کد خبر: ۸۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 22 August 2015
 سرهنگ علی قهرمان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی
       
امروزه تلفن های همراه و دیگر دستگاههای ارتباطی به ابزاری تبدیل شده اند که همه مردم از آن استفاده می کنند و قابلیت مرور در اینترنت را دارند. سیر تکاملی تکنولوژی های ارتباطات و دسترسی های جدید تعبیه شده در سیستم عامل هاکه در صنعت تلفن همراه ارائه شده اند چشم اندازی برای توسعه سرویسهای مفید کاربرگران هستند که امکان تعامل و استفاده از سرویس های وب موجود را می دهند. امروزه تلفن همراه از یک ابزار ارتباطی به یک پدیده اجتماعی– فرهنگی بدل شده و به صورت گسترده ای وارد زندگی انسانهاگردیدهاست. امکانات ارتباطی وسیعی که اینترنت و شبکه های  ارتباطی در دنیای مجازی در اختیار افراد انسانی فراتر از مرزهای موسوم جغرافیایی فراهم می آورند، بی تردید تاثیر مستقیم خود را بر شکل گیری روابط انسانی و تسهیل و تقویت کرده است، با وجود همه ظرفیت ها و قابلیتهای اینترنت وشبکه های مجازی تلفن همراه،  نباید آسیب هایی را که در ارتباط با آن به وجود آمده است از نظر دور داشت از جمله:
تغییرسبک زندگی وفرهنگ جوامع مختلف؛ کاربران شبکه ها اجتماعی کمتر به به دیدار دوستان و بستگان خود می روند و به جای آن به صورت آنلاین و یا ارسال کامنت و گذاشتن پیام با آنها ارتباط برقرار می کنند، کمتر با اعضای خانواده خود صحبت می کنند و همچنین هنگامی که در کنار خانواده خود هستند کارها و فعالیت های خود را از طریق ابزار های ارتباطی پیگیری می کنند، به این ترتیب شبکه های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی وفرهنگ جوامع مختلف ایجاد می کنند و توانسته اند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها وهمچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند. کاربران شبکه های اجتماعی از این شبکه ها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موفقیت اجتماعی ومانند اینها استفاده می کنند.
اعتیاد به شبکه های مجازی وایجاد فاصیه بین اعضای خانواده ؛ جذابیت های فراوان شبکه های اجتماعیموضوعی است که امروز گریبانگیر بسیاری از خانواده ها شده است. در این حالت شبکه های یاد شده همچون ماده مخدر عمل نموده و فرد بدون دسترسی به آنها بسیار پرخاشگر می شود و تنها با در اختیار داشتن و استفاده از آن احساس آرامش خواهد کرد. به همین دلیل کاربر وقت بسیار زیادی را صرف استفاده از این رسانه ها می کند و تمام گفتگوهای خانواده، صحبت های رو در رو، روابط عاطفی و صمیمیت را از دست می دهد و دیگر خود را با افراد خانواده بیگانه احساس می کند وفاصله فراوانی میان اعضا ایجاد می شود و این باور در کاربر  به وجود می آید که اعضای خانواده اش با افکار و روحیات او بسیار فاصله دارند و او را درک نمی کنند. اما دوستان او در فضای مجازی بسیار شبیه تر، نزدیک تر و قابل اطمینان تر هستند. بنابراین کاربر هر روز بیش از قبل از خانواده دور می شود و در شبکه اجتماعی مجازی غرق می شود
در حوزة روابط همسران نیز برخي محققان اظهار داشته اند که شبکه‌هاي اجتماعي تاثير نسبتا زيادي بر آمارهاي طلاق داشته اند. نسبت‌هاي طلاق رو به افزايش است و شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌‌بوک و ماي اسپيس زمينه هايي براي عدم پايبندي به ازدواج فراهم آورده اند و به آمارهاي بالاتر طلاق راه مي برند. برخي معتقدند که وابستگي به شبکه‌هاي اجتماعي، آسيب‌هايي نظير ازدواج اينترنتي، طلاق و ازهم‌پاشيدگي خانواده را در کشورهاي مختلف جهان از جمله آمريکا و انگليس به گونة چشمگيري افزايش داده است.
اعضا هرچه بيشتر مورد پذيرش گروه قرار بگيرند، احتمال تأثير پيام بر گروه بيشتر است، بنابراین کسانی که عضویت در شبکه های مجازی تلفن همراه و شبکه های اجتماعی اینترنت می باشند بیشتر از افرادی که در این شبکه های اجتماعی مجازی عضویت ندارند از نظر اخلاقی و اجتماعی در محیط خانواده و جامعه تاثیر پذیرترند. هرچه كاربر اينترنتي احساس كند كه در محيط اينترنت بيشتر مورد پذيرش واقع مي شود احتمالاً باعث خواهد شد كه بر ارزش هاي خانواده مؤثر واقع شود و همچنين هرچه كاربران بيشتر وارد بحث و مناظره گروهي شوند احتمالاً باعث مطرح كردن موضوعات خود با محيط هاي تعاملي اينترنت می شوند و كمتر مسائل خود را با خانواده مطرح مي كنند و باعث كم اهميت شدن ارزش هاي خانواده نزد فرد می شود.

شبکه های مجازی تلفن همراه
تعریف نظری متغیر مستقل: جامعه مجازی در ساده ترین شکل آن ،بستری است برای ایجاد روابط مشخص مانند دوستی، بین گروههایی که به افراد متصل هستند در نتیجه  ارتباطات اجتماعی از آن فرد به شبکه و از شبکه به کل افراد سرایت می کند. شبکه های اجتماعی مجازی، وب سایت یا مجموعه ای از وب سایت هاست که به کاربران امکان می دهد ،علاقمندی ها ،افکار و فعالیت های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به عبارت دیگر ،شبکه های اجتماعی سایت هایی هستند که با استفاده از یک موتور جست جوگر و افزودن امکاناتی مانند چت،پیام رسان الکترونیک،انتقال تصویروصدا و...،امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکه هایی از روابط فردی و گروهی فراهم می آورند(رحمان زاده، 1389). تعریف عملیاتی: متغیر های مستقل 1- محیط های تعاملی شبکه اجتماعی تلفن همراه (وی چت، واتساپ، لاین، تانگو، اینستاگرام و..) که این محیط ها هم می توانندتاثیر مستقیم بر ارزش های خانواده داشته باشند و هم می توانند باعث به وجود آمدن فضای صمیمیت، برقراری روابط احساسی و میزان پذیرش در شبکه های اجتماعی شود و بدین صورت بر مطلوبیت مناسبات خانوادگی یعنی اعتماد بین والدین و فرزندان ، روابط والدین باهم دیگر و وروابط بین والدین تاثیر بگذارد  2. متغیر هایی که شامل شدت استفاده از شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه ، تعداد و نوع شبکه اجتماعی مجازی مورد بهره برداری ، تعداد و نوع گروه های دوستی کاربر و... 3- آگاهی و میزان موفقت  والدین از استفاده فرزندانشان و سایر اعضای خانواده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه.

واتس‌آپ
واتس‌اپ یک سرویس پیام‌رسانی (چت) برای تلفن‌های همراه است. پیام‌رسان سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند است. این پیام‌رسان از ارتباط دیتا و یا وای‌فای برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. واتس‌اپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن، امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای اس‌ام‌اس یا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند. علاوه بر قابلیت فرستادن متن، می‌توان فایل‌های عکس، صوت، ویدئو و موقعیت جغرافیایی گوشی فرستنده را به‌وسیله‌ی جی‌پی‌اس و آنتن‌های تلفن همراه نیز از طریق واتس‌اپ ارسال نمود. واتس‌اپ اطلاعات کاربر و مخاطبان را از آدرس‌بوک تلفن همراه می‌خواند و نیازی به وارد کردن لیست مخاطبان در نرم‌افزار نیست. در سال 2014 شرکت فیسبوک اعلام کرد که واتس‌اپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده است (http:// fa.wikipedia.org).

وایبر
یک نرم‌افزار مالکیتی چندسکویی پیام‌رسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفن‌های هوشمند است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، کاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند. وایبر روی شبکه‌های نسل سوم شبکه‌ی تلفن همراه، پروژه‌ی مشارکتی نسل سوم شبکه‌ی تلفن همراه و وای‌فای کار می‌کند. برای ثبت‌نام در این برنامه، باید شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام می‌شود. وایبر با استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن همراه، سایر افرادی که نرم‌افزار فوق را نصب کرده و در دفترچه تلفن قرار دارند را شناسایی کرده و آن‌ها را در لیست دوستان در نرم‌افزار فوق قرار می‌دهد. «وایبر مدیا» شرکتی قبرسی است. (http:// fa.wikipedia.org)

تانگو
نرم‌افزار کاربردی چندسکویی (Cross platform) برای تلفن‌های هوشمند است که به‌وسیله‌ی «تانگو ام‌ای» در سال 2009 گسترش یافته است. تانگو نرم‌افزاری محبوب در شبکه‌های نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه و وای‌فای است. در میان برنامه‌های اندروید، تانگو رتبه‌ی چهاردهم را از نظر دریافت از سوی کاربران داشته است و از سوی پی‌سی مگ، به‌عنوان ساده‌ترین نرم‌افزار گپ با حمایت گسترده از آن نام برده شده است. نرم‌افزار کاربردی چندسکویی برای تلفن‌های هوشمند است که به‌وسیله‌ی «تانگو ام ای» در سال 2009 گسترش یافته است. تانگو نرم‌افزاری محبوب در شبکه‌های نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه و وای ‌فای است. (شرکت tencent چین). (http:// fa.wikipedia.org)
درپژوهش حاضر به بررسي جامعه شناختی تاثیر فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه بر مطلوبیت مناسبات خانوادگی در بین خانوارهای شهرستان ارومیه در سال 94 پرداخته شد.
 نمونه موردپژوهش 383خانوار بودندكه به روش نمونه‌گيري تصادفي انتخاب شدند. پس ازجمع آوري داده ها فرضيه‌هاي تحقيق با استفاده از روش هاي آماري مناسب تحليل و نتايج زيربدست آمد. دریافته های توصیفی، ویژگی های فردی پاسخگویان اطلاعات حاصل از پیمایش نمونه آماری تحت مطالعه در شهر ارومیه نشان می دهدکه حدود284 نفر زن و99 نفر رامردان تشکیل می دهند. توزیع سنی پاسخگویان مبین آن است که 172نفر بین 20تا35،80 نفر بین 36تا 50 و131نفر  51 سن به بالاداشتند. از حیث وضعیت تاهل 41نفر مجرد و342 نفر متاهل بودند.از نظر توزیع فراوانی تحصیلات فردی 9نفر بی سواد ،38نفر ابتدایی ،95 نفر دیپلم ،80 نفر فوق دیپلم ،143 نفر لیسانس و35 نفر از آنان فوق لیسانس وبالاتر بودند.توزیع تحصیلات والدین برای پدران 115 نفر بیسواد،145 نفر ابتدایی،67 نفر دیپلم،31فوق دیپلم،36 نفر لیسانس و6 نفر فوق لیسانس می‌باشند که این امر درمورد مادران 189 نفر بیسواد،129 نفر ابتدایی،45نفر دیپلم ،24نفر فوق دیپلم ،11نفر لیسانس و2نفر فوق لیسانس وبالاتر بودند
فرضیه اول: بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و مطلوبیت مناسبات خانوادگی رابطه معنا داری وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی به دست آمده برابر765/0شد که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.
     
خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فعالیت در شبکه و مطلوبیت
متغیرها                                               همبستگی پیرسون    سطح معنی­داری    تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و مطلوبیت خانوادگی              765/0                     000/0              383
     
فرضیه دوم: بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و اعتماد زناشویی رابطه معنا داری وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی به دست آمده برابر 761/0 که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.
     
خلاصه آزمون ضریب همبستگی بین فعالیت در شبکه و اعتماد زناشویی
متغیرها                                            همبستگی پیرسون     سطح معنی­داری      تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و اعتماد زناشویی                761/0                     000/0                 383
       
    
 فرضیه سوم: بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و مطلوبیت روابط زناشویی رابطه معنا داری وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی به دست آمده برابر859/0که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.
خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فعالیت در شبکه و روابط زناشویی

متغیرها                                        همبستگی پیرسون      سطح معنی­داری       تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و روابط زناشویی              859/0                      000/0                 383
      
     
فرضیه چهارم: بین بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و روابط بین والدین و فرزندان وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی به دست آمده برابر 818/0که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.

خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فعالیت در شبکه و روابط والدین و فرزندان
         متغیرها                             همبستگی پیرسون       سطح معنی­داری        تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و روابط                          818/0                    000/0                 383
بین والدین و فرزندان
      
        
فرضیه پنجم: بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و کاهش فعالیت های روزانه در محیط خانواده رابطه وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی به دست آمده برابر 763/0که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.
     
خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهایفعالیت در شبکه و کاهش فعالیت روزانه در خانواده
     
       متغیرها                            همبستگی پیرسون        سطح معنی­داری           تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و                            763/0                         000/0                    383         
کاهش فعالیت در خانواده
     
     
فرضیه ششم: بين فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه و گذران اوقات فراغت با  اعضای  خانواده رابطه وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده برابر085/0باسطح معنی داری 0که از نظر آماری معنی دار است و این دو متغیر دارای همبستگی مستقیم و مثبت می‌باشند و شدت رابطه همبستگی قوی است.
     
خلاصه آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فعالیت در شبکه و گذران اوقات فراغت

متغیرها                                                همبستگی پیرسون   سطح معنی­داری    تعداد نمونه
فعالیت در شبکه و گذران اوقات فراغت                085/0                   907/0                383
     
       
 فرضیه هفتم: بین مجرد و متاهل بودن با میزان استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه تفاوت وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده برابر085/0که از نظر آماری تفاوت معنی دار است.
         
میانگین و انحراف استاندارد بین دو متغیر مجرد و متاهل بودن با میزان فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه
         
                   وضعیت تأهل    تعداد     میانگین    انحراف استاندارد    میانگین خطای استاندارد
خشونت            مجرد           41      84/7318       20/17855                  1/24902
                      متأهل         242     5782/82        62894/19                  84257/1
     
    

در عصر حاضر را كه عصر دوم رسانه ها و يا عصر ارتباطات مي نامند. پيشرفت علوم و فناوري، چنان رشد سريعي دارد كه توان مقاومت در برابر آن به سختي امكان پذير است و راه اندازي شبكه هاي متعدد مجازی تلفن همراه در سرار دنيا نيز مي تواند موجب نوعي جنگ رواني عظيم گردد. حتي اگر بخواهيم ابعاد منفي را ناديده بگيريم و جنبه هاي مثبت موضوع مورد بحث را كه ممكن است مفيد وسازنده هم باشند در نظر آوريم، باز هم اين واقعيت وجود دارد كه كشورهاي دريافت كنندهْ امواج، هيچ گونه نقش و دخالتي در انتخاب برنامه نخواهد داشت و اين امر برخلاف اصل حاكميت دولتها در عرصه حقوق بين الملل است. هدف شبكه هاي ماهواره اي تغيير الگوي نگرشي و رفتاري خانواده ها مي باشد. این برنامه ها قصد دارند نوع تفكر و بينش سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ما را تغيير دهند و مصرف گرايي را ميان تماشاگران نهادينه كنند. اين نوع شبكه ها ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخير و در ادامه آنچه خود دوست دارند را به آن ها القا مي كنند. شبكه هاي مجازی تلفن همراه به دنبال كاناليزه كردن جريان هاي فرهنگي هستند، به اين معني كه تمام جويبارهاي كوچك فرهنگي به رودخانه اصلي كه جهان بيني آنهاست منتقل شوند. اين ها قصد دارند زبان، گفتار و بينش هاي خرده فرهنگ ها را تغيير دهند و به سمت فرهنگ غرب ببرند. القائات شبكه هاي مجازی تلفن همراه به مخاطبان خود تا حدي زياد تأثير گذار است كه به هيچ عنوان نمي توان ا دعا كرد بزرگسالان ازآسيب هاي آن مصون هستند و تنها بايد نوجوانان و جوانان را در اين خصوص واكسينه كرد. فعالیت در شبکه های مجازی و اجتماعی تلفن همراه، عاملي در تحول بسياري از خانواده هاي ايراني مي باشند، زماني كه اعضا و افراد ساعت ها به مشاهدهْ برنامه هاي مختلف شبکه های مجازی تلفن همراه مي پردازند، رعايت بسياري از ارزش ها از جمله حريم ميان زن و مرد براي آن ها كم رنگ مي شود؛ هم اكنون دختران و پسران جوان تحت تآثير شبكه هاي مجازی تلفن همراه خيلي راحت بدون در نظر گرفتن جنس با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند، به گونه اي كه شاهد افزايش ارتباطات نامشـروع خانوادگـي هستيم و ارزش هـاي خانوادگـي كه در پناه آن ارتباطات ميان زن و مرد نامحرم محدود مي شد، كنار گذاشته شده است. در اينجا بايد خاطر نشان كرد كه امروزه هيچ كشوري بي نياز از جوامع و كشورهاي ديگر نيست و ارتباط متقابل و تعامل سازندهْ دادوستدهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي از ضرورت هاي زندگي در جهان كنوني است. ما به ناچار، چه بخواهيم و چه نخواهيم، وارد اين مرحله شديم. ما نمي توانيم مرزهاي خود را بر روي ديگران ببنديم، حتي اگر هم بخواهيم نمي توانيم اين كار را بكنيم. به جاي آن كه جهاني شدن و رشد گسترده وسايل ارتباطات جمعي به خصوص شبكه هاي مجازی تلفن همراه را يك خطر تلقي بكنيم خود را براي مواجههْ منطقي با آن آماده كنيم. بنابراين جهت گيري هم گرايي جامعه شناسي معاصر به سمت پذيرفتن اهميت روز افزون استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه و بالا بردن قدرت انتخاب افراد است، استفادهْ فزاينده از شبکه های مجازی تلفن همراه به عنوان شاهراه در فرآيند هويت بخشي و شكل گيري آن در جامعه نقش پيدا مي كنند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که بین فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه با مطلوبین مناسبات خانوادگی، اعتماد زناشویی، روابط زناشویی، روابط بین والدین و فرزندان، کاهش فعالیت های روزانه در محیط خانواده و گذران اوقات فراغت در محیط خانواده رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد که نشان از همبستگی کامل می باشد که بر اساس نظریه های بکار رفته تطبیق کامل وجود دارد. اما بین مجرد و متاهل بودن با میزان استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه تفاوت وجود دارد.

 

پیشنهادات و راهکارها
* فعالیت اگاهانه و تحت نظارت همسر و یا پدر خانواده در شبکه های مجازی توصیه می گردد( برای مثال حالتی که مخاطبین یک شبکه اجتماعی مثلاً واتس آپ در یک خانواده صرفاً اعضای همان خانواده باشند و رابطه صرفاً بین خانوادگی در آن برقرار باشد.
* افراط زوجین در استفاده از شبکه های اجتماعی موجبات عدم استفاده را بوجود می آورد که پیشنهاد می گردد استفاده طرفین با رضایت دوجانه و به هدف معقول باشد.
* اگرچه شکست های عاطفی ناشی از خیانت و جدایی و خیانت و کنجکاوی و آشنایی با جنس مخالف و خستگی و مشکلات ناشی از روابط زناشویی و ... به مطلوبیت روابط زناشویی لطمه زده و روابط فرازناشویی را موجب می شود بنابراین پیشنهاد می گردد نسبت به ایجاد بستر مناسب برای شناخت زوچین از همدیگر قبل از ازدواج و آگاهی بخشی به افراد متاهل از طریق رسانه ها و ... اقدام شود و در آماری که ارائه شده بیشترین عامل در کشورها ناشی از عدم ارضای جنسی است.
* جامعه شناسان بر این باورند که آگاهی بخشی در مورد استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی مهم ترین مساله ای است که بایستی در این مورد به آن توجه شود و والدین بایستی از محروم کردن و یا نظارت افراطی که سوء استفاده از این شبکه ها است بپرهیزند و نسبت به ایجاد خود مدیریتی و خود کنترلی در فرزندان خویش اقدام نمایند.
* لزوم تشویق اعضای خانواده به حرکت طبق یک برنامه ریزی منظم جهت جلوگیری از اتلاف وقت و ترویج زندگی معنوی و تقوا و ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده ها.
* بنظر می رسد اعضای خانواده در جامعه ایرانی بخصوص استان آذربایجان غربی نیازمندآموزش مهارت های زندگی می باشد که می توان از طریق مراکز مختلف(مثل صداو سیما، بهزیستی، امور بانوان و...) با دادن آموزش مهارت های زندگی به ویژه مهارت های زناشویی، به بهبود روابط و مناسبات خانوادگی کمک شایانی نمود و از اثرات منفی شبکه های مجازی تلفن همراه جلوگیری کرد و با آن را به حداقل رساند.
* با توجه به اینکه هرچه اوقات فراغت افراد بیشتر باشد بیشتر به سمت استفاده و فعالیت در شبکه های مجازی تلفن همراه کشیده می شوند بنابراین پیشنهاد می شود که با فراهم ساختن زمینه های اوقات فراغت این افراد، آنها را از استفاده افراطی(اعتیادی) از شبکه های ماهواره ای به سمت فعالیت های مفید و ثمر بخش هدایت نمود.
* تقويت فرهنگ خودي و نشان دادن ارزش هاي بالاي آن به سطوح پايين جامعه و دفاع از ارزش هاي ملي و ارتقاء سطح آگاهي افرادو ترويج زندگي معنوي وتقوا و ترويج الگوهاي رفتاري صحيح در خانواده و جامعه
* حركت مقابله اي براي ساختن و بازنمايي مجدد ارزش هاي جامعه و صيانت از حريم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفي شبکه های مجازی تلفن همراه
*افراط زوجین در استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه موجبات عدم استفاده را بوجود می آورد که پیشنهاد می شود با رضایت دوجانبه و استفاده معقول باشد.
* اگرچه شکست های عاطفی ناشی از خیانت و چرایی و کنجکاوی آشنایی با جنس مخالف و خستگی مشکلات ناشی  از روابط زناشویی و ... به مطلوبیت روابط زناشویی لطمه زده و روابط فرازناشویی را موجب می شود که پیشنهاد می شود نسبت به ایجاد بستر مناسب برای شناخت زوجین از همدیگر قبل از ازدواج و آگاهی بخشی به افراد متاهل از طریق رسانه ها و ... اقدام شود و در آماری که ارائه شده بیشترین عامل طلاق در کشورها ناشی از عدم ناشی از عدم ارضای است.
* جامعه شناسا بر این باورند که آگاهی بخشی در مورد استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی مهم ترین مساله ای است که بایستی در این مورد به آن توجه شود و والدین بایستی از محروم کردن و یا نظارت افراطی که سوء استفاده از این شبکه هاست بپرهیزند و نسبت به ایجاد خود مدیریتی و خود کنترلی در فرزندان خویش اقدام نمایند.
* لزوم تشویق اضای خانواده به حرکت طبق یک برنامه ریزی منظم جهت جلوگیری از اتلاف وقت و ترویج زندگی معنوی و ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده.

* حركت آگاهانه و صحيح مديران فرهنگي جامعه براي كاهش اثرات منفي شبکه های مجازی تلفن همراه
* وظيفهْ اصلي مسئولان فرهنگي، ايمن سازي افراد به ويژه نوجوانان و جوانان در برابر هجــوم بيگانگــان و افزايــش قدرت مقــاومت آنان است. ايمــن سازي نيـز با بـرنامه ريزي هاي اساسي براي گسترش شناخت معارف الهي و باورهاي اعتقادي و مذهبي در جامعه ميسر است كه مي تواند با گذشت زمان، افراد جامعه را به خود آگاهي و خود باوري برساند
* تبيين صحيح پيامدهاي منفي شبکه های مجازی تلفن همراه براي جوانان و والدين آن ها با بهره مندي از مطبوعات، رسانه ها و انجمن اوليا و مربيان مدرسه
 

منابع و ماخذ
نگارش، حميد ، 1387 ، آسيب شناسي خانواده در جهان معاصر، مجله علوم انساني، شماره 89
كفاشي، مجيد ، 1388 ،بررسي تاثير اينترنت بر ارزش هاي خانواده ، فصلنامه پژوهش اجتماعي، سال دوم، شماره سوم.
تامپسون، جان بروکشایر،1379،رسانه ها و نوگرایی،نظریه یی اجتماعی درباره رسانه ها، علی ایثاری کسمایی،تهران،انتشارات موسسه ایران.
محسنی،منوچهر،1372، مبانی جامعه شناسی علم، تهران، کتابخانه طهوری.
کوثری، مسعود، 1388، اینترنت و آسیب های اجتماعی، تهران، نشر مسلمان.
ایران پور، پرستو،1381، میزان سواد رسانه ای و نقش آن در استفاده از رسانه های تعاملی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
مومنی،منصور وهمکاران،(1389)، تحلیل های آماری با استفاده از spss، چاپ اول.
ویندال،س و همکاران،1376، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضادهقان،تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات و رسانه ها.
کوهن، آ،1378، تغییر نگرش و تاثیر اجتماعی،ترجمه علیرضا کلدی،تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
آزاد ارمکی،ت، امامی،ی،1383، تکوین حوزه عمومی و گفت و گوی عقلانی.مجله جامعه شناسی ایران، دوره پنجم،شماره 1.
پیوزی،ژ، 1372، یورگن هابرماس، ترجمه احمد تدین، هرمس.
کوثری،خیرخواه، مسعود، طاهره، 1387، تحلیل محتوای پیامک های دانشجویان دانشگاههای تهران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2.
گیدنز،آنتونی، 1377، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.
موسوی، سید کمال الدین، 1389، قدرت اجتماعی تلفن همراه، تهران، نشر بهینه فراگیر.
نمکدوست، حسن، 1391، تاریخ اجتماعی رسانه ها، تهران، انتشارات همشهری.
مک کوئیل، دنیس، 1382،درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
محسنی، منوچهر،1380، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، انتشارات دیدار.
ضیایی پرور،عقیلی،حمید، سید وحید،1391،بررسی نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی، فصلنامه رسانه،سال بیستم، شماره4.
کازنو، ژان، 1372، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی،تهران، انتشارات اطلاعات.
بیرو، آلن، 1380، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیان، چاپ چهارم.
اخوئی، مریم، 1385، بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضای هییات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
منطقی، مرتضی، 1386، راهنمای اولیاء در استفاده فرزندان از فن آوری های ارتباطی جدید،تهران، انتشارات عابد.
منطقی، مرتضی، 1386، بررسی تاثیر فن آوری های ارتباطی جدید(ماهواره، اینترنت و بازی های ویدیویی) در رفتار اجتماعی جوانان، شورای انقلاب فرهنگی.
آزاد ارمکي، تقي 1383 . فرهنگ در عصر ماهواره، تهران، سايت باشگاه انديشه.
مک کوئیل، دنیس، 1380، مخاطب شناسی، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
ذكايي، محمد سعيد. 1383، جوانان و فراغت مجازي، سايت ايران و جامعه اطلاعاتي ،بی جا ،بی نا.
آراسته خو، محمد،1381،نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعي، تهران: انتشارات چاپخش.
خجیر ، یوسف ، 1392، آسیب شناسی خانواده  ایرانی در عرصه شبکه های اجتماعی  مجازی ، مجموعه مقالات همایش تخصصی شبکه های اجتماعی، انتشارات جهاد دانشگاهی
نوغانی محسن 1392 ، بررسی تاثیر فیس بوک بر سرمایه های اجتماعی پیوندی و پل زننده در بین نوجوانان ، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان/سال چهارم /شماره 12/زمستان 1392
بصیریان جهرمی حسین 1392 ،رسانه های اجتماعی، ابعاد وظرفیت ها ،تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها،
مهدی زاده سید محمد ،1389، نظريه‌هاي رسانه،‌ انديشه‌هاي رايج و ديدگاه‌هاي انتقادي، تهران ، همشهری
 
Bacigalupe, G., Lambe, S. (2011). Virtualizing intimacy: information communication technologies and transnational families in therapy. Fam Process, 50 (1), 12–26.

Billieux, J., Van Der Linden, M. D., d’Acremont, M., Ceschi, G., & Zermatten, A. (2007). Does impulsivity relate to perceived dependence on and actual use of the mobile phone? Applied cognitive psychology, 21 (4), 527-537.

Carvalho, J., Francisco, R., Relvas, A. P .(2015). Family functioning and information and communication technologies: How do they relate? A literature review, Computers in Human Behavior , 45, 99–108.

Castells, M. (2007). Communication, power and counter-power in the network society. International Journal Of Communication, 1, 238-266.

Colapinto, J. (1991). Structural family therapy. In A. S. Gurman & D. P. Kniskern (Eds.), Handbook of Family Therapy. New York: Brunner/Maze

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اکرم قربانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
با سلام واحترام .بسیار عالی بود
ایشان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره هستم وبه دنبال پرسشنامه میزان استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه هستم وبا توجه به مقاله شما ،فکر می کنم شما از این پرسشنامه استفاده نموده اید لطفا برای دریافت این پرسشنامه من را راهنمایی نمایید.با تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار