آیت‌الله اعرافی:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: بودجه پژوهشی کشور شرایط خوبی ندارد و باید این بودجه در جهت رشد و تعالی علمی و پژوهشی موردبازنگری قرار گیرد.
کد خبر: ۸۰۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۲ 11 December 2019

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر و افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری در دانشگاه قم اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی بی‌شماری را پشت سر گذاشتیم و ایران در 20شاخص و در ده‌ها قلمروی علمی به دستاوردهای پژوهشی مهمی دست‌یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در سطح کشور در حدود دو هزار دانشگاه، مرکز آموزش عالی و پژوهشگاه فعال است که بیشتر این مراکز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده‌اند، همچنین در آستانه وجود 100 هزار عضو هیئت‌علمی در کشور قرار داریم که به‌واسطه تنگناهای موجود روند رشد آن کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه کاروان اقتصاد پژوهش در کشور به حرکت درآمده است و یک و نیم درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش هزینه می‌شود، ابراز کرد: باید این رقم افزایش یابد، چراکه بودجه پژوهشی کشور ،شرایط خوبی ندارد و باید این بودجه در جهت رشد و تعالی علمی و پژوهشی موردبازنگری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق عبارت از حوزه و دانشگاه است، هرچند هم‌گرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیت‌ها، از وضع مطلوبی برخوردار نیست و باید حوزه و دانشگاه به سنت‌های پیشین بازگردند.

اعرافی با تأکید بر اینکه دانشگاه سهم مهمی در پیشرفت کشور داشته و مکان بسیار شریفی است، گفت: باید برای چنین ظرفیت علمی در کشور ارزش بالایی قائل باشیم، به‌ویژه اینکه حدود 4 میلیون دانشجو در سطح کشور مشغول تحصیل هستند که این آمار تا 5میلیون دانشجو نیز افزایش داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های آزمایشگاهی و پژوهشی در کشور در سطح مطلوبی قرار دارد و در حدود 20 فناور برتر در کشور فعال بوده که در جایگاه 7 تا 20 در سطح جهان قرار دارند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های پژوهشی در کشور اضافه کرد: ما در طول یک دهه گذشته رشد نخست منطقه را داشته‌ایم و در غرب آسیا و جهان اسلام از جایگاه خوبی برخوردار هستیم، البته دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمی‌کنیم اما نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم.

اعرافی یادآور شد: با وجود تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی، درخشش خوبی به لحاظ توسعه علمی داشته‌ایم و با افزایش صدها رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری درحال‌توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه قم و مجموعه دانشگاهی می‌توانند با شناسایی و رفع نیازها،نگاهی فراتر از بودجه داشته باشند و با روحیه جهادی به میدان بیایند، افزود: نظر رهبر انقلاب تخصیص چهار درصد از بودجه کل کشور به بخش پژوهش است اما متأسفانه تا 1404 محقق نمی‌شود، این در حالی بوده که 80 درصد از برنامه‌های دستگاه‌ها مبتنی بر پژوهش نیست و به دلیل بی‌توجهی به این امر نتایج مطلوبی به دست نمی‌آید.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ایران به لحاظ دفاعی نیز رشد چشمگیری داشته و از نظر ارزیابی‌ها، طبق بیان وزیر دفاع، ارتش ما رتبه 13 در دنیا را دارد که به توان داخلی متکی هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار