سعید تشکری:
نویسنده مطرح کشور گفت: تئاتر دارای بحث و فلسفه است و در اقتباس در خصوص اثری بحث می‌کنیم، رونویسی یا روخوانی نمی‌کنیم، بلکه می‌پذیریم اثر دارای وجوهاتی است که امکان اثر و نمایش داده شدن دارد.
کد خبر: ۸۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷ 02 January 2020

به گزارش تابناک رضوی، سعید تشکری با بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی می‌گوییم «نقد» به‌طور معمول کلمه زدن اثر به‌یاد می‌آید اما نقد، کالبدشکافی است و اقتباس هم به همین امر می‌پردازد.

 

این نویسنده با اشاره به سخن یکی از نمایش‌نامه‌نویسان بیان کرد: بسیاری از افراد اخلاق‌گرا هستند و می‌خواهند دنبال آرامش باشند و به دلیل اینکه در تئاتر آرامش وجود ندارد، برای همین سیاست‌مداران و کسانی که از نقد فراری هستند، از تئاتر متنفر هستند.

 

وی گفت: اما تئاتر دارای بحث و فلسفه است و در اقتباس در خصوص اثری بحث می‌کنیم، رونویسی یا روخوانی نمی‌کنیم، بلکه می‌پذیریم اثر دارای وجوهاتی است که امکان اثر و نمایش داده شدن دارد.

 

تشکری با بیان اینکه ما با اقتباس امکان نوزایی و تولد دوباره به اثر را می‌دهیم، خاطرنشان کرد: اقتباس، دادن شخصیت به اثر است، باید در اخلاق نمایشی خود و کنشگری که به اثر تبدیل می‌شود، تجدیدنظر کنیم، اما ما با فلسفه قهر کردیم در صورتی که بزرگان نمایشنامه‌نویسی فلسفه می‌دانستند. 

 

این نویسنده افزود: هنوز از آثار کلاسیک اثر مدرن اقتباس می‌شود و این نشانه هوشمندی نویسندگان است، پس اقتباس عملی است که با سنتزی انجام می‌دهیم و اثر اولیه از دور خارج می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار