شفیعی:
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان گفت: انقلاب اسلامی بدون روحیه جهادی قابل تداوم نیست و ماموریت جهاد دانشگاهی این است که به انقلاب اسلامی کمک کند.
کد خبر: ۸۱۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 10 January 2020

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی در دومین روز گردهمایی معاونین پژوهشی جهاد دانشگاهی که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی باید گفت که مهم‌تر از مجاهد بودن وی، روحیه جهادی حاج قاسم و استمرار و پاسداری از این روحیه اهمیت دارد. در دوران دفاع مقدس خیلی‌ها حضور داشتند، ولی پس از پایان سال‌های دفاع مقدس، آزمونی آغاز شد که همه در این آزمون موفق نبودند. عده‌ای به زندگی عادی برگشتند و عده‌ای به مرور در مسیری متفاوت حرکت کردند؛ بعضی هم در قاب خاطرات باقی ماندند و خاطره‌گویی کردند که هرکدام در جای خود محل بحث و بررسی است؛ ولی هنر سردار سلیمانی این است که در ۳۱ سال پس از پایان سال‌های دفاع مقدس، با همان روحیه و همان انگیزه و همان دغدغه‌ها، عمر خود را سپری کرد.

وی افزود: سردار عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران در جایی نقل می‌کنند که حاج قاسم از فردای پایان دفاع مقدس، مطالبه شهادت را زمین نگذاشت و اگر چه این مطالبه ۳۱ سال تداوم یافت، ولی دست از طلب نداشت و این روحیه خود به تنهایی بسیار قابل بحث و بررسی است.

شفیعی تصریح کرد: انقلاب اسلامی بدون روحیه جهادی، قابل تداوم نیست. امام خمینی (ره) همیشه تاکید داشتند که تشکیل جمهوری اسلامی، ایستگاه نخست مسیر انقلاب اسلامی است. قرائت دیگری نیز گاهی در جامعه وجود دارد که تشکیل جمهوری اسلامی، ایستگاه نهایی است. بر اساس قرائت امام خمینی (ره)، با تشکیل انقلاب اسلامی در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم و با قرائت دوم، پس از تشکیل جمهوری اسلامی، باید کمربندها را باز و استراحت کنیم. خروجی این دو نگاه می‌شود یک حرکت جهادی و یا یک حرکت اداری و آنچه از امام خمینی (ره) می‌آموزیم این است که تداوم انقلاب اسلامی با قرائت دوم، امکان‌پذیر نیست و این قرائت، بر روی انقلاب، خط می‌کشد. کار در جهاد دانشگاهی نیز با نگاه امام (ره) معنا می‌یابد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تاکید کرد: جهاد، لازمه حرکت انقلابی است و انقلابی‌گری نیز با مختصات جهاد همسو است. آنچه که از شهادت حاج قاسم سلیمانی مشاهده کردیم نیز نتیجه زندگی جهادی بود، نه زندگی اداری و برای هیچ کارمند و مدیر و مسئولی، چنین اتفاقی نمی‌افتد. امام خمینی (ره) در دوران اواخر نهضت مطلبی فرمودند مبنی بر اینکه زمانی که دیدم مردم در شهر و روستا، همه یک شعار می‌دهند، دانستم که این، کار خداست، زیرا هیچ اراده‌ای نمی‌تواند کاری کند که مردم در مرکز کشور و در روستاها، یک چیز بگویند.

وی ادامه داد: در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی نیز به یاد این فرمایش امام (ره) می‌افتیم؛ کدام ساختار می‌توانست چنین جمعیتی را به خیابان بیاورد، جز خدا و اراده خداوند بود که این جمعیت به خیابان آمد و همه مرزهای اعتقادی، لسانی، قومیتی و سیاسی نیز برداشته شد و این نتیجه عمر یک مجاهد است. در قرآن نیز آمده است که خدا مجاهد را دوست دارد و این به میدان آمدن مردم نیز نتیجه یک عمر پرافتخار بود.

شفیعی گفت: مهمترین مسئولیت امروز پیش روی جهادگران جهاد دانشگاهی این است که کمک کنند این روحیه در جهاد بماند و این موضوع، نیاز به تمرین دارد. نظام اداری، انسان را فرسوده می‌کند و ادبیات اداری، ادبیات فرساینده و ادبیات یاس و ناامیدی است و با این ادبیات رایج اداری، خیلی چیزها را باید تعطیل کرد. ولی با ادبیات جهادی، موانع برداشته می‌شود و نهادهای انقلابی مانند جهاد دانشگاهی، سپاه پاسداران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و همه نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی اگر گرد اداری بر آنها نشست، از حوزه انقلاب به حوزه اداری منتقل می‌شوند.

وی افزود: در حادثه سیل خوزستان، آنچه مرزها را شکست، روحیه جهادی و انقلابی بود وحاج قاسم نیز در ایام سیل با همان روحیه جهادی و انقلابی، به خوزستان آمد، با وجود اینکه فعالیت ایشان حسب ظاهر ارتباطی با سیل نداشت و برخی مسئولان که از آنها انتظار می‌رفت، نیامدند، ولی حاج قاسم با هیاتی، حاضر شد، با این استدلال که روی مردم به کمک نیروهای مسلح آمدند و امروز نیروهای مسلح به کمک مردم می‌آیند. این روحیه باید حفظ شود.

شفیعی تصریح کرد: روحیه جهادی، محدودیت سنی نیز ندارد، همان‌گونه که می‌بینیم حاج قاسم سلیمانی در سن ۶۲ سالگی، همچنان جهادی عمل می‌کند و این روحیه برخاسته از مکتب امام خمینی (ره) است، پیرمردی که جوانان نیز به گردش نمی‌رسیدند.جهاد دانشگاهی نیز باید در همه بخش‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی به این موضوع اهتمام داشته باشد که ماموریت جهاد دانشگاهی این است که به انقلاب اسلامی کمک کند و بدون آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی، هیچ نهادی معنا نمی‌یابد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: خاستگاه نهادهای انقلابی، انقلاب اسلامی است و تلاش در بحث خودکفایی، شعار نیست، بلکه واقعیت است. دشمنی‌های دشمنان انقلاب اسلامی، برداشته نخواهد شد و بر اساس آموزه‌های قرآن، این صف‌بندی، به‌هم نخواهد ریخت، مگر آنکه در برابر دشمن کوتاه بیاییم و یا او مسیر خود را تغییر دهد. از آنجایی که بر اساس آموزه‌های قرآن دشمنی‌ها برداشته نمی‌شود و تحریم‌ها نیز ادامه می‌یابد، هر اقدامی که صف را در برابر دشمن مستحکم‌تر کند، کار جهادی است و حتی آن روستایی که کار تولیدی انجام می‌دهد نیز مجاهد خط اول محسوب می‌شود.

وی افزود: تذکر، برای مومنان نافع است و باید مدام به خود یادآوری کنیم که جهادی هستیم و مسئولیت داریم و از بی‌مهری‌ها و ناهمراهی‌ها خسته نشویم و بر اساس وعده الهی، نصرت قطعا تحقق می‌یابد. راز موفقیت امام (ره) این بود که وعده‌های الهی را باور داشت و امروز نیز مقام معظم رهبری همان‌گونه هستند. ایشان گاه در سخنرانی‌ها می‌گویند که "می‌بینم که می‌شود"؛ این به معنی پیشگویی نیست، بلکه باور به وعده‌های الهی است.

شفیعی تاکید کرد: خورشید حاج قاسم به قدری تابنده است که همراهان ایشان تحت‌الشعاع قرار گرفتند؛ شهید ابومهدی المهندس نسخه عراقی حاج قاسم است و ایشان انسان مجاهدی بود که به گردن ملت ما حق دارد. ستون مستحکمی بود که در عراق در برابر داعش ایستاد و نگذاشت به مرزهای ایران نزدیک شوند و به جمهوری اسلامی، تعصب داشت. ایشان در ایام سیل نیز به خوزستان آمد و فارغ از هیاهوی تبلیغاتی، حجم عظیمی کمک و امکانات لجستیکی را به همراه آورد و ما نیز وظیفه داریم یاد ایشان را گرامی بداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار