مهدی نساجی مدرس علم و دین ، دانشگاه کانتربری
کد خبر: ۸۰۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 25 December 2019

تابناک رضوی :

دوستی ؛ از تلخی و بی وفایی روزگار شکوه می کرد .
می گفت اگر خدای ما عادل است، پس این همه رنج و زجر ما از برای چیست؟ این چه خدایی است که مصیبت بندگانش را می بیند و دم برنمی دارد و سکوت نمی شکند و کاری نمی کند؟

گفتم آشفته مباش! در مجموع، قصه جهان از دو حال خارج نیست. یا خدایی هست ؛ یا خدایی نیست.

اگر خدایی نباشد و اراده ای بر جهان حاکم نباشد، اساسا ، پرسش از عدالت بی معنا است.کسی که هیچ باوری به موجودی برتر از این جهان ندارد و هیچ چیز در پس پرده این عالم نمی¬بیند، اعتراضش به چه کسی است؟ وقتی هیچ اراده ای جهان را راهبری نمیکند، و همه چیز به حرکات ذاتی ذرات بنیادین بازمیگردد، اصلا خدا و یا موجودی برتر وجود ندارد که ما از عدالت و حکمت او پرسش کنیم. جهان همین است که هست؛ و آن طرف قصه کسی نیست که ما یقه او را بگیریم و از عدالتش بپرسیم. جهان مجموعه ای از روابط کور و بی هدف است و رنج و دردهای ما و هر موجود دیگری در این جهان، محصول جبر مکانیکی این جهان است و جهان را صاحبی نیست که از او حکمت و عدالت و لطف و مهربانی بخواهیم.

اگر هم خدایی باشد حتما آن خدا خدای سراسر عدالت و حکمت است. خدای ناعادل ونادان وجود ندارد. اگر خدای ما عادل نباشد که نخواسته یا نتوانسته عادلانه عمل کند، در حقیقت چنین موجودی خدا نیست چون خودش دارای ضعف و نقصان و مقهور نیازها و هوسهای خودش است. خدای بد، نمی تواند از بندگان پرسشگری کند، چون خودش متهم است و یکی باید تکلیف خودش را مشخص کند.

بنابراین ما خدای ناعادل و سفیه و نامهربان نمیتوانیم داشته باشیم. یا خدا هست و همۀ خوبی ها را دارد یا اصلا خدایی نیست. اگر اصلا خدایی نباشد که عدالت معنا ندارد و اگر هم خدایی باشد که جهان را قطعا عادلانه آفریده هر چند که در پس پرده این عالم رازهایی باشد که در فهم من و شما نیاید.

آنچه ما را در برابر مصیبت ها و بلاها آرامش می دهد، آن است که بدانیم، خدای بد محال است. اگر خدایی هست، که هست، سراسر خوبی و مهر و عدالت و حکمت و لطف است، هرچند مهربانی ها و حکمتهای ناشناخته اش را در دل دردها و رنجها قرار داده باشد. آن روز که کار جهان سرآید، حکمت های مستور این جهان بر پرده می افتد و آرامش جاودانه روزی بندگان خوب و صبور خدا خواهد شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار