اسلامی گفت: در طرح جامع توسعه سواحل مکران به مواردی نظیر اینکه استعدادهای محوری این زیست‌بوم و این مردمان چیست و چه موتورهای توسعه‌ای باید برای آنان روشن شود توجه کرده و برای اخذ مصوبات لازم و همراه و همگرا کردن همه دستگاه‌های کشور به این منظور مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌ایم که یک هماهنگی و رویکرد منظم اتفاق افتد.
کد خبر: ۸۰۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۲ 08 December 2019

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دستور رهبر معظم انقلاب برای انتقال نیروی دریایی ارتش از بوشهر به سواحل مکران موتورپیشران توسعه این منطقه بود، گفت: شرق مکران روی خط توسعه افتاده است.

محمد اسلامی با یادآوری این‌که از تصویب طرح احداث شهر جدید تیس بیش از 25 سال می‌گذرد، اظهار کرد: یکی از موانع در این خصوص تفکری بوده که احداث این شهر را ضروری نمی‌دانست. اما در ستاد توسعه سواحل مکران، ایجاد این شهر جدید و بهره‌بردن از خلیج زیبا و فرصت‌های بی‌نظیر این منطقه را به‌عنوان یک ضرورت اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در توسعه چند موتور پیشران نداشته باشید، آن اتفاق مثبت صورت نمی‌گیرد،‌ یادآور شد: دستور رهبر معظم انقلاب برای انتقال نیروی دریایی ارتش از بوشهر به سواحل مکران یکی از موتورهای پیشران این منطقه بود.

وی با بیان این‌که تدوین طرح و نقشه توسعه برای استفاده از ظرفیت بزرگ استراتژیک و جمعیت مستعد و با نشاط این منطقه فاخر دیگر موتور پیشران توسعه سواحل مکران است، ادامه داد: در طرح جامع توسعه سواحل مکران به مواردی نظیر اینکه استعدادهای محوری این زیست‌بوم و این مردمان چیست و چه موتورهای توسعه‌ای باید برای آنان روشن شود توجه کرده و برای اخذ مصوبات لازم و همراه و همگرا کردن همه دستگاه‌های کشور به این منظور مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌ایم که یک هماهنگی و رویکرد منظم اتفاق افتد و هر دستگاه برنامه توسعه خود را در این منطقه دنبال کند تا حاصل همگرایی آنان به نقشه توسعه منطقه بیانجامد.

اسلامی یکی از پازل‌های توسعه منطقه مکران را ایجاد شهر جدید "تیس" اعلام کرد و با بیان "این شهر یک شهر مولد، خلاق و پیشرفته و نگینی در سواحل مکران خواهد بود که می‌تواند کشور را پشتیبانی کند و برای شکوفایی جاذب باشد" گفت: شهر جدید تیس با استفاده از ظرفیت حوزه خدمات و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شغل‌های نوین و خدمات حوزه سلامت و گردشگری در کنار این طبیعت فاخر و اقتصاد دریامحور می تواند کانون گردآوری و همبستگی این فعالیت‌ها باشد و این شهر اولین نمونه شهرهای جدید با این تفکر همگرا خواهد بود که می‌تواند برای مردم منطقه و کشور فرصت توسعه جدید را فراهم کند.

وی با دعوت از سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری و استفاده از استعدادهای دست نخورده فراوان تیس به مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دستور داد در طرح قطار چابهار به زاهدان مسیر دسترسی ریلی را در جهت ریل‌پایگی برای شهر جدید تیس ایجاد شود تا مردم بتوانند با استفاده از ریل باس به کنارک-چابهار و تیس تردد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با قدردانی از دستور رهبر معظم انقلاب برای برداشت منابع مالی مورد نیاز راه آهن چابهار-زاهدان از صندوق ذخیره ملی، اظهار کرد:‌با تزریق منابعی که این ماه به پروژه خواهیم داشت، ظرفیت حداکثری را در کارگاه ایجاد کنیم و شاهد گسترش فعالیت باشیم.

اسلامی روند توسعه بندر چابهار را مثبت و مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه یکی ازکارهایی که برای اولین بار در بحث طرح جامع شهر چابهار صورت گرفت، یکپارچه دیده‌شدن شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای، خط ریلی و بندر بود و با درنظر گرفتن ملاحظات و نظرات مسوولان استان، شهرستان و مردم، یک پیوستگی و همبستگی بین شهر، شبکه حمل‌و‌نقل و بندر ایجاد شد. همچنین عملیات فرودگاه جدید چابهار امروز آغاز می‌شود و با پروژه‌های ریلی، جاده‌ای، بندر و فرودگاه و شهر جدید شاهد توسعه‌یافتگی منطقه شرقی مکران خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار