کد خبر: ۸۰۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 05 December 2019

در این که بخشی از هنر می‌تواند ارثی باشد و از پدر و مادر به فرزندان به ارث برسد شکی نیست؛ اما در حقیقت گاهی اوقات استعداد هنری برخی از افراد در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و حتی مدیریتی به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود و چه‌بسا گاهی اوقات این تاثیر، کارش به جایی برسد که نسل‌های بعدی حتی موفق تر و بنام‌تر در آن حوزه دیده شوند این‌که فرزند یک بازیگر، بازیگری مهم و با استعداد از آب در بیاید خیلی دور از ذهن نیست اما نمونه‌های متفاوتی هم داشتهایم از بازیگران جوانی که از پدران‌شان چند درجه پائین‌تر و حتی به اعتقاد برخی کارشناسان مسیر را کلا اشتباه آمده‌اند.

جالب این‌که برخی از این افراد تنها به‌واسطه نام پدر یا مادرشان وارد این گود شدند و حتی در علایق شخصی آنها نیز نه تنها بازیگری که حتی سینما هم جایی نداشته است و در مدل‌های دیگر هم به چشم می‌خورد که فرزندانی از پدران‌شان یا مادران‌شان پا را فراتر گذاشتند و هنرمندانی به مراتب موفق‌تر از آنها بودند.

بررسی این نکته که آیا حضور در دنیای بازیگری حتی کارگردانی و... چقدر می‌تواند ریشه ژنتیک و موروثی داشته باشد افراد زیادی را به سمت این سوال می‌برد که شاید روابط در این حوزه موثر بوده و در واقع پدران و مادران نقش معرف و چه بسا موثر درحضور فرزندان‌شان در این دنیای وسوسه انگیز داشتند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند حتی فرزندانی که از طریق روابط پدر و مادر وارد دنیای سینما می‌شوند اگر استعداد و توانمندی خودشان به کار نیاید به زودی از دور خارج شده و ماندگاری نخواهند داشت. واقعیتی که امروز برعکس آن محسوس‌تر است درواقع بازیگرانی را می‌بینیم که به واسطه نام پدر و مادر نقش‌های مهم و تاثیرگذاری را در سینما تجربه کردند، اتفاقا موفق نبودند، اتفاقا کماکان مشغول کار هستند و براساس همین روابط حتی به پروژه‌های مختلف هنوز معرفی می‌شوند و مستمر و پرادعا مشغول به کار هستند در حالیکه بسیاری از افراد پراستعداد و کاربلد پشت خط هستند و چون رابطه‌ای خونی یا غیرخونی ندارند در این مسیری راهی به جز شکست و صبر ندارند.و البته در این میان هستند بازیگرانی که نام پدر و مادر هنرمندشان تنها واسطه‌ای بوده است تا آنها بتوانند استعداد نهفته‌شان را شکوفا کنند و اتفاقا با جایگاهی قابل دفاع و ماندگار در دنیای سینما و در عرصه بازیگری و ... می درخشند و نامی نیک ازخانواده هنری شان به جای می ماند...

پولاد کیمیایی فرزند یکی از تاثیرگذار ترین کارگردانان سینمای ایران است که می‌توان گفت بازیگری را برای فیلم‌های پدرش تجربه کرد و البته در آثار مختلف از کارگردان های مختلف هم دیده شد. نکته جالب در کارنامه او این است که در فیلمسازی هم ورود داشت و پیرو سبک امضادار کارگردان قیصر بود.

پولاد کیمیایی

ایرج نوذری فرزند منوچهر نوذری است که بسیاری او را از تاثیرگذارترین افراد در نمایش‌های رادیویی ایران می‌دانند. ایرج نوذری همچون پدرش نه تنها در عرصه بازیگری که در عرصه اجرای برنامه های تلویزیونی فعالیت می کند.

ایرج نوذری

مارال و مونا فرجاد فرزندان جلیل فرجاد هستند که در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون حضوری فعال دارند جالب اینکه این دو خواهر هنرمند کمتر از خیلی‌ها دارای روابط مشخص برای رسیدن به هدف‌شان بودند و اصولا جزو بازیگرانی هستند که به خصوص در عرصه تئاتر در سال‌های اخیر درخشیدند. جلیل فرجاد هم اخیرا در تئاتر فعالیتی بیش از گذشته دارد.

مارال و مونا فرجاد

سعید سهیلی را به عنوان کارگردانی چند ژانر می‌شناسیم که فرزندانش با کارهای پدر شناخته شدن و اما با دیگران هم کار کردند. ساعد و سینا با چند فیلم اخیرشان نشان دادند در عرصه بازیگری می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و نکته جالب در کار حرفه‌ای سینا این است که با فامیلی متفاوتی نسبت به پدر وبرادرش در عرصه سینما ظاهر می شود.

سعید سهیلی

فرامرز قریبیان قطعا یکی از بازیگران شناسنامه‌دار سینمای ایران است که در دو دوره مختلف سینمای ایران درخشیده است. سام قریبیان به واسطه پدرش در این عرصه حضور پیدا کرد و مشخصا علاقه‌اش به کارگردانی بیش از بازیگری است باید دید او در دنیای کارگردانی می‌تواند نامی را که قریبیان بزرگ در بازیگری برای خود دست و پا کرد تجربه کند یاخیر.

فرامرز قریبیان

سعدی سینمای ایران امضای معتبری است که زیر نام هر بازیگری درج شده باشد، او را برای تمام ادوار در این عرصه بیمه می‌کند. لیلا حاتمی، فرزند کارگردان بزرگ سینما و زری خوشکام، بازیگر با سابقه سینمای ایران، است که بی‌تردید امروز همانند ستاره‌ای در سینما می‌درخشد. شاید کارنامه لیلا حاتمی بیش از هرچیز بر این ادعا صحه بگذارد که هنر می‌تواند یک اتفاق ژنتیک باشد و هنرمندان می‌توانند فرزندانی هنرمند به بار بیاورند.

لیلا حاتمی

بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان تئاترهم قطعا در ورود دخترانش و البته پسرش در عرصه هنر موثر بوده است.

شقایق فراهانی

لیلی رشیدی از یک خانواده‌ هنرمند است که در واقع همگی از متخصصین کار در حوزه کودک و نوجوان هستند. خواهرزاده مرضیه برومند و دختر احترام سادات برومند و داوود رشیدی یکی از هم دوره‌های لیلا حاتمی است که اتفاقا در دوران کودکی‌شان هم باهم سابقه همکاری داشتند که البته هر دو در سبک و شیوه کارشان تغییراتی اتفاق افتاد تا مسیر خودشان را در عرصه بازیگری طی کنند. بی شک داوود رشیدی و خانواده برومند در عرصه هنر از صاحب نامان قلمداد می شوند.

لیلی رشیدی

پگاه آهنگرانی دختر منیژه حکمت است که البته پدرش نیز در این عرصه فعالیت دارد. پگاه آهنگرانی جزو بازیگران مطرح و صاحب‌نام است و اگرچه ممکن است او را بازیگری بشناسیم که از طریق خانواده‌اش به این عرصه ورود کرده اما بی‌تردید استعداد و توانمندی او در دنیای بازیگری در تجاربی که در کارنامه‌اش دارد گویای این مطلب است که این بازیگر مسیر را اشتباه نیامده است.

پگاه اهنگرانی

باران کوثری دختری از خانواده جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد که اگر بازیگر نمی شد جای شک داشت. بهرحال بنی اعتماد حتی اگر کار نکند صاحب جایگاهی رفیع در سینمای ایران است و نمی‌توان فراموش کرد این کارگردان صاحب نام سینما چه فیلم های تاثیرگذاری را برای سینمای ایران ساخته است. البته جهانگیر کوثری به عنوان کارشناس سینما و حتی کارشناس برنامه‌های ورزشی تلویزیون، سال‌ها به عنوان تهیه کننده، دنیای سینما را تجربه کرده و بدیهی است باران کوثری از این خانواده، بازیگری با نمره قابل قبول باشد. اگرچه در کارنامه باران کوثری انتخاب های اشتباه یا متوسط هم دیده می‌شود اما کارنامه او در بازیگری، حد واندازه‌های یک ستاره را لمس می‌کند.

باران کوثری

مانی حقیقی هم یکی از نویسندگان،کارگردانان و البته بازیگران سینماست که در خانواده ای هنری زیست کرد و قطعا نعمت حقیقی به عنوان یکی از فیلمبرداران تاریخ سینما و لیلی گلستان به عنوان یکی از شخصیت های ادبی کشورمان در زندگی حرفه ای او بی تاثیر نبوده اند.

مانی حقیقی

حیف بود که از خسرو سینمای ایران یادگاری برای سینما باقی نماند. خسرو شکیبایی یکی از بازیگران صاحب سبک و داراری امضای بازیگری این سینماست و قطعا سبک، نوع و البته جنس بازی اش تکرار نخواهد شد و البته پوریا شکیبایی با تمام استعدادش برای رسیدن به جایگاه پدر مسیر راحتی ندارد.

پوریا شکیبایی

دنیا مدنی فرزند رویا تیموریان است که اخیرا با چند کار سینمایی وتلویزیونی در دنیای سینما خودش را بر سر زبان ها انداخته است باید ببینیم او در این مسیر به کجا می رسد.

دنیا مدنی

مرحوم سیدکمال طباطبایی یکی از تهیه کنندگان خوش نام سینما و تلویزیون ایران است و بی تردید علی طباطبایی به واسطه نام پدر در این حوزه ورود کرد و در دوران فعالیت هنری‌ا‌‌ش کارنامه ای آبرومند برای خودش به یادگار گذاشت اما عجل به او مهلت عرض اندام بیشتر نداد تا یکی از بازیگران جوان سینما وتلویزیون این مملکت دنیای بازیگری را ترک کند.

علی طباطبایی

نورا هاشمی فرزند مهدی هاشمی و گلاب آدینه اگر بازیگر نمی شد، ستاره می شد؟

وقتی که پدر و مادری در قد وقوارههای دو ستاره در سینما، تئاتر و تلویزیون می درخشند بدیهی است که فرزند آنها نیز زندگی هنری را از میان تمام مشاغل دنیا انتخاب کند اما رسیدن به جایگاه گلاب آدینه در سینمای ایران سخت تر از آن چیزی است که با روابط بدست بیاد.

نورا هاشمی هم می تواند روزی گلاب آدینه باشد اگر...

نورا هاشمی

میلاد صدرعاملی سالها در کنار پدر دستیاری کرد تا سینما را در مقام کارگردان تجربه کند جالب اینکه نگاه سینمایی صدرعاملی پسر به سینمای پدر خیلی دور نیست.

رسول صدرعاملی

کاوه صباغ زاده فرزند مهدی صباغ زاده را باید در دنیای کارگردانی و همراه با تجارب مفصل پدرش در سینما دنبال کنیم.

مهدی صباغ زاده

السا فیروزآذر نه به واسطه پدر و مادر که با حضور تهمینه میلانی در مقام خالهاش وارد سینما شد و البته کارنامه اش می گوید او توانسته گلیمش را از آب بیرون بکشد.

السا فیروزآذر

راما قویدل فرزند امیر قویدل با ساخت چند تله فیلم و سریال تلویزیونی در ابتدای دوران فعالیتش نشان داد فرزند خلف مرحوم قویدل در دنیای کارگردانی است.

راما قویدل

نیکی مظفری فرزند مجید مظفری هم در رسیدن به جایگاه پدرش در دنیای بازیگری کار راحتی ندارد چرا که مجید مظفری بازیگر بهرام بیضایی یکی از کارنامه دار ترین بازیگران سینمای ایران است که قطعا در ورود دخترش به دنیای بازیگری بی تاثیر نبوده است.

نیکی مظفری

ثریا قاسمی فرزند نادره ی سینمای ایران یکی از بهترین الگوهای مادرانه در بازیگری محسوب می شود که کارنامه شریفش در عرصه بازیگری می تواند نقطه عطف فرزندانی باشد که با نام والدینشان وارد عرصه هنر شده اند.

ثریا قاسمی

برادران ارجمند قطعا از بازیگران تاثیرگذار سینمای ایران هستند که حضور مشترکشان در سریال ماندگار «امام علی» نقطه عطف کارنامه‌ی این دو محسوب می شود. برزو و امیریل ارجمند از خانواده ارجمند وارد عرصه بازیگری شدند و البته هر دو در عرصه خوانندگی نیز دستی بر آتش دارند.

بهار ارجمند خواهر برزو نیز یکی دیگر از بازیگران جوانی است که از خانواده ارجمند پای به عرصه هنر گذاشته است.

داریوش ارجمند

 

برزو ارجمند

بهاره ارجمند

امین حیایی یکی از ستاره های سینمای ایران محسوب می شود که در دو دوره ی سنی و در ژانرهای مختلف درخشیده است قطعا فرزند امین‌حیایی مانند پدر نگاهی جدی به عرصه بازیگری نداشته که انقدر دیر در این حوزه مطرح شده است باید دید حیاییِ پسر آیا تصمیم دارد مسیر سخت پدرش را طی کند.

امین حیایی

از خانواده اصغر فرهادی و پریسا بخت آور سارینا وارد عرصه سینما شده است که مشخصا دغدغه اش بازیگری نیست اما او را درفیلم های پدرش دیده ایم.

 

اصغر فرهادی

پندار اکبری فرزند عبدرالرضا اکبری نه در عرصه سینما وتلویزیون که در حوزه تئاتر نیز مسیر پدرش را طی می کند این خانواده خوش اخلاق عرصه هنر به دور از حاشیه فعالیت می کنند و قطعا عبدالرضا اکبری الگویی مناسب برای پندار محسوب می شود.

پندار اکبری

فرزند جمیله شیخی هم صاحب خانوادهای هنری است که هر یک در کارنامه شان در سینما، تلویزیون وتئاتر درخشش هایی داشته اند. جمیله شیخی که یکی از بازیگران نامدار سینما وتلویزیون محسوب می شود، نقش های ماندگارش در عرصه تئاتر و سینما برای همگان خاطره انگیز است، آتیلا را به سینمای ایران معرفی کرد و خسرو و ستاره پسیانی هم در خانواده ی آتیلا و فاطمه نقوی دو بازیگر آینده دار محسوب می گردند.

آتیلاپسیانی

فیلم مصائب شیرین شاید الگویی بود برای این‌که سینماگران حتی برای نقش های مهم سراغ اعضای خانواده شان بروند. خانواده داوودنژاد هم کارگردان داشتند هم بازیگر جوان هم دختر و هم سالمند بدیهی است که احترام سادات حبیبیان در کنار فرزندانش سینما را تجربه کرد و رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد و... دیگر اعضای خانواده علیرضا داوودنژاد در سینمای ایران بودند.

خانواده داوودنژاد

مسعود ولدبیگی یکی از بزرگان عرصه گریم در سینمای ایران است که البته بازیگری را نیز با سریال هایی چون مختارنامه تجربه کرده است.سحر ولدبیگی همسر نیما فلاح یکی دیگر از فرزندان هنرمندان عرصه سینما است.

سحر ولدبیگی

فرهاد مدیری می گویند در عرصه موسیقی صاحب سبک و نظر است او گویا در دنیای موسیقی برای خودش مسیری متفاوت را طی میکند که قطعا جایگاه مهران مدیری درآن بی تاثیر نیست.

فرهاد مدیری

فرزندان سعید امیرسلیمانی از بیحاشیه های سینمای ایران هستند. کمند وسپند در ژانرهای گوناگون بازیگری را تجربه کرده اند و پرواضح است که انتخاب حرفه بازیگری از سوی پدر در حضور این دو هنرمند جوان بی تاثیر نبوده است.

سپند-امیرسلیمانی-و-کمند-و-پدرش

سیروس و مرحوم خشایار الوند جزو فعالان عرصه کارگردانی و نویسندگی در سینما و تلویزیون بودند اگر ماهور فرزند سیروس الوند را در سینما نبینیم بیشتر جای شک دارد.

ماهور الوند

خانواده بنفشه خواه از محمود و رضا گرفته تا بیژن و پژمان(فرزندان رضابنفشه خواه) همگی در دنیای سینما و تلویزیون چه در مقام بازیگر و چه در مقام طراح گریم و... فعال هستند.

بیژن بنفشه خواه

مهراوه و ملیکا شریفی نیا از دوران کودکی به واسطه شغل پدر و مادرشان بازیگری را در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی تجربه کردند اما شرط ماندگاری هردو توانمندی شان بود که امروز قطعا با مشاوره شریفی نیا و آزیتا حاجیان هردو جزو بازیگران موفق سینما و تلویزیون هستند.

مهراوه شریفی نیا

غزل شاکری هم از دوران کودکی با فیلم «گلنار» بازیگری را تجربه کرد اما در سالهای اخیر نشان داد برای بازیگری جدا از بک مادر تهیه کننده استعداد وتوانایی قدرت ماندگاری را دارد او در سالهای اخیر در سینما خوش درخشیده است.

غزل شاکری

محمود کلاری بدون هیچ رقیبی یکی از بهترین فیلمبرداران و هنرمندان سینما محسوب می شود که بدیهی است فرزندش را در این عرصه همراه او ببینیم کوهیار کلاری امروزه در مقام یک فیلمبردار مسیری را طی میکند که کلاری سالها باسیمرغ های مختلف تجربه کرده است.

کوهیار کلاری

عباس کیارستمی روی بخش اعظمی از سینمای ایران والبته سینماگران ایرانی تاثیرگذاشته است قطعا بهمن کیارستمی در این مسئله ازدیگران از این قاعده مستثنی نیست.

بهمن رستمی

طاهره خانوم سینما و تلویزیون ایران حتما تاثیر مستقیمی در بازیگر شدن ماه چهره خلیلی ندارد اما ارادت این بازیگر جوان به مادربزرگ کارنامه دارش اجازه نداد ما در این گزارش سراغ او نرویم.

ماه چهره خلیلی

افسانه چهره آزاد نوه مادر سینمای ایران(رقیه چهره آزاد بازیگر نفش مادر در فیلم علی حاتمی) اگرچه کم کار است اما همه را به یاد این بازیگر دوست داشتنی می‌اندازد.

افسانه چهره ازاد

کیومرث پوراحمد پای مادرش را به سینما بازکرد تا این اتفاق باب شود و خیلی های دیگر از جمله امیرشهاب رضویان نیز در اقدامی‌مشابه رابعه مدنی را به سینما بیاورد البته پرویندخت یزدانیان بعد از سریال قصه های مجید کم کم در حد واندازه های یک بازیگر حرفه ای ظاهر می شد و رابعه اسکویی نیز با تجربه و پخته جلوی دوربین رفت.

رابعه مدنی

کیومرث پوراحمد

دردانه مسعود جعفری جوزانی که به شدت تحت تاثیر پدر در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند در سالهای اخیر تنها برای لنز پدرش بازی کرده است شاید اگر جوزانی در ژانر طنز باقی می ماند یکی از تکرار نشدنی های این عرصه همانند شقایق دهقان و... بود.

سحر جعفری جوزانی

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار