به دنبال گران شدن قیمت گوجه برخی از رستوران‌داران این فرصت را غنیمت شمرده‌اند و نرخ انواع کباب را افزایش داده اند.
کد خبر: ۸۰۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 09 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: اُفتان و خیزان قیمت گوجه فرنگی موضوعی تکراری است که موج گسترده آن هرچند وقت یک بار فراگیر می‌شود و بر ساحل زندگی مردم می‌نشیند و علی‌رغم آرامش نسبی پس از طوفانِ کمیابی و گرانی آن دوره افزایش نرخ آن در مقایسه با کاهش قیمت همچنان بیشتر و طولانی‌تر است و این را می‌توان از آمار‌های متغیر سال‌های اخیر آن دریافت.

حالا دوباره در هفته‌های اخیر حباب قیمت گوجه فرنگی زندگی مردم را در بر گرفته که خود حاکی از غیر منطقی بودن این موضوع است؛ به طوری که گوجه فرنگی درجه یک بعضا ۲۰ هزار تومان و در فروشگاه‌های لاکچری شهر با عنوان‌های " گوجه چری و کلاسیک" با قیمت حتی ۴۴ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

با گرانی گوجه هم سیخ سوخت و هم کباب!

این درحالی است که عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان حتی قیمت ۱۵ هزار تومانی برای این محصول را نیز بی انصافی دانست و علت آن را فروش ۴۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومانی گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار عنوان کرد.

از طرفی دیگر، حسین ایزدی رئیس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران در روز‌های گذشته از ثابت بودن قیمت گوجه فرنگی در بازار خبر داد و بیان کرد: هم اکنون قیمت گوجه در بازار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که این نرخ در میادین میوه و تره بار تا ۸ هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت با ۳۵ درصد افزایش برای مصرف کننده اضافه می‌شود.

به دنبال افزایش نرخ بنزین در هفته‌های گذشته، موضوع غیرقابل انکار این است که علاوه بر تعرفه تاکسی‌ها قیمت برخی از اقلام ضروری هم تغییرات محسوسی کرده اند که در میان آن‌ها گوجه فرنگی بیش از همه به چشم آمده است؛ به طوری که خرید یک پُرس جوجه کباب یا کباب کوبیده از برخی رستوران‌های سطح شهر مشروط بر دریافت هزینه جداگانه گوجه فرنگی است.

از طرفی دیگر نرخ این محصول را می‌توان به طور محسوس در میوه فروشی‌های بالا و پایین شهر مشاهده کرد تا جایی که قیمت آن به فاصله عبور از چند چهارراه به صورت نجومی افزایش پیدا می‌کند و عده‌ای از فروشندگان هم برای فروش محصول خود بر سر مردم منت گذاشته و با اِعمال یک تخفیف تقریبا ۲ هزار تومانی حاضر می‌شوند گوجه فرنگی ۲۰ هزار تومانی را به قیمت ۱۸ هزارتومان به مشتریان بفروشند.

از سوی دیگر، اگرچه سامانه ۱۲۴ به منظور استعلام قیمت مصوب کالا‌های اساسی راه اندازی شده، امّا با تماس و پیگیری از سایت آن هم نمی‌توان به قیمت واقعی گوجه فرنگی دست یافت، به این دلیل که این محصول از ۱۰۰ قلم کالای اساسی موجود حذف شده است و مردم در لیست اقلام میوه و صیفی جات با گزینه غیرفعال آن روبرو می‌شوند.

با گرانی گوجه هم سیخ سوخت و هم کباب!

هریک از مسئولان مربوطه، دلایل متعددی را برای افزایش قیمت گوجه فرنگی در هفته‌های اخیر برشمرده اند که از آن جمله می‌توان به تغییر فصل و کاهش برداشت این محصول به عنوان دلیل اصلی اشاره کرد و آن‌ها هم قول داده اند این مشکل تا هفته‌های آتی برطرف شود.

در حالی که رئیس اتحادیه بارفروشان، ستاد تنظیم بازار را از دیگر عوامل گرانی‌های اخیر گوجه فرنگی عنوان کرده و گفته است هرساله ستاد تنظیم بازار برنامه‌هایی برای ایام عید نوروز دارد و در راستای آن ذخیره سازی می‌کند و این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ گوجه فرنگی دارد که اگر به بازار اجازه داده شود به همین روش پیش رود قیمت‌ها در ایام عید افزایش پیدا نخواهد کرد،

سعید راد مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان این که ۲۰ سال است که در آذرماه میزان تولید گوجه کاهش می‌یابد و هر ساله این مشکل را داریم، گفت: اگر محصولی دیگر این شرایط را داشت می‌توانستیم آن را در سردخانه نگهداری کنیم و در صورت کمبود به بازار تزریق کنیم، اما گوجه محصولی است که نمی‌توانیم آن را در سردخانه نگهداری کنیم و مصرف آن دوره‌ای کوتاه دارد.

اگرچه بسیاری از مردم گرانی بنزین را عامل افزایش نرخ گوجه فرنگی در بازار می‌دانند، اما حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزارت صمت در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، موضوع افزایش قیمت به دلیل تغییر نرخ بنزین در بازار را غیرقانونی دانست و تاکید کرد با متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

او همچنین اظهار کرد که تاثیر افزایش نرخ بنزین در قیمت برخی از اقلام کم است و دغدغه‌های موجود هم به دلیل وجود جو روانی در سطح بازار است که با تمهیدات درنظر گرفته شده، از این اتفاق ممانعت خواهد شد.

رئیس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران هم عدم امکان برداشت گوجه فرنگی را دلیل کمبود این محصول و افزایش قیمت آن دانست و تاکید کرد که این موضوع ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.

حالا که مسئولان میوه و تره بار، بوشهر را بدلیل داشتن ظرفیت‌های مهم تنها استان تامین کننده گوجه فرنگی و خارج از فصل در کشور می‌دانند و از افزایش سطح این محصول نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند باید منتظر ماند و دید که آیا این شیب صعودی قیمت گوجه فرنگی موقت است و در میان انبوه دغدغه ها، مردم در هفته‌های آینده شاهد از سکه افتادن این محصول خواهند بود؟!

گزارش از فاطمه میرزایی دخت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار