مشاور استاندار خوزستان در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی:
دهقان با بیان اینکه صادرات نفت خام با توجه به نوسانات قیمت و تحریم ها حاشیه امنیتی ندارد، گفت: تبدیل نفت خام به محصولات پالایشی صرفه اقتصادی بیشتری دارد و امکان رصد صادرات محصولات پتروپالایشی از سوی آمریکا را با مشکل مواجه می کند.
کد خبر: ۸۰۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ 05 December 2019

دهقان با بیان اینکه صادرات نفت خام با توجه به نوسانات قیمت و تحریم ها حاشیه امنیتی ندارد، گفت: تبدیل نفت خام به محصولات پالایشی صرفه اقتصادی بیشتری دارد و امکان رصد صادرات محصولات پتروپالایشی از سوی آمریکا را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش خبرگزاری تابناک از اهواز، محمدعلی دهقان در خصوص اهمیت پتروپالایشگاه ها، ضمن تاکید بر ضرورت توسعه آنها، اظهار کرد: امروزه در دنیای مدرن، ارتقاء و توسعه صنعت پالایش با استراتژی تولید محصولات پتروشیمی احداث می شود، به طوری که حتی کشورهایی که تولید کننده نفت نیستند این موضوع را عملیاتی کرده اند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در ایران توسعه صنعت پالایش از صنعت پتروشیمی جدا است، افزود: این عدم اتصال، صنعت پالایش را به لحاظ اقتصادی توجیه ناپذیر جلوه داده، در حالی که پتروپالایشگاه ها می توانند ارزش افزوده به مراتب بیشتری را در پی داشته باشند.

مشاور استاندار خوزستان در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: صادرات نفت خام با توجه به نوسانات قیمت و تحریم های ناجوانمردانه اخیر امریکا دیگر حاشیه امنیتی ندارد، در صورتی که نفت خام به محصولات پالایشی و به تبع آن به محصولات پتروشیمی تبدیل شود، اقتصادی تر است و همچنین رصد کامل صادرات محصولات متنوع پترو پالایشی از سوی آمریکا بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن خواهد بود.

لزوم توسعه طرح های پتروپالایشی

وی با اعتقاد به اینکه اقتصاد بدون نفت به مفهوم نادیده گرفتن درآمدهای نفتی نیست بلکه روشی جهت عدم توجه به این درآمدها در تامین هزینه های جاری کشور است، ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی در این برهه حساس، طرحی نو در حوزه صنعت نفت کشور اجرا شود.

دهقان با تاکید بر اینکه خوزستان با توسعه طرح پتروپالایشی می تواند از دولتی بودن بیش از حد خارج شود، عنوان کرد: همچنین این موضوع تدبیری است جهت امیدواری نیروهای متخصص جوانی که بیکاری روح آنها را آزرده است.

افزایش اشتغالزایی با حمایت از مینی پالایشگاه های خوزستان

وی حمایت از مینی پالایشگاه های خوزستان که روزهای سختی را تجربه می کنند را ضروری دانست و بیان کرد: استاندار خوزستان بارها در جلسات مختلف بر اشتغال زایی و حفظ نیروی کار فعال در بخش خصوصی استان تاکید ویژه ای داشته و به همین منظور حمایت از مینی ریفاینری های بخش خصوصی که با سختی خوراک خود را تامین می کنند، ضروری و مهم است.

مشاور استاندار خوزستان در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: حال که تحریم نفت خام بر ما تحمیل شده به راحتی میتوانیم با تسهیلات و اقساط ده ساله، خوراک را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهیم، تا زمینه رونق اقتصادی و اشتغال مناسب برای جوانان توانمند خوزستان فراهم شود.

اجرای طرح ساماندهی نیروهای پیمانکاری در وزارت نفت ضروری است

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی سختی که امروزه با آن مردم دست و پنجه نرم می کنند اجرای این طرح در صنعت نفت می تواند رضایتمندی نسبی را در میان نیروهای ارکان ثالث ایجاد کند.

دهقان در ادامه مطلب فوق، تشریح کرد: این طرح در وزارت نفت ،بخش دولتی شرکت ملی گاز ایران و در بخش خصوصی پتروشیمی بندر امام در قالب طرح طبقه بندی مشاغل و بهبود حقوق کارکنان ارکان ثالث اجرا شد که بازخورد مناسب و رضایتمندی خوبی را در پی داشت.

مشاور استاندار خوزستان در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: با توجه به اینکه بخش اعظمی از فعالیت های وزارت نفت توسط نیروهای ارکان ثالث شکل می گیرد این طرح می تواند ساماندهی مناسبی را در یکسان سازی حقوق و رفع محدودیت های معیشتی و رفاهی این قشر زحمتکش را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید مدیران وزارتخانه و شخص وزیر نفت، مبنی بر عدم تبدیل وضعیت کارکنان ارکان ثالث و قراردادی، گفت: با این وجود، لزوم چنین طرحی ضروری بنظر می رسد البته خبر خوش این است که با صحبت هایی که با مسئولین مختلف در حوزه منابع انسانی انجام شد، نشستی طی ماه های اخیر میان مدیران مربوطه وزارت نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و مقرر شد نهایتا تا پایان سال جاری تمامی مشاغل و حرفه های مجموعه وزارت نفت که تابع قانون کار تصدی می شوند استانداردسازی شوند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار