رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان گفت: بازار مصرف پوشاک در ایران به 30 میلیارد دلار می رسد و ایران پس از آمریکا دومین مصرف کننده پوشاک است.
کد خبر: ۸۰۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶ 25 December 2019

به گزارش تابناک ، حبیب الله شاه کرمی در دمین نمایشگاه مد و لباس اظهار داشت: ۲۴ درصد از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی این استان به صنعت نساجی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ هزار نفر به صورت رسمی ثبت شده در سازمان صنعت، معدن و تجارت اشتغال در نساجی دارند، بیان داشت:  ۶ هزار واحد بافندگی در استان اصفهان فعالیت دارد و ۲۴ هزار نفر در واحدهای بافندگی مشغول به فعالیت هستند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان ادامه داد: ۲۵ درصد اشتغال استان به صنعت نساجی اختصاص دارد.

به گفته وی ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۵۰ درصد الیاف و نخ، ۶۰ درصد پارچه در استان اصفهان تولید می‌شود.

شاه کرمی اظهارداشت: استان اصفهان به دلیل بومی بودن مزیتی نسبی در صنعت نساجی نسبت به دیگر استان‌ها دارد در این راستا میز نساجی کشور در استان اصفهان با چهار گروه تخصصی و ۱۷ جلسه کارشناسی واگذار شد.

 

شهرک پوشاک در اصفهان راه اندازی می شود

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان با بیان اینکه پنبه کالایی راهبردی است، اضافه کرد: در سال‌های قبل از انقلاب ۲۵۶ هزار تن پنبه تولید می‌شد که ۱۱۰ هزار تن آن مصرف و بقیه صادر می‌شد اما طی سال‌های گذشته به مراتب سطح کشت پنبه کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه زمینی به مساحت ۹۹ هکتار برای احداث شهرک پوشاک تعیین شد، اظهارداشت: ۶۷ درصد از کارکنان دوخت بانوان هستند از این رو این شهرک باید در دسترس آسان مردم قرار گیرد.

شاه کرمی با بیان اینکه دولت ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث شهرک پوشاک کمک خواهد کرد، تصریح کرد: بیشترین هدف از ایجاد شهرک افزایش اشتغال است که امیدواریم با ایجاد فروشگاه‌ها ۱۲۰ هزار نفر در این شهرک اشتغال پیدا کنند تا وضعیت صنعت نساجی توسعه و رونق یابد.

وی با بیان این که توانایی ۴.۵ میلیارد دلار صادرات پوشاک داریم، افزود : بازار ۳۰ میلیارد دلاری ایران بازار خوبی با ۸۴ میلیون نفر جمعیت کشور است در حالی که ما پنج درصد کمتر از آمریکا مصرف پوشاک داریم.

وی یادآور شد: دولت ترکیه اعلام کرده که در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک دارد و از آن جا که ایران ۳۰ میلیارد دلار مصرف پوشاک دارد بیشترین مقصد صادراتی این کشور به ایران خواهد بود.

 

گردش مالی بیش از 900 میلیارد  دلاری پوشاک در دنیا 

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیز در این جلسه گفت: صنعت نساجی و پوشاک در دنیا بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که سهم این صنعت در کشور برغم همه ظرفیت‌های موجود سهم ناچیزی است.

محسن ترحمی  افزود: بخش عمده‌ای از ناچیز بودن گردش مالی صنعت نساجی و پوشاک به شرایط عمومی فضای کسب و کار در کشور باز می‌گردد.

وی با اشاره به وجود هفت هزار و ۹۰۰ واحد نساجی در کشور، تصریح کرد: در استان اصفهان 2 هزار و ۳۰۰ واحد نساجی وجود دارد که ۳۰ درصد از تعداد کل واحدهای نساجی کشور در این استان مستقر هستند که این آمار فارغ از تعداد واحدهای بافندگی کوچک محاسبه شده است.

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: خوشبختانه صنایع نساجی در دهه اخیر در حوزه تامین مواد اولیه به ویژه حوزه مصنوعی رشد چشمگیری داشته است اما در تامین مواد اولیه طبیعی که عمده‌ترین آن پنبه است با چالش مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: پیش بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی و آنچه که در سال زراعی جاری رخ داده حاکی از رشد ۲۵ درصدی تولید پنبه در کشور است.

ترحمی از نساجان درخواست کرد اولویت نساجان در حوزه تامین مواد اولیه پنبه، پنبه داخلی باشد زیرا وابستگی بلند مدت ما به تامین پنبه که ماده اولیه مهم و حیاتی است آینده صنعت نساجی را دچار چالش خواهد کرد.

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت‌، معدن و تجارت افزود: در حوزه ریسندگی و نخ بیش از ۸۵ درصد از نیاز فعلی را می‌توان از محل تولیدات داخلی پوشش دهیم که بخش کوچکی از آن نیازمند واردات است.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی بخش خصوصی و طرح‌های توسعه آتی با شرایط مصرف فعلی، نیازمندی به نخ وارداتی روز به روز کمتر می‌شود.

ترحمی ادامه داد : با مشکلاتی که به دفتر صنایع نساجی و پوشاک ارسال شد سعی کردیم با انجمن هماهنگی صنایع نساجی ایران و اصفهان و تولید و صادرات پوشاک به راهکاری دست یابیم که شرایط واردات را متعادل‌تر کرده و به راهکاری منطقی برای مدیریت واردات برسیم به ویژه در مواردی که کالاهای مشابه تولید داخل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکسال است که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: در چهار مال بزرگ شهر تهران نزدیک به شش هزار مترمربع ویترین و فضا برای عرضه فروش برندهای ایرانی که جایگزین برندهای پوشاک خارجی شدند، داریم.

وی ادامه داد: این جایگزینی فرصت مناسبی است به شرط آنکه فعالان این حوزه با عرضه کالای با کیفیت ایرانی برند را بین اذهان جامعه جا بیاندازند.

 

تقویت طراحی مد و لباس مشکلات این بخش را حل می‌کند

دبیر کمیته صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر طراحی مد و لباس در کشور تقویت شود مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت.

حمیدرضا نیک طبع نیز در دومین نمایشگاه هنر صنعت مد(مداکس) افزود: طراحی ضعیف است که نتوانستیم مطالبه‌گری مردم را داشته باشد، مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و خوش پوشی جز سابقه تاریخی ایرانیان است.

دبیر کمیته صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اساره به الگوبرداری چین و ترکیه از طرح‌های لباس هفته گذشته تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طراحان و تولیدکنندگان بایکدیگر هم پیمان شدند اتفاقات خوبی در راستای صنعت مد و لباس ایجاد شده که می‌تواند منجر به رونق صنعت مد شود.

وی ادامه داد: در اصفهان جزیره هم اندیشی طراحان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده از این رو از فعالان این هنر صنعت می‌خواهیم که شرایط استقبال از این مهم را فراهم آورند.

 قابل ذکر است برگزاری این دوره از نمایشگاه به همت  شرکت سها دانش نقش جهان به آدرس https://graph.ir/ است که این شرکت سابقه 15 ساله در برگزاری نمایشگاه دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار