پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا را باید به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول پایگاه‌هایی هستند که در درون کشور‌های منطقه خلیج فارس واقع هستند و گروه دیگر پایگاه‌هایی هستند که خارج از منطقه خلیج فارس استقرار یافته اند. در این میان پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور عراق را باید در گروه اول قرار داد.
کد خبر: ۸۱۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 08 January 2020

تابناک رضوی: پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا را باید به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول پایگاه‌هایی هستند که در درون کشور‌های منطقه خلیج فارس واقع هستند و گروه دیگر پایگاه‌هایی هستند که خارج از منطقه خلیج فارس استقرار یافته اند. در این میان پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور عراق را باید در گروه اول قرار داد.

از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق چه می دانید؟

 

به گزارش «تابناک»، جدا از همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا که همگی در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، آمریکایی‌ها در سال‌های پس از سقوط صدام اقدام به تأسیس ۱۴ پایگاه نظامی در کشور عراق کردند که در فاصله بسیار نزدیکی با مرز‌های ایران قرار گرفته اند.

 

یکی از ۱۴ پایگاه نظامی آمریکا در کشور عراق «عین الاسد» نام دارد که بامداد چهارشنبه توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و در راستای پروژه انتقام سخت از آمریکا مورد هدف قرار گرفت.

 

پایگاه نظامی «عین الاسد» در واقع یک فرودگاه برای نیرو‌های نظامی است و به واسطه اینکه مسیر اصلی دسترسی نیرو‌های نظامی آمریکا از خارج عراق به داخل عراق و ارتباط با ۱۳ پایگاه نظامی آمریکا در عراق است، بسیار حائز اهمیت است.

 

این پایگاه یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۴۰۰۰ متر است که در ارتفاع ۱۸۸ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این پایگاه در منطقه هیت واقع در استان عمدتا اهل سنت الانبار، حدود ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتری) غرب بغداد و ۵ مایل (۸ کیلومتری) غرب روستای خان بغدادی قرار دارد.

 

از دیگر پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق می‌توان به پایگاه تاجی، پایگاه ویکتوری، پایگاه k۱، پایگاه القیاره، پایگاه هوایی بلد و پایگاه الحبانیه اشاره کرد.

 

همچنین پنج پایگاه نظامی از ۱۴ پایگاه نظامی آمریکا در عراق در اقلیم کردستان قرار دارند که یکی از پایگاه‌ها در منطقه «اتروش»، ۳ پایگاه در منطقه «الحریر»، یک پایگاه کلان در «اربیل»، و یک پایگاه کلان دیگر در «دهوک» قرار دارند.

 

گفتنی است در مجموع بالغ بر ۵ هزار نیروی آمریکایی در این پایگاه ها مستقر بوده اند که البته طی روزهای اخیر بخش عمده ای از آنها خاک عراق را تخلیه و به کشور کویت پناه برده اند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار