اما خبرهای غیر رسمی درز نموده در جامعه از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلبان ،افراد نزدیک به آنان ،نمایندگان ادوار مجلس و نمایندگان فعلی مجلس در استان ایلام ، از سوی شورای شورای نگهبان حکایت دارد . اگر این خبرهای غیر رسمی رنگ حقیقت به خود گرفته و با اعلام رسمی از شورای نگهبان صحت آن به تایید برسد ،باید آن را به حساب محاسبات غلط اعضای شورای نگهبان از وضعیت سیاسی واجتماعی کشور درهفته گذشته گذاشت.
کد خبر: ۸۱۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 10 January 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::هفته ای که گذشت ،هفته ای پر از اتفاقات تلخ و ناگوار برای ملت ایران بود. شهادت سپهد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط نظامیان آمریکایی در خاک عراق،ایرانیان را از هر رنگ ،نژاد وگویش وبا هر دیدگاه سیاسی کنار هم قرار داد .مولفه ها وخصوصیات بارز این مرد تکرار نشدنی تاریخ ایران به عاملی برای انسجام ملی و باز آفرینی وحدت وهمبستگی ایرانیان تبدیل شد.

تشییع میلیونی وبی نظیر پیکر این سردار ملی بعنوان گواهی روشن بر قدرشناسی مردم ایران از قهرمانان ملی خود و دلیلی واضح بر حساسیت ایرانیان به منافع وامنیت ملی کشورشان به حساب می آید ،همان عامل مهمی که توانست با ترمیم گسست های اجتماعی ونزدیک نمودن دلها به هم ،جلوه ای زیبا وتکرار نشدنی از وحدت و همبستگی ملی ایرانیان را رقم بزند.

گستردگی و حجم تاثر و تالم ناشی از این شوک بزرگ ودردناک به جامعه ایران ،دست کم در مدت یک هفته گذشته  تمامی مباحث سیاسی واجتماعی را تحت شعاع خود قرار داد ،از حنجره وقلم ایرانیان با هر گرایشی جز حسرت،درد وسوگ ،هیج موضوع افتراق آمیز دیگری که از آن بوی سیاست زدگی به مشام برسد ،خارج نشد.اما بازهم بودند افراد ودسته های قلیلی که هر اتفاقی ولو شهادت سردار بزرگ اسلام را به بستری برای تخریب و تضعیف مخالفین سیاسی خود تبدیل و بهره برداری سیاسی از این حادثه دردناک را دنبال نمودند.

اما باید ناگزیر به این واقعیت تن داد که تحولات به سرعت در حال گذر است ،اتفاقات از پی هم خواهند آمد ،حوادث پی درپی سیاسی واجتماعی به عاملی برای فراموش شدن اتفاقات دردناک مبدل خواهند شد ،ایران وانقلاب اسلامی آن با درد ورنج وحوادث دردناکی آغاز شد و این مسیر پر پیچ وخم به سرعت در حال گذر است .اما این خاطرات ویاد بزرگان از دست رفته ای همچون سردار سلیمانی  است که همچنان می مانند ودر تاریخ جاودانه می شوند . ولی بزرگی این حوادث تلخ با تمامی تاثیر گذاری آن باز هم نمی توانند چرخ تحولات گوناگونان را از کار بیاندازد.

به موازات کاهش احساسات و تالمات ناشی از هجرت دردناک سردار خوبی ها در جامعه ،رفته رفته آثار فعالیت های سیاسی رایج در بستر فضای رسانه ای ومجازی کشور در حال نمایان شدن دوباره است ،اما این بار رقابتها و فعالیت های سیاسی و انتخاباتی از این اتفاق تلخ متاثر شده وعده ای بر آنند تا با مصادره حرکت بزرگ ملی و گاها بدلیل محاسبات غلط ،اهداف سیاسی وانتخاباتی خود را پیش برند.

مطالعه برخی پست ها وپیام های انتشار یافته در فضای مجازی موید  این واقعیت است که برخی از هم اکنون با بسته نگه داشتن گارد ،بی توجه به همبستگی ملی شکل گرفته به برکت خون شهید سلیمانی ،تمامی تلاش خود را به باز گشت به سر خط اول  و تقسیم این صفحه بزرگ به دو پاراگراف خودی وغیر خودی ،انقلابی یا غیر انقلابی هستند .در ست برخلاف مواضع سردار شهید که گفته بود "من و رفقای خودم ،من ومریدهای خودم ،مداحم با مریدهای خودم ،این بی حجابه ،این باحجابه ،این چپه ،این راسته،این اصولگراست ،این اصلاح طلب است،خب کیو میخواین حفظ کنین؟!"

پس از اتفاقات آبان ماه سال جاری و اعتراضات خیابانی نشات گرفته از یک تصمیم نادرست در یک نهاد غیر مدنی ،این نگرانی در سپهر سیاسی کشور پدیدار شد که کاهش انگیزه مردم برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفندماه پیش رو ،بر مشارکت اجتماعی بعنوان یکی از مهمترین مولفه های امنیتی نظام تاثیر منفی گذاشته و به منافع وامنیت ملی کشور آسیب جدی وارد آورد.

در عین حال با وجود اینکه طیف مخالف دولت ،تمامی مشکلات موجود در کشور را متوجه جناح اصلاح طلب نموده و از سویی سگینال های ارایه شده از سوی بزرگان و تئوریسین های این قوم مبنی بر شکل گیری " مجلس جوان وانقلابی " این تردید جدی را رقم زد که شاید شورای نگهبان وسایر دستگاههای موثر ،تمام تلاش خود را بر رد گسترده کاندیداهای این جریان سیاسی پر طرفدار کشور به کارببندد.

از سویی اعلام احتمال تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان در صورت رد گسترده نامزدهای انتخابات واز سویی دیگر تاثیر منفی اتفاقات آبان ماه گذشته بر روند حضورمردم در پای صندوق های رای ،این گمانه زنی را برجسته نمود که شاید اعضای شورای نگهبان و دفاتر نظارتی آن در سراسر کشور، به منظور باز گذاشتن فضای رقابتی و افزایش مشارکت اجتماعی ،با دید بازتر و تسامح وتساهل بیشتری به بررسی پرونده های اصلاح طلبان بپردازند.

اما خبرهای غیر رسمی درز نموده در جامعه از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلبان ،افراد نزدیک به آنان ،نمایندگان ادوار مجلس و نمایندگان فعلی مجلس در استان ایلام ، از سوی شورای شورای نگهبان حکایت دارد . اگر این خبرهای غیر رسمی رنگ حقیقت به خود گرفته و با اعلام رسمی از شورای نگهبان ،صحت آن به تایید برسد ،باید آن را به حساب محاسبات غلط اعضای شورای نگهبان از وضعیت سیاسی واجتماعی کشور درهفته پیش گذاشت.

محاسبه غلطی که از حضور میلیونی مردم شهرهای مختلف در مراسم تشییع جنازه سردار سرافراز اسلام قاسم سلیمانی، دائر بر ترمیم گسست اجتماعی و شکاف بین مردم ومسئولین نشات گرفته واین خطای استراتژیک می تواند در انتخابات پیش رو و کاهش مشارکت اجتماعی به یک چالش جدی برای کشور تبدیل شود.

چرا که تحلیل گران سیاسی ومشورت دهندگان به اعضای شورای نگهبان وسایر دستگاههای موثر در روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس باید چشم خود رابر این واقعیت باز کنند که حضور میلیونی مردم با هر نگاه ودیدگاه سیاسی در مراسم تشییع سردار سلیمانی و تالمات قلبی آنان در سوگ شهادت مظلومانه این سردار ملی را نباید در بستر مسایل سیاسی کشور تحلیل وتفسیر نموده و آن را مبنایی  برای تصمیم گیری های خود پیرامون مسایل مختلف کشور به کار ببندند.

مدیران میانی ورده بالای کشور ،خصوصا تصمیم سازان حوزه های نظارتی وسیاسی و خاصه شورای نگهبان ودستگاههای نظارتی مرتبط نباید  قدرشناسی مردم از یک قهرمان ملی را سرپوشی بر ناکارآمدی های مدیریتی و مطالبات به حق مردم از مسئولین کشور قرار داده واینگونه وانمود کنند که پس از این اتفاق ،مردم باید به حال خود رها شده ویا اینکه حساسیت آنان  به برخی تصمیمات نادرست وغیر منطقی کاهش یافته ویا احساسات پاک مردم را به فراموش نمودن مطالبتشان از مسئولین تعبیر وتفسیر نمایند.

این موضوع بر همگان روشن است که وحدت وانسجام ملی کنونی که به برکت خون سردار سلیمانی در کشور دست یافته است   ،شاید تحقق آن طی سالها و  با صرف هزاران میلیارد تومان امکان پذیر نمی شد ،لذا همه مسئولین سیاسی و مدیران ارشد ومیانی کشور باید تمامی تلاش وتمرکز خود را بر حفظ این مولفه مهم پایداری نظام معطوف نمایند ،نه اینکه با محاسبات غلط وبر مبنای تحلیل های غیر واقع بینانه وبا اتخاذ تصمیمات نادرست وغیر منطقی ،مرگ زود رس آن را رقم بزنند.

بنابراین عاقلانه تر این است که حساب قدرشناسی مردم به مسئولین امنیت ساز وقهرمانان ملی اشان را با مدیران ناکارآمدی که در پازل تصمیم گیری هایشان مردم  از هیچ نقش وجایگاهی برخوردار نیستند را جدا نموده واین تفکیک را مبنای تصمیمات خود قرار دهند .روشن تر اینکه حضور میلیونی مردم در مراسمات یک هفته اخیر با هر دیدگاه وگرایشی خود مبناو  معیاری درست بر تایید بلوغ فکری وسیاسی مردم ایران است که خود بهتر از هرکس دیگری می دانند که از بین انبوه مدیران موجود چه کسی بهتر از همه به آنان نزدیک تر ،شبیه تر ودلسوز تر است ! 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
درواقع زهی خیال باطل که امور مملکت اصلاح شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار