آیین جشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان جهان چهارشنبه شب با حضور قشرهای مختلف مردم در مسجد امام حسن عسکری در قم برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴ 05 December 2019

به گزارش تابناک قم، استاد حوزه علمیه قم در آیین که از سوی دفتر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و تولیت این مسجد ترتیب یافته بود، با اشاره به ابعاد مختلف زندگانی نورانی امام عسکری (ع)اظهار داشت: حیات این همام مانند دیگر امامان معصوم (ع) تَک بُعدی نبوده و اجتماعی، فرهنگی، تبلیغی و سیاسی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی آن امام همام را سخاوتمند و دارای خُلق و خوی پسندیده دانست و بیان داشت: ما باید کمک‌ به نیازمندان و محرومان و همچنین چگونگی برخورد با دوستان و آشنایان خود را از امام‌ عسکری بیاموزیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق روایتی از آن حضرت کار خِیر وقتی به کمال می رسد، که در انجام آن عجله کنیم، آن را بزرگ جلوه ندهیم و همچنین بواسطه آن خودنمایی نکنیم و آبروی کسی که به او خِیری را رساندیم نیز حفظ نماییم.

وی یادآور شد: حضرت امام حسن عسکری(ع) هنگامی که یکی از بدترین دشمنانش از او طلب حاجتی را داشت، قبل از آنکه درب خانه او را بزند حاجت او را برآورده کرد.

وی با بیان اینکه امام عسکری(ع)‌بیشتر عمر با برکت خویش را به عبادت و اُنس با پروردگار گذراند، گفت: آن حضرت مدت‌ها در زندان به سَر بُرد، و کسانی که با او هم زندانی بودند،‌ تحت تاثیر مناجات ها، گریه ها و عبادت های طولانی او قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه علمیه قم باید مرکز تبلیغات و نشر معارف به سراسر جهان باشد، تصریح کرد: از این حوزه مبلغانی باید دائما در حال تبلیغ باشند، چرا که امروز حوزه های علمیه سد بزرگی در برابر نفوذ فرهنگی دشمن به شمار می‌آیند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: تبلیغ دین و نشر معارف اسلامی راهی جز حوزه و تربیت شاگردان امام صادق(ع) ندارد.

وی یادآور شد: در برخی از کشورها شهرک های حوزوی‌ ایجاد شده و حوزه های علمیه و انتشارات آنها میلیون ها نسخه کتاب که مروج افکار وهابیت و تکفیری ها است را منتشر می کنند، از این رو ما نیز باید مجهز باشیم.

وی با بیان اینکه کسانی که دین را تبلیغ می کنند موجب خوشحالی فرشتگان و آسمانی ها می شوند، گفت: مردم قم از زمان اهل بیت ترویج دهنده مکتب این بزرگان بودند، به همین علت اکنون نیز نباید فقط به این مجلس اکتفا کنیم، و همه شهر قم سرشار از جشن و سرور باشد.

جت الاسلام حسینی قمی بیان کرد: امام حسن عسکری (ع) حُجت و وَلی خداوند و پدر امام زمان (عج) است، نباید جشن های میلاد این امام فراموش شود.

در این آیین یکی از مداحان اهل بیت در مدح یازدهمین پیشوای شیعیان به مولودی خوانی پرداخت.

امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و در کودکی از پدر بزرگوارش امام هادی(ع) دهمین پیشوای شیعیان، سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را فراگرفت و در چنین محیط معنوی، رشد و پرورش یافت و به مقام امامت رسید.

کنیه امام حسن عسکری(ع)، «ابومحمد» است که با لقب های دیگر مانند خالص، زکی، سراج، تقی و عسکری نیز شناخته می شود که هر یک از آنها، نشانه ای از کمالات وجودی آن حضرت محسوب می شود و «عسکری» از مشهورترین لقب های ایشان است.

امامت کوتاه امام حسن عسکری(ع) از دوره های سخت زندگی آن امام همام به شمار می آید؛ خلفای بنی عباس همواره امامان معصوم(ع) را مانعی برای دستیابی به خواسته های نامشروع خود می دانستند، از این رو فشارهای زیادی بر امامان و پیروان آنها وارد می کردند.

پیشوای یازدهم شیعیان، در فضای خفقان و استبداد، همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ستمگر عباسی، ایستادگی کرد و برای حفظ اسلام اصیل و شیعیان، سختی های بسیاری را به جان خرید.

سرانجام امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری توسط معتمد عباسی به شهادت رسید؛ مزار مطهر این امام همام در سامرا کنار مرقد مطهر پدرشان امام هادی(ع) واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار