اخبار متناقض پنتاگون صدای سناتورهای آمریکایی را هم درآورد
اخبار متناقض کاخ سفید درباره تلفات عین‌الاسد، اعتراض سناتورهای آمریکایی را در پی داشته است. تلفات حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد، هر روز افزایش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به تدریج در حال درز دادن اطلاعات مربوط به تلفات حمله موشکی هستند و این احتمال وجود دارد که روند مزبور ادامه یابد.
کد خبر: ۸۱۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 26 January 2020

پس‌لرزه‌های سیلی سپاه به آمریکا در حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد همچنان ادامه دارد.
بعد از آنکه وزارت دفاع آمریکا در جدیدترین اعتراف قطره‌چکانی خود شمار تلفات نظامیان این کشور در انتقام موشکی ایران را افزایش داد جو بایدن، یکی از رقبای انتخاباتی دونالد ‌ترامپ به آن واکنش نشان داد.
پنتاگون روز جمعه در ادامه اعترافات تدریجی خود ضربه مغزی ۳۴ نفر از نظامیان آمریکا بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق را پذیرفت. «جاناتان ‌هافمن»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت این ۳۴ نفر مبتلا به «ضربه مغزی» (traumatic brain injury) تشخیص داده شده‌اند.
از ۳۴ نفری که آسیب ‌دیده‌اند، ۱۷ نفر به خدمت بازگشته و ۱۷ نفر به یک بیمارستان نظامی آمریکایی در لندزتول آلمان منتقل شده‌اند. هشت تن از این ۱۷ نفر، آن‌قدر وضعیتشان وخیم بود که روز جمعه به آمریکا فرستاده شدند. مقامات آمریکایی اعلام کردند که اگر علایم افرادی که در آلمان هستند بدتر شود، آنها هم ممکن است به آمریکا فرستاده شوند.
از سردرد تا ضربه مغزی
پیش از این «دونالد ‌ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای کوچک‌نمایی تلفات حمله موشکی ایران مدعی شده بود به او گفته شده سربازان آمریکایی فقط به «سردرد» مبتلا شده‌اند.
جو بایدن نامزد بالقوه حزب دموکرات آمریکا که در یک همایش انتخاباتی در نیوهمپشایر حضور داشت گفت: او (‌ترامپ) صدمات وارد آمده به نظامیان را که در عراق هدف حمله موشکی ایران قرار گرفته بودند نادیده گرفت. او گفت نه، آنها فقط سردرد گرفته‌اند. این حرف‌های او است نه حرف‌های من، شما چرا بزرگ نمی‌شوید؟ چیزی نیست که همان سردرد خودمان است.
جو بایدن گفت که حدوداً ۳۰۰ هزار نظامی آمریکا با «اختلال استرس پس از سانحه» (PTSD) از جنگ‌های برون‌مرزی آمریکا به کشورشان برمی‌گردند.
بایدن اضافه کرد: اینکه او این مسئله را این‌قدر ساده می‌بیند به‌نظرم واقعاًً تنفربرانگیز است.
مقام‌های دولت ‌ترامپ در روزهای اخیر به دلیل پنهان‌کاری‌ها درخصوص تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» به‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند. ترامپ روزی که ایران عین‌الاسد را هدف حملات موشکی قرار داد ادعا کرد که این حمله هیچ کشته یا زخمی ‌نداشته است.
چند هفته بعد، رسانه‌ها و بعد از آن مقام‌های پنتاگون به‌تدریج و به‌صورت قطره‌چکانی به تلفات این حمله اعتراف کردند.
پایگاه «دیفنس‌وان» ابتدا گزارش داد که ۱۱ نظامی آمریکا در عین‌الاسد زخمی ‌شده و به بیمارستان‌های آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند. یک سخنگوی پنتاگون چند روز بعد بدون‌ اشاره به رقم دقیق به زخمی ‌شدن شمار بیشتری از نظامیان آمریکا اذعان کرد.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امروز فعلاً ابتلای ۳۴ نفر از نظامیان آمریکا به «ضربه مغزی» را پذیرفته است. منابع زیادی گفته‌اند که این حمله احتمالاً به کشته شدن نظامیان آمریکایی هم منجر شده است.
حمله موشکی ایران به تلافی عملیات ‌تروریستی آمریکا در روز ۱۳ دی‌ماه انجام شد که به شهادت «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شد.
پنهان‌کاری ‌ترامپ
سناتور الیزابت وارن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، به گزارش‌ها درباره آسیب وارده به نظامیان آمریکایی در عملیات موشکی ایران ضد پایگاه «عین‌الاسد» و پنهان‌کاری «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره واکنش نشان داد.
وارن در صفحه توئیتر خود نوشت: ‌ترامپ به درگیری با ایران دامن زد سپس جراحات نیروهای‌مان را که به تبع آن [درگیری] متحمل شدند، پنهان و کوچک‌نمایی کرد. این وحشتناک است.
وی سپس به اقداماتی که در صورت برگزیده شدن به ریاست‌جمهوری آمریکا انجام خواهد داد، پرداخت و افزود: در سنا تلاش کردم تا درمان صدمات ناشی از ضربه مغزی را بهبود بخشم. و به‌عنوان رئیس‌جمهور، به جنگ‌هایی که باعث این‌ها می‌شود، پایان خواهم داد.
‌ترامپ تلفات عین‌الاسد را جعل کرد
یک سناتور دموکرات آمریکایی به پنهان‌کاری دولت «دونالد ‌ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» واکنش نشان داد.
کریس مورفی، نماینده مجلس سنای آمریکا در توئیتر، بعد از آنکه پنتاگون تلفات حمله موشکی ایران را به ۳۴ نفر افزایش داد در توئیتر نوشت: «ایران به ما حمله کرد و ۳۴ آمریکایی زخمی ‌شدند».
وی اضافه کرد: دولت این موضوع را پنهان نگاه داشت تا ادعا کند بازدارندگی علیه ایران را احیا کرده است. کارشان از این لحاظ که تنش‌زدایی کردند درست بود، اما برای توجیه آن نباید ماجرا را جعل می‌کردند.
مارک اسپر، یکی از مقام‌های دولت ‌ترامپ است که بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد مدعی شده بود هیچ آمریکایی در این حمله کشته یا زخمی ‌نشده است. او و سایر مقام‌های دولت ‌ترامپ در روزهای گذشته به‌دلیل پنهان‌کاری‌ها و قلب واقعیت‌ها درباره تلفات حمله ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند. به گزارش فارس، مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا هفته‌جاری در نشستی محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا سیاست‌های دولت این کشور در قبال ایران را توضیح خواهند داد. به‌نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی به تدریج در حال درز دادن اطلاعات مربوط به تلفات حمله موشکی به عین‌الاسد هستند و این احتمال وجود دارد که روند مزبور ادامه یابد. به عبارت دیگر، تلفات عین‌الاسد هر روز بیشتر از دیروز خواهد شد.
سیلی سخت
اطلاعات منتشر نشده از حمل مجروحین عین‌الاسد به آلمان و آمریکا حکایت می‌کند.
حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد روز چهارشنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی ماه) ساعت 1:35 بامداد انجام شد.
نقشه‌های هوایی رسمی ‌نشان می‌دهد دقیقاً چند ساعت بعد از حمله ایران به عین‌الاسد مجروحین و کشته‌های احتمالی از بغداد به آلمان منتقل شده‌اند.
هواپیمای نظامی 17-C، با کد BANDGE (کد مخصوص حمل مجروح و کشته) در ساعت 11:20 صبح ۸ ژانویه به وقت عراق یعنی ۱۰ ساعت بعد از حمله ایران به عین‌الاسد از آلمان به بغداد پرواز کرده و حدود ۱۱ ساعت بعد به آلمان بازگشته است.
این هواپیما چند ساعت بعد از نشستن در آلمان مستقیما به آمریکا رفته و در کمپ نظامی اسپیرنگز در ایالت مریلند فرود آمده است.
در حالی که آمریکا در ابتدا اعلام کرد که این عملیات کشته و مجروح نداشته ‌اما ۹ روز بعد رسما اعلام شد که ۱۱ سرباز مجروح برای مداوا به آلمان منتقل شده‌اند.
چند روز پس از اعلام اولیه تعداد مجروحین، پنتاگون اعتراف کرد که مجروحین ۳۴ نفر بوده‌اند و ۸ نفر به‌دلیل وخامت حالشان به آمریکا منتقل شده‌اند.
‏در همین رابطه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ۳۴ آمریکایی در حمله ایران به عین‌الاسد دچار آسیب مغزی شدند. ۱۷مجروح برای مداوا به آلمان و ۹ نفر به آمریکا فرستاده شدند. این حرف ‌ترامپ را نقض می‌کند که گفت کسی جدی زخمی ‌نشده است.
در ادامه این گزارش تأکید شد: عین‌الاسد بعد از قریب به سه هفته هنوز یک روایت دارد؛ روایت دروغ ‌ترامپ. چرا که ما کلا از جنگ روایت‌ها غایبیم./کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار