مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در این آیین گفت: یکی از موارد بسیارمهم در کشور میزان آمادگی آحاد جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی است که میزان آمادگی مردم در مقابل خطرات ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد آمادگی لازم را ندارند و باید این آمار به ۶۰ درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۸۰۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ 27 November 2019

بیست و یکمین مانور سراسس زلزله و ایمنی مدارس  روز چهارشنبه با شعار "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" به صورت نمادین در مدرسه دخترانه بعثت اهواز همزمان با مدارس سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی گفت: تلاش می‌کنیم در حد توان کمبود امکانات مقابله با زلزله احتمالی را برطرف کنیم تا آمادگی و توان برای مقابله با بلای طبیعی پیش رو بیشتر از قبل شود.

وی افزود: مانور زلزله هر سال با تلاش دستگاه‌های مختلف خوزستان برگزار می ود و از این طریق شرایط ارایه آموزش‌های لازم برای دانش آموزان و  میزان آمادگی ‌آنها در مقابل بحران‌ها فراهم و سنجیده می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: نکته بسیار مهم در برگزاری این قبیل مانورها این است که دستگاه‌های متولی مانند هلال احمر، آموزش و پرورش، آتشنشانی، اورژانس، مدیریت بحران، ارتباطات رادیویی و  مخابرات و ... نیز توان امکانات و تجهیزان خود را از این راه سنجیده و ارزیابی می‌کنند.

 وی بیان کرد: تاکید ما بر این است که آموزش‌ مقابله با بحران‌های مختلف به ویژه بحران‌های خاص در خوزستان به صورت مستمر در مدارس ارایه شود تا از این طریق دانش آموزان و خانواده های آنها که جمع کثیری از استان را شامل می شوند حداقل آگاهی اولیه را در مقابل بحران‌ها داشته باشند.

شریعتی ادامه داد: در کنار تمامی مانورها و کارگاه های آموزشی اقداماتی نیز از سوی ما و دستگاه های اجرایی در حال انجام است  تا در نقطه نقطه خوزستان آمادگی لازم برای مقابله با بحران‌ها همیشه وجود داشته باشد و استان به بالاترین سطح آمادگی برسد.

وی بیان کرد: درجریان سیلاب اوایل امسال، با بسیج نیروی انسانی، مردم و استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزان درون استان این بحران را با کمترین آسیب پشت سر گذاشتیم امیدواریم در زلزله نیز آمادگی کافی را پیدا کنیم.

کیامرث حاجی‌زاده نیز اظهار کرد: جا دارد هفته بسیج را به بسیجیان تبریک عرض کنم. اقتدار و امنیت ملی ما وابسته به فرمان هوشمندانه و تدبیر امام خمینی بود که فرمان تشکیل بسیج را دادند. بسیج یکی از پایه‌های مهم امینت در کشور به حساب می‌آید. بیش از ۵۰ درصد شهیدان دوران دفاع مقدس بسیجیان بودند. همچنین در دفاع از حریم اهل بیت (ع) بسیجیان نام‌آور هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمادگی برای مقابله با بحران‌ها به ویژه بحران زلزله اهمیت بسیاری دارد، گفت: استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که شرایط خاصی دارد. هنگامی که اتفاقی در این استان می‌افتد از حالت بحران خارج شده و تبدیل به ابربحران می‌شود. در استان حداقل در سه سال اخیر پنج ابربحران را پشت سر گذاشته‌ایم.

حاجی‌زاده گفت: در بهمن ۹۵ ابربحران ریزگردها را داشتیم. همچنبن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با خشکسالی مواجه بودیم که شهرهای شمال شرق و جنوب استان را در معرض تنش بی‌آبی شدید قرار داد و اگر سیاست‌های مدبرانه مسئولین استان وجود نداشت، این بحران تبدیل به یک بحران امنیتی می‌شد اما خوشبختانه قرارگاه خاتم‌الانبیا با همکاری دولت، ۱۰۰ کیلومتر لوله آب را در مدت ۱۰ ماه اجرا کردند و آب را به شهرهای جنوبی رساندند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: بعد از ابربحران خشکسالی با ابربحران سیلاب مواجه بودیم که خوشبختانه مردم و مسئولین در کنار هم توانستند آن را مهار کنند. همچنین در سال ۹۷، ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها، مراتع و بخش‌های صنعتی مربوط به استان خوزستان بود. آخرین بحران نیز زلزله ۵ ریشتری مسجدسلیمان بود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان خوزستان با این حجم از بحران روبرو است، باید آمادگی کامل را در برابر حوادث داشته باشیم. یکی از مکان‌های مهمی که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد، مدارس و دانشگاه‌ها هستند. در نتیجه برگزاری مانور سراسری زلزله از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حاجی‌زاده در پایان بیان کرد: همکاری همه دستگاه‌ها در مانورها باعث شد تا استان خوزستان رتبه برتر را در برگزاری مانورهای زلزله کسب کند. هدف از برگزاری این مانورها کسب رتبه برتر کشوری نیست بلکه افزایش میزان تاب‌آوری در برابر حوادث و توجه به ایمنی جامعه است.

در ادامه کوروش مودت افزود:تاکنون در ۳۰۰ مدرسه خوزستان آموزش‌های ایمنی در مقابل زلزله ارایه شده است.

وی شعار مانور سراسری زلزله امسال را " مدرسه ایمن و جامعه تاب آور" ، و هدف از برگزاری آن را افزایش آمادگی جامعه و دانش آموزان در مقابل زمین لرزه احتمالی بیان کرد.

مودت ادامه داد: زمین لرزه مسجد سلیمان که با شدت ۵.۷ ریشتر در تیر امسال رخ داد تبعات و ضررهای زیادی را برای استان و آموزش و پرورش به همراه داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ۶۳ مدرسه در زلزله مسجد سلیمان آسیب دیدند که به بازسازی و مرمت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه آموزش دانش آموزان در مقابل مخاطرات مهم است ادامه داد: در کنار آموزش ، باید با ایمن سازی مدارس در مقابل وقوع حوادث از وارد شدن زیان مالی و جانی به دانش آموزان و مدارس جلوگیری کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ۳۰ درصد مدارس خوزستان فرسوده، و به مقاوم سازی نیاز دارند که با اعتباراتی که پیش بینی شده امید است هر چه زودتر برای نوسازی این مدارس اقدام شود.

وی گفت: مدارس محل تجمع افراد زیادی است که در صورت مقاوم نبودن ساختمان در برابر مخاطرات طبیعی ممکن است در زمان وقوع حادثه عواقب سنگینی را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در این آیین گفت: یکی از موارد بسیارمهم در کشور میزان آمادگی آحاد جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی است که میزان آمادگی مردم در مقابل خطرات ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد آمادگی لازم را ندارند و باید این آمار به ۶۰ درصد افزایش یابد.

علی خدادادی افزود: مانور زلزله و ایمنی به منظور ارزیابی میزان آمادگی دستگاه های امداد و نجات و دانش آموزان و خانواده‌های آنها که زیر آموزش طرح‌های امدادی و دادرس ( دانش آموزن آماده در روزهای سخت) بودند برگزار شده است.

وی بیان کرد:مانورهای دوره ای زلزله در مدارس که محل تجمع افراد زیادی است و در زمان وقوع حادثه امکان رخ دادن تلفات بیشتری در این مناطق وجود دارد، به طور منظم برگزار می شود.

وی گفت: با بربرگزاری این مانورها ارزیابی دوره ای از میزان آمادگی جامعه انجام می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه افزایش آمادگی دانش آموزان در برابر مخاطرات در قالب طرح دادرس انجام می‌شود افزود: اجرای این طرح نتایج خوبی را به همراه داشته است و دانش آموزان در آن آموزش‌های امداد و نجات و اولیه را فرا می‌گیرند.

خدادادی ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم ،توجه به تنگناهای اعتباری و توسعه زیرساخت‌ها است که در زمان کوتاه نمی توانیم  این فاکتورها را عملیاتی کنیم به همین دلیل باید با آموزش، مردم را در مقابل مخاطرات طبیعی ایمن سازی کنیم.

وی گفت: افزایش میزان تاب آوری در جامعه از دیگر اهداف ایمن سازی جامعه در مقابل حوادث است که در جریان سیل فروردین ۹۸ در خوزستان به خوبی شاهد حضور اقشار مختلف مردم برای امدادرسانی و کمک رسانی بودیم.

وی افزود: اگر کمک های مردمی نبود هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی امکان خدمات رسانی گسترده به مردم را نداشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار