به بهانه مطرح شدن تغییر نام خیابانی به نام شهید سپهبد  حاج قاسم سلیمانی شایسته است تا به جای تغییر نام خیابان‌های قبلی این رویداد ارزشمند را کارشناسانه و نه صرفا احساسی و نمایشی و بر روی بافت و در منطقه‌ای فاقد نام و متناسب بگذارند.
کد خبر: ۸۱۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹ 07 January 2020

تابناک رضوی: این سنت ناپسند، که شهرداری حق داشته باشد، بی توجه به نام‌هایی که چندسال مورد استفاده مردم بوده، و هزینه ای که هزاران نفر، برای  آدرس‌های کار و زندگی شان  کارت و کاتالوگ چاپ کرده اند و... نام مکان را تغییر بدهد، بهتر است متوقف شود. 

حق الناسی که بواسطه این تغییر نام معابر اتفاق می‌افتد بر ذمه کیست؟ این بی محلی آشکار به عقبه اجتماعی نامه‌ای اماکن و معابر عمومی است. لذا تغییر نام خیابان های هر شهر از جمله مشهد، کار ناپسندی است.

نکته دوم این است که تغییر نام، از جهت استفاده از نام بزرگان، تجربه تقریبا شکست خورده ایست. وقتی اسمی با مفهوم مانند ایثار یا اسم شخصی مهم، تبدیل به نام معبر می‌شود، از ظرفیت معنایی تهی می‌شود، تصور کنید دو روز دیگر، مسافر یا راننده بجای انتهای وکیل آباد داد بزند سلیمانی! دربست!

همه ما وقتی اسم مسیر را صدا میکنیم عقبه معرفتی آن دیگر مدنظر ما نیست. به راستی الان چند درصد مردم صدا می‌زنند شهید فرامرز عباسی؟ و اصلا او را حتی به اندازه یک جمله می شناسند؟؟ فقط صدا می‌زنند مستقیم فرامرز!

برای ترویج تفکر و نام مقدس شهدا، باید بیشتر تامل کرد و از این کارهای دم دستی خصوصا در بافت زنده و عنوان دار شهر خودداری کرد.

 

مهندس هادی عرفان / تابناک رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار