدند: محمد علی وکیلی، الیاس حضرتی و علی مطهری برای کاندیداتوری انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند. تا کنون منابع رسمی صحت این مطلب را تایید نکرده اند.
 
تمجید قاضی زاده هاشمی از لاریجانی

عضو هیات‌رئیسه مجلس ضمن دفاع از عملکرد رئیس مجلس تاکید کرد: علی لاریجانی با درایت و توجه به اقتضائات کشور مجلس را اداره کرده است. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مدیریت رئیس مجلس در مجلس دهم گفت: دکتر لاریجانی، مدیریت با حوصله‌ای در موضوعات مجلس دارند. رئیس مجلس ضمن اینکه توجهی کلی به رویکرد کشور دارد با درایت و با نکته سنجی، به دستورات و جزییات توجه دارند، یعنی خروجی کلان مسائل کشور را در نظر می‌گیرند، جمع بین این دو، باعث شد که دکتر لاریجانی در رسیدگی و توجه به دستورات مجلس دقت بسیاری خرج کنند. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه و تجربه رئیس مجلس در امور اجرایی و سیاسی، بیان داشت: دکتر لاریجانی با سابقه و تجربه‌ای که دارد، اشراف کلی نسبت به مسائل کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی و موضوعات مرتبط با امنیت ملی پیدا کرده اند که این توانایی کمک کرده است ایشان به تمام موضوعات کشور اشراف و احاطه داشته باشد. وی تاکید کرد: چنین توانایی، تجربه و توجه به جزییات بسیار ذی‌قیمت و برای مجلس بسیار کارآمد است.
 
واکنش مطهری به خبر تأیید صلاحیتش

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره خبر تأییدصلاحیتش گفت: از این نوع خبر‌ها زیاد است و بعید می‌دانم این خبر هم صحت داشته باشد. باید تا روز یازده بهمن صبر کرد. آن روز شورای نگهبان نظرش را اعلام می‌کند.
 
موضع هاشمی طبا در مورد اظهارات انتخاباتی روحانی

هاشمی طبا درباره اظهارات انتخاباتی روحانی گفت: نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بی جا نیست. هاشمی طبا بیان کرد: مطمئنا اصولگرایان با ورود به مجلس هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند. مجلس باید از متفکرین و کسانی تشکیل شود که با دنیای امروز آشنا باشند؛ بنابراین حتی اگر تمام کرسی‌های مجلس از طیف اصولگرا باشند نه می‌توانند معجزه‌ای کنند و نه اینکه کار خاصی انجام دهند. وی درباره این بخش از سخنان رئیس جمهور که گفته است «نگرانم روزی کلمه «جمهوری» به جرم تبدیل شود»، گفت: رئیس جمهور اصلا حرف عجیبی در این رابطه نزده است. زیرا بعضی اشخاص مانند آیت الله مصباح پیش‌تر گفته بودند که اصلا رای مردم مرکزیتی ندارد؛ بنابراین شاید اشاره آقای روحانی به قوت گرفتن این نوع نگرش‌ها در کشور باشد. این نگرش معتقد است امام خمینی (ره) واژه «جمهوری اسلامی» را از خودش ابداع کرده و ما باید «حکومت اسلامی» داشته باشیم. وقتی با این طرز تفکر در کشور مواجه‌ایم و درباره آن تبلیغ هم می‌شود، به نظر نمی‌رسد نگرانی رئیس جمهور درباره جمهوریت بیجا باشد.
 
رئیس سازمان اطلاعات سپاه: با دشمن سازش کنیم، محکوم به شکستیم

رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: اگر از مسیر اصلی انقلاب اسلامی خارج شویم و با دشمن سازش کنیم، قطعا محکوم به شکست خواهیم بود. حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در دومین روز همایش سراسری فرماندهان بسیج که صبح امروز در سالن ۵ آذر سازمان بسیج برگزار شد، با بیان اینکه اگر مومنان در جهت یاری خدا قدم بردارند، خداوند وعده پیروزی به آنان داده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی کشورمان، ایستادگی و مقاومت مهمترین رمز در جهت پیروزی مقابل استکبار جهانی است و یقینا اگر از مسیر اصلی انقلاب اسلامی خارج شویم و با دشمن سازش کنیم، قطعا محکوم به شکست خواهیم بود. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در پیروزی کشورمان در مقابل استکبار جهانی نقش مهمی ایفا کنیم، باید به وعده الهی عمل کنیم و در تقابل با دشمنان خدا باشیم و برای این کار، نیاز است کشورمان روز به روز مسیر پیشرفت، توسعه و قوی‌تر شدن را طی کند.حجت الاسلام طائب با بیان اینکه آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی با طراحی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تلاش کردند که بقای خود را در سطح منطقه قوت ببخشند، تاکید کرد: در حال حاضر دشمنان انقلاب اسلامی از طریق تاکتیک‌های جنگ نرم، جنگ نیمه سخت و سخت، تمام تلاش خود را برای بقای خود انجام می‌دهند، اما باید بدانند که شهادت حاج قاسم سلیمانی، عاملی برای رسیدن آنان به اهدافشان نیست، بلکه اهداف این شهید بزرگوار همچنان ادامه خواهد داشت. رئیس سازمان اطلاعات سپاه در ادامه با اشاره به اینکه مسیر ترامپ، مسیر سرعت بخشی به فروپاشی آمریکاست، افزود: آمریکایی برای بقای خود دست به هر کاری می‌زند، اما ترامپ، به عنوان رئیس جمهور این کشور با تمام توان، تمام ریسک‌ها را انجام می‌دهد، ولی همین عنصرخطرناک و تروریست، عاملی برای فروپاشی شیطان بزرگ خواهد بود. حجت الاسلام طائب در پایان با اشاره به تجمعات باشکوه اعتراضی مردم عراق نسبت به حضور نظامی امریکا در این کشور اظهار داشت: در روز‌های گذشته شاهد اعتراضات گسترده با جمعیت باشکوه در کشور عراق علیه مواضع نظامی آمریکا در این کشور بودیم، اما دشمنان انقلاب اسلامی تلاش کردند با سانسور این واقعه، آن را خنثی کنند.
 
هشتگ جنجالی روحانی در توییت امروز

رئیس جمهور در توئیتی صحبت‌های امروز خود را تکرار کرد. روحانی در توئیتی نوشت:بزرگترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزی‌ست که انتخابات، تشریفات شود. جای زدیگری انتصاب بفرمایند؛ مردم پای صندوق رای بروند و فقط تشریفات انتخابات را انجام دهند. #انتخابات_تشریفاتی
 
ایجاد دوقطبی مذاکره - عدم مذاکره اثرات مخرب بر منافع ملی کشور دارد

وزارت امور خارجه در بیانیه اعلام کرد: یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ‌طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که چند ده سال برای ایجاد آن از طریق نبرد رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش کرده بود. تلاش آمریکا آن است که موضع برتر ایران یعنی «حمایت از مذاکرات قانونی انجام شده در برجام» را از دست ایران خارج کرده و تصویری «ضد مذاکره» از ایران را به نمایش گذارده و نهایتا میز مذاکره غیرقانونی و تحمیلی را جایگزین برجام کند. ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند. / ایرنا

روایت عارف از رایزنی اش با شورای نگهبان و روسای قوا

دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس فعلی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برای تأیید صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب رایزنی کرده است. محمدرضا عارف این خبر را تائید کرده و درباره نتیجه پیگیری تایید صلاحیت‌ها گفته است: خوشبین هستم با توجه به اینکه در حد توان در سطوحی که لازم بود، پیگیری و رایزنی کردیم و منتظریم در ١٢ بهمن لیست خوبی را ارئه دهیم. /فارس

توصیه رئیس ستاد انتخابات به شورای نگهبان

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: اطلس امنیت ستاد انتخابات تدوین و تامین اعتبارات صورت گرفته و ۵۸ هزار دستگاه احراز هویت وارد شد و در حال آماده سازی است. در این دوره بجز یک فرآیند یعنی اخذ رأی و صندوق الکترونیکی، همه مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود. سه چهارم از ۲۰۸حوزه‌های ما برای ایجاد رقابت به تجدیدنظر نیاز دارد که امیدوارم این تجدیدنظر انجام شود تا بتوانیم انتخاباتی با رقابت قابل قبولی انجام شود. /ایسنا

سال آینده یک یارانه ترکیبی به حساب مردم واریز می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در سال آینده یک یارانه ترکیبی از یارانه معیشتی بنزین و نقدی به یارانه‌بگیران پرداخت می‌شود. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق از ابتدای فروردین ماه سال ۹۹ رقم یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان اضافه خواهد شد و بر این اساس بساط سرکشی به حساب‌ها و دارایی مردم و در نتیجه اعتراضات برچیده خواهد شد. طبق مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق به ۱۸ میلیون نفر که به آن‌ها یارانه معیشتی پرداخت نمی‌شد، یارانه تعلق خواهد گرفت و این متناسب با تعداد اعضای خانواده افزایش می‌یابد. یارانه ۷ میلیون نفر از مددجویان کمیته امداد که به آن‌ها یارانه معیشتی تعلق می‌گیرد ۲۰ درصد علاوه بر آن افزایش می‌یابد و بر این اساس یارانه آن‌ها علاوه بر ۵۰ هزار تومان یارانه معمول ۱۲۲ هزار تومان خواهد بود. /فارس

اصولگرایان با دو لیست حتماً انتخابات را می‌بازند

محمدرضا باهنر در باره انتخابات مجلس و رفتار اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت:اگر ۲ لیست جدی اصولگرا در تهران بیاید که حتماً انتخابات را می‌بازیم. تازه اگر با یک لیست هم به انتخابات وارد شویم باید بسیار تمهیدات بچینیم و برنامه‌ریزی کنیم تا موفق شویم. ما امید داریم که مجلس آینده مانند مجلس دهم از سه فراکسیون اقلیت تشکیل نشود بلکه حتماً یک فراکسیون اکثریت قوی داشته باشد و طبیعی است که می‌خواهیم این فراکسیون را اصولگرایان تشکیل دهند. این مهمترین هدف ما در ترکیب مجلس آینده است. /ایسنا

اصولگرایان قادر به نمایندگی خودشان نیستند چه برسد به نمایندگی ملت

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین گفت:تا به حال نظر سنجی‌ها از دقیقه ۹۰ بودن مردم حکایت نکرده است بلکه همواره رای دهندگان نشان داده‌اند آیا می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند یا خیر. با توجه به شرایط موجود، اساسا رقابتی نمی‌تواند شکل بگیرد که مردم به این فکر کنند که رای بدهند یا خیر. امکان تحقق شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا» وجود ندارد. به شکرانه اقدامات شورای نگهبان یک جریان کاملا از صحنه انتخابات حذف شده است بنابراین اینکه مردم قادر باشند این شعار را به آزمون بگذارند عملا منتفی شده است. مجلسی از ناشناخته‌ها و نیرو‌های جدید اگر شکل بگیرد دیگر نیاز به چهار سال نیست تا بفهمند چنین مجلسی چه نتایجی را به بار خواهد آورد بلکه در یک مدت بسیار کوتاهی نتایج عجیب‌تر از آنچه محموداحمدی‌نژاد به بار آورد را تجربه خواهند کرد. عرصه‌ای برای بروز و ظهور آرای خاکستری در انتخابات اسفند وجود ندارد. با کوچک شدن دو سر طیف اصولگرا و اصلاح طلب، قشر خاکستری همچنان بزرگ و بزرگ‌تر شد تا اینکه امروز این قشر یک اصالتی برای خود پیدا کرده است. اصولگرایان قادر به نمایندگی خودشان هم نیستند چه برسد به نمایندگی یک ملت. اصلاح‌طلبان هم حضوری در انتخابات ندارند لذا شعارهایشان، هم بی‌فایده و هم بی‌معنا است.

از ازدواج با جن تا آتش زدن کتاب پزشکی

روزنامه اطلاعات نوشت: شیخی در تبریز، داعیه دارد که قانون ابن‌سینا در طب از کتب «ضاله» و انحرافی است و بجای آن باید طب و طبابت ائمه و امامان ما را جایگزین کرد و بالاتر از آن همه کتب علم پزشکی امروز را به آتش کشید و سوزاند! اما این خبر بخشی از ماجرایی است که امروز و متأسفانه در رسانه رسمی و ملی کشور (صداوسیما) هم دیده می‌شود. در یکی از همین برنامه‌ها مجری به بینندگان اطلاع داد، می‌خواهیم درباره «جن» گفتگو کنیم؛ و پرسید. آیا می‌شود با جن ازدواج کرد؟ پاسخ شیخ روحانی یک کلمه بود: «بله». آیا شرعی است؟ باز جواب «بله»؛ آیا می‌شود از جن بچه‌دار شد؟ پاسخ «آری و البته از نظر علمی هم ثابت شده است!»

پیغام انتخاباتی مداحان سیاسی به اردوگاه اصولگرایان

این روز‌ها در حلقه یاران منصور ارضی خبر‌هایی است. یکی از نزدیکان او نامزد مجلس شده و به احتمال زیاد مانند دوره قبل در لیست اصولگرایان قرار خواهد گرفت. از مسجد ارک خبر رسیده که حلقه منصور ارضی، به بخشی از اصولگرایان پیغام داده‌اند که اگر لیست‌ها متنوع باشند، ما هم لیست می‌دهیم! البته این اهانت و عمرسعد خواندن یک چهره سیاسی، باب پیوند جدیدی بین شهرداری و مداحان باز کرد و گروهی از مداحان از حمایت‌های ویژه برخوردار شدند. شاغل شدن نزدیکان مداحان معروف در بخش‌های مختلف شهرداری، اختصاص یک بنای تاریخی که جزو میراث فرهنگی است به مداحان به‌عنوان خانه مداحان و حمایت‌های مالی از برخی هیئت‌ها و مداحان، نمونه‌ای از این فتح باب است. علی‌اکبر مداحی، ریاست هیئت‌های رزمندگان اسلام کشور: دستگاه امام حسین (ع) نباید جناحی باشد ما طبق روال گذشته تعیین مصداق نمی‌کنیم و لیست نمی‌دهیم ممکن است مسجد ارک به نام هیئت رزمندگان حزب‌الله، لیست انتخاباتی بدهد. / ایرناپلاس

دلیل ردصلاحیت برخی نمایندگان، انتصاب مدیر مدرسه یا گرفتن امتیاز کارخانه است

عباسعلی کدخدایی در سر مقاله امروز کیهان نوشت: عدم تأیید صلاحیت نمایندگان لزوماً به معنای فساد آنان نیست. برخی از آن‌ها در طول دوره نمایندگی خطا‌هایی داشته‌اند که صلاحیت نمایندگی را برای دوره بعد از دست داده‌اند. فردی که روسای آموزش و پرورش و ارشاد و مدیر چند مدرسه در یک شهر را با اعمال نفوذ از میان لیدر‌های انتخاباتی خویش منصوب کرده، شاید در هیچ دادگاهی محکوم نگردد، اما چنین فردی شایسته نمایندگی است؟ فردی که ۲۷۰ میلیارد تومان در یک پروژه ساختمانی در یک شهر سرمایه‌گذاری کرده و امتیاز تأسیس یک کارخانه آب معدنی را از طریق اعمال نفوذ برای برادر کوچکش که زیر سی سال سن دارد گرفته، چنین فردی باید تأیید شود؟ فردی که در پوشش موسسه عام‌المنفعه با ارز دولتی گوشت وارد کرده و با قیمت آزاد در بازار عرضه کرده و مخارج انتخاباتی خود را از این طریق به‌دست آورده، باید تأیید شود؟ فردی که برای قاچاق سیگار رشوه‌های کلان پرداخت کرده و جزئیات این اقدام در پرونده سوابق او موجود است، باید تأیید شود؟

تورم امسال طبق آمار‌های رسمی ۴۶ درصد است و سال آینده خیلی بیشتر می‌شود

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: افزایش تورم در سال آینده به عوامل بسیاری بستگی دارد، ولی قطعا آن چیزی که اتفاق خواهد افتاد با این مقدار بودجه‌ای که دولت پیشنهاد داده و اقداماتی که در این چند وقته به دلیل کاهش فروش نفت، کاهش واردات و ثبت سفارشات انجام شده بسیار بیشتر از امسال خواهد بود. تورم امسال طبق آمار‌های رسمی ۴۶ درصد است که البته به نظر می‌رسد این عدد باید بالاتر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار