در آستانه ششمین دوره انتخاب پایتختی کتاب ایران شهر شیراز برای کسب این عنوان خود را آماده می‌کند.
کد خبر: ۸۱۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 31 December 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: طرح پایتختی کتاب ایران؛ عنوان طرحی است که هر ساله گزینش آن اسفندماه انجام می‌شود و بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. این طرح در اسفند 93 برای نخستین بار اجرا شد و اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران برای سال 94 انتخاب شد.

در سال‌های بعد به ترتیب نیشابور در سال 95، بوشهر در سال 96، کاشان در سال 97 و در نهایت یزد در سال 98 به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدند. شهر شیراز نیز از همان دوره نخست تلاش کرد که این عنوان را کسب کند اما با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته تاکنون موفق نشده به این عنوان دست یابد.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از اقداماتی که امسال برای کسب عنوان پایتختی کتاب انجام شده سخن گفته است. به گفته وی در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی میان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و تمام دستگاه‌های فرهنگی شهر شیراز منعقد شده است.

انعقاد تفاهم‌نامه دوساله با شهرداری شیراز از نخستین برنامه‌هایی است که سهرابی به آن اشاره و رویکرد برنامه‌های امسال را شهروندمحوری عنوان می‌کند. وی همچنین از راه‌اندازی شبکه دوستداران کتاب در حوزه‌های مختلف خبر داده است.

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس به تشریح بیشتر این اقدامات پرداخت. به گفته وی شهروندمحور این برنامه‌ها به این منظور بود که شهروندان در مکان‌های مختلف با کتاب در ارتباط باشند و بتوانند چند صفحه‌ای از یک کتاب را بخوانند.

 

معاون فرهنگی ارشاد فارس با اشاره به یکی از برنامه‌ها با عنوان تاکسی کتاب می‌گوید: هر مسافری که سوار تاکسی می‌شود در یک پروسه زمانی در تاکسی است، بنابراین تصمیم گرفتیم که با کمک عده‌ای از رانندگان علاقه‌مند به کتاب، طرح تاکسی کتاب را اجرا کنیم.

به گفته وی کتاب‌های انتخاب شده در این طرح به گونه‌ای است که مسافر بتواند در همه بازه زمانی کتاب را بخواند علاوه بر آن با آموزش رانندگان تاکسی، این فرد نیز به جمع مروجان کتاب اضافه شدند و به معرفی کتاب‌ها می‌پردازند.

امیدبخش از قرار دادن کتاب‌های نویسندگان شیراز یا کتاب‌هایی که جوایز مختلف کتاب را کسب کردند، سخن می‌گوید و اعتقاد دارد که تنها بحث ترویج کتابخوانی مهم نیست بلکه باید کتاب‌های خوب را در این فرایند قرار داد.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه 90 درصد از برنامه‌های چشم‌انداز سال 97 امسال محقق شده امیدوار است که با تعامل خوبی که با دستگاه‌های مختلف انجام شده شیراز بتواند عنوان پایتختی کتاب را کسب کند.

به گفته وی تعداد زیادی از شهرهای استان فارس امسال درخواست خود را برای کسب این عنوان مطرح کرده بودند که تا تاریخ این مصاحبه 13 شهر گزارشات خود را ارسال کردند که همین میزان نیز رشد 100 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

یکی از طرح‌های دیگری که در سطح کشوری انجام می‌شود؛ معرفی روستاهای دوستدار کتاب است که به گفته امیدبخش امسال 70-80 روستا از استان فارس برای کسب این عنوان اقدام کردند.

در دوره‌های گذشته هفت روستای استان فارس شامل لایزنگان، خواجه جمالی، فهلیان، امامزاده بزم، کریشکی، جایدشت و فیشور به عنوان برگزیده و روستاهای فهلیان به عنوان برگزیده برگزیدگان تقدیر شده‌اند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس امیدوار است که با اقدامات انجام شده و با تعامل و همکاری مطلوب میان دستگاه‌های فرهنگی استان امسال شیراز بتواند عنوان پایتختی را کسب کند و روستاهای استان نیز مانند دوره‌های قبل بتوانند خوش بدرخشند.

در همین راستا نیز مردادماه امسال دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شیراز آغاز به کار کرد که در آن مراسم روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اعلام کرد شیراز در سال‌های گذشته جزء 5 شهر برتر ایران در حوزه کتابخوانی بوده و در به دست آوردن عنوان پایتخت کتاب نامزد شده بود.

به گفته وی روند رو به رشدی در روستاهای کتابخوان استان دیده می‌شود و راه‌اندازی این دبیرخانه جدای از دست یافتن یا نیافتن به عنوان پایتخت کتاب ایران، حرکتی برای دستیابی به توسعه فرهنگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار