تصمیم دولت آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی به بومرنگی تبدیل شده که بیم از بازگشت آن کاخ سفید را وحشت زده کرده است.
کد خبر: ۸۱۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 07 January 2020

انتقام سخت ایران؛ شبح ترس کاخ سفید را فرا گرفت

به گزارش تابناک سمنان: اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیاتی تروریستی در پایتخت عراق و تاکید ایران بر انتقام سخت، سایه سنگینی از بیم و نگرانی را بر «واشنگتن» گسترده است.

تصمیم دولت آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی به بومرنگی تبدیل شده که بیم از بازگشت آن کاخ سفید را وحشت زده کرده است. وعده موکد ایران به اقدام تلافی جویانه برای انتقام جسارت آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده ارشد نظامی ایران، سبب شکل گیری واکنش‌هایی در واشنگتن و کاخ سفید شده است.

تحلیلگران و کارشناسان حوزه‌های امنیت بر این باورند که اکنون سوال انجام یا عدم انجام اقدام تلافی جویانه ایران مطرح نیست بلکه باید این سوال را مطرح کرد که این اتفاق کی، کجا و چگونه رخ خواهد داد. باید توجه داشت که طیف گسترده گزینه‌های ایران برای انتقام گیری شامل نیرو‌های آمریکایی در عراق، افغانستان، سوریه، قطر، عربستان، بحرین و سایر کشور‌ها می‌شود و آن چه ایران را در این امر مصمم‌تر می‌کند سیاست‌های بحث برانگیز ترامپ علیه ایران بود که با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد. وی در ادامه، جنگی اقتصادی را علیه ایران آغاز کرد.

ترس از ناچار شدن به ترک عراق، حملات سایبری، اقدام نظامی، ... در عراق، آمریکا، ... سبب شده تا واکنش‌های عصبی و بی برنامه‌ای را از سوی واشنگتن شاهد باشیم که عبارتند از:

۱. سردرگمی: دولت آمریکا منتظر اقدام تلافی جویانه ایران به دلیل ترور سردار سلیمانی است، اما سردرگمی در مورد چگونگی این اقدام سبب بروز اختلاف نظر‌های گسترده‌ای در میان مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا شده است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: «دولت ترامپ به مقام‌های این کشور در مورد اقدامات تلافی جویانه ایران در چند هفته آتی هشدار داده است.»

این مقام آمریکایی ناشناس یادآور شد: «سردرگمی در مورد نوع، زمان، مکان و چگونگی اقدام تلافی جویانه ایران سبب بروز دیدگاه‌های متضادی در سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا شده است.»

یک مقام امنیتی آمریکایی دیگر نیز که در شرایط ناشناس صحبت می‌کرد، می‌گوید: «مقام‌های دولت ترامپ از انتقام گیری ایران مطمئن هستند، اما تصوری از نوع، زمان، مکان و چگونگی آن ندارند.»

۲. گزافه گویی: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا که اکنون با موج گسترده‌ای از انتقادات مقام‌های داخلی به دلیل عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات این عملیات مواجه است، در نخستین واکنش خود به وعده انتقام سخت ایران با انتشار توییتی تلویحا پیشنهاد مذاکره را مطرح کرد. وی در ادامه با طرح اظهاراتی نخ نما شده مدعی شد پاسخی سخت به هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد بیم از وعده انتقام ایران را با مانور بر تجهیزات نظامی آمریکایی پنهان کند.

ترامپ در پی اقدام وحشیانه اخیر با جبهه‌های مختلفی از مخالفت در عرصه‌های بین المللی و داخلی مواجه شده است. هزاران آمریکایی با حضور در ۸۰ شهر این کشور به سیاست‌های ترامپ اعتراض و ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند.

۳. فرافکنی: «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در حالی برای کسب نظر کشور‌های مختلف برای مخالفت با اقدام احتمالی ایران تلاش می‌کند، که کشور‌های مختلف اعلام کردند اقدام آمریکا عامل تشدید تنش‌ها در منطقه است. پمپئو تلاش دارد با فرافکنی، به سایر کشور‌ها به ویژه متحدان سنتی خود در اروپا القاء کند انتقام جویی ایران آنان را تهدید می‌کند.

مقام‌های مختلف و تحلیلگران آمریکایی نیز تلاش دارند با طرح تهدید جهانی ایران، اقدام یکجانبه و مخاطره آمیز دولت این کشور را کمرنگ کنند.

منبع: میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار