فرماندار گیلان‌غرب گفت: مرز سومار عصر روز گذشته عملا بازگشایی شد، اما براساس توافقات دو طرف (ایران و عراق) قرار شد، رسما از دهم دی‌ماه باز شود.
کد خبر: ۸۰۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 25 December 2019

به گززارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،  مرز تجاری سومار از سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج مورد توجه اغلب صادرکنندگان قرار گرفت، به طوری که رفته‌رفته تبدیل به فعال‌ترین مرز صادراتی استان کرمانشاه با کشور عراق شد.

این مرز ابتدای امسال با تصویب هیأت دولت به‌عنوان مرز رسمی ایران با کشور عراق شناخته شد، اما مردادماه امسال مرز سومار به صورت یک‌طرفه از سوی عراق مسدود اعلام شد؛ بنا بر دلایلی که هنوز اعلام نشده است.

پیگیری مسؤولان وزارت کشور و استان کرمانشاه و همچنین وزارت امور خارجه ادامه پیدا کرد تا اینکه دوم دی‌ماه امسال خبر موافقت دولت عراق با بازگشایی گذرگاه سومار منتشر شد.

فرماندار گیلان‌غرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص جزئیات بیشتر این خبر، اظهار داشت: در تاریخ 28 مردادماه امسال به دلیل برخی مشکلات که در بازارچه سومار بود، از طرف عراق یک‌جانبه این مرز تعطیل شد.

کورش محمودیان ادامه داد: رایزنی‌های متعددی در این مدت در این خصوص صورت گرفت که خوشبختانه این پیگیری‌ها منجر به نتیجه شد و طرف عراقی بالاخره موافقت کرد که مرز سومار را سوم دی‌ماه باز کند.

وی ادامه داد: عصر روز گذشته جلسه‌ای در شهر مندلی عراق با حضور مقامات این کشور و مسؤول بازارچه سومار (طرف ایرانی) برگزار شد و بازارچه عملا باز شد.

محمودیان اضافه کرد: در این جلسه بین دو طرف موافقت‌های صورت گرفت که از ابتدای سال میلادی جاری مصادف با 10 دی‌ماه مرز رسما باز شود.

وی تصریح کرد: قرار شد در این یک‌هفته، برخی زیرساخت‌های این مرز که مشکل دارد تکمیل شود، همچنین کالاهایی که از طرف عراقی خریداری شده و در بازارچه ما دپو شده بود، طی این مدت چند روزه تخلیه شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار