نشست خوانش کتاب «حاج قاسم؛ جستاری در زندگی حاج قاسم سلیمانی» با حضور سردا میرزا محمدسلگی، امیرسرتیب حسن خلیلی و سردار مهدی ظفری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در محل سالن آمفی تئاتر نمایشگاه‌های همدان به مناسبت دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار شد. در این نشست سردار سلگی و سرتیپ خلیلی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به معرفی و خواندن بخش‌هایی از کتاب حاج قاسم پرداختند.
کد خبر: ۸۱۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ 13 January 2020
امروز کتاب «حاج قاسم؛ جستاری در زندگی حاج قاسم سلیمانی» که در سال ۹۴ توسط نشر یازهرا (س) و به کوشش علی اکبری‌مزدآبادی منتشر شده است، در نمایشگاه کتاب همدان خوانش شد.

به گزارش ایسنا، سردار سلگی، راوی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» در این نشست گفت: شخصیت سردار سلیمانی به ویژه بُعد جهادی و دیانت او برای همه ما به ویژه خودم، درس بود. با خواندن این کتاب بُعد اعتقادی و توجه و توکل به خدای شهید سلیمانی برای ما برجسته می‌شود. همواره بُعد نظامی در عرصه بین الملل برجسته و مورد توجه است در حالیکه تفاوت جبهه‌های ما با سایر مناطق همین بعد جهادی است.

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه نوع برخورد سردار سلیمانی همواره با مردم با خضوع و خشوع بود، افزود: او آنچنان به خدا توکل داشت که آمریکا نتوانست او را تحمل کند و عظمتش باعث شد که رئیس جمهور این کشور برای از بین بردنش وارد عمل شود و او به شهادت برسد.

در ادامه امیر سرتیپ حسن خلیلی، از فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی به معرفی کتاب حاج قاسم پرداخت و بخش‌هایی از آن را خواند و تأکید کرد: هرگز فردی را سراغ ندارم که ۴۰ سال مداوم در جبهه‌های جنگ حضور داشته باشد و از این نظر او منحصر به فرد است.

یکی از فرماندهان ارتش در سال‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه کتاب حاج قاسم به خاطرات شهید سپهبد سلیمانی در زمان دفاع مقدس می‌پردازد، گفت: کتاب از خاطرات سردار پس از جنگ سخنی به میان نمی‌آورد.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با بیان اینکه مراکز علمی و حوزه‌های علمی می‌توانند خط سیری برای آیندگان تعیین کنند، اظهار کرد: باید مشخص باشد که پاسداری از جامعه و ارزش‌های آن چگونه باید انجام شود چرا که پاسداری تنها به لباس داشتن نیست.

مهدی ظفری با اشاره به اینکه سردار سلیمانی هرگاه از مرز خارج می‌شد دو رکعت نماز می‌خواند، قرآن می‌خواند و با خود خلوت می‌کرد، افزود: یکبار که همراه سردار سلیمانی بودیم و وارد یک کشور دیگر شدیم، به یکباره رئیس جمهور کشور میزبان به خدمت سردار سلیمانی آمد تا او را ببیند.

وی با بیان اینکه مشاوره سردار سلیمانی آینده و ساختار این کشور را مشخص کرد، یادآور شد: سرنوشت و آینده یک کشور با اراده و رفتار سپهبد شهید سلیمانی مشخص شد.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه باید درباره معرفی شهید سلیمانی مجموعه‌های فرهنگی و علمی تلاش کنند، ادامه داد: باید به این فکر کنیم که چگونه داعش نابود شد و سردار سلیمانی با قاطعیت از آن سخن گفت و عملی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: ما مروجان فرهنگی در ابعاد مختلف هستیم و باید به شخصیت‌های بزرگ، تاریخی، دینی، سیاسی و ... همچون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به خوبی معرفی و راه و رسم شهدا را حفظ و تقویت کنیم.

عاطفه زارعی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فرصتی است تا محتوای اطلاعاتی آثار منتشر شده و موضوعات مختلف دیده و درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر شود، اظهار کرد: دانشی در کشور ما در حال شکل‌گیری است که ما مروج آنان هستیم و امروز در مسیری هستیم که باید سرداران و شخصیت‌های خود را به جامعه معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب فرصتی شد تا در راستای عمل در گام دوم انقلاب نشست خوانش کتاب با موضوع زندگانی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شود، افزود: شهید قاسم سلیمانی الگویی برای جوانان ما است که می‌توانند با تمسک به آن مسیر گام دوم انقلاب را به خوبی طی کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه همه ما سربازانی هستیم که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزش و پرورش هستیم، تصریح کرد: بنابراین باید همه در راه اعتلای کشورمان تلاش کنیم تا به حفظ، ثبات، توسعه و قدرتمندتر شدن کشور کمک کنیم و در این راه دریغ نورزیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب «حاج قاسم؛ جستاری در زندگی حاج قاسم سلیمانی» را خوانش می‌کنیم، ادامه داد: شهید سلیمانی سراسر تعهد، از خودگذشتگی، محضر ساختن، جهاد است. حاج قاسم سلیمانی فرزند ایران اسلامی است و تمام تلاش خود را برای حفظ این ارزش‌ها به کار گرفت. او به توسعه ایران و حفظ تمامیت ارضی کشور توجه ویژه دارد.

زارعی با اشاره به اینکه برای حاج قاسم الگویی برای همه ما است تا سربازی باشیم برای کشور گفت: کتاب حاج قاسم که امروز پایه این نشست قرار دارد، یکی از چند کتاب درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، این کتاب در ۲۳ قسمت تهیه شده است. کتاب پس از مقدمه، با عنوان «روایت حاج قاسم» که در برگرفته از مصاحبه‌های حاج قاسم است، آغاز می‌شود. او در ابتدای این کتاب از شوقش برای حضور در جبهه‌ها می‌گوید و حماسه‌ها را از نگاه خود روایت می‌کند.

وی افزود: تشبیهات و تحلیل‌هایی که او از افراد حاضر در جبهه‌ها و شهدا ارائه می‌دهد نشان از نگاه تیزبینانه یک فرمانده است که قرار است علاوه بر جبهه‌های آن روز‌ها در آینده نزدیک و حدود سه دهه دیگر در جهان نقشی ماندگار ایفا کند. با مطالعه کتاب به نگاه راهبردی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پی می‌بریم. او بهترین اثر را از خود برجای گذاشت و برای جامعه ارزشمند بود.

زارعی با اشاره به اینکه همه مردم بدون نگاه سیاسی، قشر خاص و جناحی برای این شهید بزرگ عزاداری کردند، ما نیز باید درس بگیریم تا به این نگاه دست یابیم، خاطرنشان کرد: کتاب همچنین به بیان سخنرانی‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پس از هشت سال دفاع مقدس در برنامه‌های مختلف می‌پردازد و سیر حرکتی سردار را نشان می‌دهد. او همواره بر آنچه اعتقاد داشته و از ابتدا با خدای خود عهد بسته، ثابت قدم مانده است.

وی گفت: کتاب در ادامه خاطراتی را از سردار سلیمانی نقل می‌کند که به عملیات‌های مهمی، چون طریق القدس، ثامن الائمه و یا فتح المبین می‌پردازد. سخنان سردار درباره عملیات‌ها به عنوان یک نخبه نظامی قابل تأمل است. کتاب از نگاه‌های جهانی به سردار سلیمانی نیز سخن می‌گوید و از ترس‌های دشمنان از شنیدن نام او می‌گوید و چهره کاریزماتیکش را بررسی می‌کند.

زارعی با بیان اینکه او در همه مسیر زندگی خود تقوا را پیشه کرد، او همواره خود را ارزیابی می‌کرد تا همیشه در راه صحیح خود را حفظ کند، یادآور شد: مطالعه زندگانی شهید حاج قاسم سلیمانی نشان می‌دهد که او همواره به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب متعهد و پای بند بود، چنان که در این راه به مقام والای شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های بسیاری با موضوع شهید قاسم سلیمانی تألیف شده است، تصریح کرد: برخی از این کتاب‌ها عبارتند از: نبرد در سیدجابر، سربازان سردار، حاج قاسم، هجوم به تهاجم، ذوالفقار. ما مروجان فرهنگی در ابعاد مختلف هستیم و باید به شخصیت‌های بزرگ، تاریخی، دینی، سیاسی و ... همچون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به خوبی معرفی و راه و رسم شهدا را حفظ و تقویت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار