ریئس مرکز ملی فرش ایران:
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت:30 درصد از صادرات فرش ایران به آمریکا صادر می شود که با اعمال تحریم ها کمرنگ شده است.
کد خبر: ۸۰۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 04 December 2019

به گزارش تابناک مرکزی، فرشته دست پاک درهمایش ملی فرش دست بافت استان مرکزی در اراک افزود: مرکز ملی فرش ایران رایزنی های خود را با مجامع بین المللی برای خارج کردن فرش از تحریم ها آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار بافنده فرش در نقاط مختلف کشور امسال زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرندیاد اورشد: شرایط بحرانی مالی دولت و بدهکاری به بیمه تامین‌اجتماعی در سال ۱۳۹۲ باعث شد شمار بافندگان بیمه شده ریزش داشته باشد اما، امسال این مشکل حل شده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق عشایری و روستایی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای معرفی فعالان حوزه فرش گفت: علاوه بر پوشش بیمه تامین اجتماعی و عمر در زمینه بیمه درمانی قالی‌بافان هم برنامه‌ریزی شده که به‌زودی این تصمیم اجرا می شود.
دست‌پاک با بیان اینکه فرش دست‌بافت ایران صنعتی از جنس مردم است افزود: بیش از ۲ میلیون ایرانی در این هنرصنعت فعالیت می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود آحاد مردم بویژه سازمان‌های مردم نهاد نسبت به رساندن پیام ملت ایران برای خارج کردن صنعت فرش از تحریم اقدام کنند.
وی با بیان اینکه کشور هند بزرگترین رقیب ایران در تولید و صادرات فرش است اظهار داشت: فرش دست‌بافت ایران جایگاه خود را در جهان حفظ کرده و هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین ایران در تولید زیراندازهای سنتی و قالی شود.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالان فرش دست‌بافت زن هستند گفت: دلیل ماندگاری این هنرصنعت جنس زنانه آن است که با تمام توان باید از این ظرفیت صیانت کرد.
دست پاک با بیان اینکه سال گذشته کشور با ضعف جدی در بخش پشم و ابریشم مواجه بود افزود: با ایجاد کارگروه تخصصی در مرکز فرش تصمیم بر توقف برنامه پنج ساله واردات ابریشم از چین، مغولستان و پشم از استرالیا گرفته شد و قرار است تنها از مواد اولیه داخلی در بافت فرش استفاده شود.

استاندار مرکزی هم با بیان اینکه فرش دست‌بافت استان مرکزی از زمینه‌های مهم اقتصادی و داشته‌های فرهنگی و هنری این استان بشمار می رود گفت: برای توسعه صادرات و رونق تولید آن باید نیازسنجی علمی و شناخت سلایق بازارهای هدف ملاک راهبردها و برنامه‌های این بخش قرار گیرد.

سیدعلی آقازاده افزود: تقویت ارتباط بخش خصوصی با دولتی و حل چالش‌های داخلی راه غلبه بر تحریم‌های ظالمانه است.
وی با بیان اینکه دولت با وجود محدودیت منابع مالی از هیچ کمکی به حوزه فرش دریغ ندارد یاد اورشد: تنها در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان این حوزه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه صنعت فرش از دیرباز در استان مرکزی منبع درآمد ارزشمندی برای مردم بوده است گفت: این هنر صنعت در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است که بخش دولتی و خصوصی باید دست در دست یکدیگر داده و مشکلات را گره‌گشایی کنند.
استاندار مرکزی افزود: احیای فرش دست‌بافت استان مرکزی با نقش‌آفرینی بیشتر و تربیت هنرمندان ماهرو قوی‌تر این هنر شناخته شده ایرانی که ریشه در تمدن ایران زمین دارد حاصل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان‌مرکزی هم با بیان اینکه توجه ویژه به سلایق ملت‌های مختلف جهان می‌تواند بازار این کالا را در جهان احیا کند گفت: اینکه امروز فرش دست‌بافت ویتنام جای فرش ایران را گرفته تنها به‌دلیل نبود نگاه غیرمنطقی و اصولی به سلایق خریداران فرش است که باید این مهم اصلاح شود.
علیرضا ایزدی با بیان اینکه فرش ساروق در سال‌های گذشته به سفارش تجار ایالات متحده در ساروق و جیریا تولید می‌شد افزود: امروز این طرح‌ها دیگر جایی در جهان ندارد و باید برای جذب و بازگرداندن بازارهای از این رفته نسبت به طراحی‌های جدید بر اساس سلایق ملل مختلف جهان اقدام شود.
وی، امیدبخشی و تدابیر حکیمانه و نگاه دقیق و منطقی به سلایق بازارهای هدف را راه نجات فرش استان مرکزی دانست وگفت: صنعت فرش دست‌بافت در سال ۸۳ از حوزه صنایع دستی جدا و وزارت صنعت، معدن و تجارت ملحق شد اما برگزاری همایش ملی فرش دست‌بافت استان با حمایت استاندار و تعامل رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار و برای هر چه باشکوه‌تر این همایش از تمام ظرفیت ها استفاده شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار